Låter ni er laptop vara ansluten/stå på laddning dygnet runt?

Permalänk

Låter ni er laptop vara ansluten/stå på laddning dygnet runt?

Jag använder mina laptops som stationära datorer dvs dom står 99,9% av sin tid i min fastighet anslutna till 230V AC. Dvs, de står på "laddning" dygnet runt, året runt. Eller snarare - de är anslutna via laddare/strömförsörjning till 230V AC.
Datorerna är enbart av märkena HP och DELL och de är väl allt ifrån ca 2020 och den äldsta är från ca 2010. Naturligtvis med originalladdare och originalbatteri.

Brukar kanske öppna upp datorerna ca var tredje år för att blåsa dom rena från damm. Men det där snacket om att inte laptops ska vara anslutna till 230V AC och stå på "laddning" dygnet run - är min fråga? Hur nyttigt är det?
Originalbatteri och originalladdare och laptop är som sagt av bra märke, dvs HP och DELL.

Ser man globalt på antalet laptops så finns det garanterat åtskilliga miljoner laptops ståendes på kontor världen över som står på laddning dygnet runt utan att batterierna sväller upp till ballonger eller blir överhettade och börjar brinna.
DÄREMOT ifrågasätter jag inte på något sätt att INTE Li-Ion batterier KAN bli överhettade och börja brinna. Men det är ju en annan fråga!!!

Har under flera årtionden enbart använt stationära datorer men har under senare år mer och mer övergått till laptops på grund av att de är mer energisnåla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför inte bara plocka ur batteriet ur laptopsen och lämna till återvinning?

Slipper du fundera på det.

Mina alder/raptor-lake servrar(i5-12500, i3-13100) drar under 10W i idle vid vägg, tror inte laptops är så mycket mer energi effektivt.

Permalänk
Medlem

Min Macbook använder jag som en stationär mer eller mindre, den har dock märkt det och laddar bara batteriet till 80% därför:

Finns ju flera 1000 människor som kört Macbooks i s.k. "clamshell" mode (alltså stängt lock) i flera år också.
Skönt med inyggd UPS

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Jag använder mina laptops som stationära datorer dvs dom står 99,9% av sin tid i min fastighet anslutna till 230V AC. Dvs, de står på "laddning" dygnet runt, året runt. Eller snarare - de är anslutna via laddare/strömförsörjning till 230V AC.
Datorerna är enbart av märkena HP och DELL och de är väl allt ifrån ca 2020 och den äldsta är från ca 2010. Naturligtvis med originalladdare och originalbatteri.

Brukar kanske öppna upp datorerna ca var tredje år för att blåsa dom rena från damm. Men det där snacket om att inte laptops ska vara anslutna till 230V AC och stå på "laddning" dygnet run - är min fråga? Hur nyttigt är det?
Originalbatteri och originalladdare och laptop är som sagt av bra märke, dvs HP och DELL.

Ser man globalt på antalet laptops så finns det garanterat åtskilliga miljoner laptops ståendes på kontor världen över som står på laddning dygnet runt utan att batterierna sväller upp till ballonger eller blir överhettade och börjar brinna.
DÄREMOT ifrågasätter jag inte på något sätt att INTE ATT Li-Ion batterier KAN bli överhettade och börja brinna. Men det är ju en annan fråga!!!

Har under flera årtionden enbart använt stationära datorer men har under senare år mer och mer övergått till laptops på grund av att de är mer energisnåla.

På din dell dator (och nyare HP) så finns det inställningar för hur mycket du vill ladda batteriet. Jag har på min Dell dator inställt så att bara 80% laddas och att jag laddar den till 100% bara precis innan jag gör en längre resa där jag vill använda hela batteriet. Det förlänger batteriets livslängd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja.

Har ett flertal Lenovo-laptops från 2014 och framåt som har använts stationärt under majoriteten av sin livstid. Någon hade inställt att ladda till 80% under tiden den körde Windows, sedan inte.

Jobb-laptopen (HP) jag använder just nu står inkoplad dygnet runt, givetvis med sömn aktiverat.

Permalänk
Skrivet av etnica33:

Varför inte bara plocka ur batteriet ur laptopsen och lämna till återvinning?

Slipper du fundera på det.

Mina alder/raptor-lake servrar(i5-12500, i3-13100) drar under 10W i idle vid vägg, tror inte laptops är så mycket mer energi effektivt.

Bodde jag i ett större samhälle med trygg elförsörjning så skulle jag garanterat plocka ur batteriet. Men elförsörjninen här ute på öarna (Öland och Gotland) är i ärligaste namn ganska "knackig" med många strömavbrott. Så därför är det en trygghet med batteriet att man är säker på att i varje fall datorn fungerar vid strömavbrott även om internet blir utslaget.

Visa signatur
Permalänk

Min craptop från ca 2017 går fortfarande och ger iaf några timmar batteritid med låg last.

Hög last kanske 30min.

Har i princip stått 24/7 med laddaren inkopplad sen 2017.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Min Macbook använder jag som en stationär mer eller mindre, den har dock märkt det och laddar bara batteriet till 80% därför:
<Uppladdad bildlänk>
Finns ju flera 1000 människor som kört Macbooks i s.k. "clamshell" mode (alltså stängt lock) i flera år också.
Skönt med inyggd UPS

Precis. Jag har min Macbook Air M3 i clamshell mode. Trådlös mus och tangentbord och kabel till skärmen som agerar hub med trådat nätverk, högtalare m.m.

Batteriet är alltid på 80% så det slits ju inte pga. laddning. Men det borde väl vara standard på alla bärbara datorer?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Precis. Jag har min Macbook Air M3 i clamshell mode. Trådlös mus och tangentbord och kabel till skärmen som agerar hub med trådat nätverk, högtalare m.m.

Batteriet är alltid på 80% så det slits ju inte pga. laddning. Men det borde väl vara standard på alla bärbara datorer?

Det är tyvärr inte standard. De flesta datorer har batterifunktionerna avstängda som standard. Varit avstängda på den Dell datorn jag har samt de Lenovo datorer jag ställt in.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Lneovos har sedan länge haft "desktop" inställningar som bara laddar till ~80%. På senare dagar har fler tillverkare börjat med detta.

Permalänk
Medlem

Detta har jag kört med en lång tid, bör fungera med dom flesta laptops.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

<Uppladdad bildlänk>

Använder du det där på en Asus dator eller icke asus dator?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Använder du det där på en Asus dator eller icke asus dator?

Med min Asus laptop.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Med min Asus laptop.

Right. Numera har de flesta någon form av batterivård. Däremot hur mycket inställningar för det varierar, även modeller från samma tillverkare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

<Uppladdad bildlänk>

Har nått liknande på min Lenovo på jobbet, men inte lika färggrant haha. Håller batteriet på ca 55%. Ska jag iväg och ha med mig datorn får jag se till att ladda upp det till 100% innan.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Right. Numera har de flesta någon form av batterivård. Däremot hur mycket inställningar för det varierar, även modeller från samma tillverkare.

Det var inte helt lätt att få detta att fungera då det inbyggda endast hade 80 eller 100% att välja mellan.
Var tvungen att trixa lite med det andra för att stänga av det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Har nått liknande på min Lenovo på jobbet, men inte lika färggrant haha. Håller batteriet på ca 55%. Ska jag iväg och ha med mig datorn får jag se till att ladda upp det till 100% innan.

55% låter väldigt lågt, har du valt det eller defaultade den till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Det var inte helt lätt att få detta att fungera då det inbyggda endast hade 80 eller 100% att välja mellan.
Var tvungen att trixa lite med det andra för att stänga av det.

Med det andra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av toomuchtech:

På Lenovos "icke företagsdatorer" finns det bara conservation mode och det är bara en på eller av inställning och med den på så slutar batteriet att ladda runt 55-60%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Med det andra?

Det finns inbyggt i MyAsus appen som jag fick stänga av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Det finns inbyggt i MyAsus appen som jag fick stänga av.

Ah! Right. Dumt att ha samma inställning i 2 olika program

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukade ha anslutet rätt konstant, antagligen pga att batterierna inte höll särskilt bra.
Mitt HP batteri blev svullet, bytte ut mot nytt. Min förrförra Asus var trött efter ngt år på liknande behandling och gav knappt 1 timme på batteri efter ett par år med konstant nätkabelanslutning.
Haft flera HP, 1-2 Asus och alla blev väldigt trötta av min misshandel med strömkabeln.

Min senaste laptop från levono har haft sjukt bra batteritid och har därför dragit ut sladden dagligen och låtit den köra på batteri.
Den är nu 3½år och har 100% kapacitet kvar. Den har andra brister men det är en annan historia.

Permalänk
Medlem

Har haft denna Asus Scar 16 i 16 månader och konstant inkopplad med elkabeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av toomuchtech:

Det är så det är, verkar inte gå att ändra. Men jag har inte brytt mig så mycket att gräva i det.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

<Uppladdad bildlänk>
Skönt med inyggd UPS

Min jobbdator (Lenovo) har en liknande funktion, dock måste man slå på den manuellt. Har den på 50%.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av lambdan:

<Uppladdad bildlänk>
Skönt med inyggd UPS

Vad menar du med inbyggd UPS?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

troligen "inbyggd ups" som i att går strömmen så tvärdör inte datorn direkt utan du hinner iaf spara och stänga av innan den dör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Går strömmen så kör laptopen vidare på det inbyggda batteriet misstänker jag menas.

Permalänk

Förr till laptopparna. Jag laddade batteriet fullt, sedan la batteriet i en låda. Underhållsladdade batteriet med jämna mellanrum. En gång kom ja över ett extrabatteri billigt, jag hade då dubbla uppsättningar som jag aldrig använde.

Det jag har kommit fram till mina över 20år med daglig laptopladdning är att jag är i princip aldrig beroende av en dator där det inte finns vägguttag i närheten och jag bryr mig då inte om batteriet. Mobiltelefonen däremot har jag med mig på fler ställen.

Så kontakten sitter i laptopparna hela tiden när jag använder dem och jag använder aldrig batteriet.

Permalänk
Medlem

Nej. Vår Macbook laddas vid behov, och jag har försökt sätta en maxladdning på 85% för att hoppeligen öka batteriets livslängd. Batteriet är bytt en gång och tveksamt om det är lönt att byta 1 gång till.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave