Hej. Kör denna skärm till min dator och när jag har den på 165hz så tappar den signal då och då (blir svart 1 sek sen kommer bilden tillbaka) får då upp displayport symbolen uppe till vänster. Jag kan få detta problem att försvinna genom att forcera 160hz istället för 165hz 🤔 skärmen har support för displayport 1.2 "bara" vilket ska ge stöd för åtminstone 144hz i 1440p.. jag kör alltså i 1440p.
Dom där extra 21hz är nån form av fejkhertz eller?:p kan det vara därför den tappar signal och håller på? Har även försökt uppdatera drivrutinen i skärmen men den känner inte av filerna i USB-minnet 😴 (fat32)
Att DP 1.2 bara har stöd för 144Hz i 2560x1440 stämmer inte, DP 1.2 (eller snarare HBR2) klarar strax över 170Hz i den upplösningen. Så det är inget fejk alls med 165Hz.
Har du testat en annan kabel till skärmen? Ofta när skärmen tappar anslutningen då och då så är det för att kabeln inte riktigt klarar av bandbredden.
Att DP 1.2 bara har stöd för 144Hz i 2560x1440 stämmer inte, DP 1.2 (eller snarare HBR2) klarar strax över 170Hz i den upplösningen. Så det är inget fejk alls med 165Hz.
Har du testat en annan kabel till skärmen? Ofta när skärmen tappar anslutningen då och då så är det för att kabeln inte riktigt klarar av bandbredden.
Ja, kabeln som följer med är förstås testad av Samsung att den ska fungera, men problemet är att du t.ex. kan ha störningar i din miljö som kabeln inte hanterar tillräckligt bra.
Ett tips är att köpa en certifierad kabel, t.ex. denna DP40-kabel från Nördic. En DP40-certifierad kabel ska klara ca 3 ggr högre bandbredd än du behöver, men kostar ändå inte särskilt mycket.
Ja, kabeln som följer med är förstås testad av Samsung att den ska fungera, men problemet är att du t.ex. kan ha störningar i din miljö som kabeln inte hanterar tillräckligt bra.
Ett tips är att köpa en certifierad kabel, t.ex. denna DP40-kabel från Nördic. En DP40-certifierad kabel ska klara ca 3 ggr högre bandbredd än du behöver, men kostar ändå inte särskilt mycket.
När du kör 1440p/165 Hz kör du på gränsen av kretsarnas kapacitet för HBR2-nivån vilket kan leda till vissa instabilitetsproblem med exakt timing som följd av lite olika toleranser i hårdvaran. Typiskt för detta är att man bara genom att sänka frekvens lite grann, som du gjort med 160 Hz istället för 165 Hz hamnar inom toleranserna igen och då fungerar det.
Detta kan bero på kabeln men det kan också bero på skärmen och på grafikkortet där uppdateringar till någondera eventuellt kan säkra stabilitet.
Oj nej jag har inte någon sån kabel 🤔 kanske hade funkat! Köpte en display port 2.1 kabel istället. Nej jag kör inte med hdr såg nu i windows att något i still med "trådlösa anslutningar" hade min skärm ansluten 🤔 men det verkade bara vara ljudet.. eller något sånt.. tog bort det hur som helst! Får se om det blir bättre
Oj nej jag har inte någon sån kabel 🤔 kanske hade funkat! Köpte en display port 2.1 kabel istället. Nej jag kör inte med hdr såg nu i windows att något i still med "trådlösa anslutningar" hade min skärm ansluten 🤔 men det verkade bara vara ljudet.. eller något sånt.. tog bort det hur som helst! Får se om det blir bättre
En skärm som Samsung 32AG504 slår i det väntat taket på 2560x1440/144 Hz över HDMI. Så HDMI hjälper inte. Modellen verkar däremot ha HDMI VRR (angående detta med HDMI 2.1) vilket ger VRR från exempelvis konsol. Men det är nog inte viktigt för din del gissar jag.
Om du får det att fungera med en ny Displayport-kabel så var det troligtvis den gamla kabeln som var precis lite för dålig.
En skärm som Samsung 32AG504 slår i det väntat taket på 2560x1440/144 Hz över HDMI. Så det hjälper Modellen verkar däremot ha HDMI VRR (angående detta med HDMI 2.1) vilket ger VRR från exempelvis konsol. Men det är nog inte viktigt för din del gissar jag.
Om du får det att fungera med en ny Displayport-kabel så var det troligtvis den gamla kabeln som var precis lite för dålig.
Det är modernt grafikkort (typ så modernt det kan bli just nu) och då är det inte den gamla överklockning–YMMV som kan gälla framför allt äldre GPU:er vilka inte riktigt klarar hela bandbredden.
Ett långskott är att pröva med de andra DP-anslutningarna på grafikkortet.
Det är modernt grafikkort (typ så modernt det kan bli just nu) och då är det inte den gamla överklockning–YMMV som kan gälla framför allt äldre GPU:er vilka inte riktigt klarar hela bandbredden.
Ett långskott är att pröva med de andra DP-anslutningarna på grafikkortet.
Ja jag kan testa! Lyckades uppdatera skärmen åtminstone.. men blev nästan värre 😴 eller så är det för att jag ändrade pcie till gen4 från auto (bör inte vara därför men man vet aldrig)
Ja jag kan testa! Lyckades uppdatera skärmen åtminstone.. men blev nästan värre 😴 eller så är det för att jag ändrade pcie till gen4 från auto (bör inte vara därför men man vet aldrig)
PCIe har väldigt lite att göra med förmågan att driva en skärm problemfritt i en viss frekvens. Detta är något med att skärmens- och grafikkortets kretsar för Displayport-signalen inte är helt hundra tillsammans när man drar skärmen till sin maximala frekvens.
PCIe har väldigt lite att göra med förmågan att driva en skärm problemfritt i en viss frekvens. Detta är något med att skärmens- och grafikkortets kretsar för Displayport-signalen inte är helt hundra tillsammans när man drar skärmen till sin maximala frekvens.