Befintlig och ny dator med varsin licens, hur gör jag med ominstallation?

Permalänk
Medlem

Befintlig och ny dator med varsin licens, hur gör jag med ominstallation?

Jag har köpt en ny dator till mig för att min son ska få min nuvarande dator. Jag vill göra nyinstallationer på båda datorerna.
Min gamla dator har ju såklart en licens installerad nu, eventuellt kopplad till mitt hotmail konto.

Min fråga är vad som blir smidigast; installera den nya licensen på nya datorn eller låta den följa med datorn och ta den nya på den nya datorn. Har det någon betydelse?

Hur vet jag om min hotmail är kopplad till en licens eller inte?

Jag kommer behöva båda datorerna aktiva en stund för att flytta filer innan jag kan göra en clean installation på den gamla.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Det bör vara enklare att ta den nya licensen på den nya datorn. Kolla under Windows Activasion om du har en digital licens eller inte.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför inte bara låta den gamla licensen vara knuten till den gamla datorn? Gör backup på allt och ominstallera Windows så lär den aktiveras automagiskt. Du ser licenstyp i ditt MS-konto om jag minns rätt.

Permalänk

Håller med ovan om du ändå ska köpa en ny licens låt den tillhöra den nya datorn och skippa krånglet med att flytta en licens från en dator till en annan.

Den gamla bör bara behövas sopa i ett media för installationen med rätt version för licensen (ange ingen licenskod under installationen) på den och när installationen är färdig logga in med ditt microsoft konto så ska det automagiskt aktiveras med en ledig kod eller med en kod redan aktiverad med samma hårdvaruID.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag ser nu att det är en digital licens som är kopplat till mitt Microsoft-konto.

Är det inte lättare att den licens som är kopplad till mitt konto följer med till min nya dator och den nya licensen går in på den gamla datorn? Och kan kopplas till min sons konto?

Eller blir det krångel med att licensen byter dator? Har för mig att det var så förut med vissa licenser, att de var typ "one-use-only" och kopplades till hårdvara?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför? En dator har ju redan en licens, varför ska den ha en ny? och den nya datorn ha den gamla licensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför? En dator har ju redan en licens, varför ska den ha en ny? och den nya datorn ha den gamla licensen?

Win10 eller Win11?
Hur är det med namnregistrering. Fodrar inte Microsoft detta numer? "Pappan" kanske inte vill att sonen surfar runt i hans namn. Vi vet inte ålder på sonen eller om dom bor i samma hushåll. Knaper info.

Jag har varit "dum" nog att ange namn ialla fall på alla mina licenser, eftersom installationen verkar fodra detta. Åtminsone senaste versionerna av windows.

Jag skulle flyttat hela ssd'n till nya datorn och kört vidare. Gammelburken kan få ny win (clean inst) med sonens namn (om namn fodras?)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fastcat:

Win10 eller Win11?
Hur är det med namnregistrering. Fodrar inte Microsoft detta numer? "Pappan" kanske inte vill att sonen surfar runt i hans namn. Vi vet inte ålder på sonen eller om dom bor i samma hushåll. Knaper info.

Jag har varit "dum" nog att ange namn ialla fall på alla mina licenser, eftersom installationen verkar fodra detta. Åtminsone senaste versionerna av windows.

Jag skulle flyttat hela ssd'n till nya datorn och kört vidare. Gammelburken kan få ny win (clean inst) med sonens namn (om namn fodras?)

Vad krångligt ni gör det.

Nya licensen kommer tillhöra nya datorn oavsett vem som använder den. Varför skulle "sonen surfa runt i pappans namn"?
Man behöver inte ange namn till licenserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nya licensen kommer tillhöra nya datorn oavsett vem som använder den. Varför skulle "sonen surfa runt i pappans namn"?

Mycket nöjd om man slipper detta men i mitt fall försent på nuvarande datorer. (Jag vill gärna slippa eller ta bort redan gjord registrering- hur?)
Läste en rekommendation om hur man flyttar licens mellan datorer. Det viktiga var (om jag minns rätt) att gamla datorn skulle vara inloggad på Microsoft-konto. (Kan man ha Microsoft-konto utan namn?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om man knyter det till ett microsoft konto så måste man ha namn.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag gjorde exakt det som TS beskriver men utan Microsoft-konton på någon av datorerna. Sonen fick min gamla dator när jag byggde ny. Installerade även om min gamla och med nytt lokalt konto till sonen och Microsoft kände igen hårdvaran så licensen återaktiverades. Precis så som det ska fungera.

Gör Microsoft-konto så att det inte fungerar som ovan är nog det som TS vill ha svar på?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av FX9:

Om man knyter det till ett microsoft konto så måste man ha namn.

Den knyts till kontot, sen kan du skriva vilket namn som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strero:

Jag ser nu att det är en digital licens som är kopplat till mitt Microsoft-konto.

Är det inte lättare att den licens som är kopplad till mitt konto följer med till min nya dator och den nya licensen går in på den gamla datorn? Och kan kopplas till min sons konto?

Eller blir det krångel med att licensen byter dator? Har för mig att det var så förut med vissa licenser, att de var typ "one-use-only" och kopplades till hårdvara?

Alla licenser är kopplade till den hårdvaran den är installerad på och kräver inget ms konto för att aktiveras på samma hårdvara och windows version.
OEM licenser fungerar endast på den hårdvaran den är aktiverad på, där spelar det ingen roll om den är kopplad till ms konto eller inte, den går aldrig att aktivera på ny hårdvara (läs moderkort).

Retail licenser går att flytta till ny hårdvara, detta gör man enklast med att ha den kopplad till sitt ms konto och efter installationen logga in på ms kontot i datorn, ibland behöver man även köra felsökningsguiden för att bekräfta att man bytt hårdvara.

Så i ditt fall använd den nya licensen till den nya datorn.
Kör en ny installation på den gamla, den skall aktiveras på hårdvaran, låt sonen logga in på sitt eget ms konto.

Att du byter ms konto på en hårdvara som har OEM licens skall inte vara något problem eftersom licensen är kopplad till just hårdvaran.