Rösta fram din favoritbakgrundsbild!

Sony verkar bekräfta PS5 Pros design

Permalänk
Melding Plague

Sony verkar bekräfta PS5 Pros design

Det är oklart om konsolen togs med i bilden avsiktligt eller om det var ett misstag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare
Citat:

Det är för närvarande oklart om detta var en medveten hint från Sony eller om en grafiker har råkat lägga in designen av misstag.

Är nog en medveten hint. Sony la upp detta på sin Instagram:

”Your first look 👀”

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Har en känsla av att det kanske kommer bli Sonys sista konsol.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tror nog det kan komma iaf 1 till generation men jo konsoller är döende, allt mer kommer till PC. Tror spelande kommer gå över till molnspelande och att man streamar spelen. Man äger inga spel alls.

Permalänk
Medlem

Känns mycket tveksamt, vad jag förstått är väl försäljningen av PS5 riktigt stark.

Permalänk
Medlem

Oj det kommer du nog behöva äta upp. Vad får dig att tro det?

• PlayStation - More than 102.4 million
    (As of March 31, 2012) (Released 1994)

• PlayStation 2 - More than 155.0 million
    (As of March 31, 2012) (Released 2000)

• PlayStation 3 - More than 87.4 million
    (As of March 31, 2017) (Released 2006)

• PlayStation 4 - More than 117 million
    (As of June 30, 2022) (Released 2013)

• PlayStation 5 - More than 61.7 million
    (As of June 30, 2024) (Released 2020)

https://sonyinteractive.com/en/our-company/business-data-sale...

PlayStation Cumulative Worldwide Hardware Unit Sales
Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tror nog det kan komma iaf 1 till generation men jo konsoller är döende, allt mer kommer till PC. Tror spelande kommer gå över till molnspelande och att man streamar spelen. Man äger inga spel alls.

Tvärt om. PC dör och konsol överlever. Tror du Svensson vill betala 20k bara för att spela lite spel?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ser man till dessa siffror är ju PS 5 deras i särklass sämst säljande konsol till antal... och är det inte så att en majoritet av vinsten kommer från spel/subscriptions/dlc's (dvs digitala sales) som säljs (?) Det skulle ju faktiskt tala för att man på sikt faktiskt övergår till molnspelande där man inte behöver "ta kostnaderna" för att både ta fram/utveckla och sälja fysiska konsoler.

Det är ju nästan en halvering till antal kontra ps4'an.

Kan se både positiva och negativa effekter om så skulle ske, dels får kunder mer pengar att lägga på tillbehör och allt digitalt... men personligen gillar jag fysiska konsoler och spel då min xbox one X även får agera 4k bluray spelare Att kunna spela på samma enhet är en bonus ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tvärt om. PC dör och konsol överlever. Tror du Svensson vill betala 20k bara för att spela lite spel?

Precis som konsoler (fysiska) säkerligen kommer försvinna är ju risken stor att samma sak sker med just PC för många, om den enbart används för att spela/surfa på. Precis samma positiva/negativa effekter som jag skrev ovan gäller ju här, men kan mycket väl förstå att en subscription på t ex Ultimate Game Pass (och spela via appen i tv'n med en handkontroll i den) känns väldigt mycket mer lockande än att slänga ut 25-35k för en dator för att klara av samma spel.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Necrophor:

Ser man till dessa siffror är ju PS 5 deras i särklass sämst säljande konsol till antal

Du får ju också tänka på att PS4an kom 2013 och PS5an 2020. Playstation 5 har rätt så många år till på sig att sälja i fler antal 😉

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Oj, här får du gärna utveckla.

Permalänk
Medlem

Playstation 5 fanns väl typ aldrig ens i lager att köpa när det begav sig? Sen när de väl började finnas i lager så hade det gått för lång tid så jag avstod av ren princip att köpa något som är X antal år gammalt. Kanske fler som tänkte som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Du får ju också tänka på att PS4an kom 2013 och PS5an 2020. Playstation 5 har rätt så många år till på sig att sälja i fler antal 😉

Var väl brist på konsoller första året, kanske ännu längre.
Känns som att det kan påverkat försäljningen. Sen var väl flesta spelen PS4 remakes?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas.

Permalänk
Medlem

Om dom bara ser till att göra den mattsvart så kan den bli riktigt snygg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Lite svårt att se att den plötsligt skulle fördubblas i antal

Men det är ju samma argument som jag nämnde för PC, en prenumeration kontra priset för en konsol... som du dessutom kan pausa och ta upp när du har tid att spela etc... Går en disc-version av ps5'an på över 7k fortfarande? Och den digitala varianten är ju helt onödig i det läget om man nu kan spela från en app i tv'n istället etc.

Nu vet jag ju inte om Sony har något sådant alternativ som Microsoft har där man faktiskt inte behöver någon konsol alls. Så jag kan förstå att det är lockande för väldigt väldigt många människor... eller GeForce Now där man får en rigg med ett 4080 om man betalar högsta månadskostnaden på 259:-/månad. Bara ett 4080 betalar ju rätt många månader av det, samt att de uppgraderar sin hårdvara utan att man behöver göra det själv.

Och kan man tänka sig 1080p är det ju 649:-/6 månader... och tv'n skalar ju ändå upp det

Och både Sony och Microsoft slipper ju kostnaderna runt om konsoler där största vinsterna ändå tycks ligga i spel, tillbehör och allt annat digitalt. Så kan se hur det är lockande för företagen också...

Personligen är jag lite tveksam till hela upplägget, jag gillar att "äga" mina grejer och kunna lira utan internet-åtkomst etc, men det kan lika gärna det vara en utdöende attityd

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Skrivet av Necrophor:

Ser man till dessa siffror är ju PS 5 deras i särklass sämst säljande konsol till antal... och är det inte så att en majoritet av vinsten kommer från spel/subscriptions/dlc's (dvs digitala sales) som säljs (?) Det skulle ju faktiskt tala för att man på sikt faktiskt övergår till molnspelande där man inte behöver "ta kostnaderna" för att både ta fram/utveckla och sälja fysiska konsoler.

Kan se både positiva och negativa effekter om så skulle ske, dels får kunder mer pengar att lägga på tillbehör och allt digitalt... men personligen gillar jag fysiska konsoler och spel då min xbox one X även får agera 4k bluray spelare Att kunna spela på samma enhet är en bonus ^^

Trollar du nu?
PS5 säljer i nästan samma takt som PS4 gjorde och då med ett betydligt högre pris samt utan någon prissänkning än så länge som tidigare konsoler fått.

Finns en överväldigande majoritet som inte vill streama, det har bland annat Google bevisat. Och såklart Microsofts projektion på deras tjänst som är långt under målet och har istället ebbat ut.
Att streaming skulle fungera lika bra som lokalt spelande verkar också ligga långt fram i tiden och har marknadsförts som att vara pågång ända sedan efter millennieskiftet med bland annat onlive😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Trollar du nu?
PS5 säljer i nästan samma takt som PS4 gjorde och då med ett betydligt högre pris samt utan någon prissänkning än så länge som tidigare konsoler fått.

Finns en överväldigande majoritet som inte vill streama, det har bland annat Google bevisat. Och såklart Microsofts projektion på deras tjänst som är långt under målet och har istället ebbat ut.
Att streaming skulle fungera lika bra som lokalt spelande verkar också ligga långt fram i tiden och har marknadsförts som att vara pågång ända sedan efter millennieskiftet med bland annat onlive😂

Varför skulle jag trolla? En majoritet av vinsterna ligger ju just i spelen/dlc/subscriptions, så varför skulle det inte vara ett lockande vägval för ett företag att ta?

Att Stadia sjönk som en sten beror väl mer på hur de implementerade det, eller misslyckades kapitalt med det, men både Xbox <vad det nu heter här> och Geforce Now finns ju kvar än idag... och som sagt, när man ser till kostnaderna kan jag mycket väl förstå att det blir ett lockande alternativ för ganska många... inte minst på PC sidan.

Aldrig någonsin påstått att jag PERSONLIGEN föredrar det, men kan ha förståelse varför det kan BLI lockande för många, samt skälen till varför företag skulle vilja ta den vägen.

Ja, jag testade gratisversionen av Geforce Now för att se hur det var och kan säga... att för de flesta spel fungerar det ypperligt och flyter smidigt... givetvis får man ju bortse från FPS och latens-känsliga spel i DAGSLÄGET...

Men skulle vi nu säga att PS6 skulle bli sista generationen är det ju ändå minst 10 år bort, det hinner hända rätt mycket på tio år, även om det nu inte var jag som siade om att nästa är sista... har inte ens gissat på det utan endast framfört att jag kan se hur det är lockande för väldigt många människor OCH företagen i fråga.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Trollar du nu?

Ja, PS4 117miljoner på 9 år vs PS5 med 62 miljoner på 4 år. Verkar väl ligga ganska nära sett till livscykeln. Sen väntas väl ett gäng större titlar, typ GTAVI som antagligen kommer driva på försäljningen en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Man får hoppas.

Varför i hela friden hoppas du på det?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ja, jag testade gratisversionen av Geforce Now för att se hur det var och kan säga... att för de flesta spel fungerar det ypperligt och flyter smidigt... givetvis får man ju bortse från FPS och latens-känsliga spel i DAGSLÄGET...

Men skulle vi nu säga att PS6 skulle bli sista generationen är det ju ändå minst 10 år bort, det hinner hända rätt mycket på tio år, även om det nu inte var jag som siade om att nästa är sista... har inte ens gissat på det utan endast framfört att jag kan se hur det är lockande för väldigt många människor OCH företagen i fråga.

Geforce Now var ju helt ok, däremot behövde man ju själv ändå äga en hel del spel och det var inte helt fritt från meck sist jag testade, men det var ett par år sedan.

Sen är ju 10 år som du säger rätt lång tid i teknikvärlden. Vi har ju ändå lite visdom från erfarenhet där och kan se hur mycket som har hänt de senaste 10 åren så det är svårt att sia om hur saker som AI och VR påverkar spelande, samt hur nya material och tekniker påverkar hårdvarukapacitet. 4K spelande kändes ju rätt långt bort 2014 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Geforce Now var ju helt ok, däremot behövde man ju själv ändå äga en hel del spel och det var inte helt fritt från meck sist jag testade, men det var ett par år sedan.

Sen är ju 10 år som du säger rätt lång tid i teknikvärlden. Vi har ju ändå lite visdom från erfarenhet där och kan se hur mycket som har hänt de senaste 10 åren så det är svårt att sia om hur saker som AI och VR påverkar spelande, samt hur nya material och tekniker påverkar hårdvarukapacitet. 4K spelande kändes ju rätt långt bort 2014 t.ex.

Jag testade inte speciellt utförligt kan jag ju dock erkänna, men var inte mycket meckande iaf Men jag tror de kommer ha svårare än t ex Xbox-vad-det-nu-heter då man får både möjligheten att spela direkt via en app i tv'n plus en massa spel varje månad. Kan säga att just den delen (gamepass ultimate?) har lockat mig en del och ligger nog inte allt för långt bort att jag provar.

En usb hub i tv'n.... trådlös mus, tangentbord och handkontroll... skulle fasiken ljuga om jag påstod att det inte var lockande Om Sony har en liknande tjänst skulle den definitivt stå lika högt upp på listan ^^

Meeeeeen.... jag gillar också att kombinera 4k spelare med en spelkonsol... man får lite två-i-ett för det Samt fysiska skivor så man kan lira utan internet etc... meeeeen... jag tror det är ett utdöende (vikt på tror) tankesätt... och i takt med att det blir allt smidigare att bara betala och plötsligt ha allt direkt i tv'n för en, i jämförelse, liten summa... bekvämt, billigare och pausa när man helt enkelt inte orkar/vill längre eller om nu Sony har en liknande tjänst... byta till dem. Lite som streamingtjänsterna idag helt enkelt...

Men jag är inne på samma spår som dig, nästintill omöjligt att sia om tio år framåt i teknikvärlden

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Är ganska hypad på Pro men såklart hänger det på priset. Jag vill verkligen inte betala 8-9k för en konsol men det är väl tyvärr det mest rimliga prisspannet som Pro landar i.

Hoppas också på mattsvart design. Är uppväxt med att Playstation ska vara i svart så det får gärna komma tillbaka som default färgen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det låter som en tråkig framtid, så länge Sony tjänar pengar på konsoler så kommer de inte att ge upp den marknaden. Det som du säger är vad Microsoft tror ska hända. Jag har väldigt svårt att se att hårdvaran försvinner i alla fall inte de kommande 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Konsoler har väl aldrig varit det som har dragit in den största delen av vinsten. Det är som det klassiska plattformsupplägget likt gilettes hyvlar, du säljer möjligheten till nyttjande relativt billigt men tar igen det på tilläggsförsäljning.

Det är även mycket lättare att låsa kunder till sig genom fysisk hårdvara än en tjänst, för är det en molntjänst så är det inte direkt uppenbart för konsument varför spel X bara finns på en plattform.

Men jag tror som dig att hårdvara är på dekis, tar nog minst en hel generation till (30 år) innan vi kan förvänta oss någon markant skillnad till dagens upplägg dock. Konsumenten gör som den alltid gjort, har du väl börjat att köpa konsoler så fortsätter du med det. Vi är obotliga vanedjur.

Men det finns en fet öppning på marknaden för valfri leverantör av streamingplattform. Samarbeta med samsung för integrerad shield exempelvis (geforce now) så har du redan där sålt på kunden din tjänst. Sjukt enkelt att komma igång. Sånt säljer och jag är förvånad att ingen redan gör det.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Är ganska hypad på Pro men såklart hänger det på priset. Jag vill verkligen inte betala 8-9k för en konsol men det är väl tyvärr det mest rimliga prisspannet som Pro landar i.

Hoppas också på mattsvart design. Är uppväxt med att Playstation ska vara i svart så det får gärna komma tillbaka som default färgen.

Ja, och framför allt om det är samma "gamla" processor med endast lite OC som ryktena säger.

Permalänk

En dag kommer folk bråka vilken handkontroll man använder istället för konsolen. Man tar med den och spelar där man kan logga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Men skulle vi nu säga att PS6 skulle bli sista generationen är det ju ändå minst 10 år bort, det hinner hända rätt mycket på tio år

Det har du helt rätt i, det kan hända rätt mycket på 10 år. När jag tänker efter så vore det ett rätt kul ämne för ett framtida helgsnack här på sweclockers: "Hur tror du teknikmarknaden ser ut om 10 år?". Så kan vi gå tillbaka till tråden om tio år och se hur det blev. Vad sägs, @Edin_II, @Enviro ?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av deltascu:

Det har du helt rätt i, det kan hända rätt mycket på 10 år. När jag tänker efter så vore det ett rätt kul ämne för ett framtida helgsnack här på sweclockers: "Hur tror du teknikmarknaden ser ut om 10 år?". Så kan vi gå tillbaka till tråden om tio år och se hur det blev. Vad sägs, @Edin_II, @Enviro ?

Ingen dum idé. Kan fnula fram något lattjolajbans från det. Tack för tips!

Permalänk
Medlem

😂