Därför lämnar Dreamhack Jönköping

Permalänk
Melding Plague

Därför lämnar Dreamhack Jönköping

Enligt EFG kommer Stockholm att bli det nya centret för Dreamhack i Europa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Rip dreamhack.

Som jag förstått det finns de inte ens sovsal i Stockholm i vinter. Var har de tänkt att man ska sova? Hotell för 4000kr/natten är väl de som kommer finnas tillgängligt.

Nä, de skiter fullständigt i lanet och gör de till ett jippo istället. Tråkigt.

Permalänk
Medlem

Mer lättillgängligt för vem? Kalle Pilfalk som bor i Stockholm?
Resten av Sverige åker nog hellre till Jönköping skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Får se hur det utvecklar sig när det blir mer svårtillgängligt för många svenskar (tex tågpriser för de flesta till stockholm brukar väl vara dyrare om de inte bor där).brist på parkeringar osv.
Visst kan de fixa de långsiktiga problemet med lokal(denna verkar ju ha ombyggnad på g eller vad det var).
Även parkeringar osv så har de ju fördel med iaf en flygplats närmare för att få fler internationella deltagare på ett smidigare sätt vilket skulle kunna leda till vad det låter som de siktar mot. Iaf spännande att se vad "nystarten" kommer innebära på sikt. Det första jag tänker är ett mycket dyrare dreamhack just nu och frågan är om folk är villiga att betala det priset.

Med det sagt tycker jag det är bra de provar något nytt, det har tappat lite senaste åren så kan behövas en nystart.

Permalänk
Medlem

Hmm. Det finns en anledning till varför det finns så många distributionslager här. 🤔

Permalänk
Medlem

Stockholm ligger faktiskt avsides. Nära för de som bor där. Men fler har nära till Jönköping.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RTX4060Ti, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

DreamHack var bra som självständigt företag, har inget intresse av att stödja dem sedan ägarkonflikt och nuvarande ägare.

Permalänk
Medlem

hoppas någon tar tillfället tillakt o kör vidare i annat regi!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om de verkligen får 50 000 besökare i Sthlm, eller fler...

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Vi dra till fjollträsk på Lan

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Stockholm ligger faktiskt avsides. Nära för de som bor där. Men fler har nära till Jönköping.

Ja Jönköping ligger något närmare Sveriges demografiska mittpunkt men skulle gissa att de milen vägs upp att Stockholm har betydligt bättre förbindelser med större delar av landet.

Sen håller jag med om att det är tråkigt att det flyttar från Jönköping.

Permalänk
Medlem

Kommer inte gå bra, de som är där måste nog låste fast grejerna rejält, kan inte sova etc

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
99:e percentilen

– Vi vill att fler ska få uppleva det som vi har upplevt i Jönköping under så många år.

Jag tror inte på detta uttalande från Pilfalk.

DreamHack är dött för mig. Det var kul så länge det varade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Går inga direktflyg från Saudi till Jönköping ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

– Vi vill att fler ska få uppleva det som vi har upplevt i Jönköping under så många år.

Jag tror inte på detta uttalande från Pilfalk.

Varför inte då?
Senaste åren har LAN-delen av dreamhack minskat dramatiskt och blivit helt annorlunda event med annat fokus. Så jag tror på hans uttalande. Klart fler ska få uppleva kommersiell/utställningsfokuserade dreamhack!

10 år sen satt jag och titta på proffs som lira starcraft, league of legends mm. Hade som jämförelse sjukt tråkigt sist man var där ärligt talat.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Vet att det inte rimmar perfekt, men kanske nya halvfinska sommarplågan...

Skrivet av Molotov:

Vi dra till fjollträsk på Lan

Vi drar till fjollträsk,
dricker våran Joltläsk,
spelar på natten,
med svetten i nacken.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av huttala:

Rip dreamhack.

Som jag förstått det finns de inte ens sovsal i Stockholm i vinter. Var har de tänkt att man ska sova? Hotell för 4000kr/natten är väl de som kommer finnas tillgängligt.

Nä, de skiter fullständigt i lanet och gör de till ett jippo istället. Tråkigt.

Jag bor ganska nära mässan. Jag tar 5000kr för sovplats på ett golv om man kan dela med en hund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Mer lättillgängligt för vem? Kalle Pilfalk som bor i Stockholm?
Resten av Sverige åker nog hellre till Jönköping skulle jag tro.

Utställningen/Mässan blir mer lättillgänglig för dagsbesökare från Stockholm och kransorter

Alltså kan de ta mer betalt av utställare

Lanet är inte ens nära viktigt

Permalänk
Medlem

Jag har absolut inget emot detta, då det är så kopiöst mycket enklare och billigare att ta sig till Stockholm. Dit är det ju bara runt 4 timmar med tåg.

Att ta sig till Jönköping med dator och tältsäng med buss var ett bök utan dess like, som jag inte gärna gör om.

Permalänk
Medlem

Jag fattar nada av ( i mitt tycke) vad idioten Kalle Pilfalk svamlar om...

Ska man locka MER folk från världen så är det ju hål i huvudet o flytta längre norr ut !!?
Malmö vore ju det optimala, närmre kontinenten än så kommer man inte utan att lämna landet.
12 minuter och 300 meter från CPH airport och om några år tågresa från övriga Europa mer än en timme kortare restid när Fehmarn Bält-tunneln är klar...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Dreamhack har anordnats i 30 år och har sedan 2001 hållits i Elmia i Jönköping.

Tiden går fort.
Känns inte ens som 2001 var 30 år sen.

Permalänk
Medlem

Snabbt internet i gemene mans hem, med mera, har ju gjort den här typen av tillställningar lite mindre unika. Jag ångrar dock att jag aldrig åkte på ett copyparty. Eller, demoparty kanske de hette senare. Var egentligen bara på en tillställning, av lite annat slag, men det var trevligt att få se onlinebekantskaper och makthavare IRL.

Trist med de nya ägarna, men, vi får väl se vad detta landar i.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Jag fattar nada av ( i mitt tycke) vad idioten Kalle Pilfalk svamlar om...

Lättare att locka sponsorer till Stockholm än Jönköping är vad han menar.
Vet inte hur mycket spel event det är längre (kolla SC2 senast för många år sedan nu) men betydligt lättare att flyga in "proffs" dit också.

Permalänk
Medlem

hadde det handlat om logistik och möjlighet för folk att ta sig till eventet så vore det mer logiskt med Göteborg.

Det luktar mer ny Ägare flyttar Idrottsklubb utan att tänka på var Klubbens fans finns.

Sedan skall man ej glömma att Elmia är troligern sveriges bästa mässområde.
Och För många av deras besökare så är faktiskt Elmia en del av deras beslut att gå på Dreamhack.

Så Troligen har Stockholm erbjudit dem otroligt fördelaktigt avtal med låga kostnader.
Elmia har ej kunnat ge dem lika goda avtalsförslag.

Vad de glömt är Logistiken för deras besökare och möjligheter för övernattning för unga människor utan tjock plånbok.

De köpte den sminkade Grisen i söcken utan att titta på den, m´men när de skulle öppna säcken väl hemkommna upptäckte de istället en sminkad Nasse docka.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Skrivet av Hellscreame:

Och För många av deras besökare så är faktiskt Elmia en del av deras beslut att gå på Dreamhack

big true. rip dreamhack. pallar inte trafiken i tokholm heller.

Permalänk

Fast Jönköping är en ursäkt för att äta kebabpizza till både lunch och middag.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan nu, men finns inte Dreamhacks rötter i Borlänge/Tunatutten snarare än i Jönköping? Vill bestämt minnas att det var där det kördes på 90-talet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Bara positivt enligt mig.
Jönköping var värdelöst, sist var sovsalarna värdelösa, kallt som fanken och ingen ordning öht, blev skickade runt som yra höns och sovsalarna var fulla men när man påpekade att den andra sovsalsvakten skickat oss var det helt plötsligt gott om plats..
Stockholm har större möjligheter att få hotellplatser, de i familjen som inte vill gå på dreamhack kan hitta på annat och det kommer definitivt öka på besökarantalet = mer handel och ruljans på utställare, större shower och turneringar, mer incitament för tillverkarna att visa nya grejer.

Landelen är ju kul på sitt sätt, men med dagens internetanslutningar har den lite förlorat sin plats. Visst kan det vara kul att åka ett gäng, men du kan egentligen lika gärna köra online.

Hade gärna sett ett rullande event dock, Göteborg/Stockholm/Köpenhamn tex.

Permalänk
Medlem

Detta har väl rapporterats tidigare?

Permalänk
Medlem

Finns inget positivt i detta, huvudstaden är jobbig att ta sig till, jobbig att vara i.
Ska man tvunget flytta DH så Göteborg eller Köpenhamn hade varit bättre för tillgänglighet på kommunikationer, boende och framförallt trevligare miljö.