Erbjudanden från Amazon Prime Days!

USB 2,0 Video Capture Adapter VHS till Digital ger delad bild?

Permalänk
Medlem

USB 2,0 Video Capture Adapter VHS till Digital ger delad bild?

Hej som i rubriken synes, har skaffat en USB 2,0 Video Capture Adapter VHS till Digital , fått det att fungera med inspelning till dator MEN bilden är "delad" eller vad man skall kalla det?, man ser halva bilden i toppen och halva i botten. Någon som vet vad jag missat?, bilden är normal på videon på tv;n.

Permalänk
Rekordmedlem

Pratar du om interlace fel ? Posta en bild på problemet så det blir lättare att förstå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ja håller med ovan din förklaring på felet var lite svårtolkad vad du faktiskt menar.

men som ovan säger troligen någon form av synkfel.

antar att du spelar in videon enligt PAL standarden för skulle tippa att din VHS troligen kör PAL vilket innebär ~25Hz

vet inte riktigt hur fångstdonglen du har hanterar den analoga videon internt men kan tänka mig att ev försöka fånga 25hz i 30hz ev kan ge lite lustiga synkfel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marow:

Hej som i rubriken synes, har skaffat en USB 2,0 Video Capture Adapter VHS till Digital , fått det att fungera med inspelning till dator MEN bilden är "delad" eller vad man skall kalla det?, man ser halva bilden i toppen och halva i botten. Någon som vet vad jag missat?, bilden är normal på videon på tv;n.

Du upplever ett synkfel. Jag har själv en liknande adapter, och du kommer behöva pilla mycket för att få den att funka.
Problemet är att signalen från en VHS oftast inte är jättetydlig ur ett signalperspektiv. Det finns undantag, tex vissa serier från JVC som kostar dig tusentals kr på Tradera just på grund av detta. Kombinera detta med en billig adapter så blir det också skräp som resultat. Men jag tvivlar på att du kan lösa problemet med en dyrare adapter, det är bildkällan som är problemet.

Några saker du kan testa.
- Kan du få din spelare att mata ut S-Video (kabel med fyra ledare i en) så funkar det ofta mycket bättre än att bara köra gul RCA.
- Prova olika VHS-spelare. Jag gick runt bland vänner och bekanta och lånade spelare för att hitta vilken som funkar bäst.
- Ibland kan det funka att pausa, starta om, spola framåt och bakåt med bild och liknande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tackar rouge och gip, det var ett synk fel som ni sade och det hela löste sig , så tackar än en gång.
och jo jag läste frågan själv efteråt och den är lite svår att tolka, hade tänkt lägga in en bild men glömde så klart ta en.