Permalänk

Ny dator slumpmässigt fryser

Köpt ny dator för två veckor sedan. (allt förutom GPU)

specs:
ASUS TUF Gaming B650-E WIFI
AMD Ryzen 5 7600X
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30
Corsair RM750x 750W v3
GTX 1060 3GB (planerar att köpa ny GPU nu i höst)
Fresh Windows 10 install

Slumpmässigt flera gånger har datorn bara fryst fast och efter 1-2minuter så startar den om sig själv.
Idag har det hänt tre gånger, igår hände det aldrig, dagarna innan det hände det några gånger.
När det fryser så slutar alla program att fungera, men jag kan röra musen, markera skrivbordet.
Hade aktivitetshanteraren öppen en gång när det hände men inget ovanligt dök upp. Kunde klicka runt bland tabbarna i aktivitetshanteraren men all data/info var frusen.
Har haft musik igång en gång när det hände och musiken hakade upp sig på det där klassiska sättet att de sista 0.5 sekunderna bara repeterar.

Jag får ingen blue screen. Allt är bara "fryst" tills datorn startar om sig eller att jag tvingar en omstart genom att bryta strömmen.
Har kollat tillförlitlighetshistoriken, men det enda som står är "Windows avslutades inte korrekt".
Inte heller finns det något i loggboken.
Så har legit noll error koder att gå på eftersom inget dyker upp.

Testat minnesdiagnostik (både windows egna och memtest), men de säger att inget är fel.
Testat köra några tester i OCCT (ingen aning om det är ett bra program eller inte tho), men inget dog / var fel.
Varje gång datorn har fryst so far har jag suttit ute på skrivbordet eller bara slö surfat. Så inget som direkt lagt något tryck på datorn.
Suttit och spelat flera timmar i rad utan några problem. Så det är väldigt svårt att återskapa problemet.

Någon som har några tips eller liknande?
Som sagt, alla delar förutom GPUn är nya.

Permalänk
Medlem

Eftersom du säger Fresh Windows 10 install antar jag att du blåst hela systemet?

Provat endast en minnessticka?
Provat köra minnet i lägsta hastighet?
Ligger minnet i Dual channel?
Full power på GPU / CPU? Alla ska användas!

Prova att starta från en Linux Live-ISO och se vad den genererar för felkoder. Man brukar få ganska rejält med info från deras startup. Hade även testat köra deras stresstest och filsystemsdiagnoser då dom avslöjar sådant som är fel.

Läckström i systemet? Exempelvis jordfel som när i/o plåten ger ström när man tar på chassit och ett usb-uttag?
Missad distans / fel plats kan ge detta också.

Någon komponent som ligger löst i systemet där ett kretskort kan komma i kontakt med något?

Haft sprängningar etc som kan ha orsakat en kraftig vibration? Montera om är att föredra i så fall.

Väger kylaren mycket? Hade själv problem med ett moderkort där kylaren var för tung för chassit och böjde chassi och moderkortet. Vilket gav skumma fel och skit på diskar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Eftersom du säger Fresh Windows 10 install antar jag att du blåst hela systemet?

Provat endast en minnessticka?
Provat köra minnet i lägsta hastighet?
Ligger minnet i Dual channel?
Full power på GPU / CPU? Alla ska användas!

Prova att starta från en Linux Live-ISO och se vad den genererar för felkoder. Man brukar få ganska rejält med info från deras startup. Hade även testat köra deras stresstest och filsystemsdiagnoser då dom avslöjar sådant som är fel.

Läckström i systemet? Exempelvis jordfel som när i/o plåten ger ström när man tar på chassit och ett usb-uttag?
Missad distans / fel plats kan ge detta också.

Någon komponent som ligger löst i systemet där ett kretskort kan komma i kontakt med något?

Haft sprängningar etc som kan ha orsakat en kraftig vibration? Montera om är att föredra i så fall.

Väger kylaren mycket? Hade själv problem med ett moderkort där kylaren var för tung för chassit och böjde chassi och moderkortet. Vilket gav skumma fel och skit på diskar.

Ye, glömde skriva. Köpte en ny ssd nvme m.2 så allt är cleant.
Inte testat att köra en sticka. Hur stor är chansen att memtest och sånt inte hittar några fel med det är fortfarande minnena som är problemet?
Minnena sitter i A2 och B2 (stod så i manualen)

Tror inte det ska vara något jordfel, aldrig fått några stötar eller så. Inte heller haft några problem med min äldre dator.
Skulle kunna testa att montera om, men inte haft några vibrationer eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuttiosju:

Inte testat att köra en sticka. Hur stor är chansen att memtest och sånt inte hittar några fel med det är fortfarande minnena som är problemet?

Tror inte det ska vara något jordfel, aldrig fått några stötar eller så. Inte heller haft några problem med min äldre dator.

Memtest gav inget felmeddelande på min dator, bytte ram ändå för att det var det billigaste att byta. Och det hjälpte.
Jag vet inte hur tillförlitliga dessa testen är, men uppenbarligen så fungerar dom inte fullt ut.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuttiosju:

Och du har inga andra gamla diskar inkopplade utöver den helt nya SSDn?

Uppdaterat BIOS? Och Chipset drivrutiner från amd.com?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Memtest gav inget felmeddelande på min dator, bytte ram ändå för att det var det billigaste att byta. Och det hjälpte.
Jag vet inte hur tillförlitliga dessa testen är, men uppenbarligen så fungerar dom inte fullt ut.

I see!
Hade du liknande symtom?

Permalänk
Skrivet av shugge:

Och du har inga andra gamla diskar inkopplade utöver den helt nya SSDn?

Uppdaterat BIOS? Och Chipset drivrutiner från amd.com?

Nej inga andra diskar är inkopplade.

Har uppdaterat BIOS. Installerade någon AMD Chipset Driver som gick att ladda ner genom Armoury Crate samma dag som jag satte ihop datorn. Men testade att laddade ner direkt from amd.com nu, så får se ifall det var någon skillnad.

Permalänk

Testade att köra datorn med minnena utan EXPO i lägsta hastighet (4800)
och datorn frös ändå tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuttiosju:

Nej inga andra diskar är inkopplade.

Har uppdaterat BIOS. Installerade någon AMD Chipset Driver som gick att ladda ner genom Armoury Crate samma dag som jag satte ihop datorn. Men testade att laddade ner direkt from amd.com nu, så får se ifall det var någon skillnad.

Skrivet av sjuttiosju:

Testade att köra datorn med minnena utan EXPO i lägsta hastighet (4800)
och datorn frös ändå tillslut.

Testa att avinstallera Armoury crate. Finns många trådar på nätet där det har orsakat diverse olika problem för användare.

Om inte ovan hjälper, kolla efter evetuella felkoder i windows event viewer eller genom program som t.ex. Whocrashed.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34