Ny dator slumpmässigt fryser
Köpt ny dator för två veckor sedan. (allt förutom GPU)
specs:
ASUS TUF Gaming B650-E WIFI
AMD Ryzen 5 7600X
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30
Corsair RM750x 750W v3
GTX 1060 3GB (planerar att köpa ny GPU nu i höst)
Fresh Windows 10 install
Slumpmässigt flera gånger har datorn bara fryst fast och efter 1-2minuter så startar den om sig själv.
Idag har det hänt tre gånger, igår hände det aldrig, dagarna innan det hände det några gånger.
När det fryser så slutar alla program att fungera, men jag kan röra musen, markera skrivbordet.
Hade aktivitetshanteraren öppen en gång när det hände men inget ovanligt dök upp. Kunde klicka runt bland tabbarna i aktivitetshanteraren men all data/info var frusen.
Har haft musik igång en gång när det hände och musiken hakade upp sig på det där klassiska sättet att de sista 0.5 sekunderna bara repeterar.
Jag får ingen blue screen. Allt är bara "fryst" tills datorn startar om sig eller att jag tvingar en omstart genom att bryta strömmen.
Har kollat tillförlitlighetshistoriken, men det enda som står är "Windows avslutades inte korrekt".
Inte heller finns det något i loggboken.
Så har legit noll error koder att gå på eftersom inget dyker upp.
Testat minnesdiagnostik (både windows egna och memtest), men de säger att inget är fel.
Testat köra några tester i OCCT (ingen aning om det är ett bra program eller inte tho), men inget dog / var fel.
Varje gång datorn har fryst so far har jag suttit ute på skrivbordet eller bara slö surfat. Så inget som direkt lagt något tryck på datorn.
Suttit och spelat flera timmar i rad utan några problem. Så det är väldigt svårt att återskapa problemet.
Någon som har några tips eller liknande?
Som sagt, alla delar förutom GPUn är nya.