Pc-skärm för extremt ljuskänsliga ögon

Permalänk
Medlem

Pc-skärm för extremt ljuskänsliga ögon

Har några frågor om taskiga ögon och inköp av pc skärm.

Har extremt ljuskänsliga ögon som värker och tåras (går hos ögonläkare för besväret, det hjälper inte). Att slå på nattläge hjälper inte bara utan även ljusdämpning måste vara på också.

Så min fråga - Tänker satsa på en eller två nya skärmar och ny teknik finns ju nu. Mina skärmar är gamla LCD.

Jag behöver den mest inställningsbara och (ögonvänligaste i låg- mellanprisklassen för blått ljusreducering och med nattljus (osv). Är böjda skärmar mer lätta för ögonen?

Det här spelar väl också in, FHD, LCD, Hz och app för extra ljusdämpning?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om skärmar men jag kan rekommendera Google Chrome tillägget "Screen Shader | Smart Screen Tinting" där man kan sätta en shade på max (60%) och få det mer behagligt för ögonen.

Man kan också välja färg på shade. Själv kör jag på en vit shade för att försöka bevara rätta färger.

Kan också rekommendera programmet F.lux.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera OLED, jag har en LG C2 42" som går att sänka ganska gott, det positiva med OLED är att det inte blir som en stor lampa framför ansiktet även fast majoriteten av bilden är svart, ovanpå det så kan du mörka ned skärmen ytterligare genom diverse mjukvarulösningar som gör bilden mörkare och då blir faktiskt bilden mörkare pga hur oled fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazzify:

Jag vet inte om skärmar men jag kan rekommendera Google Chrome tillägget "Screen Shader | Smart Screen Tinting" där man kan sätta en shade på max (60%) och få det mer behagligt för ögonen.

Man kan också välja färg på shade. Själv kör jag på en vit shade för att försöka bevara rätta färger.

Kan också rekommendera programmet F.lux.

Tack! Installerade tillägget nu men får det inte att fungera, inget aktiveras direkt utan det måste schemaläggas. Inget bara on/off att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jag skulle rekommendera OLED, jag har en LG C2 42" som går att sänka ganska gott, det positiva med OLED är att det inte blir som en stor lampa framför ansiktet även fast majoriteten av bilden är svart, ovanpå det så kan du mörka ned skärmen ytterligare genom diverse mjukvarulösningar som gör bilden mörkare och då blir faktiskt bilden mörkare pga hur oled fungerar.

Låter bra, ska kika på det! Ju mer anpassning som finns desto bättre, eftersom ögonens känslighet är olika varje dag tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Låter bra, ska kika på det! Ju mer anpassning som finns desto bättre, eftersom ögonens känslighet är olika varje dag tyvärr.

Glöm inte att köra på en flimmerfri skärm också, vet inte om OLED skärmar har PWM/modulering men ha det i åtanke också.

edit: Snabb google sökning visar att mesta av OLED skärmar har flimmer vid låga ljus inställningar.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla efter skärmar med låg lägsta ljusstyrka så kanske inte extraappar behövs sedan. Det är extremt stor variation där; vissa är alldeles för ljusa på 0 ljusstyrka, inkl min egen. 0 är rätt bra dagtid, men alldeles för ljust på kvällarna.

Monitors Unboxed tar alltid med lägsta ljusstyrka i sina tester, t ex denna:

Den markerade skärmen vore definitivt inte att rekommendera för dig, men de två OLED-modellerna i toppen är bra i den aspekten.
Det finns förstås LCD-skärmar med låg ljusstyrka också, kan vara värt att kolla runt lite för att hitta en som är bra där.
Det finns också de som har typ 140 nits som lägsta möjliga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

Glöm inte att köra på en flimmerfri skärm också, vet inte om OLED skärmar har PWM/modulering men ha det i åtanke också.

OLED är typ PWM men de är det per-pixel så inget man märker av.

Skrivet av Stressad:

Har några frågor om taskiga ögon och inköp av pc skärm.

Har extremt ljuskänsliga ögon som värker och tåras (går hos ögonläkare för besväret, det hjälper inte). Att slå på nattläge hjälper inte bara utan även ljusdämpning måste vara på också.

Så min fråga - Tänker satsa på en eller två nya skärmar och ny teknik finns ju nu. Mina skärmar är gamla LCD.

Jag behöver den mest inställningsbara och (ögonvänligaste i låg- mellanprisklassen för blått ljusreducering och med nattljus (osv). Är böjda skärmar mer lätta för ögonen?

Det här spelar väl också in, FHD, LCD, Hz och app för extra ljusdämpning?

Vad använder du för skärm idag och vilken ljusstyrka har du? Då kan man ju se vad du använder i nits.

Permalänk
Medlem

Själv bruka jag dra ner ljusstyrkan i Windows.
Sitter man på Windows 11 så Inställningar -> System -> Bildskärm -> Använd HDR klicka där

Sedan ändra ljusstyrka för SDR-innehåll har typ 9% bara, på dagen så jag känner mig kry i huvudet så kan man höja det, men känner jag att jag har lite huvudverk, eller trött eller likande är jag också extremt ljuskänslig, då bruka jag villa mörka ner skärmen rejält.

Snabbast är bara högerklicka på skrivbordet bildskärmsinställningar ändra SDR styrka där.
Istället än gå steg för steg.

Den skärm jag kör med är: Alienware 32 Gaming Monitor AW3225QF - OLED
Funkar för mina ögon och lätt och höja sänka ljusstyrkan som passar för stunden.

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kolla efter skärmar med låg lägsta ljusstyrka så kanske inte extraappar behövs sedan. Det är extremt stor variation där; vissa är alldeles för ljusa på 0 ljusstyrka, inkl min egen. 0 är rätt bra dagtid, men alldeles för ljust på kvällarna.

Monitors Unboxed tar alltid med lägsta ljusstyrka i sina tester, t ex denna:

<Uppladdad bildlänk>

Den markerade skärmen vore definitivt inte att rekommendera för dig, men de två OLED-modellerna i toppen är bra i den aspekten.
Det finns förstås LCD-skärmar med låg ljusstyrka också, kan vara värt att kolla runt lite för att hitta en som är bra där.
Det finns också de som har typ 140 nits som lägsta möjliga.

Kanon, sparar och skriver! Det står dock "lower is better" högst upp, vilket väl betyder den är mest ljus? Fast den ska jag väl inte välja då?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

OLED är typ PWM men de är det per-pixel så inget man märker av.

Vad använder du för skärm idag och vilken ljusstyrka har du? Då kan man ju se vad du använder i nits.

Sitter på en stengammal LG Flatron IPS236V från 2011. Att ställa om ljuset är ett meck och petande och tryckande var och varannan timme (pga ögonen), och hoppas nya moderna skärmar är mer enklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Kanon, sparar och skriver! Det står dock "lower is better" högst upp, vilket väl betyder den är mest ljus? Fast den ska jag väl inte välja då?!

"Lower" menas inte vart i grafen de är utan hänvisar till resultatet. Längre upp är bättre i det här fallet, vilket har lägre resultat.

Permalänk

Kan det vara en idé att köpa en skärm med lite högre upplösning, tex en 32" med 4k och sedan skala operativsystemet med typ 125 eller 150% och sitta lite längre ifrån skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Sitter på en stengammal LG Flatron IPS236V från 2011. Att ställa om ljuset är ett meck och petande och tryckande var och varannan timme (pga ögonen), och hoppas nya moderna skärmar är mer enklare

På min LG tv är det två knapptryck att sänka eller höja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Kan det vara en idé att köpa en skärm med lite högre upplösning, tex en 32" med 4k och sedan skala operativsystemet med typ 125 eller 150% och sitta lite längre ifrån skärmen?

Den ska stå på ett skrivbord så avståndet kan bli svårt få till, men ska ha det i åtanke också. Alla tips tas emot som sagt. Tack!

Permalänk
Skrivet av Stressad:

Den ska stå på ett skrivbord så avståndet kan bli svårt få till, men ska ha det i åtanke också. Alla tips tas emot som sagt. Tack!

Samsung har ju en 27" med 5k

Då kan man få gränssnittet riktigt skarpt och krispigt med 200% skalning. Men det är en mycket dyr skärm, och bara 60 hz

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7320723&utm_source=goog...

Permalänk
Skrivet av Stressad:

Skrivet av ATRmayo:

"Lower" menas inte vart i grafen de är utan hänvisar till resultatet. Längre upp är bättre i det här fallet, vilket har lägre resultat.

vad ovan säger.

listan är mätvärden på hur mycket ljus lite olika skärmar släpper ifrån sig vid 0% brightness inställt.

så lägre siffra betyder mindre ljus så de längst upp är de som släpper ut minst ljus på lägsta ljusinställning.

lite ljus kommer de alltid att ha men beroende på tillverkaren kan lägsta nivån vara väldigt varierande allt från bländande starkt till knappt sebart med normal kontorsbelysning tänd i rummet aka ~300Lux eller 500Lux för platsbelysning t.ex lampa över ett skrivbord.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Vill man ha svärta och bra detaljupplösning trots mörk bild är det bara oled som finns kommersiellt tillgängligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har fått väldigt bra tips och riktlinjer nu att gå efter och vad jag främst ska söka efter, bock o tack alla!

Ser att en skärm som var med högt på listan är dålig i färgerna , men finns ändå bara att köpa i usa. Ska söka på dom andra också!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stressad:

Om du har tid att kika så får du gärna säga vilken % av brightness/ljusstyrka du har på din skärm.

Den skärmen på 100% ligger på runt 250nit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Om du har tid att kika så får du gärna säga vilken % av brightness/ljusstyrka du har på din skärm.

Den skärmen på 100% ligger på runt 250nit.

Tror runt 60-80% beroende på ljuset inne. Men jag den är knepig att touch-trycka på och ställa om timme efter timme pga ögonen och hitta rätt, som sagt. Söker enklare, tydligare.

Permalänk
Medlem

Jaha! Mer att tänka på som jag skulle behöva ha - enkelt ändra via tangentbordet!
-
Läste recensionen på den här nya -
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

5. Kan inte ändra ljusstyrka och ljud via tangentbordet då den saknar DDC!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stressad:

Tror runt 60-80% beroende på ljuset inne. Men jag den är knepig att touch-trycka på och ställa om timme efter timme pga ögonen och hitta rätt, som sagt. Söker enklare, tydligare.

Skulle säga att med 60-80% ljusstyrka så är du inte så himla ljusskänslig? Trodde du hade legat på runt 0-5% eller så. Men då spelar det nog ingen roll vilken skärm du köper, bara du har en som du enkelt kan ändra ljusstyrkan på, nästan alla skärmar kommer idag med en liten joystick så man slipper leta efter knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Skulle säga att med 60-80% ljusstyrka så är du inte så himla ljusskänslig? Trodde du hade legat på runt 0-5% eller så. Men då spelar det nog ingen roll vilken skärm du köper, bara du har en som du enkelt kan ändra ljusstyrkan på, nästan alla skärmar kommer idag med en liten joystick så man slipper leta efter knappar.

Tror du missförstod mig, eller jag dig. Sänker 80% (eller mer) i ett ljust rum säger dig mer? Vissa dagar använder jag solglasögonen också framför skärmen, så det är ett problem och ja, jag ska söka efter en som är lätt att ändra snabbt utan leta och scrolla på en touchmeny varje gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stressad:

Tror du missförstod mig, eller jag dig. Sänker 80% (eller mer) i ett ljust rum säger dig mer? Vissa dagar använder jag solglasögonen också framför skärmen, så det är ett problem och ja, jag ska söka efter en som är lätt att ändra snabbt utan leta och scrolla på en touchmeny varje gång.

Det står alltså 20% på reglaget?

Permalänk
Medlem

Finns det några glasögon du kan ha på dig när du sitter framför en skärm som kan hjälpa? Tänker Gunnar-glasögon, men kan säkert finnas andra tillverkare eller flera olika typer av glasögon för ljuskänslighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Det står alltså 20% på reglaget?

Det står olika beroende på tid, timme och ögonhälsa. Varför är du ute efter ett exakt svar på något som inte går att ge exakt på, som jag redan skrivit om? Jag är nöjd med svaren jag fått och tackar för hjälpen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stressad:

Det står olika beroende på tid, timme och ögonhälsa. Varför är du ute efter ett exakt svar på något som inte går att ge exakt på, som jag redan skrivit om? Jag är nöjd med svaren jag fått och tackar för hjälpen.

Du kan ju se precis vad det står om du nu har skärmen framför dig?

Med den infon kan man få en fingervisning kring vilken nit du sitter framför. Och därmed veta vilka skärmar som kanske går bort då de kanske inte kan gå tillräckligt lågt och även veta vad din tolerans är.

20% på en 250 nit skärm brukar vara över 100 nits. Vilket inte är särskilt mörkt. Sitter själv med 120nit dagtid i lght med solljus.

Permalänk
Medlem

Jag tänker också som @ackwell att ha något som filtrerar bort det blåa ljuset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Finns det några glasögon du kan ha på dig när du sitter framför en skärm som kan hjälpa? Tänker Gunnar-glasögon, men kan säkert finnas andra tillverkare eller flera olika typer av glasögon för ljuskänslighet.

Tänkte samma sak, är väl bara att gå in till en optiker och se vad de har att erbjuda. Såg att t.ex: Synsam har ett utbud: https://www.synsam.se/glas%C3%B6gon-som-skyddar-mot-ohalsosam...
Var ju inte farligt dyra heller.

Tyvärr är ju e-ink skärmar inte lämpade för snabbt rörliga bilder, svåra att få tag på och dyra, men annars är ju tekniken intressant för detta syftet, är ju mer som att läsa på papper istället för en normal skärm.