Kan inte betala utomlands Google Pay? (Swedbank)

Permalänk
Medlem

Kan inte betala utomlands Google Pay? (Swedbank)

Jag kan inte betala med Google Pay/telefonen utomlands.
Får Avvisat. Betalar jag med det fysiska kortet så går det bra.
Hittar inga inställningar som skulle kunna blockera detta.
Swedbank vill inte hjälpa.
Har tagit bort kortet från telefonen och lagt till igen men icke.
Någon som har tips?

Sony Xperia V senaste Android, appen är uppdaterad.
Swedbanks Mastercard, går ut 26

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har liknande problem med Google Pay. Den har börjat med att avvisa köp i vissa appar. Inte ett svar i sig, men kan det va så att Google Pay inte är ett godkänt betalmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrilleX:

Har liknande problem med Google Pay. Den har börjat med att avvisa köp i vissa appar. Inte ett svar i sig, men kan det va så att Google Pay inte är ett godkänt betalmedel.

Ska inte ha med Google Pay o göra, så länge man kan blippa så ska det inte vara någon skillnad (så länge det inte finns någon inställning hos sin bank) mellan att blippa ett fysiskt kort och ett digitalt kort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ska inte ha med Google Pay o göra, så länge man kan blippa så ska det inte vara någon skillnad (så länge det inte finns någon inställning hos sin bank) mellan att blippa ett fysiskt kort och ett digitalt kort

Om de har med blippen att göra så kanske det är något som spökar i bakgrunden, Har haft problem och blippa dom senaste dagarna

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Om de har med blippen att göra så kanske det är något som spökar i bakgrunden, Har haft problem och blippa dom senaste dagarna

Kanske det. Nu har jag inte samma bank, och har inte varit utomlands, men för mig har det fungerat bra. Har LF. Kommer åka utomlands en snabbis om någon vecka. Får hoppas att mitt Revolut kort fungerar utan problem då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kört både klara och Northmill idag i Grekland så borde inte vara något generellt problem tycker jag , funka fint igår också med klarna

Tyvärr har jag inga tips , inte haft några problem utom hos Lufthansa på alla årets resor , kollat telefonen är uppdaterad så de inte är något problem med NFC? Har du ett busskort kan du ta ner en app o prova läsa av det, eller om du har en tagg , morsan hade problem med att hennes nfc på något sätt var helt stekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Kört både klara och Northmill idag i Grekland så borde inte vara något generellt problem tycker jag , funka fint igår också med klarna

Tyvärr har jag inga tips , inte haft några problem utom hos Lufthansa på alla årets resor , kollat telefonen är uppdaterad så de inte är något problem med NFC? Har du ett busskort kan du ta ner en app o prova läsa av det, eller om du har en tagg , morsan hade problem med att hennes nfc på något sätt var helt stekt

Fungerar utmärkt i Sverige så bör inte vara tekniskt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Fungerar utmärkt i Sverige så bör inte vara tekniskt.

Ah nej förståss, tankevurpa 🙂

Permalänk
Rekordmedlem

Vilket land handlar det om ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilket land handlar det om ?

Hittills Danmark, Norge och Spanien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag var också utomlands med Swedbank och banken sa att man var tvungen att slå 🥊 in sin PIN kod (vilket jag förstås gjorde) MEN det fungerade inte i alla fall.

Jag prövade med Skandia och det fungerade klockrent.

När jag fortsatte mina efterföljande efterforskningar genom att ringa Swedbank och frågade dem: "Varför det gick bra med Skandia och inte med Swedbank", då blev de "sura"/avvisande och sa: "Du har ju löst det med Skandia" och: "I avtalet står att vi inte måste(...)" så jag slutade lyssna 👂 😃 och la på (eftersom jag hatar har folk börjar med §§rytteri§§ man tappar intresset eftersom de inte är lösningsfokuserade).

Så Swedbank verkar ha detta problem ja. :/

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hittills Danmark, Norge och Spanien.

För mig låter det iallafall som om det är något med banken i o med att du får avvisat. Kan du testa med ett kort från någon annan bank? T.ex. Revolut eller annat kort? Då blir det enklare o se om det är isolerat till Swedbank eller om det är något större problem. Själv kommer jag åka en snabbis till Norge om ca 1 vecka. Får hoppas på Revolut kortet jag kommer använda fungerar för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, och använder samma bank. Det hade alltid fungerat jättebra hittills, tills för några månader sen. Otroligt irriterande! Har också lusat överallt över någon inställning, men icke. Har även fått avvisat på Pressbyråns kortterminal flera gånger. Får nog också klaga till banken.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på en sak... @SirMacke du råkar inte ha appen Accessy installerad?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Nu kom jag på en sak... @SirMacke du råkar inte ha appen Accessy installerad?

Nope

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Har exakt samma problem, och använder samma bank. Det hade alltid fungerat jättebra hittills, tills för några månader sen. Otroligt irriterande! Har också lusat överallt över någon inställning, men icke. Har även fått avvisat på Pressbyråns kortterminal flera gånger. Får nog också klaga till banken.

@keyser hade detta problem med Pressbyrån. Han kan kanske kommentera det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv Swedbank och har nyss varit utomlands och hade inga problem. Så det har troligtvis inte med Swedbank att göra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Det är något lurt med Pressbyråns grejer, de fungerade finfint förr för att sen börja bugga. Om du har tid att testa så kan jag berätta att det kommer med största sannolikhet fungera att betala vid 3e försöker. Fråga mig inte varför.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Har ärende öppet hos banken och Google.
De pekar bara på varandra naturligtvis.
Swedbank påstår att de inte ens kan se de avvisade transaktionerna.
Google säger att man behöver aktivera utlandsbetalningar hos banken för Google Wallet, någon sådan inställning finns inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen Swedbank som är problemet. Jag hade exakt samma problem och även med deras plånbok. Det slutade med att bedrägeriavdelningen hade flaggat min Google pay användning när jag var utomlands och stängde ner det. Ingen av deras övrig personal kunde se något fel. Är nog olika system och de kan inte följa en enskild kund.

I vilket fall gick det igång efter samtal med de. Krävdes att en från den avdelningen öppnade upp användningen. Så kika med de om du ringer via kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Det är förmodligen Swedbank som är problemet. Jag hade exakt samma problem och även med deras plånbok. Det slutade med att bedrägeriavdelningen hade flaggat min Google pay användning när jag var utomlands och stängde ner det. Ingen av deras övrig personal kunde se något fel. Är nog olika system och de kan inte följa en enskild kund.

I vilket fall gick det igång efter samtal med de. Krävdes att en från den avdelningen öppnade upp användningen. Så kika med de om du ringer via kundtjänst.

Ska ringa dem imorgon.
Ser att det är ett virtuellt kort som exponeras mot betalterminalerna när man använder telefonen.
Finns en guide hos Google hur man stänger av funktionen.
Tråkigt att den inte stämmer med verkligheten då alternativen inte finns, varken på webben eller i telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ska ringa dem imorgon.
Ser att det är ett virtuellt kort som exponeras mot betalterminalerna när man använder telefonen.
Finns en guide hos Google hur man stänger av funktionen.
Tråkigt att den inte stämmer med verkligheten då alternativen inte finns, varken på webben eller i telefonen.

Det har alltid varit ett virtuellt nummer, men det är kopplat till ditt kort bara det att när man gör en betalning så visas det virtuella numret och inte ditt riktiga vilket ger en högre säkerhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jajamän xD

Skrivet av ComeradJenko:

Precis samma sak hände mig - alla pekade på varandra.

Dock hade bedrägeri avdelningen (kul namn) den taktfulla takten och tonen att be mig ringa 🤙 och förklara hur det kommer sig att transaktionerna flaggades som bedrägeri...😁

Ja för att Google wallet inte släpper igenom betalningen...🤣

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Det är därför jag har två banker eftersom jag inte vill lägga alla ägg 🥚 🥚 i samma korg.

Krånglar den ena, fungerar den andra. Och när den andra har "tillfälligt tekniskt fel" så fungerar den ena (oftast).

Detta gör att man alltid har prylarna i ordning. Double Layer function om man så vill. ❤️

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då är jag utomlands och jag lyckades utan problem betala med Google Pay med mitt Revolut kort i Norge, där jag är nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Upplever också problem med blipp.
Har dock Klarnakortet inlagt i Google Pay och för ca 2,5 vecka sedan har det krånglat på i princip varenda butik jag provat.

Förut kunde jag bara närma mig blipp-terminalen och köpet godkändes omedelbart, men nu tjafsar den om att jag "missar" eller "blippar för fort" trots att jag gjort som jag alltid gjort tidigare.

Uppdaterad S23 Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Det är därför jag har två banker eftersom jag inte vill lägga alla ägg 🥚 🥚 i samma korg.

Krånglar den ena, fungerar den andra. Och när den andra har "tillfälligt tekniskt fel" så fungerar den ena (oftast).

Detta gör att man alltid har prylarna i ordning. Double Layer function om man så vill. ❤️

Ja. Är en hängsle-och-livrem-person så när jag var utrikes i sommar hade jag förutom 5 olika fysiska kort laddat telefonen med både Samsung Pay och Google Wallet. Det jag märkte var att en del "blippningar" med såväl mobil som kort inte funkade. Blippade jag en gång till ombads jag skriva in en kod, då funkade det. Har Swedbank, Nordea, + "bensinkort", coop-kort, IF Metall mastercard, Klarna.

Överlag kändes Klarna bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja. Är en hängsle-och-livrem-person så när jag var utrikes i sommar hade jag förutom 5 olika fysiska kort laddat telefonen med både Samsung Pay och Google Wallet. Det jag märkte var att en del "blippningar" med såväl mobil som kort inte funkade. Blippade jag en gång till ombads jag skriva in en kod, då funkade det. Har Swedbank, Nordea, + "bensinkort", coop-kort, IF Metall mastercard, Klarna.

Överlag kändes Klarna bra.

Vi borde bo grannar med varandra.

Jag har även en utländsk bank (som jag undviker att använda) där jag kan debitera visakortet och pengarna förs över i realtid (med 10 minuters fördröjning), för att sedan kunna bli uttagna i en bankomat nära Dig. Men de tar ut en HEMSK procentsats för varje transaktion, så den banken är verkligen bara till för emergency money när man inte H A R varifrån man kan ta ut pengar med ett betalkort.

Fördelen med detta upplägg är att man slipper be släkten om hjälp via Western Union etc.

Ovan nämnda scenario har dock bara hänt mig två gånger så det är ju rätt så lugnt (och hur otroligt är det att de två svenska bankerna inte fungerar på en och samma gång? Det är otroligt men risken finns).

Den uppmärksamme läsaren av mitt inlägg kommer att ställa sig frågan: Om Radovic anför att han inte kan ta ut pengar ur en bankomat med det fysiska bankkortet, hur kommer det då sig att han kan använda samma bankkort på webben?

Jo, man kan använda sig av bankkortet via webben eftersom det oftast är två olika system banken använder sig utav. Eller: systemet må vara detsamma men kanalerna är olika avseende utförande och verkställighet när man vill göra ovan nämnda transaktion.

Däremot ville inte Klarna låta mig öppna ett kort med dem eftersom jag: "inte har handlat tillräckligt med Klarna" och då kan de gå och gömma sig eftersom ingen säger åt mig vad jag ska handla och inte handla.

Northmill accepterade mig som kund. Jag har två banker sedan tidigare och anser Klarna att DET inte duger plus ➕ ingen betalningsanmärkning. Ja då kan de bygga bo på Antarktis med tillhörande blått skåp och sätta sig och ***a i det istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för problem men med ett av mina fysiska kort på resa nyligen, Grekerna har vägtullar med jämna mellanrum och efter typ 3 st så ville inte mitt santanderkort vara med, gick inte använda i butik heller sen (felmeddelande i POSen var ju såklart på Grekiska och kassören kunde ine englska så bra) , testa igen efter nån dag i affär o då hoppa de igång, så tänkte de var något temporärt, men när jag åkte neråt igen så hända samma grej efter typ 2 tullstationer

Var lite nervös då använda mitt klarna i mobilen ifall de med skulle få problem men de lirade fint dock (känns lite olustigt sträcka ut telefonen )

I övrigt fungerade Klarna och Northmill kanon, gick dock inte ta ut i ATM genom blippa telefonen med Northmill kortet , men det kanske inte borde fungera ?

Permalänk
Medlem

Schysst att det funkade... 😁 🚸

Visa signatur