Erbjudanden från Amazon Prime Days!

eSim med telefonnummer?

Permalänk
Medlem

eSim med telefonnummer?

Jag letar efter en vettig återförsäljare av esim med några kriterier:

• Telefonnummer

• ingen app

• gärna kontantkort (top-up)

• utan krav på registrering

De flesta erbjuder bara data, inget telefonnummer, och att kortet är aktivt för en viss tidsperiod, 7, 14, 30 dagar osv. Hade vart fint med en gammal klassisk kontantkortslösning.

Någon som kan tipsa?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

"Från och med 1 augusti 2022 gäller en ny lag som innebär att alla som köper ett nytt kontantkort behöver registrera sig för att kunna använda det."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

"Från och med 1 augusti 2022 gäller en ny lag som innebär att alla som köper ett nytt kontantkort behöver registrera sig för att kunna använda det."

Hehe aaa men svenska lagar gäller exempelvis inte i Danmark

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Hehe aaa men svenska lagar gäller exempelvis inte i Danmark

Sedan 2018 har det funnits krav på att registrera kontantkort i Danmark för att kunna använda dem, vilket gör att även där krävs identifiering vid köp av ett kontantkort.

Så även om Sveriges lag är nyare, har Danmark redan infört liknande regler för att motverka anonym användning av kontantkort och bekämpa brottslighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Sedan 2018 har det funnits krav på att registrera kontantkort i Danmark för att kunna använda dem, vilket gör att även där krävs identifiering vid köp av ett kontantkort.

Så även om Sveriges lag är nyare, har Danmark redan infört liknande regler för att motverka anonym användning av kontantkort och bekämpa brottslighet.

Okej Danmark var inte bästa exemplet då. Men finns sannolikt andra länder i Europa som inte har krav på registrering, där människor fortfarande kan kommunicera med varandra utan att storebror lägger sig i. Norge?

Så, åter till min frågeställning, eSim utan krav på registrering med telefonnummer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Okej Danmark var inte bästa exemplet då. Men finns sannolikt andra länder i Europa som inte har krav på registrering, där människor fortfarande kan kommunicera med varandra utan att storebror lägger sig i. Norge?

Så, åter till min frågeställning, eSim utan krav på registrering med telefonnummer?

Det kommer kosta dig pengar för permanent roaming plus att vanliga samtal kommer kosta en hel del för att ringa dig med ett svenskt SIM-kort. Det är faktiskt väldigt få länder inom EU som inte har krav på registering.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Skall inte svära på det, men tror registrering är obligatorisk i alla EU-länder.

Möjligtvis finns något enstaka europeiskt land där det ännu inte är lagstiftat om registrering av SIM-kort, men då är det troligtvis på gång.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Då detta är exakt vad dom kriminella gängen tidigare använt sig av så är det förbjudet mer eller mindre överallt.

Om nu foliehatten ska sitta på huvudet så är det digitala tjänster som gäller och skippa mobilnätet helt för samtal/sms.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Då detta är exakt vad dom kriminella gängen tidigare använt sig av så är det förbjudet mer eller mindre överallt.

Om nu foliehatten ska sitta på huvudet så är det digitala tjänster som gäller och skippa mobilnätet helt för samtal/sms.

Digital tjänst för telefonnummer/sms, är inte det esim? Eller vad för andra alternativ finns det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Alla kontantkort, oavsett om de är fysiska eller eSIM, ska registreras i hela EU. Finns ett EU-direktiv om att bekämpa organiserad brottslighet som kräver att alla kontantkort registreras. Möjligen finns det något land som inte implementerat direktivet ännu, men chansen är liten.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Sverige var väl sist i europa att ha krav på registrering på terlefonnummer. Var ju mycket diskusioner att kriminella gäng utanför sverige skaffade svenska abonemang och använda dom i planerade terror dåd..

Permalänk
Medlem

Det har alltid varit lag på att alla radiosändare ska vara registrerade. Det tog dock några år innan allmänheten förstod att en mobiltelefon är en radiosändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IB:

Alla kontantkort, oavsett om de är fysiska eller eSIM, ska registreras i hela EU. Finns ett EU-direktiv om att bekämpa organiserad brottslighet som kräver att alla kontantkort registreras. Möjligen finns det något land som inte implementerat direktivet ännu, men chansen är liten.

Skrivet av zogez:

Sverige var väl sist i europa att ha krav på registrering på terlefonnummer. Var ju mycket diskusioner att kriminella gäng utanför sverige skaffade svenska abonemang och använda dom i planerade terror dåd..

Jag har läst att Rumänien än så länge inte har krav på registrering. Denna sida https://prepaid-data-sim-card.fandom.com/wiki/Prepaid_SIM_wit... brukar jag gå in på när jag vill veta om ett lands operatörer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig