Hur uppgraderar jag bäst en Ryzen 5 3600 3.6 GHz med Radeon RX 5700 XT 8GB

Permalänk
Medlem

Hur uppgraderar jag bäst en Ryzen 5 3600 3.6 GHz med Radeon RX 5700 XT 8GB

Min spelburk är snart 5 år gammal och det är inget större problem att fortsätta använda den i framtiden men jag har börjat fundera på en uppgradering nu till Space Marine 2. Men jag har väldigt dålig koll på vad man kan få för pengarna och skulle behöva lite hjälp att reda ut detta.

Här är vad som finns.

MSI B450 TOMAHAWK MAX
Samsung 970 EVO Plus 1TB
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB
MSI Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING X - BF19
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
Antec P101 Silent
Corsair RM650 650W (2019)

Har ett par extra hårddiskar också men det gör varken från eller till.

Så det jag undrar är vad är en vettig uppgradering som ger bra pris/prestanda. Budgeten är lite diffus för jag vet inte var nånstans det är rimligt att lägga sig. Andra alternativet är att köpa en ny burk, men jag har lite svårt att motivera det då den nuvarande trots allt funkar bra till det mesta.

Permalänk
Medlem

Släng in ett nytt BIOS till moderkortet och uppgradera till 5700X3D. Eventuellt mer minne kan också vara bra att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Släng in ett nytt BIOS till moderkortet och uppgradera till 5700X3D. Eventuellt mer minne kan också vara bra att ha.

Håller med. Och en bättre CPU kylare hade nog inte skadat heller om det är original Wraith-kylaren som används just nu.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Grabben körde samma, vi valde ny gpu först ( 7900xt) och kommer klicka hem en 5700x3d och köra på det tills nästa sockelbyte
Kommer hålla många år till med dom delarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Håller med. Och en bättre CPU kylare hade nog inte skadat heller om det är original Wraith-kylaren som används just nu.

Jag har faktiskt haft lite överhettningsproblem med orginalkylaren där den ofta ligger på gränsen, så blir det ny CPU så blir det ny kylare också.

Permalänk
Medlem

Det var och är en väldigt balanserad dator men jag tror en GPU ger större känsla av uppgradering just nu. Beror på vilka spel du kör såklart men för tyngre spel tror jag 3600 klarar sig rätt bra. 7800XT kanske är något att kika på? Annars verkar RDNA 4 vara runt hörnet om du vill vänta in.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag har lagt en beställning på en 5700X3D och en beQuiet Pure Rock 2 kylare. Kommer på tisdag. Hade tänkt köpa mer RAM också men modulerna jag ville ha var tillfälligt slut så det får bli nästa veckas projekt.

Ny GPU får vänta ytterligare ett tag då grafikkort fortfarande är helt sinnessjukt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Jag har lagt en beställning på en 5700X3D och en beQuiet Pure Rock 2 kylare. Kommer på tisdag. Hade tänkt köpa mer RAM också men modulerna jag ville ha var tillfälligt slut så det får bli nästa veckas projekt.

Ny GPU får vänta ytterligare ett tag då grafikkort fortfarande är helt sinnessjukt dyra.

Dessvärre är nog nuvarande gpu priser det nya normala

edit: borde ju dock gå att hitta trevlig grafikkort begagnat om det är något man kan tänka sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Dessvärre är nog nuvarande gpu priser det nya normala

edit: borde ju dock gå att hitta trevlig grafikkort begagnat om det är något man kan tänka sig.

Att slänga flera tusen på ett begagnat grafikkort där det är omöjligt att se om det är något fel på kortet förrän man betalat och installerat det är inte något jag är intresserad av. Jag fattar hur de galopperande priserna dragit igång andrahandsmarknaden men det är inte så att jag har råd att ta en chansning till det priset heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Att slänga flera tusen på ett begagnat grafikkort där det är omöjligt att se om det är något fel på kortet förrän man betalat och installerat det är inte något jag är intresserad av. Jag fattar hur de galopperande priserna dragit igång andrahandsmarknaden men det är inte så att jag har råd att ta en chansning till det priset heller.

Jag håller med, det är läskigt. Har man däremot möjlighet att åka och testa kortet före köp gör det iaf att jag känner mig tryggare, har kortet sedan lite kvar på garantin är det också en trygghet.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Har själv gått från en 3600 till 5700x3d och ett XFX 7900 GRE nyligen. Prestandaskillnaden är som dag och natt. 7800XT fungerar lika bra det med skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

5700X3D är installerat och gav mig 20-25% bättre FPS i Space Marine 2 direkt. Nya kylaren håller den också betydligt svalare och det är också en klar förbättring så jag är helnöjd med uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Här har du ett prisvärt paket med uppgraderingar från Inet

https://www.inet.se/kundvagn/visa/i8ItAU_B8w0ETwNInakTNtMc9rU/halfmoon

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

5700X3D är installerat och gav mig 20-25% bättre FPS i Space Marine 2 direkt. Nya kylaren håller den också betydligt svalare och det är också en klar förbättring så jag är helnöjd med uppdateringen.

Såg detta efter mitt inlägg, grattis till en trevlig uppgradering! Mer RAM ovanpå det så är det set sen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED