Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Internet dör helt och tangentbord/mus osv , kräver omstart av datorn

Permalänk
Medlem

Internet dör helt och tangentbord/mus osv , kräver omstart av datorn

Hej !

Har ett problem med en dator !

När jag startar den så funkar den helt felfritt ett tag men efter ett tag ofta kring första matchen jag spelar eller bara suttit vid den ett tag så dör internet och mus och tangentbord dör också helt så måste tvångomstarta datorn. När jag väl startar den står det vissa gånger på bios skärmen att 0 keyboard , 0 mouse detected osv , då är även det inget internet i datorn igen och måste startas om igen , sen funkar det som vanligt igen.
Men ibland efter första omstart funkar allt klockrent också. Sen funkar det att sitta åh spela en hel kväll utan några problem alls.

Förstår verkligen inte varför den bara tappar uppkoppling till internet och mus och tangentbord bara dör, själva datorn fryser ju inte då spelet lever på skärmen men kan inte göra nåt.
Kör med en internet kabel från routern också så fattar inte varför det bara dör 1 gång varje gång efter en stund när jag startar datorn första gången för dagen ?!!?!??!

Har en Huawei router model: B525s-65a
Men känns som det är nåt annat än routern då även tangentbord och mus dör ?!

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara i din dator? (Processor,moderkort,minnen?)
Nätverk via kabel direkt in i moderkortet då?
Har du provat att köra minnena i standardhastighet (utan XMP/DOCP)
Har du kikat på USB-inställningarna i BIOS ?
https://rog-forum.asus.com/t5/x99/rampage-v-understanding-quo...

Låter som att något inte fungerar riktigt 100% vid en viss temperaturintervall. Prova att jacka ut och sätt i minnena helt enkelt. Känn lite försiktigt på CPU-kylaren (skapa lite vibrationer som tar sig ner till sockelpinnarna). Min tanke är att det är lite skum kontakt på någon pinne och värme får ju materialen att expandera. Den kanske passerar en läge där vi inte har fullgod kontakt, vilket fixar sig när den sedan når full arbetstemperatur.

EDIT: Läste ett dokument igår (skrev i en annan tråd) om hur minnesträningen går till i DDR4 (och DDR5) går till. Det framkom att minneskontrollen ständigt måste kompensera resistansen mot minnesbussen beroende på temperaturen. Spännande värld vi lever i!

Permalänk
Medlem

CPU är amd Ryzen 5 5600
Gpu är amd radeon rx 5700
Ram är 16gb från kingston , vet inte riktigt mer än så

Igår testade jag använda olika USB ingångar och då dog inte musen och tangentbordet ? Utan bara nätverket

Kollade i aktivitetshanteraren och under fliken prestanda så fanns inte fliken ”ethernet” längre där när internet dog 🤔 tycker det är skumt , det är ju som den tappar anslutningen till dem fysiska portarna på baksidan utav datorn eller nåt , idk

Permalänk
Medlem

Någon kortslutning kanske?

Har du ett moderkort med den gamla klassiska löstagbara IO shielden:

så kanske någon av de piggarna man kan böja ut/in har böjts in i någon av portarna?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kp57:

CPU är amd Ryzen 5 5600
Gpu är amd radeon rx 5700
Ram är 16gb från kingston , vet inte riktigt mer än så

Igår testade jag använda olika USB ingångar och då dog inte musen och tangentbordet ? Utan bara nätverket

Kollade i aktivitetshanteraren och under fliken prestanda så fanns inte fliken ”ethernet” längre där när internet dog 🤔 tycker det är skumt , det är ju som den tappar anslutningen till dem fysiska portarna på baksidan utav datorn eller nåt , idk

har du verifierat att du har de senaste drivrutinera till nätverkskortet?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

har du verifierat att du har de senaste drivrutinera till nätverkskortet?

Jag har bara högerklickat inne i enhetshantetaten och uppdaterat de där igenom , inte mer än så

Permalänk
Rekordmedlem

Har du senaste bios?
Har du överklockat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kp57:

Jag har bara högerklickat inne i enhetshantetaten och uppdaterat de där igenom , inte mer än så

Kolla upp vad du har för moderkort, antingen genom att öppna upp chassit och kolla om det står modellnamn på kortet, alternativt ladda ner cpu-z https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html och kolla i fliken Mainboard. Där kan du även se vilken BIOS version det har.

Sen går du in på tillverkarens hemsida och letar upp senaste drivrutinen för nätverkskortet/ethernet, samt om det finns nyare BIOS.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du senaste bios?
Har du överklockat ?

Inte överklockat och ska kolla om jag har senaste bios tack

Permalänk
Medlem

Det första man gör när en dator beter sig konstigt är:
A) Gissar vilt och ändrar grejer på slump eller
B) Kollar loggen
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

B) Kollar loggen
?

C) Bootar om - alla dar i veckan
Ärligt talat så har jag aldrig begripit mig på Windows-loggarna, jag antar att det är som Linux-loggarna för en Windows-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

B) Kollar loggen
?

vilken log ska jag kolla ? sorry är inte as kunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kp57:

vilken log ska jag kolla ? sorry är inte as kunnig

Event viewer finns inbyggt i Windows.

Annars kan man ladda ner t.ex. Whocrashed, som brukar vara enklare att använda och förstå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Event viewer finns inbyggt i Windows.

Annars kan man ladda ner t.ex. Whocrashed, som brukar vara enklare att använda och förstå.

okej tack för svar ska kika där nästa gång