Ett varningens finger till er med Corsair-möss
Det finns en ganska rejäl bugg med Corsairs iCUE-mjukvara.
Har dragits med ett fruktansvärt irriterande problem med iCUE väldigt länge nu. Nämligen att man slumpmässigt märkt att datorn känts lite slö. Kollar man då aktivitetshanteraren så har man noterat att iCUE ligger och tuggar på mellan 10-20% i CPU-användning. När detta väl sker, så sker det permanent fram tills att man manuellt stänger ned processen eller startar om datorn.
Så vad beror problemet på? Det är helt enkelt DPI-knapparna på musen som orsakar problemet. Har du väl klickat en gång för att byta DPI så kommer iCUE av någon anledning att permanent fastna med en hög CPU-användning fram tills att du som sagt manuellt stänger ned processen eller startar om datorn. Det bästa man kan göra just nu är att helt enkelt stänga av DPI-knappen.
Det har hänt mig många gånger att datorn kan ha fått stå och tugga över natten eller i ett par dagar innan jag uppmärksammat problemet. Vips så har Corsair alltså orsakat att min processor arbetat med ~15% användning i kanske två dygn utan att jag ens använt datorn. Tack, Corsair, men jag borde skicka er min elräkning samt kräva skadestånd för onödigt slit på min hårdvara.
Felet har varit känt på nätet sedan flera månader tillbaka, även om jag själv inte hittade anledningen till det här störande problemet först idag. Felet har rapporterats till Corsair. Har de dock fixat problemet trots att de släppt flera uppdateringar till iCUE sedan dess? Självklart inte. Har de ens kommenterat problemet? Nej, det är tydligen för mycket begärt.
Så, har du en Corsair-mus så kan du gärna testa problemet för att se om även du är drabbad av det, och i så fall skriva här vilken mus du har. Själv har jag en Corsair Harpoon Wireless RGB. Dock spelar det antagligen ingen roll vilken mus man har eftersom problemet sitter i själva mjukvaran.
Och till Corsair: Screw you!