AMD-chef: Därför satsar vi inte på grafikkort i absoluta toppen

Permalänk
Melding Plague

AMD-chef: Därför satsar vi inte på grafikkort i absoluta toppen

Jack Huynh säger i en intervju med Tom's Hardware att AMD:s mål är ökad marknadsandel, och att det inte kommer från ”herre på täppan”-modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

”Jag är en 80-procenttyp eftersom jag inte vill att AMD ska vara ett företag som bara folk som har råd med Porsche och Ferrari kan köpa. Vi vill bygga speldatorer för miljontals användare.”

❤️

Permalänk
Medlem

Är inte detta lite också att de vill rättfärdiga att de inte är kapabla till att konkurrera med Nvidia? Bara min känsla, all talang sitter i fel kontor bara.
Är väl självklart de vill kunna ha något som slår 5090n med råge, är ju väldigt bra publicitet.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Är inte detta lite också att de vill rättfärdiga att de inte är kapabla till att konkurrera med Nvidia? Bara min känsla, all talang sitter i fel kontor bara.
Är väl självklart de vill kunna ha något som slår 5090n med råge, är ju väldigt bra publicitet.

Precis så jag känner också.
Bara ett finare sätt att berätta att vi lyckas inte slå nvidia med att göra det värsta korten så vi lägger ner den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

AMD har alltid inställningen utåt att dom KAN konkurrera med Nvidia, och göra lika snabba grafikkort, men dom VÄLJER hela tiden att inte göra det, av olika anledningar. Det här är bara ytterligare ett sätt att säga det på. Dom ligger efter, men skulle aldrig erkänna det.

Permalänk

Det här tycker jag är fantastiska nyheter! Majoriteten är inte intresserad av att lägga 10-20k på en GPU. 3060 är t.ex fortf det dominerande kortet på steam. Detta är helt rätt väg att gå för AMD, satsa på midrange och lyckas med AI renderingen så kan vi faktiskt snacka konkurrens.

Permalänk
Medlem

Låter bra.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Det här är en strategi som bevisligen inte fungerar. Nvidia vinner kunder för att de har den bästa prestandan, bättre features etc. RT och DLSS kostar pengar. Det kräver fler transistorer vilket gör kretsen större och dyrare att tillverka. Men det vinner också prestanda- och bildkvalitetstester och motiverar ett högre pris och skapar mindshare för produkter i de lägre prissegmenten.

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt konstigt att dom säger så här också av anledningen att deras största GPUer verkar ju sälja bäst. 7900XTX är enda kortet från senaste serien som är med i Steam survey än så länge. Det finns helt klart en fan-bas som köper deras största grejer, även om det inte är lika snabbt som Nvidias senaste. 0.39% 7900XTX är ändå en på 250st steam användare som har, det är rätt mycket.

Nu skall dom klippa det bandet har dom tänkt sig. Är det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jones377:

Det här är en strategi som bevisligen inte fungerar. Nvidia vinner kunder för att de har den bästa prestandan, bättre features etc. RT och DLSS kostar pengar. Det kräver fler transistorer vilket gör kretsen större och dyrare att tillverka. Men det vinner också prestanda- och bildkvalitetstester och motiverar ett högre pris och skapar mindshare för produkter i de lägre prissegmenten.

Helt enig. Halo-effekten ska inte underskattas, det ger en stor "mindshare" om man har den bästa/snabbaste produkten. Problemet för AMD är att de inte har nått riktigt ända fram där på länge. Känns som att detta är ett stort misstag av AMD tyvärr.

Permalänk
Medlem

De har också försökt att höja sina priser samtidigt som Nvidia har gjort det och bara hålla sig några hundra lappar under Nvidia för att kompensera högre effekt från uttaget och brist på Ray Tracing kompetens.
Hade AMD sålt sina 7800 XT 5000kr inkl. moms vid lansering, hade de växt på marknaden till exempel.
Jag ska inte prata om deras modeller med bra ratio perf/pris som blev bara papperslanseringar heller...

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är en bra strategi efter att ha sett statistik på de GPUer som används mest, de är alla äldre mellankort. Förvisso mest NVIDIA i toppen. Nvidias värstingkort ligger långt nere på listan. De som har dessa gamla kort kommer säkerligen att byta ut dem så småningom och där tänker jag mig att AMD vill vara med. Det är ju inte så att AMDs mellankort är dåliga. Jag t.ex. kör lätt 4K med mitt "billiga" kort på AAA-spelen jag har. Visst, raytracing kanske inte är lika bra (har aldrig provat det på AMD för jag tycker inte det så häftigt visuellt med 3060Ti jag bytte ifrån)

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jones377:

Fast sen när har Nvidia vunnit tester? sätt till vad kort kostar och hur dom presterar så har det snarare varit tvärt om, och nu om man kollar i 4k så ligger även AMD före i RT.

Skrivet av Lussarn:

Det är ju rätt konstigt att dom säger så här också av anledningen att deras största GPUer verkar ju sälja bäst. 7900XTX är enda kortet från senaste serien som är med i Steam survey än så länge. Det finns helt klart en fan-bas som köper deras största grejer, även om det inte är lika snabbt som Nvidias senaste. 0.39% 7900XTX är ändå en på 250st steam användare som har, det är rätt mycket.

Steam survey är något du måste ta med en STOR hink med salt. deras lista är mer eller mindre vad asien och deras internetcaffer använder och inte en reflektion av hur det ser ut globalt.

Problemet är när det finns hundratals om inte tusentals med internetcafer där varje dator loggas in på flera konton vilket gör steam survey totalt meningslös fram tills dagen man kan filtrera per land/världsdel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Helt rätt

Jag förstår AMD helt och hållet och ger dem helt rätt i frågan.

Skulle uppgradera dotterns 10 år gamla speldator (i7-4770 med en GTX 960). Att hitta billiga komponenter för att bygga en ny dator var inga problem, förutom med grafikkortet. Finns i princip inget grafikkort under cirka 2000 kr idag som är bättre än det tio år gamla grafikkort hon hade.

Det är en skam att de billigaste och mellangrafikkorten har sämre prestanda än ett mellangrafikkort för tio år sedan.

Hoppas att AMD kan hosta fram ett grafikkort för 1500 kr som har prestandan som ett RX 6500. Ett RX 6400 är ju i princip bara lite bättre än en GTX 960. Helt sjukt.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem

Funkade bra med 4870/4850 en gång istiden men gäller att priserna är tillräckligt bra. Då lanserades korten till 299 respektive 199 dollar. Samtidigt som de presterade bra även om de inte var menade att vara i absoluta toppklassen.

Om de släpper kort nu för 400 dollar som slår nvidias 600 dollar kort då kan de mycket väl få folk att välja dem.

Men problemet har varit att skillnaden i pris mot Nvidia varit litet i många segment. Inte tillräckligt för att få folk att byta åtminstone.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av iBib:

Jag förstår AMD helt och hållet och ger dem helt rätt i frågan.

Skulle uppgradera dotterns 10 år gamla speldator (i7-4770 med en GTX 960). Att hitta billiga komponenter för att bygga en ny dator var inga problem, förutom med grafikkortet. Finns i princip inget grafikkort under cirka 2000 kr idag som är bättre än det tio år gamla grafikkort hon hade.

Det är en skam att de billigaste och mellangrafikkorten har sämre prestanda än ett mellangrafikkort för tio år sedan.

Hoppas att AMD kan hosta fram ett grafikkort för 1500 kr som har prestandan som ett RX 6500. Ett RX 6400 är ju i princip bara lite bättre än en GTX 960. Helt sjukt.

Intel ARC A750 för 2390:- överlägsen prestanda för pengarna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Antar att de insett att de denna inte kan göra ett vettigt kort för att ersätta 7900xtx rtx4080 klassen för nästa generation. Bättra att låtsas som att de inte vill göra det istället för att släppa något som inte lever upp till förväntningarna. Kanske har de lärt sig från fury/vega att det kan vara bra att hålla nere förväntningarna lite.
Det kan vara så att de inte får den plats hos TSMC de behöver för ett sånt chip och de prioriterar server och workstation produkter de kan ta mer betalt för.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Steam survey är något du måste ta med en STOR hink med salt. deras lista är mer eller mindre vad asien och deras internetcaffer använder och inte en reflektion av hur det ser ut globalt.

Problemet är när det finns hundratals om inte tusentals med internetcafer där varje dator loggas in på flera konton vilket gör steam survey totalt meningslös fram tills dagen man kan filtrera per land/världsdel.

Varken du eller jag vet exakt hur Steam mäter sin användardata, men det är ju inte troligt att en massa internetcaféer i Kina sitter med 7900XTX så dom är nog rätt legitima (sett ur din synvinkel). Sen är det väl inte alls säkert att Steam skickar upp surveyn flera gånger på samma dator hela tiden bara för att olika användare loggar in, inte vet jag, men det gör inte du heller...

Permalänk
Datavetare

Här kommer översättningen för er som inte pratar corporate bullshit flytande

Vi har idag mer än tillräckligt med folk som har råd att köpa Porsche och Ferrari på datacentersidan att vi ändå inte hinner med på mindre lukrativa marknader.

Planen för konsumenter är att vi samlar ihop resterna och gör nuggets av allt, det är ju billig och gott så vi hoppas det blir succé.

Huvudanledningen att de inte kan konkurrera med Nvidia kommer av att de fortfarande primärt är HW-fokuserade, deras prioritering är

1. pengar

2. HW-design

3. programvara

Nvidia har sedan länge fattat att programvara är viktigare än HW. Vilket tillräckligt många utvecklare och noterat så de föredrar att använda det som fungerar bäst för dem.

Detta är en typisk HW-människa, som givet hans position naturligtvis i första hand är ekonom. Positiva är att det finns folk inom AMD som fattat varför de har sådana problem inom flera marknader, man har ju utannoserat en storsatsning på utveckling av programvara.

På CPU-sidan har AMD enorm fördel av kunna använda i princip allt Intel utvecklat för x86, den möjligheten finns inte på GPU-sidan. Här måste man dra lasset själv.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Varken du eller jag vet exakt hur Steam mäter sin användardata, men det är ju inte troligt att en massa internetcaféer i Kina sitter med 7900XTX så dom är nog rätt legitima (sett ur din synvinkel). Sen är det väl inte alls säkert att Steam skickar upp surveyn flera gånger på samma dator hela tiden bara för att olika användare loggar in, inte vet jag, men det gör inte du heller...

Lägg märke till att inget av de andra 7900/7800/…. syns till. Särskilt märkligt med 7800XT som konsistent varit det bästsäljande AMD kortet på Mindfactory, och som recensenter i alla media verkar erkänna som ett ”vettigt kort” och i marknadskommentarer ”säljer bra”.
Skulle gissa att åtminstone en av två saker är ute och går
a) alla AMDs kort i kategorin identifieras som 7900XTX, eller
b) de faller under någon av de två kategorierna Radeon Graphics, eller Radeon (TM) Graphics. (Jag har tidigare antagit, och tror egentligen fortfarande, att de rubrikerna beskriver integrerad grafik.)

Permalänk
Medlem

Problemet är att Nvidia sätter standarder inom gaming, de andra måste återskapa Nvidias idéer och det är svårt att slå källan på första försöket och när man nästan är där då kommer Nvidia med någon ny "livsnödvändig" teknik.

AMD måste komma på något nytt själva, vilket de säkert kan men då man har en så liten marknadsandel är det inte lätt att få med sig spelutvecklare på tåget, det vet man, så nu satsar man på att öka marknadsandelar för att det ska va värt utvecklingskostnaderna att ta sig till förarsätet.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Mycket dåligt för oss konsumenter, då med ohotad krona så kommer priset på Nvidias toppsegmentkort, bara fortsätta att skjuta i höjden.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Pengarna finns i AI och datacenter. Varken AMD eller Nvidia verkar bry sig om att prissätta för gemene man längre.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Dessutom - high end marknaden är för liten för att kunna bära AMDs utvecklings och produktionskostnader.
AMD säljer inte sina spel-GPU designer på compute marknaden, så utvecklingskostnaderna för chip+interconnects/packaging och litografimasker måste amorteras av på en för liten försäljningsvolym.

Jag tror aldrig de återvänder till high-end segmentet.
(Är nog sannolikare att de med tiden i princip helt går över till att bygga allt mer kapabla APUer på PC-marknaden.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Mycket dåligt för oss konsumenter, då med ohotad krona så kommer priset på Nvidias toppsegmentkort, bara fortsätta att skjuta i höjden.

Och det är ett problem för - vem?
Inte för AMD i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det hade det gjort ändå eftersom de har en så pass stor fanbase.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Lägg märke till att inget av de andra 7900/7800/…. syns till. Särskilt märkligt med 7800XT som konsistent varit det bästsäljande AMD kortet på Mindfactory, och som recensenter i alla media verkar erkänna som ett ”vettigt kort” och i marknadskommentarer ”säljer bra”.
Skulle gissa att åtminstone en av två saker är ute och går
a) alla AMDs kort i kategorin identifieras som 7900XTX, eller
b) de faller under någon av de två kategorierna Radeon Graphics, eller Radeon (TM) Graphics. (Jag har tidigare antagit, och tror egentligen fortfarande, att de rubrikerna beskriver integrerad grafik.)

På fyra år har AMDs marknadsandel halverats från 30% till 15% . Att de inte syns är för att de knappt existerar och endast de mest inbitna AMD fansen använder korten. 'säljer bra'. Det säljs fler RTX4090 än samtliga AMD Radeon 7000 modeller sammanlagt.

På Steam Survey har integrerad grafik ett generiskt AMD namn. 7900XTX är 7900XTX.

Marknaden är mer än mättad av mellanklasskort. Speciellt efter mining kraschen när marknaden blev överflödad av billiga high-end kort som ger högre prestanda än hela AMDs segment utom 7900XTX. Folk som bryr sig om priser passade på att få mest bang for the buck och AMD kan ännu inte konkurrera med dessa andrahandskort som mättade hela mellanklassmarknaden.

Permalänk
Medlem

Jag spelar knappt på Steam och jag har ett RX 6950 XT, kanske är så att folk med AMD kort spelar på andra plattformar?

Nej skämt åsido...

Mjukvaran är fortfarande bara 75%, mitt kort är tokstabilt tills jag börjar bocka i massa "funktioner" som erbjuds i drivrutinerna och då börjar alla möjliga konstiga krascher i vissa titlar och andra oförklarliga följdproblem som t.ex. att Freesync flimrar sönder (kan vara min skärm som är från 2018 som har dålig stöd med) och annat trams så...

Det här är resultatet av det och ray tracing kan jag glömma för då får jag extremt spoltjut.

Hade tyvärr samma resultat med mitt RX 5700 XT jag hade när jag byggde datorn och hade ett RTX 2080 Ti emellan som hade stabil mjukvara och alla funktioner fungerade på.

Vill ju helst inte betala Nvidias ockerpriser nästa gång men känner mig nästan tvingad.

Jag tycker dock RX 7900 XTX är "high-end" då de ligger mellan RTX 4080 och RTX 4070 super i prestanda och kostar därefter men skulle såklart vara kul om det låg några % högre än RTX 4080 Super för en lägre prislapp.

RTX 4090 kan jag förstå att det inte vill konkurrera med, slöseri med pengar i mina ögon då utvecklingen går framåt i rask takt, kolla bara hur RTX 3090 åldrats, blir ju piskat av RTX 4070 super i båda ren prestanda och RTX prestanda.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Trist, då är vi fast i mellanmjölksträsket om ett tag och får betala 5000 kr-ish för GPU:er motsvarande Intel A750 och RX 7600.

”Jag är en 80-procenttyp eftersom jag inte vill att AMD ska vara ett företag som bara folk som har råd med Porsche och Ferrari kan köpa. Vi vill bygga speldatorer för miljontals användare.”
Nä, såklart inte, precis som politiker så vill man ju åt den grå massan. De får det att låta som de vill bedriva någon slag välgörenhet.

Permalänk
Medlem

Bullshit. Deras problem är att de försöker prissätta deras bättre kort på Nvidia nivå utan att kunna mäta sig med Nvidias features. Hade de sålt 7900 XTX för runt 8000kr så skulle de sälja ganska bra.