Permalänk
Medlem

Koppla psu / moderkort

Hej.
Känner mig lite dum och har försökt läsa lite men hittar ingen bra hjälp. Blir första datorbygget på 25år så vill undvika göra fel med grabben.
Men behöver jag koppla in något mer än atx_power och atx_12v1?
Har ingen 4pin eller 6pin ifrån psu för att koppla in de andra. Vad missar jag eller är det funktioner som jag inte behöver?

Bygget består av amd 7600 och ett 7800 xt

/Johan

Permalänk
Medlem

Behöver och behöver, det är rekommenderat att även koppla in även 4pin för stabilare strömförsörjning.
Du klarar dig dock på dom atx du nämner.
Ska du nyttja tex 60w på usb 3.2 på chassi så krävs att du även kopplar in pd_12_pwr, annars levererar den 27w tror jag det är.
Mvh

Permalänk
Medlem

Tsck för svaret. Då vet jag lite bättre. Men för att nyttja 60w på usbn behöver jag en 6pin. Vilket jag enbart har på pcie sladden. Vad jag förstått så passar denna förmodligen inte på moderkortet.
Måste jag komplettera med sladd?
Dessa sladdar har jag

Permalänk

Ja du behöver nog komplettera. Ser inte ut att vara rätt pinout för att vara pcie kontakten iaf.

Aldrig stött på denna 6 pin tidigare så ingen aning om att den ens existerade men gissar att det är något nytt påfund med nya atx standarden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Hej.
Känner mig lite dum och har försökt läsa lite men hittar ingen bra hjälp. Blir första datorbygget på 25år så vill undvika göra fel med grabben.
Men behöver jag koppla in något mer än atx_power och atx_12v1?
Har ingen 4pin eller 6pin ifrån psu för att koppla in de andra. Vad missar jag eller är det funktioner som jag inte behöver?

<Uppladdad bildlänk>

Bygget består av amd 7600 och ett 7800 xt

/Johan

För 4-pins, brukar man man kunna dela ena kontakten CPU (4+4) kontakten och använda ena halvan.

För 6-pins använder du en av PCIe 6+2 kablarna. Bara sätta in 6-pins kontakten.
Detta fick jag också leta info om, tror den tillkom de senaste generationerna och ger mer ström till PCIe X16 kontakten samt usb portarna. Vet inte om det är bara en ASUS sak.

Permalänk
Medlem

Super. Tack för hjälpen.