Tyck till om nya mobildesignen!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Tyck till om nya mobildesignen!

Det är dags för en uppfräschning av SweClockers mobila förstasida!

Vi har gjort ett par förändringar som vi vill höra vad du tycker om. Ändringarna finns på en testsida för SweClockers och vi vill ha dina tankar och åsikter om ändringarna, bra som dåligt. Ju mer tankar, desto bättre! Det är endast förstasidan som ändrats. Klickar du dig vidare kommer SweClockers fungera som sidan alltid gjort.

Syftet med ändringarna är:

• Ge medlemmar och läsare en bättre mobilupplevelse.

• Göra det tydligare att SweClockers är en sajt med ett forum där du kan kommentera och diskutera med medlemmar.

Vi kommer att jobba vidare med både den mobila formen och att gör det lättare att bli medlem under året.

• Ändringarna är avsedda för mobilsidan och bör skådas i mobilen. Det är möjligt att se ändringarna på datorn, men då bör du skifta över till mobilläge i webbläsaren. Detta gör du genom att öppna webbläsarens utvecklarvy (oftast F12) och klicka på mobilikonen, alternativt kortkommando Ctrl + Shift + M. Det är dock lättast att bara öppna länken i telefonen.

• Vissa knappar fungerar inte. Några av de nya tillskotten på sidan kommer inte fungera på testsidan, men ska ha tillsatt funktionalitet när skarpa versionen släpps, förstås.

Denna tråd är avsedd för att användas som feedbacktråd för ändringarna och det är fritt fram att tycka till om ändringarna som gjorts.

> SweClockers testsida

Permalänk

Vad är skillnaden?

Inte äns den irriterande rullgardinen för att nå sin profil är borta...

Skrivet från mobilen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ser riktigt cleant ut på datorn

Permalänk
Medlem

Ser avskalat och rent ut.

Som högerhänt (vilket den stora majoriteten är) så förstår jag inte varför klapparna för att komma till kommentarerna och "like"-knappen är vänsterställda Då måste man ju sträcka sig tvärs över telefonen för att komma åt dem.

På nuvarande version så ligger ju kommentarknappen till höger, och är lätt att nå.

Sen också bilderna får knapparna att hoppar runt, men antar att det är en bugg som ska fixas?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Fortfarande väldigt rörigt när det växlas mellan små och stora bilder i olika nyheter/artiklar (som gör att placering av bl.a. "kommentera" placerar sig på olika ställen).

Vad är tanken bakom antalet gilla? Den visar antalet upptummar på samtliga kommentarer i tråden?

"Nytt i forumet" är tydligare, bra!
Likaså "Fler populära nyheter".

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av shugge:

Fortfarande väldigt rörigt när det växlas mellan små och stora bilder i olika nyheter/artiklar (som gör att placering av bl.a. "kommentera" placerar sig på olika ställen).

Vad är tanken bakom antalet gilla? Den visar antalet upptummar på samtliga kommentarer i tråden?

"Nytt i forumet" är tydligare, bra!
Likaså "Fler populära nyheter".

Antalet i gilla-lådan ska vara kopplat till första inlägget i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Antalet i gilla-lådan ska vara kopplat till första inlägget i tråden.

Första kommenterade inlägget, eller nyhets-/artikelinlägget som skapar tråden?

Bugg då att den just nu visar fler 100/1000 likes?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av shugge:

Första kommenterade inlägget, eller nyhets-/artikelinlägget som skapar tråden?

Bugg då att den just nu visar fler 100/1000 likes?

Nyhets/artikel-inlägget! Nu är det bara en dummy som inte är kopplat till något.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul och spännande med nytt!

Spontan feedback:
- Halvbilder: reagerar på att det ser halvfärdigt ut med kvadratiska bilder och dött utrymme under, men även att Kommentera och Gilla-knapparna hoppar runt och byter plats beroende på bildformat.
- Att gilla-knappen blir röd när den är triggad ger mig känslan att något är fel snarare än att den är aktiv.
- Nytt i forumet-widgeten, blicken hoppar när jag ögnar genom listan pga olika bredd på kommentarsbubblorna. Lösning hade kunnat vara fixed width på knapparna? Mer balanserat och lättare att navigera.
- Det är något som gör det svårare generellt att se vilken bild som hör till vilken rubrik, det kan vara en kombination av att artikelbilderna går ända ut i kanten (det gillar jag!) och att det är väldigt tight mellan pubelementen. Mer luft @jreklund? Hehe.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att "MISSA INTE" är ett störande moment för oss som går in på Sweclockers ofta. Att den dessutom är ändrad till en etikett i blått var inte snyggt för helheten varken i ljust eller mörkt läge.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Tycker att man kanske skulle enbart ha "stora bilder". Sen Lite rundning på bilden nertill. Kanske lägga "tummen upp" till vänster och kommentera till höger.

Gjorde ett litet exempel på hur det skulle kunna se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Som högerhänt (vilket den stora majoriteten är) så förstår jag inte varför klapparna för att komma till kommentarerna och "like"-knappen är vänsterställda Då måste man ju sträcka sig tvärs över telefonen för att komma åt dem.

För att det ska vara rättvist mot oss vänsterhänta, ni högisar får gott lära er att använda fel hand nångång ibland.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill spontant ha mer utrymme mellan kommentera och gilla, ser pressat ut. Antingen högerjustera tummen eller lägg till vänster som EWS föreslog.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

Tycker att man kanske skulle enbart ha "stora bilder". Sen Lite rundning på bilden nertill. Kanske lägga "tummen upp" till vänster och kommentera till höger.

Gjorde ett litet exempel på hur det skulle kunna se ut.<Uppladdad bildlänk>

Hade nog flyttat båda knapparna till höger, men med omvänd ordning från orginalet. Så kommentera längst till höger och gilla till vänster om den.

EDIT: Passade på att slänga ihop en PoC när jag kom tillbaka till datorn.

.projects-index .card-engage { display: flex; margin-top: 5px; flex-direction: row-reverse; gap: 1em; }

Behövdes bara lägga till flex-direction och gap

Gjorde även en där det inte är några halv-bilder, utan bara fullstora artikelkort.

Skrivet av VinterSolen:

För att det ska vara rättvist mot oss vänsterhänta, ni högisar får gott lära er att använda fel hand nångång ibland.

Om Sweclockers är snälla så kan de ju lägga till en "Vänster-/högerhänt" mode så knapparna justerar sig efter användaren

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Fint, men ni måste sluta bumpa gammalt skräp högst upp på förstasidan, jag vill inte se gammalt högst upp på sidan.

Ni får väl göra en ny spalt och pinna saker där som ni vill att folk ska se istället för att flytta runt i flödet.

Som det är nu så ligger en krönika som det näst nyaste inlägget på förstasidan men den är från förra veckan, varför ligger den där?

Permalänk
Medlem

Gillar nog inte alls att ’gilla’ en nyhet eller att det ska synas på framsidan

——

Den vita ’Gå till forumet ->’-knappen var verkligen inte vacker, och har exakt samma resultat som att klicka på titeln ’nytt i forumet’, alltså ’aktiva trådar’

Behöver man ha två knappar som gör samma sak så nära varandra?

——

Fortfarande ganska inkonsekventa rubriker, varför är Ikea-artikelns titel Bold?

——

En ny sektion med ’Fler populära nyheter’ finns tydligen, men den rubriken går inte att klicka på, hade förväntat mig en längre lista än 3 inlägg

Permalänk

Tjo, kul med ny design!

"Brödsmulorna" ovanför nyhetsrubrikerna tycker jag är mycket smart implementerade då de inte bara visar en slags hierarki utan också fungerar som "etiketter"/"kategorier" av vad för slags "inlägg" det är!👍

Är inte texten "Kommentera" för det mesta underförstått av kommentarsikonen och kan därmed tas bort? Å andra sidan så vet jag att Webbriktlinjer skriker på mig nu, "Kommunicera på fler sätt än enbart ett!!!" - text, ikoner & färger

Jag vet inte om det är vanligare ("konvention") att knapparna (Kommentera & antalet uppåttummar) efter ingresstexten ligger längst till höger istället för längst till vänster som de gör just nu?

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Säger som sist. Snälla ha samma storlek på alla bilder, är så rörigt nu. Vore också skönt om reklam inte "flyter" med/hoppar när man scrolla upp å ner på sidan

Permalänk
Medlem

Spontant tror jag ’små bilder’ borde ändras så att titel är till höger om bilden, men texten/ingressen och knapparna för kommentera/gilla borde vänsterjusteras under bilden så det hamnar i samma linje som allt annat

Permalänk
Medlem

Trevligt med en mobilanpassad sida som inte är full av luft! Bra!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Knapparna under artiklarna ser inte så bra ut tyvärr, men det har mycket mer att göra med knapparna i sig än placeringen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Nu när jag gick tillbaka till gamla sidan så ser jag nog ingen av ändringarna som något direkt positivt, så jag tänkte fråga vad specifikt som ska uppnås med dessa ändringar. Sidan fungerar bra som den är och saknar många av de egenheter som folk skrivit om i tråden

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med lite förändring! Jag tycker det ser bra ut i allmänhet och här är min feedback:

• Bra med olika bildstorlekar till artiklarna för att kunna göra dem mer eller mindre viktiga.

• Intressant med kategorier typ Test / Kylning. Det tror jag på även om ”Artikel” känns som en bred kategori. Är inte allt artiklar i olika form?

• Den nya lite ljusare orangea färgen poppar lite mer men har för låg kontrast (3,3:1) mot bakgrunden för att vara godkänd för liten text enligt WCAG. Det har iofs den gamla lite mörkare orangea också (3,9:1). 4,5:1 behövs för text under 18 punkter (24 px). Lagkrav först sommaren 2025 så ingen stress😅 https://www.digg.se/webbriktlinjer/alla-webbriktlinjer/anvand...

• Jag tycker rutan med hur många kommentarer artikeln har blir lite för tung i förhållande till övrigt innehåll. Nu sticker den ut mest av allt i flödet och känns då viktigare än artiklarnas rubriker. Går det att invertera den på något sätt eller göra pratbubblan orange med mörk text till? Samma sak i ”Nytt i forumet” och ”Fler populära nyheter” där jag tycker texten hamnar i skymundan för kommentar-symbolen.

• Håller med Gurt om att den röda färgen utstrålar fel/varning.

• Annars toppen

Permalänk
Medlem

Tycker att det blir jättejobbigt när olika artiklar har olika format (stor bild/liten bild) blir otydligt vad som är en artikel när man scrollar igenom.

Permalänk
Medlem

Till att börja med vore det en god ide för er att presentera skillnaderna så att användarna snabbare kan utvärdera justeringarna.

Ser inte vad vinningen med att presentera likes direkt på artikeln skulle vara, antal kommentarer räcker för att indikera popularitet. Eller om det nu är att man ska kunna likea från flödet? Detta är en konstig ide, hur kan man gilla något bara baserat på titel? Man tenderar minst behöva läsa artikeln för att skapa sig en uppfattning.

Att skriva ut "Kommentera" är överflödigt, ikonen borde vara nog. Placeringen kanske är lite bättre om den är centrerad som kompromiss för vänster & högerhänta. Dock så kanske det riskerar göra att artiklarna tvingas ta mer skärmyta i anspråk eftersom trådknappen placeras under bilden/texten istället för till höger som nu.

Ser inte riktigt poängen med att indikera att artiklarna är kategoriserade som "nyheter" eller liknande, detta bör vara underförstått. Om man nu ändå vill poängtera kategori kan detta mer effekrivt göras i Artikelnamnet, ex:
"Nyhet: xxx"
"Undersökning: yyy""
"Testpilot: zzz"

Att nytt i forumet lyfts högre upp i flödet ser jag som positivt då det simplifierar interaktion till diskussion. Kanske kan fundera på om vilke statisk position i flödet den ska inne ha, 5 kanske är bättre än 3 eller liknande.

Förstasidan kan funderas över hur lång den behöver vara, det här med att scrolla länge är överskattat, ni är inte ett socialt medieflöde. Korta ner till kanske 10-15 artiklar max samtidigt som ni underlättar eftersökning av historiken av era artiklar.

Som många nämnt, samma struktur på ALLA artiklar/undersökningar eller vad ni placerar i ert framsidesflöde. Det är rörigt att inte kunna förlita sig på "visual ques". Detta hade även underlättat för er att poängtera till när man tar sig yill andra sektioner på er sida.

Kanske inte relaterat till uppdateringen, men att gamla artiklar lyfts med "missa inte" är i grund inte en dålig ide. Men att lyfta dessa till toppen av flödet är en mindre bra implementation. Bra ide, men justera hur det implementeras för att inte störa flödet över nyheter, en gammal artikel är ju faktiskt inte en nyhet.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

När hela gilla knappen lyser och blir rosa/röd i mörkt läge så tar den över för mycket.

Här är exempel på hur gilla knappen skulle kunna vara behagligare när man har mörkt läge (och testat lite annan design när jag ändå höll på).
En bild har gilla knappen både bredvid kommentera knappen och till vänster för att visa skillnader hur det skulle kunna se. Men kommentera knappen borde vara till höger hela tiden.

Permalänk
Medlem

Tycker de röda blafforna är malplacerade och påträngande (som reklam). I så fall lägg bara in siffrorna i kanten, med grå text.
54 / 342 "tumme upp bild"
Lugn och ro, less is more..

Permalänk
Medlem

Gem har sett ut likadana sen de hittades på. De är perfekta i sin utforming och funktion. De har försökt att göra dem bättre men alltid misslyckats då de är perfekta från början.

Ja det är väll ungefär så jag tycker. If it aint broken...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut hos mig. Är väl hugget som stucket, jag tycker inte någondera ser så väldigt tilltalande ut.

Lägger till: EWS förslag ovan med bredare bilder och text under ser bättre ut

Permalänk

Hel ok men...

Ok, hoppade in på Sweclockers nya sida med min iPhone 15 men Safari.

Sidan fungerar bra, ser bra ut men...

Reklamen på sidan är mer framträdande och större än inläggen, irriterande som f**.
Ni är inte de enda som gör så och för mig blir dessa sidor NO GO med mobil i så fall och då faller allt helt pladask.
Jag skiter i att besöka dem. Förstår att reklam behöver finnas men när den är mer framträdande och större än sidans innehåll så...