Erbjudanden från Amazon Prime Days!

AMD tillkännager uppföljaren till RDNA

Permalänk
Melding Plague

AMD tillkännager uppföljaren till RDNA

Under IFA-mässan har AMD lyft på locket för flertalet nyheter, en av dessa är efterföljaren till RDNA som går under namnet UDNA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hopppas AMD inte "Glömmer bort" sina drivrutiner bara.

Permalänk
Medlem

Namnet låter som oändlighetens ljus.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Den här "Jack Hyunh", han går under namnet slaktarn på Radeon-avdelningen. Inga starka RDNA-kort, och sedan inga RDNA överhuvudtaget.

Permalänk
Rekordmedlem

När kommer x3d apuerna med den arkitekturen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När kommer x3d apuerna med den arkitekturen ?

Frågan är väll snarare OM.

Problemet är att amds apuer (8xxx cpuer och laptop cpuer) är att dessa är inte chiplet cpuer utan "vanliga" cpuer vilket gör x3d som nuvarande cpuer har inte direkt möjligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tänk om de släpper en GPU som de kallar "mellanklass" som totalt dominerar Nvidias toppkort. Inte för att jag tror det kommer hända, men det skulle vara skoj

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har inte det blivit mycket bättre eller är det ännu samma?

Permalänk
Medlem

Så det blir gissningsvis först RDNA 4 och RDNA 5 innan vi får se produkter med UDNA (1)?

Skrivet av maweric:

Tänk om de släpper en GPU som de kallar "mellanklass" som totalt dominerar Nvidias toppkort. Inte för att jag tror det kommer hända, men det skulle vara skoj

Då byter de namn och höjer priset på den. Nvidia hade väl en sådan situation med GTX 600-serien? Där chippet för GTX 660 blev så bra att de bytte namn till GTX 680?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vad menar du med det?

Permalänk
Medlem

Ja AMD blir ju inget man vill ha om man kör 4k

Permalänk
Medlem

Känns som att "Jack Hyunh" rotar runt lite väl mycket, då RDNA och CDNA var en uppdelning som lät och verkade logiskt riktig, då spel/arbetsstations-grafik har aningen andra krav och behov än datacenter.
Uppdelningen var genom det även sett som att man hade effektivare nyttjande av kisel, då funktioner kunde implementeras i respektive RDNA och CDNA utan att ta upp kisel = bli dödvikt i respektive applikation.

Nu (okej om 6~7-år) så blir det åter igen dödvikt.
UDNA borde i mina ögon vara kretsar som mer massivt istället borde vara inriktade på AI.

Men ser samtidigt vad "Jack Hyunh" vill åstadkomma, vilket är att dom utvecklare som idag utvecklar mot RDNA och CDNA inte skall vara uppdelade utan endast arbeta mot ett gemensamt projekt, vilket i princip verkar peka på en företagsstruktur som blivit styrd så att grupperna för RDNA och CDNA inte längre arbetar tätt ihop, därav UDNA. Okej, det är inget fel att arbeta mot en gemensam grundstruktur och sen dela upp/ta det som passar för respektive användning, något som AMD redan idag gör när det gäller APU där man tar en del ifrån RDNA, en del ifrån ZEN och i princip strippar bort en del, då mest cache.

Delvis: Man kör med byggblock...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad menar du med det?

Det är ju en av anledningarna AMD halkar efter, de har beräkningskraften. Men får inte ner den till användrarna, pga inte like optimerade drivrutiner som Nvidia. En annan anledning är att Nvidia är långt för med AI, uppskalning osv.

Samt.. Nvidia idag är ett AI företag, vi som gamers har bara tur att beräkningarna mellan Grafik och AI inte är så längt från varandra. Nvidia "råkar" även kunna använda sin teknik till grafikkort..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Känns som att "Jack Hyunh" rotar runt lite väl mycket, då RDNA och CDNA var en uppdelning som lät och verkade logiskt riktig, då spel/arbetsstations-grafik har aningen andra krav och behov än datacenter.
Uppdelningen var genom det även sett som att man hade effektivare nyttjande av kisel, då funktioner kunde implementeras i respektive RDNA och CDNA utan att ta upp kisel = bli dödvikt i respektive applikation.

Nu (okej om 6~7-år) så blir det åter igen dödvikt.
UDNA borde i mina ögon vara kretsar som mer massivt istället borde vara inriktade på AI.

Men ser samtidigt vad "Jack Hyunh" vill åstadkomma, vilket är att dom utvecklare som idag utvecklar mot RDNA och CDNA inte skall vara uppdelade utan endast arbeta mot ett gemensamt projekt, vilket i princip verkar peka på en företagsstruktur som blivit styrd så att grupperna för RDNA och CDNA inte längre arbetar tätt ihop, därav UDNA. Okej, det är inget fel att arbeta mot en gemensam grundstruktur och sen dela upp/ta det som passar för respektive användning, något som AMD redan idag gör när det gäller APU där man tar en del ifrån RDNA, en del ifrån ZEN och i princip strippar bort en del, då mest cache.

Delvis: Man kör med byggblock...

Magnituden komplexitetsminskning i alla led som en lyckad utveckling av en grunplattform istället för två är en nästan ofattbar förbättring. Istället för att utgå från två olika plattformar som grund så har man en, en sådan förbättring skulle kunna ge AMD vad som fordras för att konkurrera med Nvidia. För nu är det utklassning i alla led fördel Nvidia.

Eliminera komplexitet är i princip alltid en fördel, frågan är väl hur väl de lyckas. Hoppas att det går vägen, men att beslutet är taget tolkar jag som en positiv nyhet för det pekar på att AMD är medvetna om deras dåliga ställning mot Nvidia och har en konkret strategi för åtgärd. Detta är en betydligt mer positiv nyhet från AMD än något annat på länge.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det är ju en av anledningarna AMD halkar efter, de har beräkningskraften. Men får inte ner den till användrarna, pga inte like optimerade drivrutiner som Nvidia. En annan anledning är att Nvidia är långt för med AI, uppskalning osv.

Samt.. Nvidia idag är ett AI företag, vi som gamers har bara tur att beräkningarna mellan Grafik och AI inte är så längt från varandra. Nvidia "råkar" även kunna använda sin teknik till grafikkort..

Är väll dock något som inte varit en grej ganska länge nu? Samt att det nästan börjar vända, ser mer och mer problem med Nvidias drivrutiner i diverse spel.

Samt dom gick ut tidigare i år om att dom ville fokusera mer på mjukvara, och är bara att kolla på adrenaline och hur det är 10 gånger mer användbart än Nvidias motsvarande och har varit ganska länge nu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är väll dock något som inte varit en grej ganska länge nu? Samt att det nästan börjar vända, ser mer och mer problem med Nvidias drivrutiner i diverse spel.

Samt dom gick ut tidigare i år om att dom ville fokusera mer på mjukvara, och är bara att kolla på adrenaline och hur det är 10 gånger mer användbart än Nvidias motsvarande och har varit ganska länge nu.

Föredrar nvidias kontrollpanel till adrenalin. Amds är så extremt plottrigt. Sen så är drivarna i sig skit. Aldrig haft så mycket drivarstrul som nu när jag har amd. Blir att byta tillbaka nästa gång till Nvidia igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Oh, jag har haft både Nvidias och AMD's användargränssnitt.
Använder dem så lite jag bara kan.

Men det var inte det jag menade med drivrutiner. dock.. utan att Nvidia har bättre optimerade för hastighet. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Det verkar vara någon slags smakfråga, tycker det har varit utmärkt med drivers och deras kontrollpanel runt slutet av Vega, det är en stor faktor att jag är kvar på AMD- är verkligen inte sugen på att gå tillbaka till GeForce experience på min main rig för spel. Feature-set är bra med, även om DLSS är bättre när det är som bäst så är RSR + FMF någon man kan använda i så oerhört många spel, om så önskas.

Men, vissa har säkert provat ett enda Radeon-kort och haft en dålig upplevelse av en eller annan anledning, och det är ju svårt att säga att de har fel i sin levda upplevelse så att säga

Alla har inte lyxen att testa flertalet enheter från båda tillverkarna för att jämföra heller, råkar man ha det så kan man ju ta ett informerat beslut.

Också svårt att själv komma med "det har funkat perfekt i många år för mig" som argument när så många verkar känna att AMD är det värsta som någonsin hänt dem

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Hoppas det funkar. Vi behöver mer konkurrens. AMD försökte ju hypa upp splitten med RDNA + CDNA också då för ett antal år sen, efter att ha kört gemensam arkitektur innan, men med facit i hand så är det ju Nvidia som varit vinnaren på sistone

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Föredrar nvidias kontrollpanel till adrenalin. Amds är så extremt plottrigt. Sen så är drivarna i sig skit. Aldrig haft så mycket drivarstrul som nu när jag har amd. Blir att byta tillbaka nästa gång till Nvidia igen.

Skit på vad vis? Det kan vara anekdotiskt, men jag har inte haft det minsta problem med AMD drivisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

De måste ju inte totalt dominera med mellankorten, jag är nöjd om de kommer med ett nytt HD 4850 eller HD 5850 och "bara" matchar Nvidias mer än dubbelt så dyra kort

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, då kommer alla dessa AI pengar återinvestera i samma grundarkitektur som för både Instinct och Radeon korten, bättre för spelare i de långa loppet (och AI/ROCm på Radeon korten).
Vi kommer då säkert (förhoppningsvis) se bl.a. chiplet lösningar tidigare på Radeon. Undrar om RDNA 5 blir UDNA 1 då?
Chiplet är en fantastisk lösning för raytrace beräkningar dock väldigt svår att lösa för raster, undrar hur AMD tänker göra där, hoppas på att det blir spännande snart igen i grafikmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

De måste ju inte totalt dominera med mellankorten, jag är nöjd om de kommer med ett nytt HD 4850 eller HD 5850 och "bara" matchar Nvidias mer än dubbelt så dyra kort

HD5850 är fortfarande det kortet som jag bara minns med glada och positiva minnen, det funkade bara så himla bra och va sjukt prisvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Så det blir gissningsvis först RDNA 4 och RDNA 5 innan vi får se produkter med UDNA (1)?

Det verkar så. Men så vitt jag vet är det inte bekräftat ännu.

Skrivet av HappyPie:

Undrar om RDNA 5 blir UDNA 1 då?

Det som sägs i nyheten om "arbetar AMD i dagsläget ungefär tre generationer framåt"
Verkar hinta om att detta UDNA blir istället för RDNA 6.

Men det kommer väl sägas mer specifikt i framtida roadmaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

HD5850 är fortfarande det kortet som jag bara minns med glada och positiva minnen, det funkade bara så himla bra och va sjukt prisvärt

Radeon HD 7000 serien var väl en riktigt lyckad serie för AMD ?
Har för mig Radeon HD 7000 låg före Nvidias GeForce GTX 600,
Eller minns jag helt tokigt ?

Radeon HD 7000 blev väl också bättre med tiden, så kallat "fine wine"

Permalänk

Ser positivt till detta, HD7870 var AMDs käftsmäll mot Nvidia förut. GCN 1.0 var en potentiell arkitektur och den överlevde tiden bättre än vad Nvidias 600-serie gjorde.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Radeon HD 7000 serien var väl en riktigt lyckad serie för AMD ?
Har för mig Radeon HD 7000 låg före Nvidias GeForce GTX 600,
Eller minns jag helt tokigt ?

Radeon HD 7000 blev väl också bättre med tiden, så kallat "fine wine"

Det kan säkert stämma, minns bara att när jag köpte mina HD5850 så hade AMD i mina ögon en överlägsen produkt mot Nvidias motsvarighet GTX 275/285 och när de väl släppte de vassare GTX 470/480 så va dessa mycket strömtörstigare, varma, högljudda och dyrare.

Känns lite som det var ombytta roller mellan AMD och Nvidia runt denna tiden. AMD hade mer finess och effektivare kort, va snabbare med nya features, de va först med DX11 kort vilket va just HD5870/5850 och de va långt för med trippleskärm stöd som jag behövde för Simracing medans Nvidia mest kunde tävla med brute force och värme .

Senaste åren har varit tvärtom, AMD har inte haft samma finess som Nvidia och när de kunnat konkurrera med ren råkraft så har det alltid varit på bekostnad av högre strömförbrukning/värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Sista versionen jag provade (tror det var 24.7.1) så slutade alla videoformat att fungera att spela upp,
24.1.1 (tror jag) det var så gick det inte använde VR headset för bilden var grön,
24.2.1 (tror jag) gick det inte spela Wow. Drivrutinerna krashade lätt 10-20 gånger om dagen.
24.3.1 sitter jag på nu och vågar verkligen inte uppdatera

Vid varje drivrutinsinstallation så brukar det bli strul med att aktivera Re-Size Bar så man blir tvungen att starta om och in i bios och slå av och på för att det kanske skall funka.

Nu har jag snart haft det här Amd kortet i ett år men det har vart långt mer krångel med det redan än alla år som jag kört nvidia (ca 2013 (Bytte till Nvidia då pga skitdåliga drivrutiner för HD6890))
Amd har lite finurliga funktioner i sin programvara som är lättanvänd så det är ju ett plus, Men herreje vilket strul det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Sista versionen jag provade (tror det var 24.7.1) så slutade alla videoformat att fungera att spela upp,
24.1.1 (tror jag) det var så gick det inte använde VR headset för bilden var grön,
24.2.1 (tror jag) gick det inte spela Wow. Drivrutinerna krashade lätt 10-20 gånger om dagen.
24.3.1 sitter jag på nu och vågar verkligen inte uppdatera

Vid varje drivrutinsinstallation så brukar det bli strul med att aktivera Re-Size Bar så man blir tvungen att starta om och in i bios och slå av och på för att det kanske skall funka.

Nu har jag snart haft det här Amd kortet i ett år men det har vart långt mer krångel med det redan än alla år som jag kört nvidia (ca 2013 (Bytte till Nvidia då pga skitdåliga drivrutiner för HD6890))
Amd har lite finurliga funktioner i sin programvara som är lättanvänd så det är ju ett plus, Men herreje vilket strul det är.

Det här låter ju minst sagt extremt, vad är det för kort du har, köptes det nytt (har det garanti), och vad är resten av build? Att du får kritiska problem regelbundet på olika versioner låter ju lite som att något är seriöst fel någonstans, alltså trasigt.

Tappar du tillgång till att slå på Rebar helt i adrenalin då eller ser du på annat sätt att den är av nör den borde vara på?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Oh, jag har haft både Nvidias och AMD's användargränssnitt.
Använder dem så lite jag bara kan.

Men det var inte det jag menade med drivrutiner. dock.. utan att Nvidia har bättre optimerade för hastighet. = )

Jaa jag har båda och på datorn med nvidia så rörs kontrollpanelen ALDRIG och experience duger bara till en sak och det är för att uppdatera drivrutiner så det är inte ens installerat.

Adrenaline däremot s blir det lite optimering samt öppnas regelbundet för att göra aktivera/inaktivera olika funktioner beroende på vad som görs.

Och vadå "optimerade för hastighet"??? Du får väldigt gärna förklara dig lite här, ända som nvidia haft tidigare är att deras drivrutiner har varit stabilare, något som inte direkt stämmer längre utan dom är snarare likvärdiga och ända tillfället det brukar vara stabilitets problem är större spel vid release och där är det ganska 50/50 med vem av dom som får problem till första/andra uppdateringen (Värt att notera att det förmodligen många gånger är spelutväcklarens fel och inte nvidia/amd som gjort något tokigt).

Visa signatur

here we go!