Vilken strömadapter behövs till ett RTX 2060?

Permalänk
Medlem

Vilken strömadapter behövs till ett RTX 2060?

Hej. Jag har en gammal HP Z440 som jag tänkte att jag skulle uppgradera grafikkortet i så att min son kan ha den och spela på. Jag har ett RTX 2060 som jag hade tänk sätta i den. Problemet är att det finns bara två 6 pinnars ström i den och grafikkortet har en 8 pinnars. Ska jag använda en 6 pinnars till 8 pinnars adapter https://www.inet.se/produkt/8600939/grafikkort-6-pin-till-8-p...

Eller två 6 pins till en 8 pins adapter https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/komponenter/till...

Städat bort smuts från länkar & § 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

En 6-pin är specad för 75W medan en 8-pin är specad för 150W, och sen kan kortet även dra 75W från PCIe-porten. Ett RTX 2060 har en TDP på minst 160W (kan vara högre beroende på modell), d.v.s. lite mer än de 150W man får med en 6-pin + porten.

En 6-pin till 8-pin skulle med andra ord troligtvis fungera, men är tekniskt sett utanför specen. Så en 2x6-pin till 8-pin är att föredra, då behöver man inte fundera på vad kortet drar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En 6-pin är specad för 75W medan en 8-pin är specad för 150W, och sen kan kortet även dra 75W från PCIe-porten. Ett RTX 2060 har en TDP på minst 160W (kan vara högre beroende på modell), d.v.s. lite mer än de 150W man får med en 6-pin + porten.

En 6-pin till 8-pin skulle med andra ord troligtvis fungera, men är tekniskt sett utanför specen. Så en 2x6-pin till 8-pin är att föredra, då behöver man inte fundera på vad kortet drar.

Tackar för hjälpen. Lägger en beställning på en sådan ikväll!

Permalänk

inte hundra på huruvida korten behöver alla pinnarna i 8 pin kontakten men teoretiskt så borde ju två 6 pin direkt i 8 pin kontakterna räcka med 75W vardera om ändå 150w är allt som behövs till det.

men beror ju på om de 2 extra sense pinnarna på 8 pin kontakten behöver vara anslutna eller inte för att kortet ska köras.

Edit: ja läser som en kratta... var ju bara en kontakt på kortet läsate 2x 8 pin av outgrundlig anledning... ignorera vad jag skrev.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows