En idé om nästa generations Xbox

Permalänk
Medlem

En idé om nästa generations Xbox

Jag har tidigare skapat en tråd om samma ämne på FZ-forumet, men eftersom jag är nyfiken på om PC-spelare tänker/känner annorlunda om det här så har jag skapat denna tråd.

Tänk om Microsoft har valt en bakvänd strategi med två konsoler med olika prestandanivåer inom samma generation? I dagsläget har de Xbox Series X, som är jämförbar med PlayStation 5 när det gäller prestanda, och den mindre kraftfulla Xbox Series S.

Phil Spencer har tidigare talat om att göra Xbox till en plattform som stödjer flera digitala butiker, på liknande sätt som PC-marknaden fungerar idag. Där kan användare bl.a. välja mellan tjänster som Steam, Epic Games Store, GOG och Battle.net. Tanken här är alltså att en framtida Xbox skulle ha tillgång till dessa butiker, plus Microsofts egna "Xbox Store". Om detta blir verklighet skulle det vara bra att märka spel som fungerar särskilt bra på dessa plattformar med något i stil med "Verified on Xbox", ungefär som Steam Deck gör idag.

Sarah Bond har dessutom sagt att vi kan förvänta oss det största prestandalyftet mellan generationer i tv-spelens historia i nästa konsolgeneration.

Min idé och förhoppning är att Microsoft återigen släpper två konsoler, men med en viktig förändring. Den mindre kraftfulla modellen skulle ha liknande specifikationer som en framtida PlayStation 6 och ligga på samma prisnivå som Sonys konsol. Den andra modellen skulle däremot vara mycket kraftfullare, med prestanda motsvarande en PC i prisklassen 15 000–20 000 kronor.

En annan tanke är att konsolerna måste vara enkla att ansluta till PC-skärmar, tangentbord, möss och andra PC-tillbehör utan krångel. Dessutom skulle det vara praktiskt om man kunde välja mellan ett "Desktop Mode" och ett "TV Mode" när man startar upp konsolen, beroende på om den står vid ett skrivbord eller en tv.

Målet med denna strategi skulle dels vara att locka PC-spelare att välja en Xbox istället för att investera i en dyr gaming-PC varje generation, men också att fortsätta erbjuda ett billigare alternativ så som Xbox Series S gör idag, men med skillnaden att maskinen inte blir den minsta gemensamma nämnaren för alla spel under generationen. Detta är något som irriterar både spelare och utvecklare med Xbox Series S idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stubb:

Jag har tidigare skapat en tråd om samma ämne på FZ-forumet, men eftersom jag är nyfiken på om PC-spelare tänker/känner annorlunda om det här så har jag skapat denna tråd.

Tänk om Microsoft har valt en bakvänd strategi med två konsoler med olika prestandanivåer inom samma generation? I dagsläget har de Xbox Series X, som är jämförbar med PlayStation 5 när det gäller prestanda, och den mindre kraftfulla Xbox Series S.

Phil Spencer har tidigare talat om att göra Xbox till en plattform som stödjer flera digitala butiker, på liknande sätt som PC-marknaden fungerar idag. Där kan användare bl.a. välja mellan tjänster som Steam, Epic Games Store, GOG och Battle.net. Tanken här är alltså att en framtida Xbox skulle ha tillgång till dessa butiker, plus Microsofts egna "Xbox Store". Om detta blir verklighet skulle det vara bra att märka spel som fungerar särskilt bra på dessa plattformar med något i stil med "Verified on Xbox", ungefär som Steam Deck gör idag.

Sarah Bond har dessutom sagt att vi kan förvänta oss det största prestandalyftet mellan generationer i tv-spelens historia i nästa konsolgeneration.

Min idé och förhoppning är att Microsoft återigen släpper två konsoler, men med en viktig förändring. Den mindre kraftfulla modellen skulle ha liknande specifikationer som en framtida PlayStation 6 och ligga på samma prisnivå som Sonys konsol. Den andra modellen skulle däremot vara mycket kraftfullare, med prestanda motsvarande en PC i prisklassen 15 000–20 000 kronor.

En annan tanke är att konsolerna måste vara enkla att ansluta till PC-skärmar, tangentbord, möss och andra PC-tillbehör utan krångel. Dessutom skulle det vara praktiskt om man kunde välja mellan ett "Desktop Mode" och ett "TV Mode" när man startar upp konsolen, beroende på om den står vid ett skrivbord eller en tv.

Målet med denna strategi skulle dels vara att locka PC-spelare att välja en Xbox istället för att investera i en dyr gaming-PC varje generation, men också att fortsätta erbjuda ett billigare alternativ så som Xbox Series S gör idag, men med skillnaden att maskinen inte blir den minsta gemensamma nämnaren för alla spel under generationen. Detta är något som irriterar både spelare och utvecklare med Xbox Series S idag.

Ur mitt perspektiv gör man inte erbjudandet mer lockande genom att bygga en ännu dyrare nedlåst spelmaskin som inte går att använda till annat som man ju fortfarande behöver.

Sedan är jag rent generellt skeptisk till deras strategi att öht införa två prestandanivåer för samma generation, jag tror det är ett dåligt val som urholkar själva poängen med en spelkonsol.

Så utifrån mina preferenser så är det ju "nej" på den, iaf...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag köper konsol för att spela på konsol. Vill jag ha bättre bygger jag min egen PC.

Vill absolut inte låsa in mig i något allt för dyrt jag inte kan pilla på.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir ju i praktiken alltså att ta bort den billiga modellen.
PS5 Slim kostar runt 5800 kr
Xbox Series X kostar runt 6300 kr
Xbox Series S kostar runt 3600 kr

Tror inte att de som köper S nu blir så glada om den billiga varianten i nästa generation kostar typ 7000 kr, och den dyra typ 15000 kr.
Inte skulle det locka över mig heller för den delen. Jag kör PC för att jag gör så mycket annat på den, som en konsol aldrig kommer passa bra till. Ser ingen poäng att ha en bra dator till diverse grejer och en bra konsol till att bara spela.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Känns inte smart att lägga så mycket pengar på ett system som inte går att uppgradera och snabbt blir utdaterat. (Så lär säkert sälja som smör till pöbeln)

En dator för motsvarande går att uppgradera och därmed hålla 10+ år om man väljer rätt cpu.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sedan är jag rent generellt skeptisk till deras strategi att öht införa två prestandanivåer för samma generation, jag tror det är ett dåligt val som urholkar själva poängen med en spelkonsol.

Det där är kraftig överdrift. Poängen finns i allra högsta grad kvar.

Görs det rätt (ala PS5/PS5 Pro eller Switch Handheld/Docked, värre med Series S/X dock...) så är det i all väsentlighet 1 plattform att utveckla emot, men 2 olika renderings-konfigurationen. Det är en droppe, näe mindre än en droppe, i havet ijmf med vad som råder på PC.

Fördelen är att man tar iaf någon höjd för att inte alla användare har samma behov, vilket kraftigt överväger den adderade komplexiteten med 2 renderings-konfigurationer.

Permalänk
Medlem

Xbox möjlighet var ju att göra en handheld med Series S prestanda,
de lär dock lätt bli överkörda av Switch 2 då optimeringar och anpassningar för en stor nintendo public slår grova nedskärningar och kompromisser för xbox 10 gånger av 10.
Sedan har nog tåget gått för billig xbox hårdvara, priset för Series S borde ha varit kring 1500:- redan för ett par år sedan,

Strategin med PC framför konsol leder bara till frågetecken om vad Microsoft ska ha en konsol till, de borde helt enkelt bygga en billig kraftfull PC men utan de inlåsningar du föreslår som ingen kommer att acceptera.