Hur skall jag installera fler fläktar i en färdigbyggd dator?

Permalänk
Medlem

Hur skall jag installera fler fläktar i en färdigbyggd dator?

Hej, jag köpte en dator från shark Gaming i somras och den är verkligen superbra och allt funkar som det ska men det sitter endast 2 fläktar i. Jag skulle vilja sätta i fler så den inte blir lika varm som den blir atm men vet inte hur man gör är helt nybörjare på datorbyggen och sådant. Därför jag köpta en färdigbyggd… vet ni om det finns något ställe man kan lämna in den och så sätter dom in den åt en eller om jag måste fixa själv vilken fläkt jag ska ha och hur man ska sätta i den? Tack🙏🏻

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Om du kan börja med att skriva vilken datormodell det är du har köpt så kanske det går att lista ut.

Egentligen så behövs information om vilken låda/chassi som du har samt vilka platser som just nu har en fläkt monterad.

Permalänk
Medlem

Datorn heter Max bite hunter
Delar:
Azza spectra chassi
Intel core i5 12400f
Msi pro h610m-e ddr4
Asus radeon rx 7700 xt dual O12g
Kingston fury beast 2x8gb 3200mhz ram
Hydro k pro 850w psu 80+ bronze
Kingston nv2 1000gb m.2 2280 nvme ssd
Intel stock LGA1700 cpu kylare
Windows 11 home

Ena fläkten ( den med rgb ) sitter i bakdelen av datorn högst upp, den andra utan rgb sitter över grafikkortet och till vänster av ramen. Kanske dålig förklaring men som sagt kan inget om detta

Permalänk
Medlem

Enligt tillverkarens hemsida så kan du se på dessa bilder vart du kan installera flera fläktar.
Spectra White

Och enligt moderkortstillverkaren har du två ingångar för chassifläktar du kan koppla på:

Så om du vill ha en eller flera så kan du koplpa in dom på någon av dessa portar.

Är dom upptagna kan du köpa splitter för fläktar för att koppla in flera.
exempelvis: splitter för fläkt

Skruv till fläktar brukar förlja med i förpackningen. Så du kan köpa en eller flera 120mm fläktar och montera dessa på egen hand väldigt enkelt

Permalänk
Medlem

Tror du dessa funkar att sätta i fronten ? Gaming pc fläkt

Och hur blir det med rgbn? Den fläkten jag har nu styrs av en knapp ovanpå chassit men den har andra färger än dessa

Permalänk
Medlem

Det ska funka fint att installera om inga fläktar sitter där redan idag. Men du kan behöva en annan typ av splitter då som klarar 3 fläktar. Alternativt köp två av dom jag länkade och sätt dom på båda ingångarna på moderkortet.
Den fläkten som sitter på baksidan ska då paras med en av dom nya.

Kan vara värt att veta om att ljudprofilen kan bli lite ojämn då det är två olika fläktar.
Men även generellt att ljudnivån kan bli märkbart högre med tre extra fläktar.
Där kan du ju testa dig fram. Jag hade nog rekommenderat att endast sätta in två i fronten. En överst och en i mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilnet00:

Tror du dessa funkar att sätta i fronten ? Gaming pc fläkt

Och hur blir det med rgbn? Den fläkten jag har nu styrs av en knapp ovanpå chassit men den har andra färger än dessa

De länkade fläktarna är av typen ARGB. Om jag minns rätt tuffar den standarden på 5V medan ditt moderkort har kontakt för JRGB som är en annan standard som jag tror kör på 12V.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna länka ett par fläktar som passar till det jag har 2 eller 3 som jag kan sätta in i datorn om du har tid🙏🏻

Permalänk
Medlem

Tittar jag på chassi länken så verkar LED knappen styra ARGB. Så sitter eventuellt en hubb i chassit. Så länge man kan Daisy chaina fläktar skulle ARGB fungera (dock inte kopplade t moderkort om inte 5v finns )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilnet00:

Skulle du kunna länka ett par fläktar som passar till det jag har 2 eller 3 som jag kan sätta in i datorn om du har tid🙏🏻

Kan du bekräfta om det sitter någon fläkt i fronten?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Sitter ingen fläkt i fronten just nu. Endast en där bak högst upp.

Permalänk
Medlem

Ok, jag hade skrotat RGB fläktarna, satt 3st Arctic i fronten & bytt ut de 2st RGB fläktarna till 2st Arctic.

Arctic P12 PWM PST Svart 5-pack
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/chassifl...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ok, jag hade skrotat RGB fläktarna, satt 3st Arctic i fronten & bytt ut de 2st RGB fläktarna till 2st Arctic.

Arctic P12 PWM PST Svart 5-pack
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/chassifl...

Hur tänker du dig att de 5 fläktarna ska kopplas in?
Från bilden på moderkortets layout ovan så framgår det att det endast finns två platser för extra fläktar (alltså förutom den till CPU).

Jag tänker att TS behöver hjälp med en lista på allt som ska köpas in för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Hur tänker du dig att de 5 fläktarna ska kopplas in?
Från bilden på moderkortets layout ovan så framgår det att det endast finns två platser för extra fläktar (alltså förutom den till CPU).

Jag tänker att TS behöver hjälp med en lista på allt som ska köpas in för att det ska fungera.

Jag tänkte mig att man kan koppla den som sitter i taket ihop med CPU-fläkten samt 2st övre i fronten till sys_fan1 & den bakre & den nedersta i fronten till sys_fan2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag tänkte mig att man kan koppla den som sitter i taket ihop med CPU-fläkten samt 2st övre i fronten till sys_fan1 & den bakre & den nedersta i fronten till sys_fan2.

Tycker också det låter vettigt med max två fläktar per port. Har själv varit med om att tre fläktar blir precis för mycket i strömuttag. Just detta beror såklart på moderkort och fläktar.

Men typisk produkt för att splitta en PWM till två är ju detta exempel:
https://www.inet.se/produkt/7000410/kolink-pwm-flaktsplitter-...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Arctic fläktarna har kabelsplitter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilnet00:

Sitter ingen fläkt i fronten just nu. Endast en där bak högst upp.

Har du kommit fram till något?

Visa signatur