Speldator 20k, vänta eller inte och lite allmänna funderingar

Permalänk
Medlem

Speldator 20k, vänta eller inte och lite allmänna funderingar

Sist jag var inne på swecklockers var januari 2016.. Ruskar på huvudet. De var länge sedan nu.. Över 8 år sedan!

Mycket har hänt sedan dess.
Tappade teknik intresset för länge sedan. Åtminstone i den omfattning jag hade då.
Vet inte om de står här någonstans vad jag har i datorn i dag men inget speciellt. Inte med dagens mått.

Från vad jag kan få fram har jag dessa saker för er av intresse att vilja se så finns de lite längre ner.

Mycket har som sagt hänt men jag har ju mera stått stilla i utvecklingen och spelat samma gamla spel år efter år.

DE BÖRJAR BLI DAGS FÖR NÅGOT NYTT!!!!
Men vart börjar man?
Har läst lite och från vad jag kan se så kommer den nya generationens grafikkort från nvidia nästa år. Är de något att vänta på?
Har läst att intel har haft och har problem med 13 & 14 generation cpu ett tag.

Så vad gör man. Väntar man på nästa grafikkort, ska man gå över till AMD när man alltid kört intel.
Från vad jag har läst mig med åren så är de att inte köpa de dyraste och bästa. Att hålla sig i mellansegmentet är bäst.
Som vanligt så är de budget och vad man ska använda saker till men endå ha framtiden i åtanke. Men endå satsa på produkter som är driftsäkra för tid.

Jag överklockar och mixtrar inte med komponenter. Jag stoppar i dom och kör mer eller mindre bara.

Nu tar jag en siffra lite i luften, Säg en budget på 20.000kr För en speldator.
Hur skulle du bygga i dag eller skulle du vänta

Detta är vad jag sitter med i dag

skärm.
LG 27GR95QE-B

CPU
intel core i7-6700k

Moderkort
ROG MAXIMUS VIII HERO

grafikkort.
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB

schassie
Corsair Graphite 600T

nätaggregat
corsair rm850x

ljudkort.
ASUS Essence STX PCI-E

ramminne.
Vet ej! 16 gib

operativsystem
Windows 10 Home

Primär System disk
samsung ssd 960 evo 250gb

sekundära diskar för spel
2st ocz vertex 4 ssd 250 gb i raid 0. tror jag de var

Nätverkskort.
TP-link Archer TXE75E PCI-express

Högtalare.
Cerwin Vega XD5

Tråd flyttad till rätt forumdel & § 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Så här hade jag byggt för runt 20 000 kr idag men nya grafikkort är på gång så kan vara värt att vänta. Om man inte orkar vänta på nya grafikkort kan nog Black Friday innebära en hel del trevliga rabatter.

Permalänk
Medlem

Bra tips där.

Tänkte lite på de nu, Använder ens folk ljudkort i sina datorer längre?
Sitter all med headset nu för tiden. jag själv gör de men har även högtalare på sidan då de inte finns några inbyggda i skärmen

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)

Permalänk
Medlem

Finns inbyggda ljudkort på i princip alla moderkort, så det behövs inte.
Dock kan ljudkvaliten eventuellt vara bättre på ditt dedikerade.

Permalänk
Medlem

Jo de är ju bättre så är de det ett ljudkort.. Men för de jag använder så är de egentligen inte längre nödvändigt ärligt talat. När jag höll på och byggde dator så fanns inte heller inbyggd wifi på korten de var lite lyx grejer. Men i dag så verkar de var en standard. Jag undrar hur dom står sig mot mitt TP-link Archer TXE75E PCI-express. Ärligt talat så skulle de vara rätt skönt att slippa använda de också. Så rent i burken som möjligt. Jag lär ha trådlöst i alla fall men undrar hur de interna står sig mot mitt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är de en självklarhet att använda ett Radeon kort till en AMD rigg. Eller spelar de ingen roll nu för tiden? Kan man lika gärna använda ett Nvidia kort också ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Är de en självklarhet att använda ett Radeon kort till en AMD rigg. Eller spelar de ingen roll nu för tiden? Kan man lika gärna använda ett Nvidia kort också ?

Det spelar absolut ingen roll.

Permalänk
Medlem

Har någon koll på om Nvidias nya kort rtx 4080 super med 12 pin connector. Har problemen likt 4090? Där dom smälte

Visa signatur