Oändlig start och stäng av loop (film klipp) [LÖST]

Permalänk
Medlem

Oändlig start och stäng av loop (film klipp) [LÖST]

Hej SweClockers!

Nån som har nån idé vad som orsakat detta. Har nyss flyttat och satt upp datorn. Första testet för nån dag sedan gick bra nu då jag tänkte köra lite kvälls gaming beter den sig såhär?

Har testat: Byta platser på ram minnen. Rengjort kylflänsen till cpun. Starta utan gpu. Bytit plats på gpu. Känt på alla kablar att dom sitter riktigt. Tagit bort cmos batteri och satt tillbaka det.

Första gången jag öppna burken var faktiskt ena fläkten till gpun lös men pillade bara tillbaka den och den snurrar nu.

Misstänker nu det ända som finns kvar är att kylpastan på cpun kanske är gammal å dålig därav en överhettad cpu = nöd stänger av sig själv.

HJÄLP!!

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Hur länge är den igång? Kommer den fram till att starta Windows/OS eller sker problemet innan dess? Och i detalj vad händer?
Stänger den bokstavligt av sig helt och startar igen av sig själv?

Edit: Videon svarade ju på det nu.
Skulle tro att det är nätaggsrelaterat. Antingen att det mår dåligt och inte orkar med, eller att det någon skyddsfunktion slår ifrån, t ex pga kortslutning.
Kan vara värt testa så få delar som möjligt. Typ en sticka RAM, ingen lagring som behöver kopplas till nätagg, ingen GPU. I princip moderkort, CPU, ett minne, nätagg.
Kan även vara värt att montera ur chassit och testa löst utifall att t ex några grejer på baksidan av moderkortet fått kontakt med chassit.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur länge är den igång? Kommer den fram till att starta Windows/OS eller sker problemet innan dess? Och i detalj vad händer?

Skulle tro att det är nätaggsrelaterat. Antingen att det mår dåligt och inte orkar med, eller att det någon skyddsfunktion slår ifrån, t ex pga kortslutning.
Kan vara värt testa så få delar som möjligt. Typ en sticka RAM, ingen lagring som behöver kopplas till nätagg, ingen GPU. I princip moderkort, CPU, ett minne, nätagg.
Kan även vara värt att montera ur chassit och testa löst utifall att t ex några grejer på baksidan av moderkortet fått kontakt med chassit.

Nu då du säger det. En lös liten skruv har varit i botten på burken länge… undrar om det kilat fast bakom moderkortet under flytt? Återkommer då jag kollat mer och testat med bara cpu och ett minne samt kollat bakom. Har inga verktyg… nyss flyttat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Samma fel som innan med bara en ram sticka, cpu och nätaggregat. Testar att ta lös moderkortet då. Återkommer

Permalänk
Medlem

Koppla ur allt, dvs hdd,ssd, gpu, minnen
Har du högtalare i och kan höra fel signaler?

Dubbelkolla att sladdar sitter i t moderkortet. Sätt i en sticka RAM och testa igen (men utan gpu och diskar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvejker:

Koppla ur allt, dvs hdd,ssd, gpu, minnen
Har du högtalare i och kan höra fel signaler?

Dubbelkolla att sladdar sitter i t moderkortet. Sätt i en sticka RAM och testa igen (men utan gpu och diskar)

Jag sitter just nu och äter en kebabpizza. Det är ju kebabens dag när allt kommer omkring! Sedan åker jag och hämtar lite verktyg å kylpasta till processorn. Testade redan det kvejker med samma resultat som tidigare..

Trevlig kväll //Tobbe

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den borde inte stänga av sig direkt eftersom kylaren är monterad. Nu bootloopar den bara.
Har du debug-led's på moderkortet?

Vad är det för hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Den borde inte stänga av sig direkt eftersom kylaren är monterad. Nu bootloopar den bara.
Har du debug-led's på moderkortet?

Vad är det för hårdvara?

CPU : Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB
CPU Cooler : be quiet! Pure Rock
Motherboard : Gigabyte GA-Z97P-D3
PSU : EVGA B1 600W
RAM : Crucial 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix Sport
SSD : Samsung 850-Series EVO 250GB
Hard drive : WD Blue 1TB 7200rpm 64MB

Nej tror inte det finns några debug leds

Permalänk
Medlem

Plockade nu ur moderkortet och ställde det på golvet. Tog loss cpu kylaren och cpun. Bytte kylpasta. Kopplade i strömmen, cpu och en ram sticka.

Den bootloopar fortfarande som innan. Slår igång en stund och stänger av och så fortsätter den tills man bryter strömmen.

Nån som har några mer ideér på vad man ska testa? Eller tror ni nätagget har gjort sitt? Moderkortet? CPUn?

Permalänk
Medlem

Prova att starta utan cpu-sladd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe157:

Plockade nu ur moderkortet och ställde det på golvet. Tog loss cpu kylaren och cpun. Bytte kylpasta. Kopplade i strömmen, cpu och en ram sticka.

Den bootloopar fortfarande som innan. Slår igång en stund och stänger av och så fortsätter den tills man bryter strömmen.

Nån som har några mer ideér på vad man ska testa? Eller tror ni nätagget har gjort sitt? Moderkortet? CPUn?

Testa utan ssd:n. Inte helt ovanligt att trasiga diskar orsakar bootproblem.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det där klicket då den stänger av tycker jag indikerar kortslutning, men kanske just den där modellen av nätagg brukar låta så vid frånslag? Mina gör det iaf inte.
Är nätagget modulärt? Lossa kablarna på nätagg-sidan och se så det inte är bränt/överslag i nån av kontakterna där. Vanligt att missa den änden av kablaget.
I övrigt, svårt att sia på distans vilken komponent som kan ha havererat. Nätagget är per min erfarenhet vanligare felkälla än t.ex moderkort, men må testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvejker:

Prova att starta utan cpu-sladd

Testade det med nu. Fläkten på nätaggregatet börjar snurra sen slutar den som tidigare. Så nu är det ända som är inkopplat moderkortet och nätaggregatet samt en sticka ram-minne.

Förbannade jävla nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Det där klicket då den stänger av tycker jag indikerar kortslutning, men kanske just den där modellen av nätagg brukar låta så vid frånslag? Mina gör det iaf inte.
Är nätagget modulärt? Lossa kablarna på nätagg-sidan och se så det inte är bränt/överslag i nån av kontakterna där. Vanligt att missa den änden av kablaget.
I övrigt, svårt att sia på distans vilken komponent som kan ha havererat. Nätagget är per min erfarenhet vanligare felkälla än t.ex moderkort, men må testas.

I skrivande stund skruvar jag isär nätaggregatet. Kablarna går in i nätagget å går ej att ta loss enkelt.

Permalänk
Skrivet av Tobbe157:

I skrivande stund skruvar jag isär nätaggregatet. Kablarna går in i nätagget å går ej att ta loss enkelt.

Jag hoppas det gick bra att skruva isär aggregatet. Annars skulle jag nog inte rekommendera att skruva isär ett sådant iom att laddningen i kondensatorerna håller en sådan laddning som kan i värsta fall kräva liv om man får urladdningen i sig.

*edit*
Om man inte utfört en ordentlig urladdning innan förstås.

Permalänk
Medlem

Kondingarna i ett ordinärt avstängt datornätagg är inte så farliga som de flesta tror, i nivå med ett kostängsel. Värre om det vore en bastant pa-förstärkare eller annan högeffektpjäs med linjär nätdel, men likväl inte rekommendabelt för vem som helst att skruva isär en nätdel. Det finns i normalfallet ingen man kan fixa däri själv, mer än möjligen byta fläkten.

Permalänk
Medlem

Bestämt mig för att åka in till stan för att köpa ett nytt nätaggregat idag. Återkommer ikväll om burken startar med nytt eller om felet kvarstår.

MVH // Tobbe

Permalänk
Medlem

Nu var jag och köpte ett nytt nätaggregat men samma fel kvarstår!! Datorn bootloopar!! Startar några sekunder för att sedan slå av sig själv och på sig själv i en evighetsloop!!! Börjar bli tokig. Då är det enda kvar att testa att moderkortet är trasigt eller cpun? Hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe157:

Nu var jag och köpte ett nytt nätaggregat men samma fel kvarstår!! Datorn bootloopar!! Startar några sekunder för att sedan slå av sig själv och på sig själv i en evighetsloop!!! Börjar bli tokig. Då är det enda kvar att testa att moderkortet är trasigt eller cpun? Hjälp!

Och du har testat med enbart CPU och enbart en minnesticka i med det nya nätagget också (dvs inget grafikkort, disk eller annat inkopplat)?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Och du har testat med enbart CPU och enbart en minnesticka i med det nya nätagget också (dvs inget grafikkort, disk eller annat inkopplat)?

Just nu har jag moderkort löst liggandes på golvet med enbart cpu och två ram sticks ikopplade. Har vanligtvis 4st. Kan det vara så att nån pin på cpu har böjt sig? Tyckte jag såg något konstigt då jag tog loss det för att rengöra. Nästan som en pin från moderkortet hade ”släppt” och fastnat direkt på cpu sidan. Det som stack ut en pin från cpun. Ska det göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe157:

Just nu har jag moderkort löst liggandes på golvet med enbart cpu och två ram sticks ikopplade. Har vanligtvis 4st. Kan det vara så att nån pin på cpu har böjt sig? Tyckte jag såg något konstigt då jag tog loss det för att rengöra. Nästan som en pin från moderkortet hade ”släppt” och fastnat direkt på cpu sidan. Det som stack ut en pin från cpun. Ska det göra så?

Låter inte rätt. Ta en bild och ladda upp den här så vi kan se vad du menar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Låter inte rätt. Ta en bild och ladda upp den här så vi kan se vad du menar.

Bilder på baksidan cpu och moderkort.

https://imgur.com/a/JCUgWA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe157:

Bilder på baksidan cpu och moderkort.

https://imgur.com/a/JCUgWA2

Sådär ska det definitivt inte se ut. Kan du ta bort det blåa ur sockeln på moderkortet försiktigt med en pincett (så att du inte råkar ta tag i eller böja några av pinsen)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Sådär ska det definitivt inte se ut. Kan du ta bort det blåa ur sockeln på moderkortet försiktigt med en pincett (så att du inte råkar ta tag i eller böja några av pinsen)?

Testade att ta bort skiten blev sisådär. Tror du moderkortet och cpun är kaputt nu? Ska testa att sätta ihop och testa. Återkommer strax.

Bild på resultat med en synål

https://imgur.com/a/gjRrlH9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe157:

Testade att ta bort skiten blev sisådär. Tror du moderkortet och cpun är kaputt nu? Ska testa att sätta ihop och testa. Återkommer strax.

Bild på resultat med en synål

https://imgur.com/a/gjRrlH9

Kan hända att det funkar utan just den pinnen om du har tur. Men det beror helt på vad den pinnens funktion är.

Ditt stora problem innan detta upptäcktes var ju att det har legat och kortslutit mellan cpu och sockel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kan hända att det funkar utan just den pinnen om du har tur. Men det beror helt på vad den pinnens funktion är.

Ditt stora problem innan detta upptäcktes var ju att det har legat och kortslutit mellan cpu och sockel.

I skrivande stund snurrar alla fläktar på ovanligt länge! Verkar som detta gjorde nån skillnad åtminstone skall testa att stoppa i gpu och skärm. Den bootloopar inte längre till synes i detta groteska skick löst på golvet åtminstone

Permalänk
Medlem

Skruvade ihop datorn med alla delar och i chassi även med det gamla nätagget. Problemet var alltså att det var något skit mellan CPU och sockeln på moderkortet som kortslöt datorn. Pillade bort skräpet med en nål mycket försiktig och datorn fungerar som vanligt efteråt.

Tack för idé och tips sweclockers!!

MVH // Tobbe