Hjälp med att värdesätta min dator

Permalänk

Hjälp med att värdesätta min dator

Hej! Jag ska börja plugga i USA i 2 års tid och tänkte sälja datorn innan jag beger mig för den extra slanten.

Är inte så teknisk utav mig och hade uppskattat en värdesättning på hur mycket jag kan lägga ut den för.

Tack!
(Datorn är inköpt 2021)

Operating System:
Windows 11 Home 64-bit

CPU:
AMD Ryzen 7 5800X
Vermeer 7nm Technology

RAM:
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1463MHz (20-20-20-48)

Motherboard:
ASUSTeK COMPUTER INC. TUF GAMING B550-PRO (AM4)

Graphics:
4095MB NVIDIA GeForce RTX 3070 (ASUStek Computer Inc)

Storage:
232GB Samsung SSD 750 EVO 250GB (SATA (SSD))
931GB Western Digital WDC WD10JPLX-00MBPT0 (SATA )
931GB KINGSTON SNVS1000G (SATA-2 (SSD))

Permalänk
Medlem

Är det en färdigbyggd dator?

utifrån SSD som finns skulle det kunna vara en färdigbyggd, eller en specialbyggd.
Vad är exakta specifikationer/kvitto/hemsida med rätt produkt?

Det påverkar en hel del om det är ett bygge beställt komplett från Inet/Webhallen eller något annat jämfört med en ASUS färdigbyggd, chassi kylning samt "kvalitet" på komponenter med mera. Det kan även ha relevans vad gäller garanti på produkterna.

Får vi det kan vi nog svara bättre,
Men extremt grovt generaliserat/killgissat, och utifrån att det är äldre komponter och ingen garanti, drygt hälften mot nyärdet/samma komponenter nya idag om du säljer här. 20-30% upp i pris på blocket/facebook

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Är det en färdigbyggd dator?

utifrån SSD som finns skulle det kunna vara en färdigbyggd, eller en specialbyggd.
Vad är exakta specifikationer/kvitto/hemsida med rätt produkt?

Det påverkar en hel del om det är ett bygge beställt komplett från Inet/Webhallen eller något annat jämfört med en ASUS färdigbyggd, chassi kylning samt "kvalitet" på komponenter med mera. Det kan även ha relevans vad gäller garanti på produkterna.

Får vi det kan vi nog svara bättre,
Men extremt grovt generaliserat/killgissat, och utifrån att det är äldre komponter och ingen garanti, drygt hälften mot nyärdet/samma komponenter nya idag om du säljer här. 20-30% upp i pris på blocket/facebook

Tack för ditt svar! Ja de är en färdigbyggd ifrån komplett. Här är exakta datorn. : https://www.komplett.se/product/1179191?noredirect=true. Ser dock nu att man inte kan kolla in specifikationer på den på hemsidan längre :/ Har även kvitto och all information kvar angående köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvizten123:

Tack för ditt svar! Ja de är en färdigbyggd ifrån komplett. Här är exakta datorn. : https://www.komplett.se/product/1179191?noredirect=true. Ser dock nu att man inte kan kolla in specifikationer på den på hemsidan längre :/ Har även kvitto och all information kvar angående köpet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/AeUtAbUVH0L_G_VCmS1tYsTyZmE...

"nypris" för "samma" dator är drygt 14k värderat av oss här.
Din saknar garanti = betydligt lägre värde här.

Ligger liknande till salu här om du söker i marknaden, och de ger väl en hint om att 9-12k är för mycket för liknande spec här åtminstone.

Den är värd vad någon vill betala, här kommer folk kanske lägga sig runt 50% nypris som en start.

Lägg upp en annons och se vad folk kan tänka sig att buda här, eller lägg den för 11k på facebook och se om någon nappar.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/AeUtAbUVH0L_G_VCmS1tYsTyZmE...

"nypris" för "samma" dator är drygt 14k värderat av oss här.
Din saknar garanti = betydligt lägre värde här.

Ligger liknande till salu här om du söker i marknaden, och de ger väl en hint om att 9-12k är för mycket för liknande spec här åtminstone.

Den är värd vad någon vill betala, här kommer folk kanske lägga sig runt 50% nypris som en start.

Lägg upp en annons och se vad folk kan tänka sig att buda här, eller lägg den för 11k på facebook och se om någon nappar.

Det låter som en slant jag är nöjd med, tack för din hjälp! 😄

Permalänk
Medlem

cirka 5000kr med den infon du lämnar om din dator.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.