Analyser: Priset inget hinder för PS5 Pro

Permalänk
Melding Plague

Analyser: Priset inget hinder för PS5 Pro

Dagen efter det stora avtäckandet har analyser om hur det egentligen kommer att gå för PS5 Pro börjat dyka upp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror att de är helt ute och cyklar. Det finns många Länstolsfilosofer som teoretiserar på sin kammare. Gå ut och läs vad det skrivs i olika forum. Det finns knappt ett enda positivt ord om PS5 Pro. Analyserna lär ha gjorts innan presentation igår.

För att det här ska falla väl ut tror jag att Sony måste ge mer för de där 700 dollarna. T ex kraftigt rabattera diskenheten, inkludera spelkoder etc.

Gå till er själva. Vill ni betala nära 11 000 för en ny konsol som kan spela era spel? De där ”analyserna” ger jag inte mycket för.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag strategin är ett misstag. Aldrig bra att få så mkt skit. De var ju dessutom på grön kvist igen tack vare Astro Bot, efter Concord kraschen.

Men enkelt fixat genom att senare lansera en 1TB modell för en $/€ 100-ing mindre.

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara så att folk har pengar och är villiga att spendera. Folk köper ju telefoner och grafikkort för mer än 15000kr så varför inte.
Vi får väl se hur försäljningssiffrorna ser ut sen.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Detta är PS3 - Ken Kutaragi style igen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Om målgruppen bara är de som kan betala +800 dollar i lågkonjunktur kommer alla konsoler gå till influensers som unboxar dem på youtube.
Vill de sälja riktigt bra får de nog anpassa priset.

Permalänk
Medlem

Runt 10.000 kr och man kan inte ens använda skiten för fysisk media? Hade hoppats på en med disc och dolby vision support denna gång. Får köpa mig en dedikerade spelare istället, trist.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

En del köper dyra TV-apparater och ljudsystem till vardagsrummet, från Sony till och med ibland, för många tusen. Att en del också kommer köpa en spellåda som kostar mer borde väl inte vara så konstigt för människor med erfarenhet av marknaden för datordelar där folk köper datordelar i olika prisklasser.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

För en 15år sedan skrattade folk på olika datorforum om dessa ultaportabla laptops som var så klena och dyra..
Idag är väl det laptoptypen som de flesta vill ha?

Det jag är rädd för är att "Pro-gamers" kan mer gå över till konsoler. Och det leder till att dessa desktop blir utdöende.

Permalänk
Medlem

Hade varit ok pris om det var läsare och ställ med men båda säljs nu separat.

Min PS4 Pro kostade 3990kr
Min PS5 kostade 5990kr
Nu ska PS5 Pro kosta 11000kr?

Permalänk
Medlem

60FPS med uppskalning och frame gen för en konsoll som kommer vara utdaterad så snart 5000 serien kommer är ganska meh.
Spelutvecklare kommer behöva ännu mer kraft för nyare spel.

Inga föräldrar kommer välja PS5 Pro till sina barn utan kommer välja Switch.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tror att de är helt ute och cyklar. Det finns många Länstolsfilosofer som teoretiserar på sin kammare. Gå ut och läs vad det skrivs i olika forum. Det finns knappt ett enda positivt ord om PS5 Pro. Analyserna lär ha gjorts innan presentation igår.

För att det här ska falla väl ut tror jag att Sony måste ge mer för de där 700 dollarna. T ex kraftigt rabattera diskenheten, inkludera spelkoder etc.

Gå till er själva. Vill ni betala nära 11 000 för en ny konsol som kan spela era spel? De där ”analyserna” ger jag inte mycket för.

Frågan är dock om de mest köpstarka spenderar mest tid på sociala medier?
Alla gnäller på Nvidia med, men samtidigt fortsätter folk köpa så ord och handling hänger inte alltid samman.

Om jag minns rätt så betalade jag runt 2k för en vanlig PS4 efter 1-2 år från release. Vanlig PS5 är sjukt dyr i sig förhållandevis och säljer ändå otroligt.

Permalänk
Medlem

XBox sägs vara på fallrepet. Sony ser chansen att bli ensamma herre på täppan och samtidigt göra sig av med de där krångliga skivorna. Det kommer att motiveras som förbättring till konsument : billigare konsoll, miljövänligare, lägre priser på spel (jo, tjena), det som kunderna efterfrågar helt enkelt. Den som inte vill ha überprestanda kan köpa den jättebilliga vanliga PS5 istället.

Det är också så att den som köper en ny konsoll är mer benägen att köpa spel (och gärna då digitalt, enligt Sony).

Som konsument tappar man däremot möjligheten att enkelt köra spel man redan köpt fysiskt (kanske begagnat för en spottstyver), sälja spel man inte vill ha.

Så även om det tycks vansinne kan det ändå vara en smula uträknat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ville inte ens ha den för en tusenlapp.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Runt 10.000 kr och man kan inte ens använda skiten för fysisk media? Hade hoppats på en med disc och dolby vision support denna gång. Får köpa mig en dedikerade spelare istället, trist.

Va? Stödjer inte PS5 Dobly Vision? Trodde jag var standard på konsolerna med tanke på att Xboxen har det.

Permalänk
Medlem

Sjukt underlig analys.

Jag har PS5 (med skivläsare), var rejält taggad på PS5 Pro och priset hade väl varit okej men att utelämna skivläsaren hos en "uppgraderad produkt" är vansinne, speciellt med tanke på priset.

Nä. Riktigt shitty move från Sony. Synd.

Permalänk
Medlem

Kom också ihåg att Sonys analytiker trodde de kunde sälja Concord för 40 dollar!
+200 miljoner dollar och 8 år utveckling.
De är sjukt smarta där på Sony...

Permalänk
Medlem

Blir en sådan definitivt till GTA6, känns lite snålt att inte inkludera skivläsaren dock..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Tror man behöver kolla på hur spelen blir innan man lägger sin sista analys av detta. PSSR är superspännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Blir en sådan definitivt till GTA6, känns lite snålt att inte inkludera skivläsaren dock..

då har priset sjunkit rejält när det spelet väl kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

då har priset sjunkit rejält när det spelet väl kommer.

Det är inget att hoppas på i dagens läge.
Ps5 har stigit i pris sen release

Permalänk
Medlem

så ca 11k i swe med kemikalieskatt o skit. Galet dyrt.
Sen utan optisk, ja de e ju inte svårt att räkna ut varför Sony väljer bort den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Att spendera pengar är inte svårt men ingen vill känna sig blåst. Man får nog vara ett riktigt fan för att tycka att 10 000 kr utan läsare är en bra affär.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Det kan mycket väl vara så att folk har pengar och är villiga att spendera. Folk köper ju telefoner och grafikkort för mer än 15000kr så varför inte.

Visst är det som du säger, att lägga ut tiotusen kronor på något som har en livslängd på flera år är inga som helst problem för de flesta här i landet. Det enda som får folk att reagera över priset är alternativkostnaden, dvs gentemot vanliga PS5:an och gentemot en speldator

Skrivet av X-TroNiC:

En förklaring som Digital Foundry tog upp var att det börjar bli svårt att köpa skivläsare. Och det förstår jag med tanke på att vanliga PC-marknaden snabbar lämnar tekniken bakom sig. Tidigare såldes flera hundra miljoner skivläsare per år, nu måste den summan vara nere på några tiotals miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Visst är det som du säger, att lägga ut tiotusen kronor på något som har en livslängd på flera år är inga som helst problem för de flesta här i landet. Det enda som får folk att reagera över priset är alternativkostnaden, dvs gentemot vanliga PS5:an och gentemot en speldator

En förklaring som Digital Foundry tog upp var att det börjar bli svårt att köpa skivläsare. Och det förstår jag med tanke på att vanliga PC-marknaden snabbar lämnar tekniken bakom sig. Tidigare såldes flera hundra miljoner skivläsare per år, nu måste den summan vara nere på några tiotals miljoner.

Det var väl Microsoft som hade svårt att få tag i läsare? Sony tillverkar sina egna.

Permalänk
Medlem

För det priset borde en 4K Ultra HD spelare ingått, då hade jag kunnat vara intresserad.

Nu köpte jag vanlig PS5 med Blu Ray i våras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

För det priset borde en 4K Ultra HD spelare ingått, då hade jag kunnat vara intresserad.

Nu köpte jag vanlig PS5 med Blu Ray i våras.

PS5s skivläsare är 4k ultra hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det var väl Microsoft som hade svårt att få tag i läsare? Sony tillverkar sina egna.

Oavsett vem som tillverkar läsarna så måste man ju ta hänsyn till möjligheten till massproduktion för att få ned styckepriset tillräckligt mycket för att det ska vara ekonomiskt försvarbart. Nu tror jag inte att Sony för stunden har några problem att få tag i läsare, men kanske väljer de att exkludera den på Pro-modellen för att se hur marknaden reagerar?

Permalänk
Medlem

De borde göra en med 1TB och skivläsare för samma pengar, då tror jag många färre hade klagat

Permalänk
Medlem

Det är inte priset som stör mig mest, det är att den saknar skivläsare, skulle betalat 10+ om den hade inbyggd skivläsare och nu går den automatiskt bort.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.