1 av 4 minnesmoduler trasig, hur koppla 3st?

Permalänk

1 av 4 minnesmoduler trasig, hur koppla 3st?

Sen några år har jag 2x16gb + 2x8gb corsair xms, för andra gången(corsair även förra gången) har en modul gått sönder.

Moderkortet är ett asus rog strix x470-f med ryzen 5 5600, 4 minnesplatser 2 kanaler, hur skevt blir det att stoppa i 2x16gb + 1x8gb?
Mvh R

Permalänk
Medlem

Det optimala är att ha lika mycket minne i båda kanalerna, vilket är omöjligt med den uppsättningen minnen (2x8GB + 1x16GB hade däremot fungerat).

Du kan köra 16+8 i en kanal och 16 i den andra, då får du dual channel på 32GB och single channel på resterande 8GB. Jag har ingen aning om hur bra det faktiskt fungerar i praktiken, jag har aldrig sett någon som gjort något djupgående test på det, men prestandan kan ju bli lite ojämn när en del av minnet är hälften så snabbt som resten.

Ett annat alternativ är att bara strunta i 8GB-stickan och nöja dig med 32GB om det räcker för dina behov, då blir det inga konstigheter.

Permalänk
Medlem

Du kommer att köra 2x16 GB i dual channel och 1x8 GB i singel channel. Ryzens minneskontroller stödjer detta och Intels namn för detta är "Flex mode".

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Sen några år har jag 2x16gb + 2x8gb corsair xms, för andra gången(corsair även förra gången) har en modul gått sönder.

Moderkortet är ett asus rog strix x470-f med ryzen 5 5600, 4 minnesplatser 2 kanaler, hur skevt blir det att stoppa i 2x16gb + 1x8gb?
Mvh R

Hejsan

Jag hade nog kört den 2x16, 32gb bör räcka för det mesta och tror din burk fungerar bäst/utan problem så. Upplever du att minnet inte räcker till hade jag testat det andra förslaget. Alternativt hållit koll här på marknaden efter ett billigt ddr4 kit.

Glhf!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av raven6666:

Mvh R

Stoppa in alla stickor!
Men kör dina 16 GB stickor i plats 2 och 4 längst bort från CPU så att du har bästa möjliga signalintegritet mot dual-channellösningen. Stoppa sedan din 8 GB sticka i någon av de kvarvarande platserna.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av perost:

Det optimala är att ha lika mycket minne i båda kanalerna,

Minns att det va väldigt viktigt på ett tidigare moderkort jag hade att båda kanalerna hade samma uppsättning annars gick allting som single channel, moderkortet hade 3st minnesplatser så jag körde 2x128MB+1x256MB och det fungerade bra med windows 98

Citat:

Du kan köra 16+8 i en kanal och 16 i den andra, då får du dual channel på 32GB och single channel på resterande 8GB. Jag har ingen aning om hur bra det faktiskt fungerar i praktiken, jag har aldrig sett någon som gjort något djupgående test på det, men prestandan kan ju bli lite ojämn när en del av minnet är hälften så snabbt som resten.

funderade lite på hur det funkar med spelandet, blir det microstutters när viss data kommer med fördröjning

Skrivet av mc68000:

Du kommer att köra 2x16 GB i dual channel och 1x8 GB i singel channel. Ryzens minneskontroller stödjer detta och Intels namn för detta är "Flex mode".

heter ryzens nåt speciellt?

Skrivet av [SmR]BMF:

Jag hade nog kört den 2x16, 32gb bör räcka för det mesta...

men inte allt, hade en gång i tiden 4x8gb och problem med att firefox klagade på att minnet inte räckte till, när jag gick uppgraderade 32-48gb så försvann det nästan helt, haft vissa mindre problem på senare tid med att firefox och fallout london inte alltid riktigt lirat ihop.

Citat:

Alternativt hållit koll här på marknaden efter ett billigt ddr4 kit.

en lös 8gb samma märke modell o hastighet ligger på 287kr på amazon

Skrivet av DavidtheDoom:

Stoppa in alla stickor!
Men kör dina 16 GB stickor i plats 2 och 4 längst bort från CPU så att du har bästa möjliga signalintegritet mot dual-channellösningen. Stoppa sedan din 8 GB sticka i någon av de kvarvarande platserna.

ok.