Uppdaterade BIOS -> nu fastnar den vid uppstart

Permalänk
Medlem

Uppdaterade BIOS -> nu fastnar den vid uppstart

Tja!

Jag har en stationär dator med moderkort: Gigabyte AB350-Gaming-CF.
Hade bara 8gb ram och tänkte uppgradera det så jag köpte nya: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB
Kontrollerade att dessa är kompatibla med både moderkort och CPU och det ska de vara.

Jag stängde av datorn, slog av strömmen, kopplade ur alla sladdar och öppnade upp datorn.
Tog ut de gamla ram minnena och satte in de nya på samma plats DIMM 1 och DIMM 3.
Satte ihop det och testade att starta. Datorn startar men skärmen är helt svart, händer ingenting.

Jag tog ur de nya och satte in de gamla igen och den startade upp. Det funkade att starta och komma in i Windows.
Jag felsökte med de nya minnena och testade olika DIMM platser, 1 minne i taget, clear CMOS, etc.

Till slut fick jag tipset att kolla om BIOS är gammalt och om det går att uppdatera.
Jag har de gamla minnena i och kollar i BIOS, den är från 2020 så jag går in på Gigabytes officiella supportsida och laddar ner en från 2 september nu i år 2024.

Formaterade ett USB-minne, la in filen där och startade upp datorn i BIOS, använde mig av verktyget Q-FLASH för att uppdatera BIOS. Allt såg bra ut, den nådde 100% på installationen och sedan startade datorn om. Men då när den startade upp så kommer jag bara till bilden av loggan på moderkortet med alternativen tryck "DEL: BIOS" etc.

Men vad jag än trycker på så händer ingenting, den startar inte upp, jag kommer inte in i BIOS, ingenting.
Bild på skärmen

Jag har testat att koppla ur datorn igen, ta ut det lilla batteriet på moderkortet, använda Clear CMOS jumpers och vänta några minuter. Sedan försöka starta den igen och den fastnar på samma bild som ovan...

Vad kan jag göra?

Permalänk

Testa att sätta i dina nya minnen istället för de gamla och se vad som händer.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Prova med ett annat tangentbord.
(kan ev vara problem med kompabilitet)

Edit:
Prova också andra USB-portar, förslagsvis 2.0 portar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Testade med de nya minnena, men då är det bara svart skärm precis som innan. Då kommer jag inte ens till den bilden med loggan som jag gör med de gamla minnena. Men har inte testat ett annat tangentbord! Har något razer tangentbord som jag kopplar in i USB 3.0 portar på baksidan.

Permalänk
Medlem

Kan BIOS "förstöras" genom en uppdatering. Eller ska det alltid gå att hoppa tillbaka eller resetta det på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Prova med ett annat tangentbord.
(kan ev vara problem med kompabilitet)

Edit:
Prova också andra USB-portar, förslagsvis 2.0 portar.

Testat alla dessa: Bild på portar

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU?

Fr.o.m. version F30 från Apr 24, 2019 så gäller:

Due to BIOS ROM size limited, NO Bristol Ridge (AMD 7th Gen A-series/ Athlon™ X4 series) APU support.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ditt MB stöder GIGABYTE UEFI DualBIOS™...

Vad det innebär, kunde jag inte hitta i manualen.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Tja!

Jag har en stationär dator med moderkort: Gigabyte AB350-Gaming-CF.
Hade bara 8gb ram och tänkte uppgradera det så jag köpte nya: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB
Kontrollerade att dessa är kompatibla med både moderkort och CPU och det ska de vara.

Jag stängde av datorn, slog av strömmen, kopplade ur alla sladdar och öppnade upp datorn.
Tog ut de gamla ram minnena och satte in de nya på samma plats DIMM 1 och DIMM 3.
Satte ihop det och testade att starta. Datorn startar men skärmen är helt svart, händer ingenting.

Jag tog ur de nya och satte in de gamla igen och den startade upp. Det funkade att starta och komma in i Windows.
Jag felsökte med de nya minnena och testade olika DIMM platser, 1 minne i taget, clear CMOS, etc.

Till slut fick jag tipset att kolla om BIOS är gammalt och om det går att uppdatera.
Jag har de gamla minnena i och kollar i BIOS, den är från 2020 så jag går in på Gigabytes officiella supportsida och laddar ner en från 2 september nu i år 2024.

Formaterade ett USB-minne, la in filen där och startade upp datorn i BIOS, använde mig av verktyget Q-FLASH för att uppdatera BIOS. Allt såg bra ut, den nådde 100% på installationen och sedan startade datorn om. Men då när den startade upp så kommer jag bara till bilden av loggan på moderkortet med alternativen tryck "DEL: BIOS" etc.

Men vad jag än trycker på så händer ingenting, den startar inte upp, jag kommer inte in i BIOS, ingenting.
Bild på skärmen

Jag har testat att koppla ur datorn igen, ta ut det lilla batteriet på moderkortet, använda Clear CMOS jumpers och vänta några minuter. Sedan försöka starta den igen och den fastnar på samma bild som ovan...

Vad kan jag göra?

Vad har du för processor? Äldre Ryzen lirade inte väl med högre frekvens på minnen (dålig minneskontroller i CPU:n).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Testat alla dessa: Bild på portar

Prova med ett tangentbord med rund kontakt som går i den grön/violetta längst upp till vänster på bilden. Då utesluter man ev problem med USB.

Edit: Men kolla först att den CPU du har supportas av den nya BIOSen som redan skrivits. (Det är inte alltid nyast är bäst)

Edit2: Kan vara att den hoppar till backup-bios om cpu:n inte supportas och då kanske inte heller USB funkar.

Permalänk
Medlem

För min del, så fastnar burken alltid en gång på bootskärmen och inget fungerar och jag får stänga av datorn på knappen och starta igen - då går den igång. Går alltid igång på andra starten, några sekunder efter jag har stängt av den första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad har du för CPU?

Fr.o.m. version F30 från Apr 24, 2019 så gäller:

Due to BIOS ROM size limited, NO Bristol Ridge (AMD 7th Gen A-series/ Athlon™ X4 series) APU support.

Jag har: AMD Ryzen 5 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Vad har du för processor? Äldre Ryzen lirade inte väl med högre frekvens på minnen (dålig minneskontroller i CPU:n).

Men nu har jag de äldre minnena i burken som funkade innan.
Men kommer ändå inte in i BIOS eller Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Prova med ett tangentbord med rund kontakt som går i den grön/violetta längst upp till vänster på bilden. Då utesluter man ev problem med USB.

Edit: Men kolla först att den CPU du har supportas av den nya BIOSen som redan skrivits. (Det är inte alltid nyast är bäst)

Edit2: Kan vara att den hoppar till backup-bios om cpu:n inte supportas och då kanske inte heller USB funkar.

Bra tips!
Ska se vart jag kan få tag på ett sådant tangentbord. Men borde den inte starta upp i Windows ändå? Även om jag inte kan trycka på "DEL" för att komma in i BIOS?
Men känns som att alla BIOS versioner sedan det moderkortet skapdes borde stötta USB direkt?
Eller kan det bli så om CPUn inte är kompatibel med BIOS versionen?

Vet du ett smidigt sätt att kolla om min CPU AMD Ryzen 5 3600 är kompatibel med BIOS F53d?
Sen tänker jag om det går att backa till gamla BIOS versionen eller "ursrpungs" BIOS genom att köra CMOS clear eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ditt MB stöder GIGABYTE UEFI DualBIOS™...

Vad det innebär, kunde jag inte hitta i manualen.

Hittade bara det här: https://www.gigabyte.com/fileupload/kr/microsite/55/tech_0812...

Jag har M_BIOS och B_BIOS på moderkortet om jag kikar in.
Det ska gå att använda sig utav det på något sätt, men förstår inte riktigt hur haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Bra tips!
Ska se vart jag kan få tag på ett sådant tangentbord.
Men känns som att alla BIOS versioner sedan det moderkortet skapdes borde stötta USB direkt?
Eller kan det bli så om CPUn inte är kompatibel med BIOS versionen?

Vet du ett smidigt sätt att kolla om min CPU AMD Ryzen 5 3600 är kompatibel med BIOS F53d?
Sen tänker jag om det går att backa till gamla BIOS versionen eller "ursrpungs" BIOS genom att köra CMOS clear eller något.

Vissa versioner kräver att du först uppdaterar till en tidigare version (t.ex version F40) se notiserna till höger om respektive version https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AB350-Gaming-rev-1x/s...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Men nu har jag de äldre minnena i burken som funkade innan.
Men kommer ändå inte in i BIOS eller Windows.

Ditt moderkort stöder Dual Bios:

https://www.gigabyte.com/fileupload/us/microsite/55/tech_0812...

O ja bios flash kan misslyckas även om det numera är ovanligt, vad som orsakar det är svårt att säga, något som stör ut, kan ha något med usb stickan, t-bord, att systemet är överklockat, minnena är inte 100% stabila osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vissa versioner kräver att du först uppdaterar till en tidigare version (t.ex version F40) se notiserna till höger om respektive version https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AB350-Gaming-rev-1x/s...

Tack! Jag hade f50d BIOS versionen som är senare än de med rödmarkerad text.
Så jag tyckte inte hitta något på den sidan som tyder på att den inte skulle supportera min CPU.

Men oavsett så bör det väl gå att rulla tillbaka eller installera f50d igen på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Ditt moderkort stöder Dual Bios:

https://www.gigabyte.com/fileupload/us/microsite/55/tech_0812...

O ja bios flash kan misslyckas även om det numera är ovanligt, vad som orsakar det är svårt att säga, något som stör ut, kan ha något med usb stickan, t-bord, att systemet är överklockat, minnena är inte 100% stabila osv.

Tack!

Men då borde den hoppa till backupen automatiskt? I och med Dual BIOS

Permalänk
Medlem

Jag bara spekulerar...B350 chipset har ju inte stöd för 3600 CPU out of the box. Det kan inte vara så att det gamla bioset (Dual bios) inte har stöd för din 3600?

Har du testat en bios reset?
Har du testat äldre processor?

EDIT:
innan du uppgraderade måste du haft F40 (eftersom F40 krävs för att 3600 CPUn ska fungera) eller nyare, så du borde kunnat gå direkt till senaste tycker jag.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag bara spekulerar...B350 chipset har ju inte stöd för 3600 CPU out of the box. Det kan inte vara så att det gamla bioset (Dual bios) inte har stöd för din 3600?

Har du testat en bios reset?
Har du testat äldre processor?

Okej den har inte det? Fan.. Då kan det ju vara något sånt som stökar. Den hoppa till Backup BIOS som inte stödjer min CPU.
Såg nu att BIOS behöver vara version F40 för att stödja min processor.
Så backup BIOS är förmodligen en äldre version, och nu kan jag inte ens komma in i BIOS för att uppdatera BIOS till en version som stödjer min CPU...

Bios reset menar du ex. ta ut batteriet på moderkortet och vänta en stund och sedan sätta in det?
Det har jag gjort.

Men jag har ingen annan processor hemma som jag kan testa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsch89:

Okej den har inte det? Fan.. Då kan det ju vara något sånt som stökar. Den hoppa till Backup BIOS som inte stödjer min CPU.
Såg nu att BIOS behöver vara version F40 för att stödja min processor.
Så backup BIOS är förmodligen en äldre version, och nu kan jag inte ens komma in i BIOS för att uppdatera BIOS till en version som stödjer min CPU...

Bios reset menar du ex. ta ut batteriet på moderkortet och vänta en stund och sedan sätta in det?
Det har jag gjort.

Men jag har ingen annan processor hemma som jag kan testa med.

Får du fortfarande fram BIOS loggan och alternativet "press Del to enter setup", så är det förmodligen inte inkompatibilitet mellan bios version och cpu. Får du upp det så är det mer troligt att ditt tangentbord inte stöds före drivrutinerna har laddats in (alltså när windows har bootat) eller att du har det inkopplat i "fel" usb port.

En del gaming tangentbord har en tendens att inte funka förän operativsystemet har bootat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken USB-port har du tangentbordet inkopplat i?
Det här är ett långskott, men bygger på att 4? av portarna på baksidan är anslutna till USB-kontrollern i CPU:n.
Har du någon USB-port i fronten och skulle tangentbordet fungera om du ansluter det till denna?

Reflekterar mest över att du får upp en "splashscreen", normalt brukar bilden som jag förstått det vara svart.

Permalänk
Medlem

kan vara att biosen har resetats och att det har ändrat från cms till eufi boot eller vice versa.

ah den hänger sig vid biosloggan. hmm

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat direkt till senaste versionen? Ibland måste man uppdatera flera gånger mellan versioner.

"Note:
1. If you are using Q-Flash Utility to update BIOS, make sure you have updated BIOS to F31 before F40."

Permalänk
Medlem

Du verkar inte vara ensam om dessa problem:
https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/17u1zhx/stuck_at_b...

Jag skulle försöka med en BIOS från 2022-2023 (som stödjer 3600X), lägga den med rätt namn på en FAT-formaterad USB-pinne och prova att uppdatera på det sättet. Det viktigaste när man uppdaterar BIOS är att aldrig bli otålig. Om den står och inte verkar göra någonting, ta först ett glas vatten, eller en promenad, eller ät en macka, men försöka för allt i världen inte starta om den eller trycka på någonting.

EDIT: Prova också att koppla ur alla diskar. (SATA/M.2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Får du fortfarande fram BIOS loggan och alternativet "press Del to enter setup", så är det förmodligen inte inkompatibilitet mellan bios version och cpu. Får du upp det så är det mer troligt att ditt tangentbord inte stöds före drivrutinerna har laddats in (alltså när windows har bootat) eller att du har det inkopplat i "fel" usb port.

En del gaming tangentbord har en tendens att inte funka förän operativsystemet har bootat.

Precis. Jag får upp den bilden men det händer inget, windows startar inte, och jag kan inte på något. Jag har ett Razer tangentbord, har testat alla USB-portar, även de på framsidan som står "3.0" över. Men funkar inte med dem heller.

Men tangentbordet har fungerat innan windows tidigare för jag har varit inne i BIOS och uppdaterade BIOS. Det var efter det som det här problemet framkom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vilken USB-port har du tangentbordet inkopplat i?
Det här är ett långskott, men bygger på att 4? av portarna på baksidan är anslutna till USB-kontrollern i CPU:n.
Har du någon USB-port i fronten och skulle tangentbordet fungera om du ansluter det till denna?

Reflekterar mest över att du får upp en "splashscreen", normalt brukar bilden som jag förstått det vara svart.

Precis. Jag får upp den bilden men det händer inget, windows startar inte, och jag kan inte på något. Jag har ett Razer tangentbord, har testat alla USB-portar, även de på framsidan som står "3.0" över. Men funkar inte med dem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har du uppdaterat direkt till senaste versionen? Ibland måste man uppdatera flera gånger mellan versioner.

"Note:
1. If you are using Q-Flash Utility to update BIOS, make sure you have updated BIOS to F31 before F40."

Precis, jag gick från F50d till den senaste. Det är några hopp men det fanns ingen röd text eller information om att det inte skulle gå. Men det kanske är bättre att göra steg för steg. Men nu är det gjort och jag vet inte hur jag får det ogjort haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Du verkar inte vara ensam om dessa problem:
https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/17u1zhx/stuck_at_b...

Jag skulle försöka med en BIOS från 2022-2023 (som stödjer 3600X), lägga den med rätt namn på en FAT-formaterad USB-pinne och prova att uppdatera på det sättet. Det viktigaste när man uppdaterar BIOS är att aldrig bli otålig. Om den står och inte verkar göra någonting, ta först ett glas vatten, eller en promenad, eller ät en macka, men försöka för allt i världen inte starta om den eller trycka på någonting.

EDIT: Prova också att koppla ur alla diskar. (SATA/M.2)

Precis!
Jag har fixat ett sånt USB-minne och har formaterat samt lagt in rätt fil på den.
Men hur gör jag uppdateringen om jag inte kommer in i BIOS?
Måste jag inte in i BIOS för att sätta igång uppdateringen av BIOS?
Så kallad Q-Flash.

Inte testat koppla ur diskarna dock! Ska testa detta. Tack!