Uppdaterade BIOS -> nu fastnar den vid uppstart
Tja!
Jag har en stationär dator med moderkort: Gigabyte AB350-Gaming-CF.
Hade bara 8gb ram och tänkte uppgradera det så jag köpte nya: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB
Kontrollerade att dessa är kompatibla med både moderkort och CPU och det ska de vara.
Jag stängde av datorn, slog av strömmen, kopplade ur alla sladdar och öppnade upp datorn.
Tog ut de gamla ram minnena och satte in de nya på samma plats DIMM 1 och DIMM 3.
Satte ihop det och testade att starta. Datorn startar men skärmen är helt svart, händer ingenting.
Jag tog ur de nya och satte in de gamla igen och den startade upp. Det funkade att starta och komma in i Windows.
Jag felsökte med de nya minnena och testade olika DIMM platser, 1 minne i taget, clear CMOS, etc.
Till slut fick jag tipset att kolla om BIOS är gammalt och om det går att uppdatera.
Jag har de gamla minnena i och kollar i BIOS, den är från 2020 så jag går in på Gigabytes officiella supportsida och laddar ner en från 2 september nu i år 2024.
Formaterade ett USB-minne, la in filen där och startade upp datorn i BIOS, använde mig av verktyget Q-FLASH för att uppdatera BIOS. Allt såg bra ut, den nådde 100% på installationen och sedan startade datorn om. Men då när den startade upp så kommer jag bara till bilden av loggan på moderkortet med alternativen tryck "DEL: BIOS" etc.
Men vad jag än trycker på så händer ingenting, den startar inte upp, jag kommer inte in i BIOS, ingenting.
Bild på skärmen
Jag har testat att koppla ur datorn igen, ta ut det lilla batteriet på moderkortet, använda Clear CMOS jumpers och vänta några minuter. Sedan försöka starta den igen och den fastnar på samma bild som ovan...
Vad kan jag göra?