Rösta fram din favoritbakgrundsbild!

Ifixit lanserar lödkit för 3 400 kronor

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag jobbade tidigare på Saab. Då och då gjorde dom sig av med utrustning som enligt reglementet inte kunde kalibreras längre. Jag tog hem en Weller lödstation. Den hade använts till komponenter tillhörande diverse försvarsutrustning. Det dög för dom i alla fall.

Weller är lite blandade i kvalitet. Proffsmodellerna är väl omtyckta och håller väldigt god kvalitet, men i konsumentsegmentet är de ganska sådär. Vissa instegsmodeller/konsumentmodeller är super, medans andra är piss. Har sett någonstans att Wellerstationer brukar kategoriseras typ såhär:
- Blåa modeller: Bra skit
- Orangea modeller: Dålig/Billig skit
- Svarta modeller: Dyr skit

Och om man ska jämföra med multimetrar och telefoner:

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Wellers lödkolvar är lite som FLUKE multimeter eller iPhone mobiltelefon. Varför välja en Ifixit?

Weller IMO är mer en Brymen eller Samsung. JBC är mer typ vad jag skulle jämföra med Fluke/Apple.

Permalänk
Medlem

3400 kr perfekt för nybörjaren? Jag är glad amatör och har lött både kretskort, kablar och mycket annat( lödde en länk till en kedja och det fungerade, men då fick biltema kolven kämpa). Man kommer väldigt långt på en lödpenna från tex biltema för en hundralapp.

Fick en lite finare för något år sedan med station men den gick sönder så nu sitter jag med min trogna biltema penna som är minst 15 år gammal och fungerar än.

Är man en glad nybörjare räcker det med något billigt. Lite som folk som köper makita för att dom sätter upp en tavla vartannat år, totallt borkastat.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

3 400 kr - optimalt för nybörjare..?
"Lödkolvens laddstation har dubbla USB Type C-portar och ska, enligt Ifixit, har 55 wattimmar och leverera upp till åtta timmars oavbrutet arbete."?? Inte fan kan man sitta och löda i 8 timmar oavbrutet med ett 55wh batteri?

100W / 55 wattimmar = 1.8 timmar i full last.

Men med tanke på hur batterierna fungerar tappar man effekt. Så realistiskt för 350C lödning kan batteriet realistiskt hålla runt ca en timme, och allt över det är bonustid upp till 20-30 minuter extra.

Permalänk
Medlem

Jag hittar flera sidor som säljer Pinecil, vilken är den bästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Påtal om iFixit deras skruvset för datorer är det bra eller finns det billigare alternativ?

Sweclockers gjorde ju själva ett litet test på olika skruvset, ta en titt.
https://www.sweclockers.com/test/38714-prispressat-mejselkit-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

3400 för en lödkolv.

Tack och godnatt.

Ja hur dumt som helst.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Snusfri

Under medeltiden när jag gick på el-programmet på gymnasiet så hade vi enbart prylar från Fluke.
Multimeters, lödstationer och Oscilloskop.

On-topic: visst att iFixit göra kvalitétsprylar, men skulle inte betala 3400:- för detta kit, kanske upp till 1500:-

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Uppenbart försök från ifixit att försöka kräma ur löjligt överpris enbart pga sitt varumärke.
Patetiskt.

Permalänk
Medlem

Sjukaste av allt måste ändå att man måste ha en APP för att kunna justera temp på kolven????

Vem fasen va med och kom på den idiotiska idén??

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Men med tanke på hur batterierna fungerar tappar man effekt. Så realistiskt för 350C lödning kan batteriet realistiskt hålla runt ca en timme, och allt över det är bonustid upp till 20-30 minuter extra.

Tänk dock på att 100 watt är när du kör den på max dvs 420c så kan gott och väl vara att den vid 350c bara använder 30-40 watt men att effektiviteten går i graven när man höjer över 360-370c

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan vara sämsta lanseringen på hela året alla kategorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag jobbade tidigare på Saab. Då och då gjorde dom sig av med utrustning som enligt reglementet inte kunde kalibreras längre. Jag tog hem en Weller lödstation. Den hade använts till komponenter tillhörande diverse försvarsutrustning. Det dög för dom i alla fall.

Då kan jag absolut lova att den var från en avdelning där de inte lödde så mycket. Weller är ett hobby/entusiastmärke. De vill slå sig in på proffsmarknaden mem är inte i närheten än.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Skrivet av norrby89:

Tänk dock på att 100 watt är när du kör den på max dvs 420c så kan gott och väl vara att den vid 350c bara använder 30-40 watt men att effektiviteten går i graven när man höjer över 360-370c

Utöver det norrby89 skriver så är det ju också att värmeelementet inte är igång konstant. Man sitter ju inte med lödkolven i kontakt med något att löda 100% av tiden, kanske mer realistiskt med typ 10-30%? Värmeelementet är ju bara igång den mängd som krävs för att hålla temperaturen, så det körs ju på typ tomgång när det enda som det har kontakt med är luft.

Och om man värmer mindre saker, utan kontakt med några jordplan eller andra stora ytor, så är ju även 30-40 W väldigt mycket. Till de minsta grejerna skulle nog 10 W (peak) kunna göra jobbet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Weller är knappast som en Fluke multimeter. En fluke är en proffsmaskin där du betalar väldigt mycket för märket och supportmaskinen bakom.
Weller är ett hobbexmärke. Märkeslödkolvar för hobbyister eller möjligen en arbetsplats som behöver löda någon gång i kvartalet och inte vill spendera allt för mycket.
Ingen arbetsplats jag arbetat på har använt något annat än Metcal eller JBC.

Weller är rätt dyra och kan knappast räknas in i kategorin "Hobbexmärke" (billigt skräp från kina), även om jag ska låta dess kvalitet vara osagt. Är du säker på att du inte tänker på Velleman?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Weller är rätt dyra och kan knappast räknas in i kategorin "Hobbexmärke" (billigt skräp från kina), även om jag ska låta dess kvalitet vara osagt. Är du säker på att du inte tänker på Velleman?

Jag menar alltså hobbyist/entusiastmärke med hobbexmärke, inte kinadravel.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Det priset börjar närma sig vad "riktiga" grejer kostar. En Weller WS81 eller enklare Hakko-station ligger i samma prishärad.

Är effekten sekundär och man mest är ute efter portabiliteten i meningen att den kan köras med powerbank finns det ju mängder av trevliga alternativ under tusenlappen, typ Miniware TS80p, Pinecil, osv, osv. Hur man än vrider och vänder på det kommer maxeffekten vara den begränsande faktorn om man kör en USB-C-driven station. Det duger gott till det mesta vardagliga, men det kommer bli problem om man ska löda (loss) i flerlagers laminat med stora jord/spänningsplan som leder bort värme, helt oavsett vad man betalar för stationen.

Den enda uppenbara fördelen jag kan se med den där stationen är att sladden till kolven sannolikt är följsammare än random USB-C-kabel som klarar de strömmar som är aktuella vid maxuttag. Sen vill det förstås till att iFixit har valt en sådan sladd, det vet man ju inte förrän man testat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag menar alltså hobbyist/entusiastmärke med hobbexmärke, inte kinadravel.

Ah, då har vi helt olika syn på uttrycket "Hobbexmärke". Jag tänker på postorderkatalogen Hobbex som gavs ut på 80-90-talet som hade rätt mycket kinaskräp blandat med trimkit till mopeder. Nu säljer de RC-grejer (hobbex.se).

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av waimea:

Jag hittar flera sidor som säljer Pinecil, vilken är den bästa?

Personligen köpte jag min Pinecil (samlingssida) från Droneit. Du får inte glömma silikon kabeln! Köpte även den officiella Pine64 PinePower laddaren, då jag inte hade en PD-laddare.

Bifogar deras varning med, så du inte förstör den det första du gör:
Do not power up the Pinecil without the solder tip installed!
If powered up without a solder tip will damage the Pinecil and will void its warranty from the manufacturer!

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Wellers lödkolvar är lite som FLUKE multimeter eller iPhone mobiltelefon. Varför välja en Ifixit?

Annars lödning är något alla nördar bör hålla på, jag själv är dålig men det fungerar för mitt behov. Man får ta tiden till hjälp, kanske använda andra saker som plastlim så kablar ej rör sig så mycket.

Jag var för länge sedan på en arbetsintervju om att bli mjuklödare på ett konsultbolag, jag vet inte varför jag kom dit. I vilket fall var det otroligt oseriöst och de tog in 3st personer samtidigt. Där de andra sa att de lödde en 4-6h varje dag osv. Och jag tänkte, ljug på ni...
Alltså det är inte konstigt att löda lite. Men man ska ofta bygga, fundera, koppla i kopplingsdäck osv. Det är svårt att få så många timmar lödning även om man pysslar med elektronik hela dagarna.

Finns många som sitter och löder en hel arbetsdag, inget konstigt med det. En del komponenter är svåra att löda med maskin så behövs göras för hand.

Permalänk
Medlem

Vad är fen tänkta målbruppen?

Proffsen/företag kör andra maskiner av flera orsaker.

Die-hard elektronik-hobbynisterna (annat forum ) kör begagnade proffsmaskiner eller nördar in sig riktigt och köper dem för nypris.

Hemmanvändare som löder några saker om året klarar sig ju ärligt talat med en penna för 100-200:-. Ska man slå i 5 smånspikar duken vilken hammare som helst.

Mobilitet då de sitter en stor powerbank på enheten?
Den enheten är ju typ ett krav för vem orkar med en app för att ställa temperaturen? Nu klarar man säg väldigt långt utan den fuktionen men här marknasförs ju ställbar temp.

Ska man vara jättemobil (typ ute bilen) så är ju ex de gasdrivna kolvarna jättebra där man även kan använda dem som värmepistol för krympslang, skära i plast osv.

Deras produkt kanske är jättebra i sig men jag är som sagt osäker på målgruppen.

Permalänk
Skrivet av Hoggaforfan:

Finns många som sitter och löder en hel arbetsdag, inget konstigt med det. En del komponenter är svåra att löda med maskin så behövs göras för hand.

Ja, det jobb som jag av konstig anledning blev inkallad på en arbetsintervju för så skulle man sitta hela dagarna och löda.
För vanliga personer så är lödning ett moment i det hela. Jag ser det som bilmekanikern som i genomsnitt svetsar 6h per dag, oavsett hur mycket mekanikern grejar med bilar så är svetsning bara ett enda moment i mekanikerns jobb. Det finns hur mycket som helst annat som också tar väldigt mycket tid.

De som svetsar eller löder otroligt mycket per dag bör mer eller mindre ha ett jobb där någon annan servrar den med det de ska fixa till eller att de hela tiden löder samma produkt om och om igen.

*edit*
För min egen del när jag bygger något. Så kan det ta ett par hundra timmar innan jag ens kommer till slutskedet där man ska bygga ihop det. I detta slutskede kan det vissa dagar bli mycket lödning, sedan lite lödning när man ska ändra något.
Inte ovanligt kommer aldrig lödkolven fram då jag kör med labbplatta hela tiden och aldrig skapar någon slutprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

3400? Då rekommenderar jag en begagnad Metcal alla dagar i veckan om du vill lägga lite extra pengar på en kvalitetsmaskin.
Aldrig att jag skulle köpa en lödstation med proprietära spetsar från en sådan liten tillverkare. Utgår den ur sortimentet eller om de går under så har du en powerbank för 3400 kvar.

Weller är knappast som en Fluke multimeter. En fluke är en proffsmaskin där du betalar väldigt mycket för märket och supportmaskinen bakom.
Weller är ett hobbexmärke. Märkeslödkolvar för hobbyister eller möjligen en arbetsplats som behöver löda någon gång i kvartalet och inte vill spendera allt för mycket.

Jag jobbade på en arbetsplats där vi reparerade kommunikationsutrustning. Där var det uteslutande Weller-stationer. Det blev väldigt mycket lödande, både med varmluft och lödkolvarna. Där fanns även lödsugar från Weller.

De stationer vi använde levererade 80-100W, så det gick att löda även äldre prylar och större transistorer fastlödda i stora jordplättar på kretskortet. Pennorna var den mindre sorten så man kom ganska nära det man skulle löda. Det var det viktigaste. De stationerna är lite dyrare än de som ämnas åt "någon gång i kvartaler"-lödarna som kanske klarar sig med en klumpigare penna och en lägre effekt till ett lägre pris.

Det var inga billiga maskiner.

Serviceverkstaden hade funnits i 20 år och kört Weller. Inga problem.

Men landskapet kanske har ändrats sedan dess.

Vad har du för problem med lödstationerna från Weller idag? Har de blivit sämre?

Permalänk

Finns mycket billigare och bättre grejer än detta, JBC och dess kloner tex Aixun

Här är två trådlösa alternativ
Runt 1200kr

Exempel på liknande komponenter
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Finns mycket billigare och bättre grejer än detta, JBC och dess kloner tex Aixun

Aixun T3A är riktigt bra ja 👍🏻. Har både C245 och T12 handtag till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Jag jobbade på en arbetsplats där vi reparerade kommunikationsutrustning. Där var det uteslutande Weller-stationer. Det blev väldigt mycket lödande, både med varmluft och lödkolvarna. Där fanns även lödsugar från Weller.

De stationer vi använde levererade 80-100W, så det gick att löda även äldre prylar och större transistorer fastlödda i stora jordplättar på kretskortet. Pennorna var den mindre sorten så man kom ganska nära det man skulle löda. Det var det viktigaste. De stationerna är lite dyrare än de som ämnas åt "någon gång i kvartaler"-lödarna som kanske klarar sig med en klumpigare penna och en lägre effekt till ett lägre pris.

Det var inga billiga maskiner.

Serviceverkstaden hade funnits i 20 år och kört Weller. Inga problem.

Men landskapet kanske har ändrats sedan dess.

Vad har du för problem med lödstationerna från Weller idag? Har de blivit sämre?

Gissningsvis har han kollat för mycket på konsumentsidan. Som jag skrev ovan så håller jag dels med att Weller inte helt är jämförbar med t.ex Fluke. Fluke gör ju i princip bara "bra" grejer, även deras enklare konsumentmodeller ligger ju i det lite mer påkostade entusiastsegmentet, du betalar ju här här dels för varumärket men också för kvalitetssäkring och prestanda. Det ger dem ett intryck av att vara ett mer seriöst varumärke man kan lita på.

Weller, jämförelsevis, har breddat sig mer i lite av alla segment. De säljer instegsgrejer för konsumenter, som prismässigt ligger precis steget över billiga kinaprylar och som kan jämföras med dyrare lite mer påkostade kinaprylar, ordentliga proffsmaskiner för företag och lite allting däremellan. Har man bara koll på deras konsument- och entusiastgrejer så är det ju lätt att skapa en uppfattning att de "inte är för proffs".

Skulle fortfarande hävda ändå att Weller inte riktig håller samma nivå som bl.a. JBC, Pace eller Metcal, men det betyder ju absolut inte att de inte har bra proffsgrejer, utan handlar mer om att deras proffssegment inte är helt lika utbrett med nischade industriprylar.

Permalänk
Skrivet av Rebben:

3400? Då rekommenderar jag en begagnad Metcal alla dagar i veckan om du vill lägga lite extra pengar på en kvalitetsmaskin.
Aldrig att jag skulle köpa en lödstation med proprietära spetsar från en sådan liten tillverkare. Utgår den ur sortimentet eller om de går under så har du en powerbank för 3400 kvar.

Vad är skillnaden mellan en dyr lödkolv och en lite billigare?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

När är man så långt borta från ett eluttag att man behöver en batteridriven lödkolv?
Löda vill man ju göra på ett rejält arbetsbord med belysning, lödfläkt (med filter), tillbehör, m.m.

För några år sedan köpte jag en kinesisk lödstation (Quicko T12) på Aliexpress för några hundra.
Den tar Hakko-spetsar (kom med fyra st. kopia-spetsar) och är jättesnabb, med vred för precis temperaturreglering. Stor skillnad mot en klassisk lödkolv. Jag är jättenöjd.

Annars har de små USB-drivna TS100 och Pinecil blivit jätte-populära.

Typ om man flyger fpv drönare och råkar krascha vilket händer ofta

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Skrivet av Affe2626:

Aixun T3A är riktigt bra ja 👍🏻. Har både C245 och T12 handtag till den.

Sånna här kloner och kinavarianter är ofta väldigt kraftfulla och prisvärda absolut, men vill varna lite för att man såklart får vad man betalar för. Säkerhet och kvalitetskontroll kan man sällan ta för givet med dessa. Har sett många fall där isolering och jordning brister, men också andra fall där detta varit helt OK (så det skadar inte att kontrollera själv om man köper en!)

Just Aixun T3A har jag sett verkar ha problem också med läckströmmar i spetsen, vilket kan skada känslig elektronik och även i längden både spets och maskin. Denna har också en tendens att ganska starkt överskjuta vald temperaturinställning (även efter kalibrering) med flera tiotals grader. Visst, en original JBC har ett liknande beteende där deras PID-profil är ganska aggressiv så om du ställt den på, säg, 350°C så kanske den går upp till 360°C i någon knapp sekund och sedan snabbt tillbaka ner till en stabil 350°C. Jämför med Aixun som, när inställd på samma temp, kan gå upp så högt som 400°C (eller mer) och sedan ta bra mycket längre (flera sekunder) innan den sjunkit tillbaka och stabiliserats vid rätt temperatur. Varken av dessa är nödvändigtvis ett större problem för hobbybruk, men det är ändå viktiga saker att poängtera ifall man överväger en sådan här lite billigare kinastation.

Permalänk
Skrivet av Rebben:

På vår arbetsplats inom försvarsmakten, flygindustri så använder vi Weller för att löda i olika flygkritiska system så knappast att det är skit.