Får upp skylt välja översätta sida på Firefox

Permalänk
Medlem

Får upp skylt välja översätta sida på Firefox

Vet inte vad som har hänt med firefox

Helt plötsligt har jag fått upp en skylt som låter mig välja om jag vill översätta en sida eller inte

Hur den kommit dit, vet jag inte, då jag inte har installerat den, heller vet jag inte hur man får bort skylten?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Helt plötsligt har jag fått upp en skylt som låter mig välja om jag vill översätta en sida eller inte

Hur den kommit dit, vet jag inte, då jag inte har installerat den, heller vet jag inte hur man får bort skylten?

Tack

Det är en ny funktion i Firefox. Gå till inställningar och sök efter översättning så får du upp det. Finns dock inte mycket inställningar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Går även att komma åt inställningarna direkt vid andressraden till höger här

och sedan klicka på kugghjulet i popup-rutan.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är en ny funktion i Firefox. Gå till inställningar och sök efter översättning så får du upp det. Finns dock inte mycket inställningar
<Uppladdad bildlänk>

Tack

Hade den inte i går, kom upp idag, sjukt man ska tvingas på något... dyker upp på varje sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Går även att komma åt inställningarna direkt vid andressraden till höger här <Uppladdad bildlänk>
och sedan klicka på kugghjulet i popup-rutan.

Tack

Konstigt det inte finns något alternativ ta bort vid själva meny fönstret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Tack

Hade den inte i går, kom upp idag, sjukt man ska tvingas på något... dyker upp på varje sida

Då har du nyss uppdaterat Firefox. Denna funktion las till för någon eller några versioner tidigare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jnsson:

Då har du nyss uppdaterat Firefox. Denna funktion las till för någon eller några versioner tidigare

Kanske beror på vilket OS man sitter på eller något liknande, alternativt att den inte automatiskt varit lagd i fokus från deras sida tidigare eller på något vis rullas ut lite olika.
Jag håller min Firefox uppdaterad och fick upp denna först igår kväll.

Lade nyligen till ett plugin just för att översätta (Koreanska huvudsakligen), får se om deras egna lösning får ta över så småningom!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kanske beror på vilket OS man sitter på eller något liknande, alternativt att den inte automatiskt varit lagd i fokus från deras sida tidigare eller på något vis rullas ut lite olika.
Jag håller min Firefox uppdaterad och fick upp denna först igår kväll.

"The translation feature was rolled out gradually and has been available for all users since Firefox version 118." och "A new Translate selection feature has been added starting in Firefox version 128, that enables you to highlight and translate selected text. " Källa: https://support.mozilla.org/en-US/kb/website-translation

Jag har fått upp den tidigare än igår

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jnsson:

"The translation feature was rolled out gradually and has been available for all users since Firefox version 118." och "A new Translate selection feature has been added starting in Firefox version 128, that enables you to highlight and translate selected text. " Källa: https://support.mozilla.org/en-US/kb/website-translation

Yes, då är det som sagt att den inte lagts i fokus på det sättet tidigare (eller som sagt rullats ut olika), jag har inte haft någon popup eller översättningsikon i adressfältet tidigare (kör inte nightly/betareleasen).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Yes, då är det som sagt att den inte lagts i fokus på det sättet tidigare, jag har inte haft någon popup eller översättningsikon i adressfältet tidigare.

Ok, det har jag haft

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag valde bara översätt aldrig från engelska, så slapp man den, iallafall på engelska sidor.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Tack

Konstigt det inte finns något alternativ ta bort vid själva meny fönstret?

Skrivet av ggustavsson:

Jag valde bara översätt aldrig från engelska, så slapp man den, iallafall på engelska sidor.

Klickar man ur den översta "Always offer to translate" (eller vad den nu är på svenska) så bör ju inte rutan visa sig mera.

Poppade upp för mig också igår, men var snabbt urklickad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Tack

Öppna en ny flik och skriv in about:config. Acceptera att du är medveten om riskerna. Skriv nu in browser.translations.enable. Om den inställningen är satt på true, dubbeltryck på true så att den blir false. Stäng fliken. Klart!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

<Uppladdad bildlänk>

Hittar inget om att ta bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Hittar inget om att ta bort?

Se inlägget ovan ditt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fattar ändå inte hur jag ska få bort det, hittar inget när jag söker translate i firefox som inte kan ta bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Fattar ändå inte hur jag ska få bort det, hittar inget när jag söker translate i firefox som inte kan ta bort

Sök på browser.translations.select.enable i about:config och ändra den till false. När du laddar om sidan borde knappen ha försvunnit. Funkade för mig åtminstone. Du kan behöva stänga webbläsaren och öppna den på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Som jag skrev i ett inlägg tidigare i tråden (men kanske inte var så tydligt ) så går det lättast att stänga av det genom att klicka på översättsikonen i adressfältet, klicka sedan på kugghjulet och bocka av "Always offer to translate"

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Som jag skrev i ett inlägg tidigare i tråden (men kanske inte var så tydligt ) så går det lättast att stänga av det genom att klicka på översättsikonen i adressfältet, klicka sedan på kugghjulet och bocka av "Always offer to translate"
<Uppladdad bildlänk>

Jag hittar ikonen, men inget sätt stänga av den

Permalänk
Medlem

Min preliminära bedömning är att rutan bara dyker upp på sidor på språk (enlig taggning/kod) man inte har i listan över språk man vill ha sidorna levererade på. Jag får nämligen inte upp den på vare sig engelska eller svenska och jag har båda språken i listan. Däremot om jag prövar att t ex går in på en sida på franska som jag bara begriper högst halvdant. Vill man ha funktionen kvar på sidor där man inte förstår vad det står bör det därmed vara en alternativ väg att gå.

Permalänk
Medlem

Jag har det avstängt. Vill jag översätta en text eller sida, markerar jag den, högerklickar på texten och väljer "Translate selection to..."

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag hittar ikonen, men inget sätt stänga av den

Vill du bli av med ikonen i adressfältet också, eller räcker det att den slutar poppa upp och fråga om översättningar? För det sistnämnda ska ju instruktionerna där fungera, alltså klicka ikonen, sen kugghjulet, sen bocka ur grejerna i menyn.

Jag har själv satt den på "Never translate Swedish" och får upp den på andra språk än svenska/engelska, där den kan vara hjälpsam. Men man kan ju även stänga av så den aldrig poppar upp i inställningarna där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vill du bli av med ikonen i adressfältet också, eller räcker det att den slutar poppa upp och fråga om översättningar? För det sistnämnda ska ju instruktionerna där fungera, alltså klicka ikonen, sen kugghjulet, sen bocka ur grejerna i menyn.

Jag har själv satt den på "Never translate Swedish" och får upp den på andra språk än svenska/engelska, där den kan vara hjälpsam. Men man kan ju även stänga av så den aldrig poppar upp i inställningarna där.

Vill få bort så den inte kommer upp på någon sida alls fråga om den ska översättas, hittar inga inställningar inte stänga av den

Permalänk
Medlem

Som tidigare föreslagits, klicka ur den förcheckade "Always offer to translate" borde räcka

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Som tidigare föreslagits, klicka ur den förcheckade "Always offer to translate" borde räcka

Får inte upp det

Permalänk
Medlem

Har upptäckt att detta börjat komma med. Den vill översätta svenska till engelska. Helt onödigt när man kan svenska.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Får inte upp det

Var får du upp i menyn om du tar fram rutan via ikonen i adressfältet, och sen kugghjulet uppe i högra hörnet?
Eller får du inte ens upp kugghjul-ikonen?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Rekordmedlem

Nästa gång du hamnar på en sida som du erbjuds översättning på så hoppar ett val fram och där kan du välja hur du vill att sidans språk ska hanteras, finns ingen rationell anledning att göra nått innan dess.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nästa gång du hamnar på en sida som du erbjuds översättning på så hoppar ett val fram och där kan du välja hur du vill att sidans språk ska hanteras, finns ingen rationell anledning att göra nått innan dess.

Får ändå inte bort rutan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Får inte upp det

Var menar du att du inte får upp det? Händer inget när du trycker på kugghjulet?

När rutan kommer upp.
1. Ser du kugghjulet när rutan poppar upp?

2. Vad händer när du trycker på kugghjulet? Får du upp alternativet: Allways offer to translate, eller motsvarande text på svenska?

3. Är den lilla rutan till vänster om texten Always offer to translate tom eller ifylld?
Bilden under visar hur det kan se ut.
Den översta knappen visar att det är på, den undre att det är av.

Firefox själva säger: