”Speljättar lurar spelare att spendera för mycket”

Permalänk
Melding Plague

”Speljättar lurar spelare att spendera för mycket”

BEUC och 22 medlemsorganisationer anklagar Microsoft, Electronic Arts, Epic Games, Roblox, Supercell och Ubisoft för brott mot EU:s konsumentskyddslagar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

No shit Sherlock! Är vatten vått?

Permalänk
Medlem

Visst har man själv lagt alldeles för mycket pengar på spel hehe, men det stämmer att de lägger priserna dumt.
Ett skin kan kosta 2000 credits, men du kan bara köpa 1800 credits, eller 3000 tex. Lockar oss till att lägga mer pengar.

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bedrövligt av spelföretagen. Jag har aldrig själv lagt en krona på ett spel efter köp, möjligen en DLC eller en "season" för att få nya banor och innehåll. Men mikrotransaktioner och köp internt i spelen med motsvarande RIKTIGA pengar. ALDRIG! Kommer inte på fråga. Då kan de behålla sina spel.

Mina barn har aldrig fått en krona för dylikt heller, trots visst tjat. Jag och min sambo har alltid sagt att de får INGA pengar för det, och det har de accepterat. Det går visst att köpa saker internt i spelen med spelvaluta, men då får man tjäna ihop dessa i spelen. Det funkar fint, men tar längre tid. Sen att många uppgraderingar man kan köpa är av typen "skins" som ju inte tillför något alls utom en ny look. Nya vapen får man förtjäna, inte köpa sig.

Den här affärsidén borde förbjudas, för den förleder i första hand barn.

Permalänk
Medlem

Det är väl delvis pga sånt här jag inte gillar den nya generationen multiplayer-spel. Jag kommer ihåg hur det klagades när DLCer var nymodiga för att man förväntades köpa ett "färdigt" spel och sen köpa småpaket ovanpå det.

Men jag tycker DLCer är väldigt lättsmält, och har inte retat mig på det så mycket, sålänge de inte strular.
Sånt här, transaktioner på transaktioner däremot, det är strul på riktigt.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt fatta siffran 39€ per månad. Är väl typ hela månadspengen för de flesta.
Känns som det är några få ungar med pappas kreditkort som drar upp medelvärdet rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det är väl delvis pga sånt här jag inte gillar den nya generationen multiplayer-spel. Jag kommer ihåg hur det klagades när DLCer var nymodiga för att man förväntades köpa ett "färdigt" spel och sen köpa småpaket ovanpå det.

Men jag tycker DLCer är väldigt lättsmält, och har inte retat mig på det så mycket, sålänge de inte strular.
Sånt här, transaktioner på transaktioner däremot, det är strul på riktigt.

Det har verkligen gått utför. Mina bästa minnen med multiplayer var under skoltiden då man spelade Goldeneye 64 med polarna på en TV eller Halo 3 online. Nu för tiden blir det knappt någon multiplayer mer än lite Fortnite med frugan, men där tjänar man i alla fall Vbucks gratis och kan köpa battlepass t ex utan att spendera en krona.

Men företagen har ju märkt att de kan slänga ut massa skit och folk kommer spendera pengar på det. Själv förstår jag mig inte på att spendera riktiga pengar på att få tillgång till något skin eller diamanter i ett spel som du kanske tröttnar på efter 6 månader, men har man för mycket pengar så varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag tycker det är bedrövligt av spelföretagen. Jag har aldrig själv lagt en krona på ett spel efter köp, möjligen en DLC eller en "season" för att få nya banor och innehåll. Men mikrotransaktioner och köp internt i spelen med motsvarande RIKTIGA pengar. ALDRIG! Kommer inte på fråga. Då kan de behålla sina spel.

Mina barn har aldrig fått en krona för dylikt heller, trots visst tjat. Jag och min sambo har alltid sagt att de får INGA pengar för det, och det har de accepterat. Det går visst att köpa saker internt i spelen med spelvaluta, men då får man tjäna ihop dessa i spelen. Det funkar fint, men tar längre tid. Sen att många uppgraderingar man kan köpa är av typen "skins" som ju inte tillför något alls utom en ny look. Nya vapen får man förtjäna, inte köpa sig.

Jag har gjort/gör det i spel som är gratis efter att jag har spelat X antal timmar. Då tycker jag utvecklarna förtjänar lite pengar från mig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Kan inte riktigt fatta siffran 39€ per månad. Är väl typ hela månadspengen för de flesta.
Känns som det är några få ungar med pappas kreditkort som drar upp medelvärdet rejält.

Fast är det så mycket egentligen?
Vi minns nog hur lite vi hade utan att tänka på inflationen. På min tid hade man "veckopeng" föresten och jag minns inte riktigt hur mycket men tror det blir mer i förhållande till inflationen jämfört med 38€ i månadspeng.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tankjunior:

Jag vet inte exakt vad som räknas in däri. Är det inklusive spelmaskiner och el så blir väl siffran ganska lättsmält plötsligt.
100 spänn i månaden för hårdvara kostar väl en konsol över 5 år.
100 spänn i månaden för el till den.
200 spänn i månaden ger 2 nya konsolspel om året.

Köper man en speldator för 20.000 som håller i 5 år så är det väl typ 400 spänn i månaden redan där.

It really depends. Kanske har de inte räknat så alls.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Du får ju en tusenlapp i barnbidrag / studiebidrag, att lägga 40% av det på sin "hobby" är nog inte mer konstigt än att tanka sin jävla a-traktor

Edit* Såklart under förutsättning att föräldrar inte behåller hela etc men ville främst visa att det egentligen inte är så mycket.

2 pizzor i månaden

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte exakt vad som räknas in däri. Är det inklusive spelmaskiner och el så blir väl siffran ganska lättsmält plötsligt.
100 spänn i månaden för hårdvara kostar väl en konsol över 5 år.
100 spänn i månaden för el till den.
200 spänn i månaden ger 2 nya konsolspel om året.

Köper man en speldator för 20.000 som håller i 5 år så är det väl typ 400 spänn i månaden redan där.

It really depends. Kanske har de inte räknat så alls.

"Enligt organisationen spenderar europeiska barn i genomsnitt 39 euro i månaden på köp i tv- och datorspel."

Det är alltså mikrotransaktioner som avses. Då känns €39/månaden per barn rätt så högt. Mina barn ligger definitivt i lä här.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Samma här. Har aldrig lagt en krona på mikrotransaktioner och kommer aldrig att göra det heller. Expansioner/DLC är jag helt okej med, oftast så får man nåt som är värt pengarna man betalar. Mikrotransaktioner däremot är i regel på tok för dyra för vad man får, och oftast inte speciellt mikro, som namnet antyder. Fast jag skulle aldrig betala för ett skin t.ex, jag tycker att man ska kunna få det genom att spela spelet. Speciellt om det är ett fullpris spel (inget free to play alltså).

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasdern:

Visst har man själv lagt alldeles för mycket pengar på spel hehe, men det stämmer att de lägger priserna dumt.
Ett skin kan kosta 2000 credits, men du kan bara köpa 1800 credits, eller 3000 tex. Lockar oss till att lägga mer pengar.

Kan även vara tvärtom, att ett skin kostar 1800 men du kan bara köpa 2000.
Då blir du lockad till att köpa mer saker, du vill ju såklart inte att de där 200 krediterna går till spillo.

Fult beteende, hoppas att påhittade valutor förbjuds helt.
Även om jag inte tycker om micro transactions förstår jag att de har sin plats. Får väl gå an så länge det är tydligt för användaren hur mycket de faktiskt spenderar.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Har ju hört talas om whales (valar) så dessa ungar måste väl benämnas kalvar då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

"Enligt organisationen spenderar europeiska barn i genomsnitt 39 euro i månaden på köp i tv- och datorspel."

Det är alltså mikrotransaktioner som avses. Då känns €39/månaden per barn rätt så högt. Mina barn ligger definitivt i lä här.

Jag vet inte.
Det närmsta jag sett är att Video Games Europe tagit fram underlaget från DIs artikel när kollade på det igår.
https://www.di.se/nyheter/speljattar-anmals-manipulativa-och-...

Det kan ha skett tolkningar på vägen i flera medieled här.
Både vad mätningen faktiskt säger och omfattar - och hur den är gjord.
Men jag har inte grävt i deras rapporter för att se var siffran återfinns riktigt. Bara tagit en snabb titt på hemsidan.

Jag betvivlar inte siffran - men den kan rymma ganska olika förklaringar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem

Men är det att spelarna inte förstår vad det kostar som är problemet för de måste väl inte köpa? Även om det är påhittade egna valutor borde de kunna räkna om vad det kostar i riktiga pengar.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Men är det att spelarna inte förstår vad det kostar som är problemet för de måste väl inte köpa? Även om det är påhittade egna valutor borde de kunna räkna om vad det kostar i riktiga pengar.

Det är nog inte alla barn som har det konsekvenstänkandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

BEUC och 22 medlemsorganisationer anklagar Microsoft, Electronic Arts, Epic Games, Roblox, Supercell och Ubisoft för brott mot EU:s konsumentskyddslagar.

Läs hela artikeln här

Bring on Web3 Gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte.
Det närmsta jag sett är att Video Games Europe tagit fram underlaget från DIs artikel när kollade på det igår.

Men jag har inte grävt i deras rapporter för att se var siffran återfinns riktigt. Bara tagit en snabb titt på hemsidan.

Ja, det finns säkert andra rapporter om man vill få en större bild av detta. Den rapport som artikeln utgår från verkar i alla fall handla om mikrotransaktioner.

Från rapportens sammanfattning:

In particular we identified that:

- Gamers cannot see the real cost of digital items, leading to overspending.
- Companies’ claims that gamers prefer in-game premium currencies are wrong.
- Consumers are often denied their rights when using premium in-game currencies.
- Children are vulnerable to these manipulative tactics.

https://www.beuc.eu/reports/game-over-consumers-fight-fairer-...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte.

Det var ju ingen superbra pressrelease från BEUCs sida: https://www.beuc.eu/press-releases/consumer-groups-denounce-v...

"Data shows that children in Europe are spending on average €39 per month on in-game purchases"

"Data shows"...lmao. Nåja, men om det är ett genomsnitt så blir det ju helt skeva siffror, men det är ju också målet. En mycket intressantare siffra vore ju median-spenderandet, det är nog mycket mycket lägre.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja la 100kr på ett skin till League of Legends för 10 år sedan. Det är första och sista gången jag spenderade pengar på spel utöver spelet.

Ne, det är lika lätt att köpa som att bara låta bli.

Permalänk
Bildexpert 📺

DI:s text är från TT och allt TT gör är på så där typiskt svenskt journalistmanér urvattnat och icke-förklarande att man måste läsa om allt ett par gånger.

Här är originalrapporten (35 sidor): https://www.beuc.eu/reports/game-over-consumers-fight-fairer-...

Där används begreppet ”In-game” väldigt tydligt. Därmed handlar hela historien det om köp inuti spelen. Alltså inte kostnaden för själva spelet, hårdvaran eller elektriciteten som hårdvaran drar.

Permalänk
Medlem

Problemet är spel där de inte gör dem för att vara roliga att spela utan endast för att mjölka pengar och spelet göra så tråkigt som möjligt så man ska betala för att komma förbi men det leder bara till nästa steg där det krävs ännu mer att komma förbi.

Är det bara skins är det rätt ok ändå men första mobilspelen är designade för att användaren ska betala inte för spelet är bra och man vill stödja dem utan för att spelet är så tråkigt eller svårt att man måste betala för att vinna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Själv så väljer jag själv om jag vill spendera pengar på skins etc.
Har själv lagt lite pengar på POE och LOL. Men det är ju mitt eget val 100%

Sen är jag ju ingen fan av P2W microtransactions, men det är ju också ett val. Gillar man inte dessa spel (ofta mobilspel) så skippar man dom helt enkelt.

I slutändan känns det som en sak för personer som har 0 självkontroll eller vuxna med barn som snor föräldrarnas kreditkort på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

No shit Sherlock! Är vatten vått?

Nej, det är inte det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

"Data shows"...lmao. Nåja, men om det är ett genomsnitt så blir det ju helt skeva siffror, men det är ju också målet. En mycket intressantare siffra vore ju median-spenderandet, det är nog mycket mycket lägre.

Det gick att få fram källan till 39 euro, den var angiven som källa i rapporten.
https://www.videogameseurope.eu/wp-content/uploads/2023/09/Vi...

Citat:

More than 3 in 4 parents (76%) claim their children don’t spend on in-game extras within the video games they play.

Of those who do spend, the majority (64%) spend between €1-20 average/month. Average spend per month has increased from €33 in 2020 to €39 this year, which broadly mirrors inflation.

Så medianen lär vara långt lägre (som även jag räknade med). Bara 24% spenderar några pengar alls på mikrotransaktioner, och av dem spenderar 64% under 20 euro per månad. Så totalt spenderar 76% inget alls och ytterligare 15.4% under 20 euro, dvs totalt är det 91.4% av barnen som ligger under 20 euro per månad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Alla som spelar online spel förtjänar detta. Vägra online spel så att de inte kan mjölka er i all oändlighet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen nästan alla Lego-spel på humblebubdle för 18€, det är halva den där månadssiffran… de kommer räcka bra länge, och har inga MTX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Ja, det finns säkert andra rapporter om man vill få en större bild av detta. Den rapport som artikeln utgår från verkar i alla fall handla om mikrotransaktioner.

Från rapportens sammanfattning:

In particular we identified that:

- Gamers cannot see the real cost of digital items, leading to overspending.
- Companies’ claims that gamers prefer in-game premium currencies are wrong.
- Consumers are often denied their rights when using premium in-game currencies.
- Children are vulnerable to these manipulative tactics.

https://www.beuc.eu/reports/game-over-consumers-fight-fairer-...

Nu tog jag tag i det och kollade på underlaget ;).
Dont get me wrong. Ville inte peka på någon annan data för att peka i annan riktning.

Jag nämnde video games europe för att det är deras underlag som ligger till grund för BEUCs rapport.

Från dokumentet du länkat till:
Sida 8 - sista fotnoten (*19) i den BEUCrapporten hänvsar vidare.

I den rapporten:
Video Games Europe, 2023, In-game spending – A report by Ipsos for Video Games Europe (formerly ISFE) on
parents' supervision of in-game spending
Här visas på sida 6 hur underlaget ser ut.

Det är helt klart så att det inte handlar om hårdvara eller el här. Yes!

Men det jag reagerar på är att det ser ut som att de räknat ut ett medelvärde från de kategorierna de har i grafen för 2023. 64% spenderar mellan 1-20 vilket är första blocket.

Här finns alltså inget utrymme för de som inte betalar. Den kategorin är rimligen rätt stor. Både de som spelar men inte betalar - men också de som inte ens spelar. De grupperna är inte med i uträkningen för 39 euro!
Det här är hyfsat relevant.

För det man då mätt är hur spenderarviljan ser ut bland barn - för de som faktiskt betalar varje månad.
Det är alltså inte snittet för hur mycket barn generellt spenerar per månad. Lägger vi till kategorin för de som spelar men inte betalar så blir slutsiffran helt annorlunda. Bra mycket lägre. Och tar vi med de som inte ens spelar alls så blir det ännu mer skillnad.

Jag vill påstå att vi inte har underlag för hur mycket barn generellt lägger per månad på spel med det här underlaget. Det vi kan säga är att - de som faktiskt spenderar pengar på in game purchases ser ett snitt ut såhär. Men det är sammanställningsvärden - av sammanställningsvärden. Häri finns en stor diff också.
Exempelvis - de i gruppen som lägger mellan 1-20 euro. I statistiken ger det ett snitt på 10 euro. Men det kan vara en grav överrepresentation att de lägger 2 euro i månaden snarare än 18 inom denna grupp och då blir snittet avviknande från vad som faktiskt spenderas. Ja eller tvärt om - det ska inte uteslutas heller såklart.

Så nu när jag har tittat på det lite till - det hade inte alls att göra med vad jag gav som första exempelförklaring till varför siffrorna är förvånansvärt höga. Tackar
Men ja - siffrorna visar väl på något lite annat än att barn i snitt spenderar 39 euro i månaden egentligen.

Visa signatur