Använda ny trådlös router med gammal stationär dator
Vi köpte en ny router för nån vecka sen, eftersom den gamla fungerat allt sämre med tiden. Jag har lyckats få den att fungera med min laptop (nyare, trådlöst), båda våra smartphones, en smart tv (trådlöst) och med ett Ps5 (med sladd). Men jag lyckas inte få den att fungera med en äldre stationär dator jag har. Problemet är att den datorn saknar trådlöst nätverkskort. Med den gamla routern använde jag en Wifi Usb adapter och det fungerade tillräckligt bra. Men nu hittar inte datorn det nya nätverket. Jag har provat både med WPS push and connect och att manuellt skriva in uppgifterna i mjukvaran för adaptern. Men den hittar ändå inte.
Adaptern är ju gammal den med, så kanske är det helt enkelt så att den inte är kompatibel med den nya routern? Jag är inte jättebra på datorer och nätverk, men inte helt nybörjare heller.
Följande står om adaptern: IEEE 802.11 b/g/n 2.4 GHz
Följande står om routern: WiFi 6 (802.11ax)
Adaptern är en Netgear N300 Wifi USB Mini Adapter (Model No WNA3100M).
Den har tidigare kört tillsammans med routern Netgear N300 Wireless Router (Model No WNR2000v3). Men det står på kartongen till adaptern att den funkar till alla standard Wifi routers, så inte bara specifikt denna modell.
Den nya routern är en Asus RT-AX53U.
Den gamla datorn är nåt ihopbygge jag fått ta över. Vet inga specifikationer på rak arm annat än att den har Windows 7.
Finns det nåt sätt jag kan få det att fungera på utan att behöva göra några extra inköp? Notera att jag inte behöver ha nåt supersnabbt internet till denna dator. Förut fick den ca 50 Mbps och det dög.
Tack!
MVH/Linda