Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3 uppdatera bios

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3 uppdatera bios

Hej jag har Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3 och ska stoppa in en ny am4 processor men får inte riktigt till bios uppdatering från (F8 2017).

Någon duktig som kan förklara hur jag ska göra ? Mvh

Har 1500x processor just nu

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Normalfall så laddar man ned filen på ett usb-minne formaterat i fat32 och startar om datorn, sen letar man upp moderkortets funktion för att uppdatera. I vissa fall kan man också uppdatera det från internet i UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Normalfall så laddar man ned filen på ett usb-minne formaterat i fat32 och startar om datorn, sen letar man upp moderkortets funktion för att uppdatera. I vissa fall kan man också uppdatera det från internet i UEFI.

Tänk att jag är ett 12årigt barn och förklara igen fat32 osv. Kan ingenting om bios osv 🤣

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gigabyte har fin manual:)
https://www.gigabyte.com/FileUpload/Global/WebPage/20/images/...
https://www.gigabyte.com/Support/Consumer/FAQ/4337

I grunden
Format ett usbminne i fat32
Ladda ned biosfil från moderkortets hemsida
Kopiera över/packa upp uppdateringen till usbminnet
starta om datorn och tryck på (oftast) F2, del)
Leta upp Q-Flash
Leta upp filen och välj den

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gigabyte har fin manual:)
https://www.gigabyte.com/FileUpload/Global/WebPage/20/images/...
https://www.gigabyte.com/Support/Consumer/FAQ/4337

I grunden
Format ett usbminne i fat32
Ladda ned biosfil från moderkortets hemsida
Kopiera över/packa upp uppdateringen till usbminnet
starta om datorn och tryck på (oftast) F2, del)
Leta upp Q-Flash
Leta upp filen och välj den

Tack du är bäst ska testa imorgon !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

I vissa fall kan man därtill uppdatera från NTFS och vanliga lagringsenheter. Jag brukar köra USB-minne, men på mitt moderkort funkar det egentligen att bara lägga det i en mapp på SSD:n, starta om och navigera till den mappen från UEFI

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thomas:

I vissa fall kan man därtill uppdatera från NTFS och vanliga lagringsenheter. Jag brukar köra USB-minne, men på mitt moderkort funkar det egentligen att bara lägga det i en mapp på SSD:n, starta om och navigera till den mappen från UEFI

Funkar det så funkar det:)
Det var väldigt länge sen jag uppdaterade UEFI, har för mig att jag kunde navigera runt på min SSD

Permalänk
Medlem

Gjort allt man ska men får bara upp bios id check error

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sharky93:

Gjort allt man ska men får bara upp bios id check error

Missa inte detta i changelog:

Citat:

Note: Before update BIOS to F40 or later version, make sure you have prior updated to F31.

Så uppdatera till F31 först, sedan F53d när det är klart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja f31 funkar inte jag har uppdaterat chipset och det andra också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Prior to f31 betyder bios till f31?

Permalänk
Medlem

Du är säker på att du laddat ner bios till rätt kort? Står 350M till vänster i bilden och 350 utan M i filnamnet till höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killah2:

Du är säker på att du laddat ner bios till rätt kort? Står 350M till vänster i bilden och 350 utan M i filnamnet till höger.

Om det är fel kan du hitta till rätt moderkort?🤣

Permalänk
Hedersmedlem

Här va?
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AB350M-Gaming-3-rev-1...

När jag tankar den och packar upp heter filen AB350MG3.F31

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Här va?

Du är min hjälte. Jag har hållt på hela dagen. Tack du hade rätt nu funkar det ❤️❤️

Permalänk
Medlem

Kommer dock inte igenom bios nu datorn fastnar där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Här va?

Fast här

Permalänk
Medlem

Drog ut batteriet och kom in igen men fail när jag ska uppdatera till f40

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, det var ju inte bra. Men flashningen i i sig gick bra, eller? Kör du F31 nu?
Om inte delete eller end funkar skulle jag köra CMOS reset, genom att bryta all ström, trycka startknappen (så nätagget laddas ur) och kortsluta de två pinnarna märkta "CLR_CMOS" nere i högra hörnet av moderkortet, i några sekunder.

Edit: Too late

F40 behöver du inte köra, det räcker med att hoppa från F31 till det senaste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, det var ju inte bra. Men flashningen i i sig gick bra, eller? Kör du F31 nu?
Om inte delete eller end funkar skulle jag köra CMOS reset, genom att bryta all ström, trycka startknappen (så nätagget laddas ur) och kortsluta de två pinnarna märkta "CLR_CMOS" nere i högra hörnet av moderkortet, i några sekunder.

Flash gick bra men kom till 25 och inte 30. Står att jag har 30 nu ska prova göra om med 30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nu är jag fast i samma skärm bild igen kommer ingenstans haha

Permalänk
Medlem

Jag kanske missförstår läget du fastnar i, men...

-Prova koppla in tangentbordet i en (annan) usb 2.0 port

-Prova annat tangentbord, gärna ett med PS2 anslutning.
(Dvs om moderkortet har PS2)

Edit:
Hittade detta under support/faq för ditt MB.

https://www.gigabyte.com/Support/Consumer/FAQ/4333

"If an AMD Ryzen 5000 series processor will be used, please check the paired motherboard whether is featured with AMD X370/ B350 chipset and the PCB version is marked rev1.0. If so, the rev1.0 PCB needs to be reworked by local RMA to improve the compatibility of the above processor support. Other PCB versions (i.e., rev1.1 and beyond) would be no problem for the above processor support."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

tippar att den nollad bootordningen och letar efter bootfiler på fel lagringsenhet.

så du får sortera ut vilken av dina installerade lagringsenheter som innehåller din bootpartition. (är inte allt samma som C:)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tippar att den nollad bootordningen och letar efter bootfiler på fel lagringsenhet.

så du får sortera ut vilken av dina installerade lagringsenheter som innehåller din bootpartition. (är inte allt samma som C:)

Känns som du pratar kinesiska och jag bara kan svenska och engelska 🤣

Hur gör jag detta?

Här fastnar jag. Annat tangentbord och testat alla usb uttag.

När jag startar datorn kommer jag direkt hit och kan ej klicka på något. Tagit ut moderkort batteriet stängt av ström osv och försökt kortsluta pinnar

Permalänk

Jag har haft det kortet tidigare och det har två BIOS chip för fallback om t ex flashningen misslyckas.
T ex om man har v10 på ena chippet som man kör mot och vill uppdatera till v20 men det misslyckas så faller BIOS tillbaks på det andra chippet som kan ha en annan version t ex v8. Har själv varit med om det.
Har för mig att man får kryssa i nåt att man vill flasha båda chippen.

Se om du kan stänga av boot logo och kanske även fast boot för att se vad som händer under uppstart.

Kan även vara bra att köra en BIOS default innan flashning och efter flashning då det kan vara nån inställning som spökar i den nya versionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem

Ta det varligt, undvik sista BIOSet från Gigabyte för säkerhets skull, många har fastnat på den enligt Google-sökningar.

En annan Gigabyte-ägare med Gaming-kort (utan 3) brickade sitt kort häromdagen, troligen då backup-bios inte stödjer hans Ryzen 3600. Han har nu att prova med en 1000-series Ryzen.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1722520-uppdaterade-bi...

Då TS redan kör en 1500 så kan det bli knepigt om den fastnar. Men det finns många fler förslag på Internet. Fortsätt berätta här vad som händer.

Några av förslagen som passerat revy: Endast en minnessticka, koppla bort alla diskar (även M.2-anslutna), prova att enkelt tangentbord. (Icke gaming, eller t.o.m. icke USB-anslutet.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossebrofredrik:

Jag har haft det kortet tidigare och det har två BIOS chip för fallback om t ex flashningen misslyckas.
T ex om man har v10 på ena chippet som man kör mot och vill uppdatera till v20 men det misslyckas så faller BIOS tillbaks på det andra chippet som kan ha en annan version t ex v8. Har själv varit med om det.
Har för mig att man får kryssa i nåt att man vill flasha båda chippen.

Se om du kan stänga av boot logo och kanske även fast boot för att se vad som händer under uppstart.

Kan även vara bra att köra en BIOS default innan flashning och efter flashning då det kan vara nån inställning som spökar i den nya versionen.

Hur stänger jag av boot logo?

Permalänk
Medlem

Om jag löser tillgång till en annan dator är det något jag kan ladda ner på en usb och sen stoppa in i mitt moderkort för att kanske få det funka igen? Nu är tanken att bara få moderkortet fungera så datorn startar så hoppar jag att vidare försöka uppdatera bios 🤣

Permalänk
Medlem

Hejsan, kommer du in i bios om du trycker del vid uppstart eller fastnar den på den bilden?
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan, kommer du in i bios om du trycker del vid uppstart eller fastnar den på den bilden?
Mvh Thomas

Fastnar!