Aktivera XMP = ingen boot, svart i rutan

Permalänk
Medlem

Aktivera XMP = ingen boot, svart i rutan

Hej!

Jag unnade min dator lite nya RAM-minnen, DDR4-3200 (och moderkortet stöder 3866MHz).
Glad i hågen slår jag igång XMP och kör på default settings som dyker upp, men det blir svart i rutan :(.
nu rullar jag på "auto" och 2400MHz...

RAM-minnena är "Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast", och mitt moderkort är en gammal god Z270H (ROG STRIX Z270H GAMING).
Jag tittar i listan över "Godkända minneskretsar", nu vet jag inte hur up2date den är... Men antagligen skulle jag ha tittat på den först :(.
Men där hittar jag iallafall

KINGSTON HX432C16PB3K4
/16 16GB(4GB*4) SS 16-18-18-36 1.35
Samt ---
KINGSTON HX432C16PB3K4
/32 32GB(8GB*4) SS 16-18-18-36 1.35

Och jag har ju 2x16GB. 16-18-18-36 1.35.

Är jag rökt???

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hittade svaret själv... Min CPU bottleneckar mig här

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/97129/in...

Den stödjer inte mer än 2400 på DDR4.
Det var ju skit!

Om det är okej så lämnar jag tråden ifall någon annan stackare stöter på samma fel som jag

Permalänk
Hedersmedlem

XMP innebär nästan alltid överklockning, alltså att gå över processorns maxspecifikation, så att den officiellt bara klarar 2400 behöver inte betyda att du måste nöja dig med det.
På 14000-serien ser många 7200 MHz som standard, och vissa kör drygt 8000, men enligt Intels ARK är max 5600.

Det varierar lite på olika moderkort, men testa att slå på XMP och sedan sätta frekvensen (och bara frekvensen) manuellt efter det, t ex på på 2666 MHz. Om det fungerar kan du höja ett steg eller två och se om det fungerar.
Sannolikt så kommer du kunna få ut en bit mer än 2400, även om inte 3200 funkar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS?

Version 1301 från 2018/04/18 innehåller bl.a. "Improved DRAM compatibility" https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-z270...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

XMP innebär nästan alltid överklockning, alltså att gå över processorns maxspecifikation, så att den officiellt bara klarar 2400 behöver inte betyda att du måste nöja dig med det.
På 14000-serien ser många 7200 MHz som standard, och vissa kör drygt 8000, men enligt Intels ARK är max 5600.

Det varierar lite på olika moderkort, men testa att slå på XMP och sedan sätta frekvensen (och bara frekvensen) manuellt efter det, t ex på på 2666 MHz. Om det fungerar kan du höja ett steg eller två och se om det fungerar.
Sannolikt så kommer du kunna få ut en bit mer än 2400, även om inte 3200 funkar.

Jag länkade in min CPU (i7-7700k), den verkar inte kunna mer än 2400, så får ta det som läromedelspengar

Skrivet av shugge:

Har du uppdaterat BIOS?

Version 1301 från 2018/04/18 innehåller bl.a. "Improved DRAM compatibility" https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-z270...

Ja jag har den versionen inne, det var det första jag kollade 😅

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nadirian:

Jag länkade in min CPU (i7-7700k), den verkar inte kunna mer än 2400, så får ta det som läromedelspengar

Men nu missade du nog hela poängen med mitt inlägg. Den har inte officiellt stöd för mer än 2400, men den brukar ofta klara över 3000.
Samma gäller nästan alla som kör XMP. På Intel är det vanligt att köra 7200 fast max är 5600, på AMD är det vanligt med 6000 fast max är 5200.

Häng inte upp dig på den siffran utan testa dig fram med XMP + manuell frekvens istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Som Thomas skrev ovan, skruva själv upp frekvensen i steg samt latenserna. Glöm inte att sätta volten också

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av beejac:

Som Thomas skrev ovan, skruva själv upp frekvensen i steg samt latenserna. Glöm inte att sätta volten också

Latenser och spänning bör sköta sig självt om man kombinerar med XMP.
Så har det åtminstone fungerat när jag testat på nyare moderkort. T ex om man har DDR4-3200 CL16 1.35 V som TS så kan man ladda in XMP-profilen, sen ställa in på 2933 så får man DDR4-2933 CL16 1.35 V utan att behöva mecka mera manuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så har det åtminstone fungerat när jag testat på nyare moderkort. T ex om man har DDR4-3200 CL16 1.35 V som TS så kan man ladda in XMP-profilen, sen ställa in på 2933 så får man DDR4-2933 CL16 1.35 V utan att behöva mecka mera manuellt.

Du har rätt! Men … jag får se! Tycker inte om att testa i blindo, är mest rädd för å göra fel!
Ursäktar missförståndet! Jag läste för snabbt och antog att du inte läst vilken CPU jag hade 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Du har rätt! Men … jag får se! Tycker inte om att testa i blindo, är mest rädd för å göra fel!
Ursäktar missförståndet! Jag läste för snabbt och antog att du inte läst vilken CPU jag hade 🙂

Du kan ju göra det den officiella vägen också, dvs slå på XMP och sedan sänker du ner hastigheten några snäpp. Då håller du dig inom de tänkta gränserna utan att behöva "testa" och tänka på Volt m.m.

Edit: Hups, nu blev det rundgång! Jag skrev tydligen exakt det "Thomas" föreslog. Lite trött redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Du kan ju göra det den officiella vägen också, dvs slå på XMP och sedan sänker du ner hastigheten några snäpp. Då håller du dig inom de tänkta gränserna utan att behöva "testa" och tänka på Volt m.m.

Edit: Hups, nu blev det rundgång! Jag skrev tydligen exakt det "Thomas" föreslog. Lite trött redan

Men tack mc6 + Thomas.
Jag drog på XMP, och sen började jag på 2800MHz (gick bra), 2933MHz (no boot), 2900MHz (boot), så jag antar att jag kan lira på 2900 utav 3200 åtminstone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tack! 2933 gick inte, men 2900 då fick jag boot!

Permalänk
Hedersmedlem

@nadirian Härligt!
Fast om 2933 inte ens bootar så är det inte säkert att 2900 är helt stabilt; det är lite väl nära gränsen. Kan vara värt att sänka nåt steg till.
Se till att testa ordentligt med t ex TestMem5. memtest86 funkar också, men vad jag hört är TM5 bäst för att testa stabilitet vid överklockning osv, och memtest86 bäst på att testa om RAM-stickor är trasiga eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@nadirian Härligt!
Fast om 2933 inte ens bootar så är det inte säkert att 2900 är helt stabilt; det är lite väl nära gränsen. Kan vara värt att sänka nåt steg till.
Se till att testa ordentligt med t ex TestMem5. memtest86 funkar också, men vad jag hört är TM5 bäst för att testa stabilitet vid överklockning osv, och memtest86 bäst på att testa om RAM-stickor är trasiga eller inte.

Då ska jag göra det vid tillfälle .
Blir det krasch om det är ostabilt eller vad kan jag förvänta mig om det är ”dåligt”?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nadirian:

Då ska jag göra det vid tillfälle .
Blir det krasch om det är ostabilt eller vad kan jag förvänta mig om det är ”dåligt”?

Ja, det är det lättaste att märka. Fast med otur kan du få problem med filer som blir korrupta och liknande också, utan att det faktiskt märks av i stunden. (T ex att en fil läses in, sen blir nån bit i minnet felaktig, och sedan skrivs den ut till disk felaktig.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, det är det lättaste att märka. Fast med otur kan du få problem med filer som blir korrupta och liknande också, utan att det faktiskt märks av i stunden. (T ex att en fil läses in, sen blir nån bit i minnet felaktig, och sedan skrivs den ut till disk felaktig.)

Ser att testmem5 verkar vara windows only? Så jag får hålla mig till good ol' memtest tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nu har jag nog inte alls lika mycket erfarenhet som dig, men senast jag mecka med RAM så fick jag betydligt stabilare och bättre resultat när jag ställde in volt och latenser manuellt på minnen som inte fanns med på listan. Så bara för att det funkar med auto betyder nödvändigtvis inte att det blir rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av beejac:

Nu har jag nog inte alls lika mycket erfarenhet som dig, men senast jag mecka med RAM så fick jag betydligt stabilare och bättre resultat när jag ställde in volt och latenser manuellt på minnen som inte fanns med på listan. Så bara för att det funkar med auto betyder nödvändigtvis inte att det blir rätt.

Jo, du kan absolut få ut mera den vägen, men det är nog för bökigt för de flesta.

Jag kör manuellt själv i dagsläget för att jag kör med en blandning minnen med kretsar från två olika tillverkare och med olika specs. 2x16 GB 3000 MHz CL15 och 2x8 GB 3200 MHz CL16 tror jag de är enligt spec, men jag kör 3133 MHz CL14 på alltihopa. (Körde 3200 CL14 förut, men efter byte till 5800X3D fungerade det inte längre.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Skrivet av nadirian:

Det var exakt så här jag fick göra med min 6700K.

Köpte 3000mhz minnen och med XMP så bootar den kanske 25% av gångerna så jag behöll XMP och sänkte frekvensen till ~2933mhz och då bootar den, och fungerar, varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, du kan absolut få ut mera den vägen, men det är nog för bökigt för de flesta.

Jag kör manuellt själv i dagsläget för att jag kör med en blandning minnen med kretsar från två olika tillverkare och med olika specs. 2x16 GB 3000 MHz CL15 och 2x8 GB 3200 MHz CL16 tror jag de är enligt spec, men jag kör 3133 MHz CL14 på alltihopa. (Körde 3200 CL14 förut, men efter byte till 5800X3D fungerade det inte längre.)

Skrivet av Squallie:

Det var exakt så här jag fick göra med min 6700K.

Köpte 3000mhz minnen och med XMP så bootar den kanske 25% av gångerna så jag behöll XMP och sänkte frekvensen till ~2933mhz och då bootar den, och fungerar, varje gång.

Hur mycket tid orkade ni lägga på att "testa" ? Det är ju tidsödande att mixtra med latenserna och gå igenom boot/no boot.. "Ja den startade... blev det nåt bättre? Kanske?", "Nej nu blev det fel, ingen boot här inte... då får vi pilla lite".
Och om maskinen bootade, så köra memtest för att se om det blev stabilt?

Det låter väldigt tidsödande i mina öron (halvtrött förälder som bara vill att datorn ska fungera...)

Permalänk
Medlem

@nadirian En sak till som kan vara värt för dig att kolla är vilka DIMM slots du använder.

För att få bästa kompabilitet så ska minnena sitta i slot 2(A2) och 4(B2) räknat från cpu socket när du kör med 2 stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

@nadirian En sak till som kan vara värt för dig att kolla är vilka DIMM slots du använder.

För att få bästa kompabilitet så ska minnena sitta i slot 2(A2) och 4(B2) räknat från cpu socket när du kör med 2 stickor.

<Uppladdad bildlänk>

Men tack! Faktum är att jag hade nånstans i bakhuvudet att "det är såhär de ska sitta... Om man har 2". Så jag hade faktiskt satt stickorna på det sättet!

Shit vad alla har varit trevliga och hjälpsamma här! Jag hade inte förväntat mig det faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Att filer blir korrupta bara för att du har klockat minnet högt har jag svårt att tro. Ja windows blir instabilt men inte när man kopierar filer.

Skrivet av nadirian:

Hur mycket tid orkade ni lägga på att "testa" ? Det är ju tidsödande att mixtra med latenserna och gå igenom boot/no boot.. "Ja den startade... blev det nåt bättre? Kanske?", "Nej nu blev det fel, ingen boot här inte... då får vi pilla lite".

Det låter väldigt tidsödande i mina öron (halvtrött förälder som bara vill att datorn ska fungera...)

Vill du att det bara ska fungera ska du inte klocka eller använda xmp överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Om du vill optimera det perfekt så tar det såklart mycket tid, men det behöver du ju inte göra. Och det gjorde inte jag.

Välj XMP och sänk mhz med typ 100, funkar det så låt det vara. Om inte så sänk 50mhz till. tar 10min totalt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Att filer blir korrupta bara för att du har klockat minnet högt har jag svårt att tro. Ja windows blir instabilt men inte när man kopierar filer.

Att program blir instabila är ju för att bitar i minnet blir korrupta vid läsning/lagring/skrivning, och att de t ex motsvarade en minnesadress som sedan blir korrupt och den försöker läsa från, och antingen kraschar pga ogiltig access (klassikern 0xc0000005) eller att programmet läser fel data och sen kraschar för att den läste något helt galet som den inte kan tolka rätt.

Exakt samma sorts bitfel kan ju hända i data som sedan sparas till disk. Så det är absolut en risk.
Det är av samma skäl som ECC-minne rekommenderas till filservrar och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om du vill optimera det perfekt så tar det såklart mycket tid, men det behöver du ju inte göra. Och det gjorde inte jag.

Välj XMP och sänk mhz med typ 100, funkar det så låt det vara. Om inte så sänk 50mhz till. tar 10min totalt!

Ja jag har gjort som tidigare nämnt, 2933 fungerade inte, 2900 fungerade, och har fungerat hittills.
Så börjar väl såhär, och går ner mer, om det krånglar.

Om det krånglar massor så får jag väl slå av bara...

Permalänk
Medlem

Det kan vara nödvändigt att höja spänningen till modulerna vid överklockning. 1.5volt är inga problem med kylflänsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Ja jag har gjort som tidigare nämnt, 2933 fungerade inte, 2900 fungerade, och har fungerat hittills.
Så börjar väl såhär, och går ner mer, om det krånglar.

Om det krånglar massor så får jag väl slå av bara...

Du gör så klart som du vill, men om du inte har testat minnet så räkna med att filer kan gå åt skogen, exempelvis om du har semesterbilder på datorn eller liknande. Detta gäller också om du överför / kopierar filer från en disk, eller mellan diskar, USB-minnen eller mail. En korrupt fil kanske du inte märker av på åratal, om den inte används. Sparfiler för spel kan så klart också bli korrupta.

Detta behöver ju inte alltid ske, men det kanske sker precis vid fel tillfälle och att maskinen blir obrukbar tills den installerats om.

Om ovanstående inte spelar någon roll så är det väll bara att köra på.