AMD ASROCK FM2A85X-ITX Stänger av efter 30 sek

Permalänk
Medlem

AMD ASROCK FM2A85X-ITX Stänger av efter 30 sek

Hej,

Sätter ihop en liten 15liters pc av gamla delar och ett Packard Bell mini ITX Chassi. Det gick bra att installera win 10 och några adobe program. Men nu stänger den av sig väldigt fort. Det kan va en minut eller mindre.
Först trodde jag det var fläkten där bak som var problemet, jag hade satt den åt fel håll, så den blåste in i ställer för ut. Men nu har jag vänt den.

Jag tror det började när jag skulle sätta fast kylaren bättre på processorn. Den satt löst först, eftersom det inte var rätt fästen, så jag testade å dra fast den med små buntband. Kan det va att den sitter dåligt och blir överhettad?

Har testat att installera om windows, men kommer inte så långt, utan den stänger snart av sig igen. Hur felsöker jag bäst?

Specs på datan:

Mobo: AMD ASROCK FM2A85X-ITX
Cpu: AMD A10-6800K CPU A10-Series Quad-Core 4.1GHz 4M 100W Socket FM2
RAM: HyperX Savage 16GB (2x8GB) / 2400MHz / DDR3 / CL11 / HX324C11SRK2/16
PSU: SilverStone 450w SFX form
Fläktar: Fram Corsair 120mm, bak Noctua NF-A6x25 PWM 60mm, AMD CPU-kylare.
GPU: Inget ännu, finns 240mm plats

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Stackars komponenter, hoppas allt är monterat ordentligt iaf när du försöker starta den.
Du kan kolla temps i BIOS, om inte kylaren får ordentlig kontakt så kan den överhetta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Stackars komponenter, hoppas allt är monterat ordentligt iaf när du försöker starta den.
Du kan kolla temps i BIOS, om inte kylaren får ordentlig kontakt så kan den överhetta.

Tack, vad bra, då kollar jag temp i BIOS. Det skulle kännas bättre med en kylare som passar. Ska se om jag hittar en för fästen för socket fm2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Är inne i bios nu, ser att cpu temp stiger från 40 grader , typ en grad varannan sekund. Precis när jag skrev det här var den uppe på 65, så la datorn av. Ska kolla cpu kylaren, och sätta fast den bättre.
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Inga mera zip ties

Testar så här:

Nu när jag startar står det att ett problem uppstod i windows. Och en felkod med mest nollor. Satte i win 10 usb:n, och testade igen, men datorn kommer bara till bios och stänger sen av, fortare än tidigare. Ska man vänta med och starta sedan man bytt kylpasta?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kylpasta bör väl bytas varje gång man monterar av kylarn. CPU-fläkt inkopplad på rätt port? Pröva cmosreset också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kylpasta bör väl bytas varje gång man monterar av kylarn. CPU-fläkt inkopplad på rätt port? Pröva cmosreset också.

Tack, någon kommenterade att jag satt kylarn upp och ned till och med. Ska hitta en som passar till fm2 socket. Har 80mm utrymme, så ska se om jag hittar nån som passar. Under tiden ska jag testa cmos reset. Tack för tipset

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kefflon:

Tack, någon kommenterade att jag satt kylarn upp och ned till och med. Ska hitta en som passar till fm2 socket. Har 80mm utrymme, så ska se om jag hittar nån som passar. Under tiden ska jag testa cmos reset. Tack för tipset

Det ser så ut vid första anblick ja men du har ju "benen" nedåt på sista bilden iaf.

Permalänk
Medlem

Tack, jag körde cmos reset, men det hjälpte inte. Bara för att testade jag att lägga pcn på sidan och hålla kylaren pressad mot processorn. Då håller datorn igång längre. Jag måste fixa en kylare som passar fm2 socket. Någon sa att fm3 är samma. Jag ser att det finns low profile kylare, men de har max 85w som rekommendation, och min cpu är på 100w. Jag har max 90mm mellan cpu och psu. Ska se om jag hittar nåt som kyler bra. Det kanske är bättre att ha en 65w processor när det är så tight med utrymme?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kefflon:

Tack, jag körde cmos reset, men det hjälpte inte. Bara för att testade jag att lägga pcn på sidan och hålla kylaren pressad mot processorn. Då håller datorn igång längre. Jag måste fixa en kylare som passar fm2 socket. Någon sa att fm3 är samma. Jag ser att det finns low profile kylare, men de har max 85w som rekommendation, och min cpu är på 100w. Jag har max 90mm mellan cpu och psu. Ska se om jag hittar nåt som kyler bra. Det kanske är bättre att ha en 65w processor när det är så tight med utrymme?

Köp en kylare med stöd för FM2/FM2+ eller AM3+.
Känns knäppt att försöka bråka med en kylare som inte passar med överhettningsavstängningar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Köp en kylare med stöd för FM2/FM2+ eller AM3+.
Känns knäppt att försöka bråka med en kylare som inte passar med överhettningsavstängningar.

Tack, jag köpte en Corsair H55 RGB nu. Hade inte ens fattat att det finns en backplate när man monterar kylaren. Nu kan det bara gå framåt. Lägger in en uppdatering här när den kommer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kefflon:

Tack, jag köpte en Corsair H55 RGB nu. Hade inte ens fattat att det finns en backplate när man monterar kylaren. Nu kan det bara gå framåt. Lägger in en uppdatering här när den kommer.

Du får berätta om du får någon framgång med en passande kylare!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det ska jag, känns som att det nte kan gå sämre nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du får berätta om du får någon framgång med en passande kylare!

Hallå, nu har jag hittat en kylare, som ser ut att ha rätt fästen. Tog bort fläkten i fram och satte kylarens fläkt och kylar elementet bakom.
Testar sätta fast cpu kylaren imorrn.

Permalänk
Medlem

Hallå, nu funkar det med nya kylaren. Var tvungen att göra extra hål, annonsen sa am3 men tror det var am4. Nu vill jag inte meka mer, men teoretiskt, skulle man kunna byta ut kylelementets fläkt mot en brun noctua? Tycker det verkar va bättre blås i dom.