Permalänk
Medlem

"Tyst" mekaniskt tangentbord?

Har letat lite efter ett mindre högljutt, men fortfarande mekaniskt tangentbord. Ser att det numera finns MX Silent Red Switches t ex: Är de mycket tystare än vanliga MX Brown eller fortfarande ungefär samma?

Inser att det aldrig kommer bli heltyst, men kom gärna med förslag. Vill ha fullsize eller 96%. Inte mindre än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Har letat lite efter ett mindre högljutt, men fortfarande mekaniskt tangentbord. Ser att det numera finns MX Silent Red Switches t ex: Är de mycket tystare än vanliga MX Brown eller fortfarande ungefär samma?

Inser att det aldrig kommer bli heltyst, men kom gärna med förslag. Vill ha fullsize eller 96%. Inte mindre än det.

hade en ducky one, tror att det var Cherry mx silent red men inte helt säker, i alla fall så var den verkligen så tyst som man bara kan tänka sig för ett mekaniskt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

hade en ducky one, tror att det var Cherry mx silent red men inte helt säker, i alla fall så var den verkligen så tyst som man bara kan tänka sig för ett mekaniskt tangentbord.

Har tittat lite på Ducky One 3, men Ducky verkar ha stora kvalitetsproblem om man kollar olika forum. Ska titta efter andra märken med Silent Red switches.

Permalänk
Medlem

Topre Realforce (eller HHKB) med Type S-brytare. Tyst och underbart att skriva på!

Permalänk
Medlem

Tyckte om svarta brytare väldigt mycket när jag hade sånna. Utbudet på tangentbord med dessa är dock lidande

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Topre Realforce (eller HHKB) med Type S-brytare. Tyst och underbart att skriva på!

Var köper man dem?

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Switcharna kommer aldrig bli tystare än ditt case tillåter, du kan tejp modda och smörja stabs/switchar för att tysta ned dem.

Annara skall keychron silent red vara tysta eller durock
https://www.keychron.com/products/keychron-silent-k-pro-switc...

https://www.maxgaming.se/sv/switchar/daybreak-67g-linjar-sile...

https://www.maxgaming.se/sv/switchar/t1-shrimp-silent-taktil-...

https://www.maxgaming.se/sv/switchar/ws-silent-tactile-switch

Några exempel...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har ett Keychron K8 Pro med röda brytare på jobbet, satte också in o-ringar för att bespara arbetskamraterna lite oljud, jag tror inte att det låter mer än ett vanligt tangentbord i plast nu. jag ångrar dock att jag köpte TKL, jag kan nog aldrig vänja mig av med numpad och den lilla enter-knappen.

Permalänk
Medlem

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/huntsman-v2-op...

Jag köpte ett sådant här i helgen, det är inte 100% tyst men har dämpade brytare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag köpte två såna här i förra veckan: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/mekanisk...

Tycker det är väldigt tyst för att vara mekaniskt (eller optiskt - vet inte om det räknas som mekaniskt?). Det är ruggigt bra pris så jag skulle köpa ett och testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/huntsman-v2-op...

Jag köpte ett sådant här i helgen, det är inte 100% tyst men har dämpade brytare.

Intressant. Reviews verkar tycka det är väldigt högljutt.
Dock V3.

The Bottom Line

Razer's Huntsman V3 Pro is an excellent keyboard that should appeal to serious gamers looking to improve their kill/death ratios—if they can bear the cacophonous key noise.

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Dock V3.

The Bottom Line

Razer's Huntsman V3 Pro is an excellent keyboard that should appeal to serious gamers looking to improve their kill/death ratios—if they can bear the cacophonous key noise.

Huntsman och allt som inte har Silent i namnet är väldigt högljutt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Polarn var ute efter ett tyst mekaniskt tangentbord också, så vi tittade lite djupare på det. Fann märket Akko som verkar få bra reviews. De har vissa väldigt tysta brytare också, typ Akko Fairy Switch.

Funderar på att byta ut mitt Keychron K10 till något Akko när ekonomin finns. Akko verkar ha rejälare trådlöst med (2.4Ghz), mitt Keychron är värdelöst på sitt Bluetooth, så jag är tvingad att köra med kabel.

Inget märke jag testat, så kan inte säga hur kvalitén är. Men ett tips att kolla igenom. Går ju att köpa ett hotswappable tangentbord från annat märke och köpa några tysta brytare med, t.ex. från Akko.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Dock V3.

The Bottom Line

Skrivet av Swedishchef_90:

Huntsman och allt som inte har Silent i namnet är väldigt högljutt

Ja, ljudlöst är det inte, typ.som triggerspakarna på en xbox one kontroll?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spännande detta, här sitter man med ett K70 och tycker man är cool.

Keychron V6 verkar intressant. Antar man kan köpa tystare switchar och byta ut.
Akko 5108b verkar också intressant, men måste läsa på lite. Blandade recensioner när jag kollade runt lite snabbt.

Edit: Nu funderar jag över skillnaderna mellan Keychron V6 och K10 Pro? Vilket ska man köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Akko 5108b verkar också intressant, men måste läsa på lite. Blandade recensioner när jag kollade runt lite snabbt.

Edit: Nu funderar jag över skillnaderna mellan Keychron V6 och K10 Pro? Vilket ska man köpa?

Jag bytte från k70 till huntsman v2, klicket från röda brytarna är borta men känslan är densamma om du nu föredrar det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Var precis 5108B jag kollade på också.

Som sagt man får göra sin egna bedömning

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag bytte från k70 till huntsman v2, klicket från röda brytarna är borta men känslan är densamma om du nu föredrar det?

Jag har ett K70 med bruna brytare. Men låter mycket ändå. Har haft det i många år.

Permalänk
Medlem

Jag har förälskat mig i MX Speed-brytarna, och använder dem numera överallt. De är ju inte definitionen av tysta, men låter klart mindre än traditionella brytare.

För ett par år sedan kom det ett billigt t-bord från Corsair som är lågprofil, denna: https://www.inet.se/produkt/6102227/corsair-gaming-k60-rgb-pr... Har jämfört med den dyrare K70 och jag tyckte K60 var betydligt trevligare. K70 hade en riktigt bångstyrig tjock sladd som jag inte kom överens med, t.ex. och den kostade i princip dubbelt så mycket utan att ge nåt annat än fluff. Corsair i ett nötskal, heh.

K60 är tyvärr utgången nu men det är definitivt mitt favoritbord och jag har det överallt, inkl på kontoret och ingen har faktiskt klagat på att det låter illa. Jag ser att det finns en uppdaterad version av storebror (K70) men den har jag inte testat. Oavsett så är MX Speed rekommendationen, och gärna lågprofil om du kan hitta det. Galet skönt att skriva på, och jag skriver hela dagarna! Mitt äldsta K60 är runt 4 år gammalt nu och fungerar fortfarande lika väl som det gjorde dag 1.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Nu köpte jag ett Keychron V6 MAX bara för det. Återkommer när jag testat. Positivt är att jag kan ha det kopplat till både hemma-PC och jobbdator, så slipper ha två olika tangentbord liggandes.

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Nu köpte jag ett Keychron V6 MAX bara för det. Återkommer när jag testat. Positivt är att jag kan ha det kopplat till både hemma-PC och jobbdator, så slipper ha två olika tangentbord liggandes.

Om du är villig att DIY så får de flesta brytare en mycket behagligare ljudprofil om du smörjer brytarna.
Finns även lite andra mods man kan göra beroende på tangentbord..

Permalänk
Medlem

Än så länge är jag mycket nöjd med mitt Keychron V6 MAX. Klart tystare än mitt K70, skönare att skriva på och coolt med alla möjligheter. Har det kopplat till två olika datorer via BT, men det klarar väl många tangentbord av idag.

Minus för att det är lite högt, så jag skulle nog behöva ett handledsstöd.