Tipsa mig om pump/fläktstyrning (snälla?)

Permalänk
Medlem

Tipsa mig om pump/fläktstyrning (snälla?)

Mitt retro-bygge på 771-sockel och Windows 7 går från motgång till motgång. En kollega förespråkar OCTO från Aqua Computer men programvaran som låter den känna CPU-värmen kräver Windows 10 eller senare.

Finns det någon fläkt/pumpstyrning som lyssnar på samma resurser som Open Hardware Monitor? Så slipper jag trassla med extra tempgivare. Och som funkar på Windows 7 också?

Har den även möjlighet att spoofa en anpassad rpm-signal utifrån pwm-signal så vore det guld värt.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har stöd för Windows 7, men Fan control är den bästa mjukvaran för att styra fläktar https://getfancontrol.com/

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vet inte om det har stöd för Windows 7, men Fan control är den bästa mjukvaran för att styra fläktar https://getfancontrol.com/

Tack. Ser att jag provade Fan Control i april, loggen ger samma svar nu. Var det nåt i Libre-biblioteket som saknades kring tidiga Xeon?

2024-09-17 22:55:27: System.TypeInitializationException: The type initializer for 'FanControl.MainWindow' threw an exception. ---> System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.
at FanControl.MainWindow.IsWindows11()
at FanControl.MainWindow..cctor()
--- End of inner exception stack trace ---
at FanControl.MainWindow..ctor()
at FanControl.Bootstrap.<Startup>d__15.MoveNext()
2024-09-17 22:55:27: System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.
at FanControl.MainWindow.IsWindows11()
at FanControl.MainWindow..cctor()
2024-09-17 22:55:30: System.TypeLoadException: Could not find Windows Runtime type 'Windows.UI.Notifications.ScheduledToastNotification'. ---> System.PlatformNotSupportedException: Operation is not supported on this platform.
--- End of inner exception stack trace ---
at Microsoft.Toolkit.Uwp.Notifications.ToastNotificationManagerCompat.Uninstall()
at Autofac.Core.Disposer.Dispose(Boolean disposing)
at Autofac.Util.Disposable.Dispose()
at Autofac.Core.Lifetime.LifetimeScope.Dispose(Boolean disposing)
at Autofac.Core.Container.Dispose(Boolean disposing)
at FanControl.Bootstrap.Dispose()
2024-09-17 22:55:30: System.PlatformNotSupportedException: Operation is not supported on this platform.

Så jag provade med senaste Fan Controller men den efterfrågar .Net 8.0 trots att den är installerad sedan försöket med Aqua Suite. .Net 8.0 lovar väl förvisso heller inget kring Win7. Det gick dock att installera.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Hittade LOLFan som bygger på Open Hardware Monitor, som jag vet fungerar, och LOLFan fungerar också! Går bara inte att googla på det, dyker bara upp en massa League of Legends träffar. Hur brukar det vara, hittas fläktutgångar bara sådär? Är det troligt att exempelvis en Aqua Octo eller en NZXT RGB / Fan Controller Gen 3 skulle funka med annan än sin tänkta mjukvara?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen