Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Nvidias vd: Vi kan inte göra datorgrafik utan AI längre

Permalänk
Melding Plague

Nvidias vd: Vi kan inte göra datorgrafik utan AI längre

Jensen Huang säger att AI-teknik är den enda vägen framåt för bättre datorgrafik för spel och annat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl förståeligt att det är nuvarande syn hos Nvidia, de tjänar extremt bra på nuvarande AI-våg.

Permalänk
Medlem

. <- Där är en pixel - gissa de övriga 33(sic!??)

Permalänk
Medlem

Han har väl inte fel med att rendera bra liten bild sedan uppskala ser otroligt mycket bättre än native vid samma FPS.

Permalänk
Medlem

Nvidias VD ser ut att vara AI genererad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Från att ha varit en skeptiker av DLSS till en som nu använder det dagligen i spel (har ett 4070) måste jag säga att jag kan hålla med honom i sak att tekniken bakom "fejkade" bildrutor blivit mycket kompetent, och jag tror att det är den vägen branschen kommer gå framöver. Lite att jämföra med hur vanlig turbo blivit på bilar med förbränningsmotorer, det ger en enorm prestandaskjuts (undantaget bilar från Japan som fortfarande föredrar sugmotorer framför turbo).

Däremot får jag känslan att det här uttalandet kommer från marknadsavdelningen snarare än teknikavdelningen. Självklart talar de i egen sak när de gör ett sådant här uttalande. Och som vi sett många gånger förut, olika tekniker hajpas upp rejält i perioder när de kommer, för att några år senare få lite av ett "backlash" när man inser att det också finns nackdelar. Se till exempel när begreppet "cloud" kom och alla verksamheter skulle upp i molnet. I dag vill jag hävda att vi tvärtom ser många företag som gör omvänd resa eftersom det blivit både väldigt dyrt och juridiskt snårigt att lagra all sin data i molnet. Eller åtminstone att man skapar någon form av hybrid med en del resurser i molnet och annat "on-prem". Extra angeläget just nu med tanke på AI och många (större) bolag som vill ha egna beräkningskluster för AI där de kan styra allt själva (i.o.m. att AI:n "känner till" verksamhetens data så blir det kritiskt att skydda).

Jag kan bara sia om framtiden, men jag tror att vi mer och mer kommer förlita oss på AI-genererade bildrutor i spel. Med tanke på den enorma prisutveckling vi sett på grafikkort de senaste åren, så blir jag inte förvånad om billigare kort som förlitar sig mer på DLSS (eller liknande tekniker) för att komma upp i hög FPS blir vanligare eftersom de helt enkelt är mer vänliga för plånboken. Pengar brukar ha en tendens att styra marknaden. Rent tekniskt kommer det nog däremot komma en tidpunkt då vi också uppmärksammar begränsningarna i ett beroende av AI-bildrutor. Det kanske inte finns någon sådan begränsning idag, men ponera exempelvis att det om några år kommer en ny effektiv metod för att göra fysikberäkningar i spel m.h.a. GPU (istället för CPU). Den typen av beräkningar kanske (eller inte) lämpar sig dåligt för AI och istället kräver "rå" beräkningskraft? Kanske ett dåligt exempel, men min poäng är att det är lätt att i början bli förförd av allt positivt med ny teknik och slänga sig huvudstupa fram utan att se nackdelarna, varpå det kan blir dyrt att i efterhand "backa bandet". Jag är försiktigt positiv.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

1 -> 32 det är alltså troligen 1 -> 16 + FG, alltså AI upscale 540p -> 4K eller 1080p -> 8K och frame generation

Tveksamt att man kan få till det utan många synliga artefakter. Idag krävs det väl ganska mycket mer pixlar renderade?

Permalänk
Medlem

Ai har redan börjat ersätta:

Ljudtekniker.
Musiker/låtskrivare.
Grafiker.
Spelutvecklare.
Översättare.
Lärare.
Filmskapare.
Skådespelare.
Med mera…

Det är inte 100%, men när tekniken blivit lite mognare kommer dagens 100% verka som 70%.

Gemene man struntar i hur de får sin underhållning då de inte har någon artistisk talang själva och inte tycker de som har det borde vara mer eftertraktade än alla andra.

Ai. Den stora utjämnaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1 -> 32 det är alltså troligen 1 -> 16 + FG, alltså AI upscale 540p -> 4K eller 1080p -> 8K och frame generation

Tveksamt att man kan få till det utan många synliga artefakter. Idag krävs det väl ganska mycket mer pixlar renderade?

Vet inte jag. Den kan generera Napoleon ridande på en katt utifrån två rader text. Varför skulle inte en halv miljon koordinater som dessutom har färg och transparens-information, kunna lösa en bra bild?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

"In a Gold rush sell shovels"

Många vill ha AI men knappt någon kan göra en produkt utav de. Nvidia har dock lyckats sälja sina produkter som smör nu när AI ruschen finns.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Om man får drömma. Tror ”fotorealistiskt” är nyckelordet här. Tänk typ köra PUBG i 720p, Ai skalar upp det till 4K samt ”målar” om det till verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vet inte jag. Den kan generera Napoleon ridande på en katt utifrån två rader text. Varför skulle inte en halv miljon koordinater som dessutom har färg och transparens-information, kunna lösa en bra bild?

För att det finns stora detaljerade krav på hur bilden ska se ut till skillnad från ditt exempel?

Permalänk
Medlem

AI kommer göra allt i framtiden och människor kommer knappt behövas eller ha nåt att göra i denna utveckling....

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ai har redan börjat ersätta:

Ljudtekniker.
Musiker/låtskrivare.
Grafiker.
Spelutvecklare.
Översättare.
Lärare.
Filmskapare.
Skådespelare.
Med mera…

Det är inte 100%, men när tekniken blivit lite mognare kommer dagens 100% verka som 70%.

Gemene man struntar i hur de får sin underhållning då de inte har någon artistisk talang själva och inte tycker de som har det borde vara mer eftertraktade än alla andra.

Ai. Den stora utjämnaren.

Ska vi bry oss bara om folk som har högskole/universitetsutbildning förlorar jobb? Vi använder så gärna snabbkassor och beställningsskärmar men folk som jobbar där kanske inte är lika viktiga att prata om?
Såg att nån känd tidning skrev för folk som läst litteratur och man ville skydda dom mot AI med, varför ska inte vi skydda ”lilla mannen” från tekniken med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ska vi bry oss bara om folk som har högskole/universitetsutbildning förlorar jobb? Vi använder så gärna snabbkassor och beställningsskärmar men folk som jobbar där kanske inte är lika viktiga att prata om?
Såg att nån känd tidning skrev för folk som läst litteratur och man ville skydda dom mot AI med, varför ska inte vi skydda ”lilla mannen” från tekniken med?

Där är det ju inte AI som ersätter dock.. bara ”vanlig” automatisering.

*edit* eller omfördelning av visst arbete och ansvar tillbaks till kunden, beroende på hur man ser det. (se senare i tråden)
Men i vilket fall inget som i sig har med AI att göra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jag har aldrig påstått det du skriver?

Eller missförstår jag dig?

Jag tror inte någon är skyddad. Men sen vet man inte vad det öppnar för nya möjligheter på sikt om alla kan göra det de vill om de orkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

För att det finns stora detaljerade krav på hur bilden ska se ut till skillnad från ditt exempel?

Och 4 miljoner infopunkter är inte detaljerat menar du?? (500k pixlar med 8bit info per pixel) Med 10 tokens får jag "typ" det jag frågade efter. Självklart får jag perfekt med en miljon tokens. Lägg till statiska bilder som referens och annat hårdkodat lullull. Dlss funkar redan bra idag, varför tvivlar du på att den ska bli bättre?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Så han som säljer produkten säger att produkten han säljer är ett måste för alla som håller på med dator grafik... Wow!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och 4 miljoner infopunkter är inte detaljerat menar du?? (500k pixlar med 8bit info per pixel) Med 10 tokens får jag "typ" det jag frågade efter. Självklart får jag perfekt med en miljon tokens. Lägg till statiska bilder som referens och annat hårdkodat lullull. Dlss funkar redan bra idag, varför tvivlar du på att den ska bli bättre?

Ja tvivlar inte på att det ska bli bättre men ditt exempel är orelevant. Bra kan ju diskuteras dessutom, visst man höjer dlss innan man sänker från native upplösning men det blir en gröt av det.

Permalänk
Medlem

Rent skitsnack.

DLSS är en krycka, och det är visserligen väldigt användbart för en omogen teknik, så som Ray-Tracing, men aldrig att jag någonsin i hela mitt liv skulle slå på det för enbart rasterisering.

Dagen man slutar göra framsteg med råprestanda, är dagen jag slutar köpa nya grafikkort.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

En vecka gammal nyhet. Rättelse: flera veckor gammal. Calle och Victor pratade om det i Virtuellt-podden 6 sept. Kan också ha varit den 26 augusti.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Rent skitsnack.

DLSS är en krycka, och det är visserligen väldigt användbart för en omogen teknik, så som Ray-Tracing, men aldrig att jag någonsin i hela mitt liv skulle slå på det för enbart rasterisering.

Dagen man slutar göra framsteg med råprestanda, är dagen jag slutar köpa nya grafikkort.

Jag använder seriöst hellre DLSS bara som AA än jag använder andra AA-tekniker förutom MSAA. I Baldur's Gate 3 så körde jag först DLDSR sen DLSS Quality på det. Jämförde olika grafikinställningar och med dom två teknikerna blev bilden helt klart lugnast.

Men jag är mer känslig mot hackiga telefonlinor likt helvetet i Fallout 4 än jag är ett löv som flickrar lite.

Ska tilläggas att jag kör 1440p 27-tumsskärm. 8K-upplösning på en 32-tummare hade ju sett bättre ut så upplösning och råkraft är alltid kung.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Och så råkar de sälja AI hårdvara, vilket sammanträffande....

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag skulle påstå att Jensen är direkt opartisk i det här...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Rent skitsnack.

Förstår inte riktigt din ståndpunkt iom att du inte ger någon vidare förklaring. Det är väl ganska uppenbart att AI/genererat innehåll är ett måste för att ta det mesta framåt vid det här laget. Det är väl ändå slutresultatet som spelar roll, sen om det är råprestanda eller finurliga lösningar som leder dit känns mindre viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

. <- Där är en pixel - gissa de övriga 33(sic!??)

.................................

Gissade jag rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Pratar du om färgdjup nu? Vad är 32 och 16?

Att han nämner det nu visar nog att DLSS 4 släpps kommande månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Rent skitsnack.

Retro-gaming är inget nytt. Jag älskar nintendo 8/16 bitars. Vill man spela utan AI kommer det gå i framtiden också.

Permalänk
Medlem

Det är en rimlig inställning att jobba smartare istället för hårdare. AI är den enda realistiska vägen mot high-end grafik i realtid, inom en överskådlig tid. Liksom, ska vi köra path tracing i vettiga upplösningar blir det till att hitta smarta lösningar för att det inte ska ta 20 minuter per bildruta. Vill vi dessutom gå mot mer realistiska simuleringar av ljus behövs verkligen mer än brute force.

Blir intressant att se vad Nvidia kommer med härnäst. Försöker Jens bereda väg för nästa generations GPU;er? Kanske nästa generation blir stenhårt fokus på RT och DLSS?

Permalänk
Medlem

Fler som säger att uppskalning är bättre än Native, fler som tror på det. Tillslut blir det sant. Ingen raketforskning där

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!