GTA 5 för PC får antifusk – kan få raytracing

Permalänk
Melding Plague

GTA 5 för PC får antifusk – kan få raytracing

Rockstar har släppt en ny uppdatering av datorversionen av GTA 5 som lägger till antifusksystemet Battleye.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna, man har valt att inte slå på stöd för Linux i BattlEye-implementeringen. Således fungerar inte MP med Steam Deck längre. Svaret från Rockstar är, ”Vi stödjer inte Linux officiellt ändå, prata med Valve”. Så korkat.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Bara för att man implementerar antifusk, så gäller det att nyttja det. I PUBG som nämns i artikeln så bannar man bara en del. Mycket pga att fuskare spenderar så pass mycket pengar i spelets valuta så skulle dom förlora för mycket om dom bannade alla fuskare.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Det står att BattleEye används av Fortnite också, men jag ville starkt minnas att det brukade stå "Easy anti cheat" när man startar det spelet. Går man in på både BattleEye och Easy Anti Cheat så står det att båda används till Fortnite, kör dom båda 2 till det spelet eller hur fungerar det egentligen? 😅

Grammatik
Permalänk
Medlem

Om jag fattat det rätt (reddit, inte testat själv) så finns det redan moddar som plockar bort det, så det känns som att det kanske mest är spel för galleriet

Tror dessutom det kan rättfärdiga en refund på steam eftersom det marknadsförts som spelbart

Permalänk
Snusfri

Har inget emot "anti-cheat" när det kommer till multiplayer, men det borde kunna lösas bättre då.
Det skull tex alltid kunna vara på när det kommer till öppna servrar, men på privata så är det upp till admin.

I GTAV så använder jag fusk för att få vapen tex, men enbart i SP då jag inte spelar MP.
Sedan i FC24 så slutade jag spela det helt ett tag då EA's anti-cheat förstörde även för oss som bara spelade career men till slut kom det en launcher som gick förbi den.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Bara 20 år för sent då, bra jobbat rockstar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Bara för att man implementerar antifusk, så gäller det att nyttja det. I PUBG som nämns i artikeln så bannar man bara en del. Mycket pga att fuskare spenderar så pass mycket pengar i spelets valuta så skulle dom förlora för mycket om dom bannade alla fuskare.

detdär måste vara spelvärldens äldsta myt att folk tror att utvecklarnas antifusk kan välja vem dem plockar bort och inte, och att utvecklarna skulle låta någon fuska för att man spenderar mer pengar på deras spel

Permalänk
Skrivet av superapan:

Värt att nämna, man har valt att inte slå på stöd för Linux i BattlEye-implementeringen. Således fungerar inte MP med Steam Deck längre. Svaret från Rockstar är, ”Vi stödjer inte Linux officiellt ändå, prata med Valve”. Så korkat.

Det var ju trist - jag gillade det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Bara 20 år för sent då, bra jobbat rockstar

Höll på att känna mig sjukt gammal... Som tur är överdrev du och spelet är endast 9 år gammalt på PC

Permalänk
Medlem

Hmm.. foliehatt på men en PS5 Pro version med Ray Tracing på ingång?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hoppa det inte börjar strula med linux nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Enligt deras egen statistik är det SJUKT många fuskare i PUBG, och det verkar precis som du säger att man väljer att se mellan fingrarna i ett stort antal fall för att dels hålla uppe antalet spelare men framförallt få ekonomin att gå runt.

Det är också svårt att bunta ihop så många fuskare som möjligt mot varandra eftersom det alltid behöver fyllas upp med "vanliga" spelare, som då får ett ganska hårt spel.

För att få ekonomin att gå runt skulle man kunna tänka sig någon form av månadskostnad för tjänsten, men risken är då stor att man inte får tillräckligt med spelare för att kunna fylla matcherna.

Finns det någon lösning? Att alla börjar fuska?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

detdär måste vara spelvärldens äldsta myt att folk tror att utvecklarnas antifusk kan välja vem dem plockar bort och inte, och att utvecklarna skulle låta någon fuska för att man spenderar mer pengar på deras spel

Man kanske väljer bort sådana som skjuter headshot genom byggnader och berg, men tillåter sådana som använder ESP och ser var alla är. Om vi säger att 90% fuskar. Om du tar bort alla 90% samtidigt som dessa 90% spenderar mer än resterande 10%. Hur gör du då?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Hmm.. foliehatt på men en PS5 Pro version med Ray Tracing på ingång?

PS5-versionen har ju redan ray tracing, den funkar väl på Pro också? Eller tänker du en med högre prestanda?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ska man ladda ned och spela det igen?
Finns det nya sidemissions och sånt?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Spelar du storyn ensam tror jag inte det finns något nytt. Märkte i alla fall inga större grejer när jag körde igenom storyn igen på PC nyligen körde första gången på 360 2013. Online har det däremot kommit innehåll som jag förstått det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Äntligen ett slut på fusket! Det finns alldeles för många triljonärer!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

PS5-versionen har ju redan ray tracing, den funkar väl på Pro också? Eller tänker du en med högre prestanda?

Ännu saftigare effekter men släppa ännu en ny release vågar de knappast 😂

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Allt nytt innehåll gäller endast Online ifall du inte visste. Vilket i sin tur has massvis med missions/sidemissions.

Tyvärr kan man inte riktigt köra det med mods, och gta 5 suger utan Realistic Handling V och Realistic Gun Sounds enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ännu saftigare effekter men släppa ännu en ny release vågar de knappast 😂

Det är ju inget som hade förvånat mig... kan man göra mer stålar så ska man ta chansen!

Permalänk
Medlem

9 år försent..
Online hade varit 10ggr roligare utan att folk förstör med cheat.
Till slut hamnar man själv i den sitsen då vänner slutar spela, mängder med fuskare på varje server och evigheter att spara till prylar från nya expansioner.
Att dom "fixar" det nu är lite meeeeh.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Höll på att känna mig sjukt gammal... Som tur är överdrev du och spelet är endast 9 år gammalt på PC

keyword, "på PC"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Man kanske väljer bort sådana som skjuter headshot genom byggnader och berg, men tillåter sådana som använder ESP och ser var alla är. Om vi säger att 90% fuskar. Om du tar bort alla 90% samtidigt som dessa 90% spenderar mer än resterande 10%. Hur gör du då?

90% av nått spel i världen fuskar inte, vilket oxå verkar vara en väldigt populär myt.
och antifusk sorterar inte ut någon.

Permalänk
Medlem

Gillar inte att de använder sig av ett anti-fusk på kernelnivå med tanke på hur instabilt spelets kod varit. Bland annat fanns det vid ett tillfälle ett RCE men som tur var enbart lät hackarna (f'låt, script-ungarna) köra redan existerande kod på den drabbades dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Gillar inte att de använder sig av ett anti-fusk på kernelnivå med tanke på hur instabilt spelets kod varit. Bland annat fanns det vid ett tillfälle ett RCE men som tur var enbart lät hackarna (f'låt, script-ungarna) köra redan existerande kod på den drabbades dator.

Kernel-nivå lär krävas för att ha en chans att hjälpa dock -- inte för att jag tror att det kommer göra underverk någon längre tid.

Om de inte designat det så sjukt dumt så kanske det inte hade varit ett sånt problem för början. De kör ju nån slags P2P-arkitektur där klienten har alldeles för mycket att säga till om. Om saker som vem som träffar vem, hur mycket pengar en karaktär har osv hanterades enbart på servern så skulle det inte se ut som det gör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Man sparkar ut alla jävla återkommande fuskare tills de slutar fuska eller slutar spela. Finns inga andra alternativ.
Om de betalat en massa så svider det kanske hårdare så de lär sig till nästa gång?

Dödar det spelet, so be it. (Hellre halvtom server än fylld av fuskare)
Men osannolikt så många fuskar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ha. mitt eset antivirus har fått för sig att blocka battleye\BEservicesx64.exe

Permalänk
Medlem

Blir detta påtvingat även om man har GTA 5 single player?

Jag betraktar kernel anti-cheat som en stor säkerhetsrisk och det är ingenting jag vill ha installerat i maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kernel-nivå lär krävas för att ha en chans att hjälpa dock -- inte för att jag tror att det kommer göra underverk någon längre tid.

Om de inte designat det så sjukt dumt så kanske det inte hade varit ett sånt problem för början. De kör ju nån slags P2P-arkitektur där klienten har alldeles för mycket att säga till om. Om saker som vem som träffar vem, hur mycket pengar en karaktär har osv hanterades enbart på servern så skulle det inte se ut som det gör.

Så sant. Tveksam till att BattlEye hanterar nätverkspaket, kvar blir då ett anti-cheat som förr eller senare kommer kringgås och de av oss med rent samvete tvingas köra potentiellt farlig programvara för att kunna spela.

Skrivet av ROGBear:

Blir detta påtvingat även om man har GTA 5 single player?

Jag betraktar kernel anti-cheat som en stor säkerhetsrisk och det är ingenting jag vill ha installerat i maskinen.

Du kan ställa in att BattlEye inte ska köras. Tror även att du kan skippa installationen helt. Om du redan har installerat det ska det gå att avinstallera. Men utan BattlEye kommer du aldrig åt onlinedelen. Vilket för vissa kanske bara är positivt.