Installera Windows 11 på icke kompatibel dator enligt Microsoft!

Permalänk
Medlem

Installera Windows 11 på icke kompatibel dator enligt Microsoft!

Har någon installerat Win 11 på en s k icke kompatibel dator och fått det att fungera? Om JA är det något speciellt man skall tänka på?

Permalänk
Medlem

Ja. Via modifierat USB-minne av Rufus.

Att MS säkerligen förr eller senare kommer att täppa till den möjligheten.

Edit: eller snarare att MS kommer att se till att Win11-installationer gjorda på icke-kompatibla datorer ej kommer att fungera. Bara en tidsfråga, enligt mig.

tillägg
Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClaJan:

Har någon installerat Win 11 på en s k icke kompatibel dator och fått det att fungera? Om JA är det något speciellt man skall tänka på?

Ja, både via rufus och via Insider preview programmet. Fungerat alldeles utmärkt för mig. Förutom att fixa själva installationsprogrammet med hjälp av rufus så är det inget speciellt tycker jag. Fungerat bra för mig. Däremot om det bara är CPU:n som inte är godkänd så behöver man inte fixa installationsprogrammet om man gör en clean install då installationsprogrammet inte kontrollerar CPU:n när man gör en clean install

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

ja det ska fungera för tillfället iaf.

men som de ovan säger vet inte hur länge till kan mycket väl vara så att de stänger till kryphålet snart.

har för mig att kravet tas bort med att ersätta filerna som sätter kravet med någon äldre variant av dem från win 10 installationsmediat men iom att microsoft börjat städa i sin kod och ta bort alla spår av win 10 i koden så är det inte omöjligt att de rätt vad det inte längre fungerar och vad som händer med installationer som kör dessa win 10 filer på installationen vet vi inte riktigt vad som kommer hända med

kan mycket väl vara så att:

1. inget kommer hända alls,
2. windows kommer inte kunna uppdateras längre,
3. den brickar hela operativsystemet på ickekompatibla system när uppdateringen installeras.

svårt att säga såhär i förväg vad som faktiskt kommer hända den dagen om den någonsin inträffar så vi kan bara spekulera.

men som sagt just nu ingen fara att installera på ickekompatibelt system men ha i bakhuvet att du mycket väl en dag kan starta datorn till ett brickat Operativ utan förvarning om MS känner för det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/nyhet/39640-nasta-stora-windows-1...

Citat:

Trots att 24H2-versionen lanserar skarpt i oktober är det ändå inte garanterat att den kommer att funka på alla datorer som kör Windows 11. Enligt Microsoft kommer uppdateringen inte kunna installeras på datorer med processorer som är äldre än sjunde generationens Intel eller andra generationens AMD Ryzen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ja, men om du kollar kommentarer så är vi skeptiska till att det inte kommer gå att installeras. Har inte varit några nyheter om att det inte alls går att installera på äldre datorer. och länken till MS som de länkar till i nyheten så står det inget om några krav. Den enda nyheten är att de tagit bort POPCNT men det finns stöd för det hos Intel sedan 2008 och AMD sedan 2011. Jag jävligt skeptisk till det som Sweclockers skriver

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, men om du kollar kommentarer så är vi skeptiska till att det inte kommer gå att installeras. Har inte varit några nyheter om att det inte alls går att installera på äldre datorer. och länken till MS som de länkar till i nyheten så står det inget om några krav. Den enda nyheten är att de tagit bort POPCNT men det finns stöd för det hos Intel sedan 2008 och AMD sedan 2011. Jag jävligt skeptisk till det som Sweclockers skriver

Den som lever får se.

MS borde vara tydligare eller helt enkelt ta ett beslut kring vad som gäller och ska gälla framledes.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Den som lever får se.

MS borde vara tydligare eller helt enkelt ta ett beslut kring vad som gäller och ska gälla framledes.

MS är jättetydliga med System Requirements
Att man kan få igång en maskin utan "Microsoft Support" är inget konstigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

MS är jättetydliga med System Requirements
Att man kan få igång en maskin utan "Microsoft Support" är inget konstigt.

Om de hade varit tillräckligt tydliga så hade det inte skapats en massa nyhetsartiklar och foruminlägg med frågor och diskussion kring ämnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Den som lever får se.

Då var det uppdaterat i nyheten och det var som jag trodde POPCNT som de syftade på och har rättat nyheten efter att jag skickat en "rättelse".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om de hade varit tillräckligt tydliga så hade det inte skapats en massa nyhetsartiklar och foruminlägg med frågor och diskussion kring ämnet.

Fast MS har iallafall sedan Windows släpptes, dvs oktober 2021 varit tydliga med vad de officiellt stödjer. Nyheten idag var felskriven och det är Sweclockers fel och inte MS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast MS har iallafall sedan Windows släpptes, dvs oktober 2021 varit tydliga med vad de officiellt stödjer. Nyheten idag var felskriven och det är Sweclockers fel och inte MS

Har de verkligen det? POPCNT var väl t.ex. inte specat från första början, eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du verkligen aldrig noterat att folk kan tjafsa i det oändliga om saker som egentligen är jättetydliga? Googla upp några plattjordsfantaster på YT så får du se.

Jag tycker det är helt tydligt vad MS menar. Jag tror inte diskussionen kring Win 11 drivs av oförståelse, utan av förhoppningen om att om man tjatar tillräckligt mycket så kommer MS att ändra sig. Kraven har varit oförändrade i fyra år. De har inte ändrats en millimeter. De kommer inte att ändras. MS kan inte vara tydligare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har de verkligen det? POPCNT var väl t.ex. inte specat från första början, eller?

I o med att alla CPU:er som MS stödjer officiellt har stöd för POPCNT så är det inget som MS behöver skriva ut/specificera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Skrivet av jnsson:

I o med att alla CPU:er som MS stödjer officiellt har stöd för POPCNT så är det inget som MS behöver skriva ut.

Precis, det hårda kravet på POPCNT påverkar inte öht deras befintliga lista över kompatibla CPUer.

Det är om man redan från början var utanför den listan, men rundat systemkraven, som förutsättningarna förändras för en del riktigt gamla datorer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, både via rufus och via Insider preview programmet. Fungerat alldeles utmärkt för mig. Förutom att fixa själva installationsprogrammet med hjälp av rufus så är det inget speciellt tycker jag. Fungerat bra för mig. Däremot om det bara är CPU:n som inte är godkänd så behöver man inte fixa installationsprogrammet om man gör en clean install då installationsprogrammet inte kontrollerar CPU:n när man gör en clean install

Någon som vet vad beteckningen som står t.ex i5 7200u betyder. För det har någon betydelse tydligen om man kan installera win11 eller inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Någon som vet vad beteckningen som står t.ex i5 7200u betyder. För det har någon betydelse tydligen om man kan installera win11 eller inte..

Första siffran, dvs 7 är generation. Minst 8 vill MS ha. 200 är modell. U? Laptop-variant?

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Första siffran, dvs 7 är generation. Minst 8 vill MS ha. 200 är modell. U? Laptop-variant?

Grymt tack för ett bra svar då vet jag..
Men nästa fråga då. Vågar man installera Windows 11 även om det är en GEN 7 processor? Allt annat är kompatibelt utan det 🥺
Det är en "HP EliteBook x360 1020 G2 Notebook"

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Men nästa fråga då. Vågar man installera Windows 11 även om det är en GEN 7 processor? Allt annat är kompatibelt utan det 🥺

Enligt mig ja, särskilt om man har en 6:e eller 7:e gen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Enligt mig ja, särskilt om man har en 6:e eller 7:e gen.

Så du tror inte det påverkar processen och allt så mycke så datorn kraschar totalt.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Så du tror inte det påverkar processen och allt så mycke så datorn kraschar totalt.?

Nej. Jag har en dator med en 7:e generations i3 utan problem och använde en 6:e generationens i5 i 9 månader utan problem. Har också en HP Elitebook från 2012 som har haft i5 och som jag uppgraderade till en i7 som fungerar alldeles utmärkt med windows 11

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Jag nämnde det ovan. I dagsläget, visst, inga problem.
Men Microsoft kommer troligen täppa till det hålet förr eller senare...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClaJan:

Om du ska installera på en VM så ge den minst två kärnor annars går det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej. Jag har en dator med en 7:e generations i3 utan problem och använde en 6:e generationens i5 i 9 månader utan problem. Har också en HP Elitebook från 2012 som har haft i5 och som jag uppgraderade till en i7 som fungerar alldeles utmärkt med windows 11

Grymt.. tack för alla svar. Nu ska jag installera Windows 11 på direkten..
Det är.väl bara att installera via installations assistenten antar jag.

Eller måste jag göra de på en annan väg..

Windows 11 installations media via usb låter som en bättre ide kanske

Permalänk
Medlem

Ännu en tråd startad och övergiven av TS. Amazing.

https://www.sweclockers.com/medlem/348903/tradar

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Installering via installationsassistenten kommer inte fungera, där kommer den gnälla. Kör via usb och clean install så bör det fungera

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Som ovan, med USB-minne. Lägger till att du måste aktivera val i Rufus också för att komma förbi kontrollen i installationsprogrammet.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Som ovan, med USB-minne. Lägger till att du måste aktivera val i Rufus också för att komma förbi kontrollen i installationsprogrammet.

Det behöver du inte om det BARA är CPU:n som inte är godkänd. Har datorn UEFI, stöd för Secure Boot och TPM så behöver man inte Rufus. Installationsprogrammet kontrollerar inte CPU:n om man gör en clean installation. Jag har själv gjort det på 2 datorer där det bara är CPU:n som inte är godkänd och det har fungerat utan problem

La till lite på en mening
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Så via "Rufus" är bäst och aktivera nått val då man kringår kontrollen om datorn är kompatibel.

För jag försökte med ett Windows installationd media som man kan göra via Microsoft och de gick inte..

Ska bara hitta vart man laddar ner oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Så via "Rufus" är bäst och aktivera nått val då man kringår kontrollen om datorn är kompatibel.

För jag försökte med ett Windows installationd media som man kan göra via Microsoft och de gick inte..

Ska bara hitta vart man laddar ner oxå.

Du behöver inte Rufus om du har TPM på datorn. Gör en CLEAN install, alltså boota från USB-minnet och inte datorns lagringsutrymme. Installationsprogrammet kontrollerar inte CPU:n om man gör en CLEAN install om det bara är CPU:n som inte är godkänd

Visa signatur