Har bestämt mig för att byta ut min lastgamla mainskärm till 4k. Används mest för arbete, men spelar lite också dock inte till den utsträckning att jag prioriterar 4k upplösning i alla spel. Spelar en blandning av äventyr och fps, så jag kommer att vilja köra skalat i 1080p för åtminstone fps spel.
Mitt grafikkort är RX 7600 8GB, så inte något monster men klarar de titlar jag spelar bra i 1080p, kanske klarar någon även i 4k, men i annat fall är jag framtidssäkrad med skärm inför nästa uppgradering av GPU.
Men vad är det jag behöver leta efter för att veta om skalningen kommer att fungera bra? Kommer det fungera över huvud taget med mitt grafikkort, eller saknas det stöd som behövs i GPU/drivrutin? Vet inte riktigt vad jag ska leta efter eller tänka på vid köp av skärm? Kan någon hjälpa mig reda ut begreppen och tekniken?
Och nej, jag kommer inte köpa en 1440p skärm, jag älskar 4k de tillfällen jag fått möjlighet att testa att arbeta på en sån skärm, och det upptar den mesta av min tid framför datorn.