Permalänk
Medlem

Ny på fiber

Jag har tänkt att koppla ihop min Unraid server med min dator i huset. Och vill försöka få till en 10gb uppkoppling jag kommer använda mig av två Mellanox connectx 3kort och en Mikrotik crs305 switch. Har valt en industrikabel som ska tåla lite mer då jag måste dra den genom en pemslang. Men valet av fiberkabel och sfp+ moduler är förvirrande.
kan någon är säga mig om det jag valt kommer fungera.

Permalänk
Medlem

Bara en sanity check: Du känner till att du kan köpa SFP+-moduler för 10Gbit för vanlig kopparkabel? Om avståndet inte är för stort så blir det enklare och förmodligen billigare också.

Permalänk
Medlem

Jo det vet jag om. Men det rör sig om 50meter och det kanske funkar med vanlig kopparkabel men jag vill kunna uppgradera senare om det finns behov. till 40gb eller 100gb. Mest fundersam över sfp+ modulerna om de funkar, finns ju hur många som helst att välja mellan.

Permalänk
Medlem

Och FS.com i all ära men 500kr/st för modulerna känns lagom saftigt, du bör komma bra mycket billiggare undan på Amazon.se om du bara läser reviews och ser till att du inte får grisen i säcken..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Kanske lite dyrt, men om nån här kan säga det m jag valt rätt moduler så kan jag leta vidare på amazon.

Permalänk

Vid simplex behöver du tänka på att ha omvända TR/RX på andra sidan (transmit (TX) receive (RX)), nu har du valt 1330TX/1270RX på båda sidor.
En av dem får du byta till 1270TX/1330RX.

Permalänk
Medlem

Okej jag ska dubbelkolla tack för hjälpen 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacariuz:

Jag har tänkt att koppla ihop min Unraid server med min dator i huset. Och vill försöka få till en 10gb uppkoppling jag kommer använda mig av två Mellanox connectx 3kort och en Mikrotik crs305 switch. Har valt en industrikabel som ska tåla lite mer då jag måste dra den genom en pemslang. Men valet av fiberkabel och sfp+ moduler är förvirrande.
kan någon är säga mig om det jag valt kommer fungera.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

jag började precis så när jag gick över till fiber lan, (började med samma hårdvara, och ville bara ansluta serverar och datorer) det jag kan säga är att du behöver inte några industri kablar varken för kabel i rör eller löst, när jag började trodde jag att det skulle vara superkänsligt och köpte kabel med förstärkning osv det enda det gav var stelare kablar som var svårare att böja. ska du inte typ vika kabeln och hoppa på den ser jag inte att du behöver detta. Jag drog mina i flex rör både ute/i mark och inne, samt har jag ett gäng helt löst. enda som strulat med fiber är när det kommit in damm i uttag eller när jag råkat blanda sfp med sfp+, när det gäller damm tex i server rummet så har jag fiber uttaget för inkommande internet ovan server skåpet, där har jag fått sätta en tät skydds låda över uttaget då servisskåpets kanal fläkt blåst in damm i kontakten. sedan har det strulat med vissa Passive Direct Attach Copper Twinax kablar dom tycks vara väldigt känsliga för hur dom böjs till skillnad mot fiberkablen

enda sättet för mig att få bort dammet var med en fiberpenna, alla andra försök att blåsa bort det eller försöka tvätta med tops osv fungerade inte för mig.

idag har jag ett 10-tal fiber kablar som går till olika punkter ute/inne
jag kör denna kabeln överallt både på korta avstånd 1m och som längst 55m
https://www.fs.com/de-en/products/74386.html?attribute=845&id...
samt dessa: https://www.fs.com/de-en/products/65336.html

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag började precis så när jag gick över till fiber lan, (började med samma hårdvara, och ville bara ansluta serverar och datorer) det jag kan säga är att du behöver inte några industri kablar varken för kabel i rör eller löst, när jag började trodde jag att det skulle vara superkänsligt och köpte kabel med förstärkning osv det enda det gav var stelare kablar som var svårare att böja. ska du inte typ vika kabeln och hoppa på den ser jag inte att du behöver detta. Jag drog mina i flex rör både ute/i mark och inne, samt har jag ett gäng helt löst. enda som strulat med fiber är när det kommit in damm i uttag eller när jag råkat blanda sfp med sfp+, när det gäller damm tex i server rummet så har jag fiber uttaget för inkommande internet ovan server skåpet, där har jag fått sätta en tät skydds låda över uttaget då servisskåpets kanal fläkt blåst in damm i kontakten. sedan har det strulat med vissa Passive Direct Attach Copper Twinax kablar dom tycks vara väldigt känsliga för hur dom böjs till skillnad mot fiberkablen

enda sättet för mig att få bort dammet var med en fiberpenna, alla andra försök att blåsa bort det eller försöka tvätta med tops osv fungerade inte för mig.

idag har jag ett 10-tal fiber kablar som går till olika punkter ute/inne
jag kör denna kabeln överallt både på korta avstånd 1m och som längst 55m
https://www.fs.com/de-en/products/74386.html?attribute=845&id...
samt dessa: https://www.fs.com/de-en/products/65336.html

Låter ju intressant, industrikabeln var ju ganska mycket dyrare. Men jag måste köra med en enkel fiberkabel då jag tror det kan bli svårt nog att få den genom pemslangen. Men tack för tipset

Permalänk
Medlem

Någon anledning till att du kör Simplex istället för Duplex? Priset på transceivers brukar kunna vara betydligt högre när man behöver köra BiDi (bi-directional istället för en fiber för RX och en för TX).

Misstänker att du nog skulle klara dig alldeles utmärkt med vanlig OS2, men vet ju inte hur du tänkt dra kabeln.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hade gärna gjort det men det är trångt nog i pemslangen. Så det får bli lite dyrare.

Kan man köra 40gb eller till och med 100gb genom en simplex/enkel kabel? Det beror väl på switchen och modulerna eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacariuz:

Hade gärna gjort det men det är trångt nog i pemslangen. Så det får bli lite dyrare.

Kan man köra 40gb eller till och med 100gb genom en simplex/enkel kabel? Det beror väl på switchen och modulerna eller hur?

vad är det för inne mm på slangen? (bara nyfiken)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det är nog runt 25mm invändigt. Men de går 3 andra kablar där i. Jobbigt att dra ner genom kablar är det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacariuz:

Jag förstår. Ja det finns 40 och 100 Gbit/s BiDi-moduler såvitt jag vet. Du borde kunna filtrera dig fram till dem på FS.com om du filtrerar på BiDi och Single Mode.

Notera att 40 Gbps är QSFP+ (dvs. 4 * 10 Gbit/s) och 100 är QSFP28 (4 * 25 Gbit/s). QSFP28-portar är bakåtkompatibla med QSFP+ (med lägre hastighet givetvis) men inte tvärt om. Dessa BiDi-moduler lär inte vara speciellt billiga dock.

Ja, hastigheten beror främst på modulerna och enheterna de ansluts till. Det är en av de fina sakerna med fiber. Switchen du har ser ut att ha SFP+ så därmed blir du begränsad till 10 Gbit/s för tillfället.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tjo, vad har du för lagring i Unraid som "klarar/behöver" 10+Gbit/s?

Snurr med ZFS?
Cache med SSD alt. all lagring med SSD?

Permalänk
Medlem

Om du behöver spara på trådarna så är väll BiDi bra, viktigt såklart att du får rätt matchande våglängder.

Mikrotiks är generellt rätt tacksamma med SFP. Man kan stoppa det mesta i dem utan problem. Jag brukar köra "Cisco-kodade" och går alltid.

Permalänk
Medlem

Jag behöver egentligen inte 10Gbits utan gör detta mest som en kul grej. Och sedan kan det vara bra i framtiden tänker jag.
Har Xfs i unraid och en nvme cache disk. så det är när jag kör över till cache disken som jag kan få dra nytta av 10Gbits.

Permalänk

Du kommer nog nå max prestanda med 10 Gbit/s LAN i ett långt tag, finns nog ingen anledning att köra 40 eller 100 gb även för "skojs skull". I detta fall kan du ju även köra en vanlig hederlig Cat6A/E? enligt specifikationen ska den klara 10 Gbit/s upp till 100m (Cat6 upp till 55m).

Om du ändå tänker köra högre länkhastigheter genom fiber så behöver du tänka på styrkan som ljuset skjuter på varsin ände, du kan behöva ljusdämpare ((?) attenuators på engelska iaf) då ljuset kan bli så pass starkt att du bränner ut SFP:erna. Sedan vad jag vet är det oftast standard att såna hastigheter körs på längre distanser än 50m. Har aldrig sett eller hört någon som kör 40gb eller 100gb på så kort avstånd, såna hastigheter är ju oftast företagstjänster som kanske sträcker sig flera kilometer mellan kontor eller lokaler (10-40km). Jag tror att en bra början är att köra 10 Gbit/s med ethernet istället, du kan ju köra det genom en koppar-SFP om du saknar rj-45 av någon anledning (dock kan de bli rätt varma).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zydepoint:

Du kommer nog nå max prestanda med 10 Gbit/s LAN i ett långt tag, finns nog ingen anledning att köra 40 eller 100 gb även för "skojs skull". I detta fall kan du ju även köra en vanlig hederlig Cat6A/E? enligt specifikationen ska den klara 10 Gbit/s upp till 100m (Cat6 upp till 55m).

Om du ändå tänker köra högre länkhastigheter genom fiber så behöver du tänka på styrkan som ljuset skjuter på varsin ände, du kan behöva ljusdämpare ((?) attenuators på engelska iaf) då ljuset kan bli så pass starkt att du bränner ut SFP:erna. Sedan vad jag vet är det oftast standard att såna hastigheter körs på längre distanser än 50m. Har aldrig sett eller hört någon som kör 40gb eller 100gb på så kort avstånd, såna hastigheter är ju oftast företagstjänster som kanske sträcker sig flera kilometer mellan kontor eller lokaler (10-40km). Jag tror att en bra början är att köra 10 Gbit/s med ethernet istället, du kan ju köra det genom en koppar-SFP om du saknar rj-45 av någon anledning (dock kan de bli rätt varma).

Nu hade han ju väldigt trångt i slangen han ska dra kabeln i. Annars hade han kommit undan betydligt billigare med vanlig OM3/4 eller OS2 och billiga duplex-transceivers.

Håller han sig till 10 km-transceivers så bör det nog inte kräva attenuators även på korta, men det får man kolla. För de med längre räckvidd är det definitivt ett problem dock, som du säger.

I datacenter och mellan switchar kör man givetvis 40 eller 100 Gbit/s över korta avstånd med antingen DAC-kablar eller fiber. Finns också massvis av personer med homelabs som gör det också.

10GBASE-T är sämre än fiber på alla sätt förutom möjligheten till PoE. Det drar mer ström (och därmed dyrare i drift), genererar betydligt mer värme, betydligt dyrare transceivers (förutsatt att man klarar sig med billiga duplex-transceivers), etc.

Visa signatur