Snart enklare att stänga av reklam i Windows

Permalänk
Melding Plague

Snart enklare att stänga av reklam i Windows

De nya ändringarna kommer med 24H2-uppdateringen och kan stängas av i Inställningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Får se hur länge detta håller innan de ändrar funktionen igen... på något sätt känns det lite som att det blir svårare att hitta om flyttar runt funktionen hela tiden, även om den nya placeringen skulle vara mer logisk.

Allra bäst vore ju om man inte behövde få reklam i det OS som man betalat för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Får se hur länge detta håller innan de ändrar funktionen igen... på något sätt känns det lite som att det blir svårare att hitta om flyttar runt funktionen hela tiden, även om den nya placeringen skulle vara mer logisk.

Allra bäst vore ju om man inte behövde få reklam i det OS som man betalat för...

Nu har jag visserligen stängt av 3 inställningar, men jag ser fortfarande ingen reklam i mitt Windows 11 på mina datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Borde bara vara en ja eller nej ruta man kryssar när man installerar windows. Där det står, Vill du ha reklam från windows eller våra samarbetspartners.. ja eller nej. Sen inge mer. Inte hålla på att krångla till det

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så att de ändrar någon funktion utan bara styr om hur det presenteras i inställningar?

Ser ut som det, inte den största nyheten att skriva om kanske, men lite lite positivt om Windows iaf.
Slippa bocka bort 4 stycken utan kunna ta det på en bock/slide

"Now, Microsoft has reshaped the Privacy & security page in the settings app for more clarity in the Insider channel."

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Det blir väl lika mycket reklam?
Enda skillnaden är at den inte blir riktad?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu har jag visserligen stängt av 3 inställningar, men jag ser fortfarande ingen reklam i mitt Windows 11 på mina datorer

Nej, jag har aldrig sett någon reklam i Windows heller och jag har inte justerat några inställningar. Jag måste nog ta och Googla så att jag får se hur sådan reklam ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Nej, jag har aldrig sett någon reklam i Windows heller och jag har inte justerat några inställningar. Jag måste nog ta och Googla så att jag får se hur sådan reklam ser ut.

Inom EU så kommer du inte se lika mycket reklam i windows, som om du hade varit i usa där allt sånt skit verkar vara fritt för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det blir väl lika mycket reklam?
Enda skillnaden är at den inte blir riktad?

Lika lite i så fall tycker jag. Jag ser ingen reklam alls. Jag har bara ställt in

Samt "Let apps show me personalised ads by using my advertising ID"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

I Svenska/europeiska installationer har jag aldrig sett reklam faktiskt:)
Får gissa på att EU inte tillåter sånt, tyckte mig läsa liknande här i forumet för ett tag sen.
Nu läste jag vintersolen's inlägg också

Permalänk
Medlem

Aldrig sett reklam på någon av våra datorer här hemma. Skönt det.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Eftersom vi befinner oss inom EU så gör inte dessa inställningra så stor skillnad. Vi slipper redan de mesta oavsett.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Operativsystem och andra reklampelare - en dystopisk tragedi nu på en teater nära dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niolator:

Har du aldrig sett t.ex. att nyhetsartiklar poppat upp i startfältet? Eller random växelkurser, väder och så.

Det är en portal in i MSN.COM, om man väl klickar på den så får man en liten artikel och en massa annonser under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du aldrig sett t.ex. att nyhetsartiklar poppat upp i startfältet? Eller random växelkurser, väder och så.

Det är en portal in i MSN.COM, om man väl klickar på den så får man en liten artikel och en massa annonser under.

Har mer eller mindre alltid sett ut så här ända sedan innan release. Har aldrig sett någon reklam så vitt jag vet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Eftersom vi befinner oss inom EU så gör inte dessa inställningra så stor skillnad. Vi slipper redan de mesta oavsett.

Tack EU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fast den widgeten är ju inte reklam. Sen att du kan klicka in på portalen och läsa artiklar etc där reklam finns är ju inte samma sak som att ha reklam i Windows. I så fall är det ju samma sak att Edge visar reklamen från msn.com när man läser artiklar via den

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Vilken reklam?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Sigue Sigue Sputnik hade reklam mellan låtarna på sitt album Flaunt It. Men de var ju rätt over the top i hela sitt koncept.

Reklamen på Flaunt It.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Antar att edge/startmenyn/utforskaren inte är en del av windows… snart börjar de väl med mer reklam än innan. Typ hela låsskärmen eller massa widgets överallt? Litar verkligen inte alls på detta. De har ju haft liknande förr som inte fortsatte fungera

Permalänk
Medlem

Inte stänga av reklam

Det handlar inte om att stänga av reklam utan stänga av RIKTAD reklam... och det är ju skit samma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av car2ns:

Fast den widgeten är ju inte reklam. Sen att du kan klicka in på portalen och läsa artiklar etc där reklam finns är ju inte samma sak som att ha reklam i Windows. I så fall är det ju samma sak att Edge visar reklamen från msn.com när man läser artiklar via den

Det är reklam för MSN.COM specifikt. Som i sin tur har reklam för annat på sin sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är reklam för MSN.COM specifikt. Som i sin tur har reklam för annat på sin sida.

Skärmskjut så man ser vad du menar?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Plockade fram min andradator som faktiskt kör Windows 11 på och inte ändrat några inställningar för detta i p.g.a. orkar inte.

I hörnet i bilden ovan ser du dagens väder. Just nu ja. Men ibland kan MS där ha lite olika nyhetsrubriker, växelkurser, eller annat oklart. Syftet är att göra en nyfiken. Sen räcker det bara att hovra musen över (inte ens klicka, så kommer detta upp):

Och så ser man en massa nyheter av kvalité som fått Aftonbladet att rodna. Sen klickar man på en sån nyhet:

Som så klart öppnas upp i Edge. Vilket inte är min förvalda webbläsare. Säkert för att:

1. Pusha Edge.
2. Kringgå eventuell adblock man har installerad i sin primära webbläsare.

Scrollar man sedan ner i nyheten så möts man av detta:

Notera annonserna insprängda i flödet som om de vore artiklar. Visst, det står annons. Men OK. Vi klickar på den som heter "Internet leverantörer hatar det, men det är inte olagligt".

Jag tänker inte skärmdumpa den, men jag rekommenderar verkligen alla att klicka sig fram till och läsa denna "artikel-annons" som pushas av MSN. Inte för att köpa det, men för underhållningsvärdet:

https://buywifiblast.com/tech/wifi-tdv-se.php?affId=3C291410&...

Men för att sammanfatta så är det en skitsnacksdrypande säljpitch för en urkass WiFi-extender som inte ens har stöd för 5 GHz. För att få "snabbare internet hemma". Internetleverantörerna hatar det!!

Antalet klick för att komma från skrivbordet till att bli inlurad att köpa världens sämsta Wifi-extender är 2.

Först hovrar du (inte klickar) på informationsfältet. Sedan klick nummer 1 för att öppna artikeln. Sedan scrollar du lite (vilket inte är ett klick) och sedan klickar du (klick nummer två) på annonsen.

Dessutom har du blivit lurad att köra Edge också.

Och hur man stänger av det? Ingen aning. Klickar du på det så hittar du ingen bra option för att stänga av det någonstans. Jag vet att det finns nergrävt i inställningar någonstans som typ "tips på bra grejer" eller "intressant information" eller något liknande men jag sökte i inställningarna i cirka 30 sekunder och gav upp.

Så funktionen får vara på. Det är ändå min andradator som jag inte använder superofta.

Så ja, det finns reklam i Windows, och det suger.

Edit: Jag tog mig tiden att leta upp vad funktionen heter, och man ska högerklicka på aktivitetsfältet längst ner, gå in under Inställningar för Aktivitetsfältet, och sedan stänga av "Widgetar". För det är ju solklart att det är "Widgetar" man ska stänga av för att bli av med den där grejen på aktivitetsfältet som alltid syns och påkallar uppmärksamhet för att locka dig att starta Edge och kolla på reklam. Det vet ju alla vad en Widget är. Dark patterns anyone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Som så klart öppnas upp i Edge. Vilket inte är min förvalda webbläsare. Säkert för att:

1. Pusha Edge.

MSEdgeRedirect så skickas allt som tvingas köras i edge, till din standardwebbläsare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

MSEdgeRedirect så skickas allt som tvingas köras i edge, till din standardwebbläsare

Tack, men jag kör Linux på min maindator, där slipper jag det här strulet. På jobbet har de tryckt ut en grupp-princip som stänger av det. Den här datorn använder jag typ aldrig. Ska installera Linux på den när jag orkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tack, men jag kör Linux på min maindator, där slipper jag det här strulet. På jobbet har de tryckt ut en grupp-princip som stänger av det. Den här datorn använder jag typ aldrig. Ska installera Linux på den när jag orkar.

Ja MS har med tiden gjort att jag inte ens har en backup-burk med Windows längre. Jag orkar helt enkelt inte med den kundfientliga företagsvisionen som MS kör med nuförtiden.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Klippte bort allt för att inte spamma tråden.
Håller med till 100%
Det här är ju mer eller mindre samma sak som dom har kört med i åratal när man loggar ut från hotmail. Fast då har man ju alltid stängt den fliken och så har man sluppit all jävla dynga. Nu ska dom alltså pusha på en samma skit fast i själva operativsystemet.
BLÄ! och FY!

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Haha, ibland bara älskar jag hur jävla dumt det blir när man direktöversätter. Kommer definitivt säga skärmskjut framöver

Skrivet av pv2b:

Plockade fram min andradator som faktiskt kör Windows 11 på och inte ändrat några inställningar för detta i p.g.a. orkar inte.

<Uppladdad bildlänk>

I hörnet i bilden ovan ser du dagens väder. Just nu ja. Men ibland kan MS där ha lite olika nyhetsrubriker, växelkurser, eller annat oklart. Syftet är att göra en nyfiken. Sen räcker det bara att hovra musen över (inte ens klicka, så kommer detta upp):

<Uppladdad bildlänk>

Och så ser man en massa nyheter av kvalité som fått Aftonbladet att rodna. Sen klickar man på en sån nyhet:

<Uppladdad bildlänk>

1. Pusha Edge.

Scrollar man sedan ner i nyheten så möts man av detta:

<Uppladdad bildlänk>

Notera annonserna insprängda i flödet som om de vore artiklar. Visst, det står annons. Men OK. Vi klickar på den som heter "Internet leverantörer hatar det, men det är inte olagligt".

Jag tänker inte skärmdumpa den, men jag rekommenderar verkligen alla att klicka sig fram till och läsa denna "artikel-annons" som pushas av MSN. Inte för att köpa det, men för underhållningsvärdet:

https://buywifiblast.com/tech/wifi-tdv-se.php?affId=3C291410&...

Men för att sammanfatta så är det en skitsnacksdrypande säljpitch för en urkass WiFi-extender som inte ens har stöd för 5 GHz. För att få "snabbare internet hemma". Internetleverantörerna hatar det!!

Antalet klick för att komma från skrivbordet till att bli inlurad att köpa världens sämsta Wifi-extender är 2.

Först hovrar du (inte klickar) på informationsfältet. Sedan klick nummer 1 för att öppna artikeln. Sedan scrollar du lite (vilket inte är ett klick) och sedan klickar du (klick nummer två) på annonsen.

Dessutom har du blivit lurad att köra Edge också.

Och hur man stänger av det? Ingen aning. Klickar du på det så hittar du ingen bra option för att stänga av det någonstans. Jag vet att det finns nergrävt i inställningar någonstans som typ "tips på bra grejer" eller "intressant information" eller något liknande men jag sökte i inställningarna i cirka 30 sekunder och gav upp.

Så funktionen får vara på. Det är ändå min andradator som jag inte använder superofta.

Så ja, det finns reklam i Windows, och det suger.

Edit: Jag tog mig tiden att leta upp vad funktionen heter, och man ska högerklicka på aktivitetsfältet längst ner, gå in under Inställningar för Aktivitetsfältet, och sedan stänga av "Widgetar". För det är ju solklart att det är "Widgetar" man ska stänga av för att bli av med den där grejen på aktivitetsfältet som alltid syns och påkallar uppmärksamhet för att locka dig att starta Edge och kolla på reklam. Det vet ju alla vad en Widget är. Dark patterns anyone?

Helt sjukt ändå hur MSN.com är så jävla slö och bloated med reklam. Sidan påminner om en blanding mellan Hänt Extra och någon suspekt länk man tröck på när man satt och letade War3z back in the hay days.

///
Använder detta sedan ett tag tillbaka - https://pxc-coding.com/donotspy11/

DoNotSpy11 is the successor of DoNotSpy10, the world’s first antispy tool for Windows 10. Its straightforward user interface allows you to manage how Windows 10, Windows 11, Microsoft Edge, and Microsoft Office respect your privacy. Microsoft introduced many new “diagnostic” features with Windows 10.

These services help Microsoft collect usage data and thus provide a better service. However, collecting and sharing your data with one of the world’s leading technology companies puts your privacy at risk. There are services which are able to record your keyboard input, your speech, and any other user interactions. Others share your WiFi credentials with your contact or connect you to networks shared by your contacts.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Haha, ibland bara älskar jag hur jävla dumt det blir när man direktöversätter. Kommer definitivt säga skärmskjut framöver

Helt sjukt ändå hur MSN.com är så jävla slö och bloated med reklam. Sidan påminner om en blanding mellan Hänt Extra och någon suspekt länk man tröck på när man satt och letade War3z back in the hay days.

///
Använder detta sedan ett tag tillbaka - https://pxc-coding.com/donotspy11/

DoNotSpy11 is the successor of DoNotSpy10, the world’s first antispy tool for Windows 10. Its straightforward user interface allows you to manage how Windows 10, Windows 11, Microsoft Edge, and Microsoft Office respect your privacy. Microsoft introduced many new “diagnostic” features with Windows 10.

These services help Microsoft collect usage data and thus provide a better service. However, collecting and sharing your data with one of the world’s leading technology companies puts your privacy at risk. There are services which are able to record your keyboard input, your speech, and any other user interactions. Others share your WiFi credentials with your contact or connect you to networks shared by your contacts.

Generellt skulle jag nog avråda folk från att köra program som gräver in sig i ett OS på osupporterade sätt på det här sättet. Det finns risker med att:

1. Programmen slutar fungera vid en Windows-uppdatering, i bästa fall så startas datainsamlingen upp igen i all tystnad, i värsta fall så orsakar det skumma funktionsfel i datorn.

2. Programmen i sig blir hijackade eller uppköpta av någon som använder programmen för att göra sin egen datainsamling istället. (Händer ju ganska ofta med populära chrome-extensions t.ex.)

Det är inte sunt att köra ett OS som är fientligt inställt till en, som man måste hålla i schack för att någon ska komma på något nytt sätt att tjäna pengar på sina betalande kunder. Sen är man väl ibland tvungen att köra ett OS man inte gillar för vissa saker, men då får man hängna in OS:et används till på ångot sätt