Hemmakaraoke - behöver lite tips

Permalänk
Medlem

Hemmakaraoke - behöver lite tips

Tjena, jag har precis reggat mig och hoppas på lite hjälp från er.

Jag har tänkt överraska familjen med att skaffa karaoke hemma och fastnade direkt för appen Singo. Så jag har laddat ned den till vår Apple TV och allt verkar funka bra än så länge.

Men nu kommer min fråga; jag vill ju självklart att vi ska kunna sjunga med mikrofoner och att ljudet från dem kommer ut från samma högtalare som jag kopplat till tv:n, via en gammal Technicsförstärkare. På Singos hemsida tipsar de om olika karaokemaskiner här:
https://singa.com/blog/se/basta-karaoke-maskinerna/

...och jag tänkte att eftersom vi inte har några jättekrav skulle den första funka bra för vår del:
https://www.amazon.com/dp/B0C4GFQL98?&_encoding=UTF8&tag=sing...

Så jag undrar kort och gott om detta är en lösning som skulle funka bra med den utrustning jag har?
Just nu är Apple-TV:n och förstärkaren ihopkopplade så ljudet kommer ut jättebra ur högtalaren, men hur kopplar jag in en Karaokemaskin?

Hoppas jag gjort mig förstådd och att det finns någon eller några som kan komma med lite bra tips

Permalänk
Medlem

Hejsan o Välkommen till gänget

Jag är inte jätte haj på detta med karioke!

Men har läst några äldre liknande trådar här om karioke. Och det som oftast tipsas om är en ljudmixer av någon form.

Tästa att sök i forumet på karioke och se vilka mer trådar som finns, kanske finns svaret redan i dom 🤔🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé, tack.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt nu, men hittar inget som helt stämmer överens med mina funderingar.

Så frågan ligger fortfarande öppen om någon vii hjälpa till, tack

Permalänk
Medlem

Köp en ljudmixer och mikrofoner till den. Koppla ljud från Singo-appen till mixer och sen ljud ut från mixer till förstärkare. Sen är det bara att köpa snacks och köra hårt.

Permalänk
Rekordmedlem

Apparaten du länkar från Amazon verkar ju mer vara en fristående batteridriven sak, framgår inte på nått tydligt sätt om den har anslutningar som passar för att koppla in den till din stereo eller om den kan köras nätansluten.
Den var också väldigt billig så den lär nog inte hålla bra kvalitet eller låta bra.
Du behöver egentligen en mixer och så många mikrofoner som behövs och kablage i lämplig längd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar, @Galef och @mrqaffe!
Några bra tips på en mixer för en inte alltför stor peng?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JLJ27:

Tack för bra svar, @Galef och @mrqaffe!
Några bra tips på en mixer för en inte alltför stor peng?

Du borde nog ha en med minst 2 mikrofoningångar och den bör nog även ha en inbyggd effektenhet så du kan lägga på nån reverbeffekt.
Här har du ett par exempel på billiga.
https://www.amazon.se/BOMGE-DJ-ljudmixer-gr%C3%A4nssnitt-Blue...
ref=sr_1_5?
https://www.amazon.se/BOMGE-04E-ljudkortskonsol-USB-ljudgr%C3...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

En avgörande fråga här är hur du får ljudet från TVn/Apple TVn till din technics?

Om det är analogt går det absolut att slänga in ett mixerbord som mellanhand även om det kanske är en lösning du tar fram när det är dags så att säga, och inget som sitter permanent. Vi kan bolla vidare kring det när svar finns på frågan.

Om det är digitalt via hdmi blir det lite svårare…

Vi börjar där. Men, precis som du fått svar kring är maskinerna som länkats mer portabla lösningar tänkt för fest, men kanske inte för vardagsrummet.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Singa själva verkar föreslå en mixer, trådlösa mikrofoner och en HDMI audio extractor. Sen är det väl bara att se till att allt har kontakter som passar ihop.

https://help.singabusiness.com/sv/installationsguide-med-en-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

En avgörande fråga här är hur du får ljudet från TVn/Apple TVn till din technics?

Om det är analogt går det absolut att slänga in ett mixerbord som mellanhand även om det kanske är en lösning du tar fram när det är dags så att säga, och inget som sitter permanent. Vi kan bolla vidare kring det när svar finns på frågan.

Om det är digitalt via hdmi blir det lite svårare…

Vi börjar där. Men, precis som du fått svar kring är maskinerna som länkats mer portabla lösningar tänkt för fest, men kanske inte för vardagsrummet.

Ja, det är analogt (anser jag) på så sätt att det enbart är sladdar. Fast det står ju förvisso Digital Audio Out på tv:ns baksida.
Så här ser mina anslutningar/koppling ut i dagsläget.

Har uppdaterat bilden med ett foto.
Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Singa själva verkar föreslå en mixer, trådlösa mikrofoner och en HDMI audio extractor. Sen är det väl bara att se till att allt har kontakter som passar ihop.

https://help.singabusiness.com/sv/installationsguide-med-en-a...

Här krävs det alltså även en iPad, vilket jag inte riktigt förstår poängen med?
Det borde väl räcka med Apple TV + en "vanlig" TV?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JLJ27:

Ja, det är analogt (anser jag) på så sätt att det enbart är sladdar. Fast det står ju förvisso Digital Audio Out på tv:ns baksida.

<Uppladdad bildlänk>

Kör du digitalt ljud ut behöver du även en dac för att kunna koppla in dig i mixern.
Det lär duga med nån enkel kinesiumdac för ändamålet.
https://www.amazon.se/Jack-adapter-omvandlare-digital-ljudomv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kör du digitalt ljud ut behöver du även en dac för att kunna koppla in dig i mixern.
Det lär duga med nån enkel kinesiumdac för ändamålet.
https://www.amazon.se/Jack-adapter-omvandlare-digital-ljudomv...

Jag var precis och checkade vad jag hade där så jag kunde underlätta för er, så nu har jag uppdaterat bilden i mitt inlägg ovan. Det är en liknande omvandlare tror jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JLJ27:

Jag var precis och checkade vad jag hade där så jag kunde underlätta för er, så nu har jag uppdaterat bilden i mitt inlägg ovan. Det är en liknande omvandlare tror jag.

Ja då kopplar man in den på en stereoingång på mixern så kan du mixa mikrofon och tv ljudet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JLJ27:

<Uppladdad bildlänk>

Som jag fattar det har du alltså röd/vit rca-kabel in till din förstärkare?

Du har tur. En enkel mixer kan du koppla däremellan som då slår samman ljudet från Singa och mickarna. Antar att du tänker att du använder Singas app så du får text och musik från TVn va?

Bor du kring Sundsvall kan jag visa hur du får ihop det nån dag.

Vad gäller mixerbord; finns en uppsjö av begagnat att välja på. De flesta har ingång för flera mickar så du behöver inte vara särskilt påläst ens. Kanske skulle undvika Behringer, funkar men jag har haft lite problem med störningar/brum på dem när jag kört obalanserat.

Sedan behövs ofta nån adapter, RCA > teleplugg samt XLR balanserad > RCA obalanserad för att få ihop det.

Det är en lösning som kommer se lite rörig ut så du kanske får räkna med att ta fram/ta bort den när du ska köra. Dock slipper du gå via externa enheter typ ipad osv..

Mickar förresten… sikta på att hitta beggade Shure sm58 så har du samma förutsättningar som många rockstjärnor haft genom åren 😎😎

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag fattar det har du alltså röd/vit rca-kabel in till din förstärkare?

Du har tur. En enkel mixer kan du koppla däremellan som då slår samman ljudet från Singa och mickarna. Antar att du tänker att du använder Singas app så du får text och musik från TVn va?

Bor du kring Sundsvall kan jag visa hur du får ihop det nån dag.

Vad gäller mixerbord; finns en uppsjö av begagnat att välja på. De flesta har ingång för flera mickar så du behöver inte vara särskilt påläst ens. Kanske skulle undvika Behringer, funkar men jag har haft lite problem med störningar/brum på dem när jag kört obalanserat.

Sedan behövs ofta nån adapter, RCA > teleplugg samt XLR balanserad > RCA obalanserad för att få ihop det.

Det är en lösning som kommer se lite rörig ut så du kanske får räkna med att ta fram/ta bort den när du ska köra. Dock slipper du gå via externa enheter typ ipad osv..

Mickar förresten… sikta på att hitta beggade Shure sm58 så har du samma förutsättningar som många rockstjärnor haft genom åren 😎😎

Röd/vit RCA-kabel stämmer fint.

Singas app i TV:n stämmer också bra

Mixerbord har jag noll koll på, och varken jag eller familjen har några jättekrav. Jag vill att ljudet från Singa och mikrofonerna ska komma ut högtalarna samtidigt, that's it. Vi behöver inte 450 rattar för att kunna justera ljudbilder eller ekon, ha ha ha...!
Den här är ju länkad tidigare, och för mig ser den oerhört avancerad ut. Kanske mer för seriösa proffs? :

Enklast möjliga räcker gott nog för oss

Bor i Dalarna, så det är en bit bort också, men jag har fått enormt fin hjälp här hittills, så väl jag skaffar ett mixerbord så borde det ju kunna lösa sig känner jag. Detta är dock ett språk jag inte talar alls: RCA > teleplugg samt XLR balanserad > RCA obalanserad Det är grekiska för mig.

Jag antar att jag får se vad mixerbordet har för sladdar och uttag och ta det därifrån, men är det endast röd/vit RCA in och röd/vit RCA ut så fixar jag det nog

Permalänk
Medlem

Det lutar åt att jag skaffar den här mixern: https://www.amazon.se/BOMGE-04E-ljudkortskonsol-USB-ljudgr%C3...

...så jag tänkte bara kolla om detta är en lösning som borde funka?
Har ritat litet tjusigt på min tidigare bild så att det ska vara enkelt att förstå

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JLJ27:

Det lutar åt att jag skaffar den här mixern: https://www.amazon.se/BOMGE-04E-ljudkortskonsol-USB-ljudgr%C3...

Har ritat litet tjusigt på min tidigare bild så att det ska vara enkelt att förstå

<Uppladdad bildlänk>

Det ser principiellt rätt ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLJ27:

<Uppladdad bildlänk>

Om man kollar på de två sista bilderna på på enheten i Amazon länken. Så är inputen inte där som du har ritat och den använder inte RCA som ingång, utan en 4,1" kontakt som de har skrivit. Dock svårt att avgöra om en sådan kanske kommer med eller behöver köpas separat. Men en adapter (om detta är rätt) värkar inte vara omöjlig att få tag på i så fall i alla fall
Men bortsett från de så ser det bra ut skulle jag säga

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av JLJ27:

Röd/vit RCA-kabel stämmer fint.

Singas app i TV:n stämmer också bra

Mixerbord har jag noll koll på, och varken jag eller familjen har några jättekrav. Jag vill att ljudet från Singa och mikrofonerna ska komma ut högtalarna samtidigt, that's it. Vi behöver inte 450 rattar för att kunna justera ljudbilder eller ekon, ha ha ha...!
Den här är ju länkad tidigare, och för mig ser den oerhört avancerad ut. Kanske mer för seriösa proffs? :

Enklast möjliga räcker gott nog för oss

Bor i Dalarna, så det är en bit bort också, men jag har fått enormt fin hjälp här hittills, så väl jag skaffar ett mixerbord så borde det ju kunna lösa sig känner jag. Detta är dock ett språk jag inte talar alls: RCA > teleplugg samt XLR balanserad > RCA obalanserad Det är grekiska för mig.

Jag antar att jag får se vad mixerbordet har för sladdar och uttag och ta det därifrån, men är det endast röd/vit RCA in och röd/vit RCA ut så fixar jag det nog

Ursäkta sent svar

Kitet du länkat lär funka, finns andra modeller med enklare interface men det är nog strunt samma - kvalitetsmässigt är det nog ungefär lika.

Kontakten du skriver om är 1/4 tum, 6,3mm phonoplugg, dvs en ”stor” hörlurskontakt. Det var sådana adaptrar jag menade, RCA-teleplugg. Billig, finns på Kjell&co.

Du bör inte använda 2-track in/utgångarna av den enkla anledningen att de är gjorda för inspelning, och åsidosätter oftast volymkontroll osv. Bättre att använda line-in från TVn och Line-out till förstärkaren. Med ovan nämnda adaptrar då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Toppen, jag uppskattar verkligen all fin hjälp jag fått av er här, stort tack

Permalänk
Medlem

Helt orelaterat till din fråga men jag kör https://github.com/UltraStar-Deluxe/USDX som är en klon av Sing Star, tycker det är nice. Men är lite jobb med att fixa alla låter

Permalänk
Medlem

Ursäkta sent svar

Kitet du länkat lär funka, finns andra modeller med enklare interface men det är nog strunt samma - kvalitetsmässigt är det nog ungefär lika.

Kontakten du skriver om är 1/4 tum, 6,3mm phonoplugg, dvs en ”stor” hörlurskontakt. Det var sådana adaptrar jag menade, RCA-teleplugg. Billig, finns på Kjell&co.

Du bör inte använda 2-track in/utgångarna av den enkla anledningen att de är gjorda för inspelning, och åsidosätter oftast volymkontroll osv. Bättre att använda line-in från TVn och Line-out till förstärkaren. Med ovan nämnda adaptrar då.

Har beställt mixern nu och hittade då denna bild på Amazon.

Tolkar jag det rätt om det är en sån här jag behöver?

Permalänk
Skrivet av JLJ27:

Har beställt mixern nu och hittade då denna bild på Amazon.
<Uppladdad bildlänk>

Tolkar jag det rätt om det är en sån här jag behöver?
<Uppladdad bildlänk>

Yes det är den typen av kabel du behöver. Det går också att bara sätta adaptrar på dina befintliga kablar om du redan har sådana med rca-kontakt idag. Länkar till kjell&co nu, finns billigare men även hos dem blir det bra om man köper fyra samtidigt: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Ursäkta lång länk 😅

Visa signatur

Permalänk

Kan rekommendera DS-K2 vilket är två mikrofoner och en dosa som kan kopplas in med 3.5mm eller USB-c är inte det bästa som finns men en praktisk lösning om man bara är efter mikrofon ljud med effekter. finns på SHEIN av alla ställen för ett par hundra och AliExpress lite dyrare: https://www.aliexpress.com/i/1005007074166501.html

Själv använder jag även Melody Mania, finns på steam är en fork av ultrastar som är lite mer förenklad men har funktioner som pitch och speech detection när man skapar egna låtar till spelet. Kan även automatiskt separera ljud från låtar som, finns dock endast med spleeter.

För att skapa låtar använder jag Ultrasinger som finns på GitHub. Använder sig av whisper, demucs och crepe för att i princip få en perfekt spelbar låt från en ljudfil. Det kan dock vara knepigt att få det att fungera på Mac men går.

Vill också säga att jag bara ibland använder DS-K2 till melody mania eftersom det endast går ut i en mixad kanal med effekterna. Alltså kan man inte vara två eller använda för kraftiga effekter och känna igen pitch.

Permalänk
Medlem

Jag har testat fram och tillbaka under många år och vi kör numera en enkel setup.

Karafun (lätt bästa appen, finns till android och vi kör appen i tv).
Ljudet ut från tv till högtalare.
Ljudet från mic i helt separat högtalare.

Vi upplevde att, oavsätt vad vi egentligen gjorde med konsumentprodukter, så fick vi en liten latency.
När vi har testat med proffsiga mixerbord har vi inga problem, men då kostar det därefter.
Alla har en högtalare till TV, när vi är hos kompisar behöver vi då bara ta med micarna, dess lilla mixer (från trådlöst till trådbundet) och en lite bättre högtalare med 3,5mm.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Fick hem mixern idag och har precis kopplat in den, och det funkar galant!
Sen kan man ju alltid finjustera med alla knappar och rattar, men det tar sig med tiden.

Stort tack igen för all hjälp, jäkligt fint forum!