Målad vägg istället för projektorduk?

Permalänk
Medlem

Målad vägg istället för projektorduk?

Har ett rätt litet vardagsrum där det idag hänger en 65 tums tv på väggen. Väntar hem en ust projektor som placeras på tvbänken och projicerar uppåt.

Tror inte att jag vill ha en 120 tums ramspänd duk på väggen konstant hängandes för det skulle äta sjukt mkt visuellt och se konstigt ut och vill ibte heller ha manuell eller motoriserad duk för projjen ska isåfall ersätta tvn och vill slippa att dra duk upp och ner.

Återstår att då kanske måla väggen i en passande färg som får agera fondvägg.

Är det någon som har erfarenhet av liknande och kan delge lite erfarenheter? Någon mattgrå nyans kanske?

Bor f.ö på en breddgrad där vi snabbt får mörka kvällar och har dessutom redan en mörkläggningsgardin här så ljusinsläpp är inte ett direkt tema.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Såna projektorer är otroligt känsliga för ojämnheter.. En vägg är inte platt alls, Fast man kanske tror det. Sen är färg dålig på att ta emot ljuset från projektor på ett bra sätt

Permalänk
Medlem

Du måste nog ha en riktigt platt vägg om det skall fungera, minsta lilla skavank syns.
Kör man en short throw så är det ännu viktigare att det är platt.
Man vill nog också ha en färg som inte reflekterar och hamnar någon annanstans.

Permalänk
Medlem

På jobbet har vi en short-throw projektor från 2020 som projicerar mot en matt ljusgrå vägg. Inget jag rekommenderade då den installerades, inget jag rekommenderar idag heller. Dålig ljus, dåliga kontraster och konstig färgåtergivning. Skulle inte rekommendera det.

Har något svagt minne av att det ska finnas väggfärg för ändamålet, som reflekterar extra mycket ljus. Dock inget jag är redo att ta gift på, kan ha drömt det

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tack för responsen! Har liggande trävirke (gammalt hus) så ska jag göra det här är det isåfall snack om att läckta ut och sätta gipspanel på väggen som sen spacklas och målas över. Två helger så är det gjort.

Men tar gärna feesback på hur det annars kan lösas eller om nån kan verifiera att jag ABSOLUT inte borde göra så, med argument

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Nej.

Kvallan på bilden är överlägsen på duk jämfört med målad vägg. Luften är fri osv, vill du köra måla-vägg-alternativet så gör det, men stalltipset får ändå vara att ånyo överväga duk som dras ner (motoriserad eller manuell). Ramspänd självfallet bäst, men skulle nog säga att kvalitetshoppet är betydligt större mellan målad vägg till duk jämfört med duk till ramspänd duk.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

På jobbet har vi en short-throw projektor från 2020 som projicerar mot en matt ljusgrå vägg. Inget jag rekommenderade då den installerades, inget jag rekommenderar idag heller. Dålig ljus, dåliga kontraster och konstig färgåtergivning. Skulle inte rekommendera det.

Har något svagt minne av att det ska finnas väggfärg för ändamålet, som reflekterar extra mycket ljus. Dock inget jag är redo att ta gift på, kan ha drömt det

Ah, det lät ju inte så nice det. Så tack

Ska visst finnas ja, men är såpass dyr att man snabbt drar sig för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

Nej.

Kvallan på bilden är överlägsen på duk jämfört med målad vägg. Luften är fri osv, vill du köra måla-vägg-alternativet så gör det, men stalltipset får ändå vara att ånyo överväga duk som dras ner (motoriserad eller manuell). Ramspänd självfallet bäst, men skulle nog säga att kvalitetshoppet är betydligt större mellan målad vägg till duk jämfört med duk till ramspänd duk.

Det börjar kännas som att jag ska tänka om, ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen ska det ju nämnas att rullduk rekommenderar inte till ust projektor. Ska helst vara ramspänd duk. Om du väljer motordriven duk, så var bered på att lägga ut en bra slant.. många köper dyra projektorer. Men snålar in på duken. Duken är mer viktig än många tror för en bra bild. Framförallt om man vill titta när det inte är kolsvart i rummet. Kolla/läs tester innan köp.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TotalF:

Tror inte att jag vill ha en 120 tums ramspänd duk på väggen konstant hängandes för det skulle äta sjukt mkt visuellt och se konstigt ut och vill ibte heller ha manuell eller motoriserad duk för projjen ska isåfall ersätta tvn och vill slippa att dra duk upp och ner.

Återstår att då kanske måla väggen i en passande färg som får agera fondvägg.

Du behöver en stor vit yta ca 266 cm bred 150 cm hög för att projicera 120 tum 16:9. En ramspänd duk bli också en stor vit yta fast då en yta som är konstruerad för ändamålet att reflektera ljus på rätt sätt. En svart ram (finns även dukar som är utan ram) hjälper också ögat att hålla en kontrastomfång i bilden så det rekommenderas. Någon större visuell skillnad mot en fondvägg blir det inte när man väl vant sig vid duken.

Som andra redan påpekat är målad vägg väldigt godtyckligt och särskilt med en UST-projektor som belyser ojämnheter som följd av vinklarna. Om du går vägen med målad vägg kommer resultatet hänga på hur skicklig du är att måla väggen för minsta lilla ojämnhet kommer att synas. Exakt hur du har dragit rollern och exakt hur du har dragit spackelspaden kommer att vara lika tydligt som en permanent utställning av ditt gesällprov varje gång du startar projektorn. Och lägga sig som en hinna över bilden.

Målad vägg har en roll och en användning i ett rum där en duk inte är lämplig av olika skäl, likt ett multifunktionellt rum som används för andra fysiska aktiviteter där en omtålig duk inte passar. I alla andra sammanhang där man strävar efter bildkvalitet är duk vad som föredras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du behöver en stor vit yta ca 266 cm bred 150 cm hög för att projicera 120 tum 16:9. och En ramspänd duk bli också en stor vit yta fast då en yta som är konstruerad för ändamålet att reflektera ljus på rätt sätt. En svart ram (finns även dukar som är utan ram) hjälper också ögat att hålla en kontrastomfång i bilden så det rekommenderas. Någon större visuell skillnad mot en fondvägg blir det inte när man väl vant sig vid duken.

Som andra redan påpekat är målad vägg väldigt godtyckligt och särskilt med en UST-projektor som belyser ojämnheter som följd av vinklarna. Om du går vägen med målad vägg kommer resultatet hänga på hur skicklig du är att måla väggen för minsta lilla ojämnhet kommer att synas. Exakt hur du har dragit rollern och exakt hur du har dragit spackelspaden kommer att vara lika tydligt som en permanent utställning av ditt gesällprov varje gång du startar projektorn. Och lägga sig som en hinna över bilden.

Målad vägg har en roll och en användning i ett rum där en duk inte är lämplig av olika skäl, likt ett multifunktionellt rum som används för andra fysiska aktiviteter där en omtålig duk inte passar. I alla andra sammanhang där man strävar efter bildkvalitet är duk vad som föredras.

Får erkänna mig besegrad/övertygad om att ramspänd är vägen att gå. Mina hangups får jag lära mig att leva med

Som vanligt väldigt god input på SweC

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Får erkänna mig besegrad/övertygad om att ramspänd är vägen att gå. Mina hangups får jag lära mig att leva med

Som vanligt väldigt god input på SweC

Går ju ändå att måla väggen bakom i en liknande färg om man inte vill att duken ska sticka ut så mycket när den inte används.

Permalänk
Medlem

Körde projektor i 15 år. Första fem på ett hemmabygge med spacklad och målat gips med betsad ram av lister. Det var väl ok, sen köpte jag en ramspänd kvalitetsduk och satan vad mycket bättre det blev. jag vill inte ens tänka hur det hade sett ut på väggen. Det lilla jag testade på väggen när det spillde över kanterna såg verkligen inte bra ut.

Med det sagt har jag min kvalitetsduk liggande oanvänd och skulle du vilja ha den kan du få den för en billig peng. Det är en Stewart StudioTek 130 100"

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=143069

https://www.stewartfilmscreen.com/en/materials/studiotek-130-... det är en äldre version än denna men i grunden en likadan duk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Går ju ändå att måla väggen bakom i en liknande färg om man inte vill att duken ska sticka ut så mycket när den inte används.

Bra tips!

Skrivet av Eerieness:

Körde projektor i 15 år. Första fem på ett hemmabygge med spacklad och målat gips med betsad ram av lister. Det var väl ok, sen köpte jag en ramspänd kvalitetsduk och satan vad mycket bättre det blev. jag vill inte ens tänka hur det hade sett ut på väggen. Det lilla jag testade på väggen när det spillde över kanterna såg verkligen inte bra ut.

Med det sagt har jag min kvalitetsduk liggande oanvänd och skulle du vilja ha den kan du få den för en billig peng. Det är en Stewart StudioTek 130 100"

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=143069

https://www.stewartfilmscreen.com/en/materials/studiotek-130-... det är en äldre version än denna men i grunden en likadan duk.

Tack! Men bor i Norge och är redan nära att låsa ett köp av en 100 tums Elite Screen alr för 2.5k, vilket känns som ett ok pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Bra tips!
Tack! Men bor i Norge och är redan nära att låsa ett köp av en 100 tums Elite Screen alr för 2.5k, vilket känns som ett ok pris.

Låter bra. Tänkte bara att du hellre kan få en duk billigt någonstans ifrån än att köra på väggen. Visste inte ens var du bodde men kan alltid erbjuda vettu

Permalänk
Medlem

Får mest troligt hem projektorn imorn och har en begagnad "bra" duk på ingång men kan nog ta en 10-14 dar innan den anländer så byggde en hemmagjord ram och fäste en duk på ikväll. Ca 90 tum.

För att vara dyi ser den rätt ok ut men har ju noll clue om hur bilden kommer att bli på den då jag inte vet nåt om egenskaperna

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Är det duk som i duk från bordet, dvs tyg? Det är om möjligt ännu sämre än en målad vägg eller målad MDF. Minns "klassikern" med IKEA Tupplur rullgardin som ett tag användes på helt fel sätt. Det vill säga man hade den som en projektorduk när den egentligen skulle hänga framför fönstret och mörklägga rummet.

Jag har återkommande postat denna bild i några gånger om året sedan 2011 någon gång. Dags igen!

Visar ett testmönster med varannan kolumn svarta pixlar och varannan kolumn vita pixlar från en single-chip DLP med skarp optik och hur mycket ytan påverkar. Tupplur är projiceringen på den bättre sidan, vilket var baksidan när jag köpte en tupplur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är det duk som i duk från bordet, dvs tyg? Det är om möjligt ännu sämre än en målad vägg eller målad MDF. Minns "klassikern" med IKEA Tupplur rullgardin som ett tag användes på helt fel sätt. Det vill säga man hade den som en projektorduk när den egentligen skulle hänga framför fönstret och mörklägga rummet.

Jag har återkommande postat denna bild i några gånger om året sedan 2011 någon gång. Dags igen!
<Uppladdad bildlänk>

Visar ett testmönster med varannan kolumn svarta pixlar och varannan kolumn vita pixlar från en single-chip DLP med skarp optik och hur mycket ytan påverkar. Tupplur är projiceringen på den bättre sidan, vilket var baksidan när jag köpte en tupplur.

Jag menar, jag skrattar ju lite åt mig själv här och vill samtidigt vara supertydlig med att det här är högst tillfälligt i väntan på en begagnad elite screen clr-duk som enligt säljaren är specifikt tillverkad för ust-projektorer som projicerar underifrån.

Har ett äldre hus med liggande, målat träplank i väggen så mitt hemmasnickeri ska väl iaf, rimligen, vara bättee än en naken grönmålad vägg

Visa signatur