Permalänk

Någon som kommer köpa Wooting 80 he=

Har ett wooting 60 he atm och är väldigt nöjd, men saknar F knapparna. Undra om det är värt det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Personligen nej: jag gillar inte riktigt kompromisslayouten 80%.
Brädan blir bara en enda "tangentbordsrad" kompaktare mot den mycket mer standardiserade TKL-Layouten och personligen hade jag hellre haft den, men ännu hellre en helt vanlig fullsize
(vore kul att se en lyxigare refresh på full size versionen Wooting Two med mer options när det kommer till material o dämpning osv, men gissar de prioriterar mindre storlekar)

Nu känns det ju även som det dyker upp fler och fler alternativ från tex GMMK, Keychron och även andra mer "boutique" märken.
Jag är lite sugen på analog men vet inte riktigt vilken väg jag ska gå
(kan bli en Wooting two i slutändan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Personligen nej: jag gillar inte riktigt kompromisslayouten 80%.
Brädan blir bara en enda "tangentbordsrad" kompaktare mot den mycket mer standardiserade TKL-Layouten och personligen hade jag hellre haft den, men ännu hellre en helt vanlig fullsize
(vore kul att se en lyxigare refresh på full size versionen Wooting Two med mer options när det kommer till material o dämpning osv, men gissar de prioriterar mindre storlekar)

Nu känns det ju även som det dyker upp fler och fler alternativ från tex GMMK, Keychron och även andra mer "boutique" märken.
Jag är lite sugen på analog men vet inte riktigt vilken väg jag ska gå
(kan bli en Wooting two i slutändan)

Inget annat märke har så flawless programvara dock

Om du ska spela är det bara wooting som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Inget annat märke har så flawless programvara dock

Om du ska spela är det bara wooting som gäller.

Wooting ligger i framkant och har bra programvara men att säga att de är enda tänkvärda för spel låter som en överdrift
Razer har väl också implementerat ungefär samma funktionalitet för rapid trigger? Tex GMMK verkar också ha samma funktionalitet. Finns nog fler exempel - har inte grävt så djupt än!
(och vet inte om den funktionaliteten är för mig iallafall - jag är inte så hardcore)

Förresten, råkar du ha koll: går det att komma åt Wootings mjukvara någon annan väg än via webbsidan? (vad händer om bolaget konkar? )

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Wooting ligger i framkant och har bra programvara men att säga att de är enda tänkvärda för spel låter som en överdrift
Razer har väl också implementerat ungefär samma funktionalitet för rapid trigger? Tex GMMK verkar också ha samma funktionalitet. Finns nog fler exempel - har inte grävt så djupt än!
(och vet inte om den funktionaliteten är för mig iallafall - jag är inte så hardcore)

Förresten, råkar du ha koll: går det att komma åt Wootings mjukvara någon annan väg än via webbsidan? (vad händer om bolaget konkar? )

Ja fast dom andra är inte lika bra och tror man måste köra razer synapase vilket är ett jäkla bloatware.

Ja du kan ladda ner wootility https://wooting.io/wootility

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med gällande razermjukvara
...
Såg nyss just en hyfsat kritisk youtube video om 80HE:

Jag håller inte med om allt (tycker han underskattar hall-effect överlag tex) och tycker han är lite väl negativ, men tycker han har en del poänger också

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kan bara hålla med gällande razermjukvara
...
Såg nyss just en hyfsat kritisk youtube video om 80HE:
https://www.youtube.com/watch?v=s1LAGIwWDnQ

Jag håller inte med om allt (tycker han underskattar hall-effect överlag tex) och tycker han är lite väl negativ, men tycker han har en del poänger också

Jo såg den, han är en keyboard nörd som vill att det ska låta bra, det ska låta thock för att vara bra.

Finns inget hall effekt keyboard som låter bra.... Men han fattar ju inte vad Wooting är heller, det är spel prestanda i fps spel.
Han testade ju inte ens det i spel eller kollade latency osv..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt 80HE i fredags och är väldigt nöjd, skiter lite i vad reviews säger när jag köper något då det är väldigt personligt vad du gillar och inte.
Finns dock ett par reviews på YouTube som jag sett och finns ju en del som är i stort sett bara reklam utan mycket "reviewing", bästa sedan skivat bröd etc.

Jag älskar väl inte layouten men hatar den inte heller, finns ingen standard 75%/80% layout PCB design så spelar ingen roll vilken layout de gick med så hade det inte funnits massa cases från third party. Jag gillar dock att den INTE har en knob.

Det som Hipyo hakar upp sig på mest är sånt som inte direkt går att ändra med ett HE tangentbord, han vill ha mycket flex som inte är smart för ett HE tangentbord då flex i PCBn kan t.ex. ändra hur mycket en knapp trycks ner eller om det registrerar som det ska, Wooting själv sa att de inte körde gasket mount pga flex men pga ljudisolering.

Hipyo jämför "vanliga" tangentbord mot ett HE istället för att jämföra mot liknande produkter, någon som vill ha ett HE tangentbord är inte intresserad av att höra hur bra ett vanligt tangentbord med flex cuts och annat kan låta när det inte har de funktionerna man vill ha. Han kallar sig själv för gamer men tycker han underskattar funktionerna man får med HE och fokuserar på mer personliga åsikter som spelar mindre roll.

Det enda riktiga problemet som jag sett är den vita versionen av Zinc Alloy

En annan sak som stämmer för nästan alla stora YouTubers är att de rekommenderar så mycket saker som folk utan ANSI layout inte har någon användning för, t.ex. så finns det IQUNIX EZ63 som är ett HE tangentbord med ganska bra byggkvalité (dåligt mjukvara) men finns inte ISO layout så går inte jämföra, kan vara bästa på marknaden om det vill men vad ska jag ha det till?

Om man är ute efter ISO layout så finns det i stort sett bara 1-2 alternativ och Keychron Q1 HE är väl det närmaste i klassen. Hade jag varit ok med layouten och köpt 60HE så hade jag inte bytt till 80HE, köpte 80HE då jag inte orkar med 60%% layout.

EDIT: En av de få YouTubers jag skulle lita på när det kommer till HE tangentbord är Optimum men han har inte släppt sin review av 80HE än.

Här är mitt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag fick mitt 80HE i fredags och är väldigt nöjd, skiter lite i vad reviews säger när jag köper något då det är väldigt personligt vad du gillar och inte.
Finns dock ett par reviews på YouTube som jag sett och finns ju en del som är i stort sett bara reklam utan mycket "reviewing", bästa sedan skivat bröd etc.

Jag älskar väl inte layouten men hatar den inte heller, finns ingen standard layout PCB design så spelar ingen roll vilken layout de gick med så hade det inte funnits massa cases från third party. Jag gillar dock att den INTE har en knob.

Det som Hipyo hakar upp sig på mest är sånt som inte direkt går att ändra med ett HE tangentbord, han vill ha mycket flex som inte är smart för ett HE tangentbord då flex i PCBn kan t.ex. ändra hur mycket en knapp trycks ner eller om det registrerar som det ska, Wooting själv sa att de inte körde gasket mount pga flex men pga ljudisolering.

Hipyo jämför "vanliga" tangentbord mot ett HE istället för att jämföra mot liknande produkter, någon som vill ha ett HE tangentbord är inte intresserad av att höra hur bra ett vanligt tangentbord med flex cuts och annat kan låta när det inte har de funktionerna man vill ha. Han kallar sig själv för gamer men tycker han underskattar funktionerna man får med HE och fokuserar på mer personliga åsikter som spelar mindre roll.

En annan sak som stämmer för nästan alla stora YouTubers är att de rekommenderar så mycket saker som folk utan ANSI layout inte har någon användning för, t.ex. så finns det IQUNIX EZ63 som är ett HE tangentbord med ganska bra byggkvalité (dåligt mjukvara) men finns inte ISO layout så går inte jämföra, kan vara bästa på marknaden om det vill men vad ska jag ha det till?

Om man är ute efter ISO layout så finns det i stort sett bara 1-2 alternativ och Keychron Q1 HE är väl det närmaste i klassen.

Här är mitt:
https://i.imgur.com/377v41e.jpeg

Finns också boog75/Zoom75 He i denna klass iofs. (3000:-) där de har liknande mjukvara pågång.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns också boog75/Zoom75 He i denna klass iofs. (3000:-) där de har liknande mjukvara pågång.

Dom har mycket sämre mjukvara atm än wooting, men säkert bättre bygg kvalle

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom har mycket sämre mjukvara atm än wooting, men säkert bättre bygg kvalle

Vad jag vet är he mjukvaran inte släppt ännu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Jag älskar väl inte layouten men hatar den inte heller, finns ingen standard 75%/80% layout PCB design så spelar ingen roll vilken layout de gick med så hade det inte funnits massa cases från third party. Jag gillar dock att den INTE har en knob.

Det enda riktiga problemet som jag sett är den vita versionen av Zinc Alloy

Om man är ute efter ISO layout så finns det i stort sett bara 1-2 alternativ och Keychron Q1 HE är väl det närmaste i klassen. Hade jag varit ok med layouten och köpt 60HE så hade jag inte bytt till 80HE, köpte 80HE då jag inte orkar med 60%% layout.

EDIT: En av de få YouTubers jag skulle lita på när det kommer till HE tangentbord är Optimum men han har inte släppt sin review av 80HE än.

Här är mitt:
https://i.imgur.com/377v41e.jpeg

Jag den vita zinc verkar repa lätt, synd för vill ha ett helvitt. Då jag redan har ett helsvart 60 he.
Hade du plast eller zinq? Du måste ha förbeställt?, för annars verkar dom komma i oktober...
Ja Hipyo vet inte vad han pratar om...

Vilket keyboard hade du innan? Har du någon wrist rest? eller det kanske inte behövs till 80 he?

Kanske blir ett svart zinc med vita keys, Är rätt snygg eller kanske man ska nöka sig med plast och spara 1000 kr...

jäkla snyggt med Svart plast och vita keys.

Ska kolla på badseed, nu

han vet vad han pratar om

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad jag vet är he mjukvaran inte släppt ännu

Okey skumt, funnits ute ett tag ju...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okey skumt, funnits ute ett tag ju...

Jo men inte med adaptive trigger punkt som wooting var först med. De funkar nu annars med qmk

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag den vita zinc verkar repa lätt, synd för vill ha ett helvitt. Då jag redan har ett helsvart 60 he.
Hade du plast eller zinq? Du måste ha förbeställt?, för annars verkar dom komma i oktober...
Ja Hipyo vet inte vad han pratar om...

Vilket keyboard hade du innan? Har du någon wrist rest? eller det kanske inte behövs till 80 he?

Kanske blir ett svart zinc med vita keys, Är rätt snygg eller kanske man ska nöka sig med plast och spara 1000 kr...

https://www.youtube.com/watch?v=uO6A2Jr7COI&t=167s
jäkla snyggt med Svart plast och vita keys.

Ska kolla på badseed, nu https://www.youtube.com/watch?v=s6mXayOwi6w
han vet vad han pratar om

Såg det med det vita zinc alloy skalet också men vet inte om det är repor eller inte, ser mer ut som att skalet är hårdare och blir som sandpapper.

Jag har det svarta zinc alloy och förbokade första dagen så jag var i första batchen som skickades.

Innan hade jag ett vanligt Keychron barebone som jag köpte på rea hos Inet med Milky Yellow Pro switchar. Har aldrig kört wrist rest och kommer aldrig göra det heller.

Jag hade förbokat med deras vita PBT keycaps först men ändrade min beställning och köpte GMK Chaos Theory istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag älskar väl inte layouten men hatar den inte heller, finns ingen standard 75%/80% layout PCB design så spelar ingen roll vilken layout de gick med så hade det inte funnits massa cases från third party.

Som sagt, varför då inte välja en layout som är mer standardiserad? TKL tex... Eller fullsize då.

Skrivet av LeVvE:

Jepp, och gällande flex tycker även jag tvärtemot Hipyo: delvis för att jag vill ha förutsägbart nedtryck för sensorerna men även för att jag föredrar en stummare känsla. Köper jag tung massiv bräda så vill jag att komponenterna i den också sitter som gjutna

Skrivet av LeVvE:

Tja, om jag kunde välja skulle jag ha både grymt ljud, perfekt känsla OCH analog teknik med dess funktioner
Men jag håller som sagt med han underskattar hall-effect!
Jag är lite förvånad hur svårt han har för switcharna också. Hall effect borde ha potential att ha väldigt lite friktion osv.

Skrivet av LeVvE:

Bra poäng där, ISO är ett krav för min del också. (och jag håller med att 60% går bort!!)

Skrivet av LeVvE:

Han är bra och jag kommer definitivt kolla om han testar fler HE brädor, men misstänker han inte kommer pricka av alla intressanta brädor. Möjligen han snöat in lite väl mycket på wooting också, plus att för min del är han nog för gaming-orienterad.
*edit*
Tyckte Badseeds recension här ovanför var balanserad också

Visa signatur

Permalänk

Just mjuk&hårdvarumässigt(pcb) sett är väl 60HE och 80HE identiska? Så det som kan skilja är ju ljud och byggkvalité, eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Just mjuk&hårdvarumässigt(pcb) sett är väl 60HE och 80HE identiska? Så det som kan skilja är ju ljud och byggkvalité, eller har jag missat något?

Gäller det desamma om Wooting Two HE?

Visa signatur

Zotac 4090 i9 13900k DDR5 6000mhz Odyssey Neo G8 Kingston KC3000 2TB NVMe

Permalänk
Skrivet av Yamatza:

Gäller det desamma om Wooting Two HE?

Jag tror inte det då Two HE är några år äldre än 60HE. Osäker på om det går att uppdatera firmware på den och sådant. Men jag vet att det är inte samma brytare som du kan hotswap'a.

Permalänk
Medlem

Fick mitt 80HE idag. Älskar det!

Körde med Module + Frost + Nordic ISO double shot keycaps.

Jag har tidigare kört med ett Akko Monsgeek M1 (alu med gasket mount) först Holy Panda, sedan Oil Kings, sedan Boba U4T.

80HE är verkligen grymt smidigt för mig, då jag ofta skiftar mellan en mac och en PC. Man kan binda om keys per profil. Dvs, ha en windows-layout (win-key mellan alt och ctrl) på gaming-profilen, ha en mac-layout (cmd bredvid space) på "type"-profilen.

Sen väldigt smidigt att ställa in saker, generellt.

Ljudet är enligt mig perfekt, dock omöjligt att beskriva med ord. Ganska dovt. Jag tycker det låter likt ett ROG Azoth med NX Snow-brytare.

Vikten är tung för att vara plast, men såklart lättare än ett helt i metall. I mitt fall så var jag lite less på tangentbord som väger kilon, så detta är faktiskt en positiv sak i mitt fall.

Prestandan är säkert skitbra, jag sitter nu då med att lära in muskelminnet på nytt med de nya timingsen på mina wiggles. Men det är ju så varje gång man byter hårdvara.

Tangentbordsramen flexar inte längs med nederkanten då det är monterat. Så det känns enligt mig mycket bra.

Jag betalade 2881kr för mitt, vilket känns i linje med vad andra hall-effect tangentbord med nordic iso keycaps skulle kosta.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Wooting 80HE
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Mitt 80HE har inte ens packats än
Fortfarande fast på "Your order is in queue to be submitted for fulfillment"

Men till frågan: Jag hade ett 60HE som jag hade "full moddat" Alumaze concrete case, pads, frames, burgermount, FR4 (special beställd) plate, hand smorda brytare med krytox, osv osv osv.
Men i slutändan så var det 2 saker som störde mig, och det mest fundamentala med det hela är designen på ett 60HE.
Jag trodde inte jag skulle sakna piltangenterna, eller home/del osv.
Men bara en så enkel sak som att deleta text, filer osv blir fler knapp tryck, och åtminstone jag använder piltangenterna mer än jag trodde. Man vill hoppa en linje i ett dokument eller i vissa spel gå runt i menyer osv.
Sen störde jag mig enormt på stemwobble på Lekker 1 switcharna, får se om V2 känns bättre, eller om jag får titta åt annat håll.
Sålde av mitt 60HE och har ett annat tangentbord jag byggt så länge, och det är sådan ENORM skillnad på ljud/känsla i det här tangentbordet.
Trotts alla mina modifikationer som på mina andra tangentbord jag byggt fått dom att låta enormt bra, så gick det inte riktigt att få 60HE att låta/kännas bra tyvärr.
Jag hoppas jag lyckas bättre med 80HE, men det lutar nog åt att köpa andra brytare.

Tyvärr som någon annan nämnt, så finns det inte så många bra alternativ än Wooting för ISO, och wooting är riktigt bra när det gäller programvara, garanti osv.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Har det vita, färgen känns bra för mig. Fick dock mail idag om erbjudande retunera, för dem håller på med version 2 av det vita efter youtube kritiken. Valde deras andra alternativ vilket var 40 euro store credit. Dem sköter saker väldigt bra måste man säga.

Underbart tangentbord. Låga front höjden och låg type angle är verkligen bekvämt.

Permalänk
Skrivet av highspeed:

<Uppladdad bildlänk>

Har det vita, färgen känns bra för mig. Fick dock mail idag om erbjudande retunera, för dem håller på med version 2 av det vita efter youtube kritiken. Valde deras andra alternativ vilket var 40 euro store credit. Dem sköter saker väldigt bra måste man säga.

Underbart tangentbord. Låga front höjden och låg type angle är verkligen bekvämt.

Vad bra, då ska jag nog beställa ett vitt när v2 kommer ut. Börjar tröttna på mitt 60 he nu, saknar vissa knappar väldigt mycket....

Kan du ta lite bilder med mer ljus?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sugen på ett h80, har ett steelseries mini pro tbord och tycker det är utmärkt att skriva på, men när man kollar på sådana super dyra tbord, så hade jag önskat att bara karaktärerna på keykapsen lös upp å slippa ljuset läcka ut runt keykapsen. Tror logitech är väl de enda som har det så, så stilrent. de borde liksom kunna erbjuda en lysdiod i keycapsen elelr i switchen. istället för nord/south lösningar på lysdioderna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Vad bra, då ska jag nog beställa ett vitt när v2 kommer ut. Börjar tröttna på mitt 60 he nu, saknar vissa knappar väldigt mycket....

Kan du ta lite bilder med mer ljus?

Permalänk
Skrivet av highspeed:

<Uppladdad bildlänk>

Tack, fan kanske ska köra all black trots allt. Svarta plasten såg ju helt okey ut, men vill ha tyngden av zinq...

Visa signatur

Permalänk

hur fasen överlever ni utan numpad och home/end knappen...

hade fått spasmer inom 5 minuter att inte kunna knappa in mina räkningar på numpad eller gå till början/slut på text med home och end knapparna...

men ja ser trevligt ut om det inte vore för ovan och prislappen.

släpper de ett med numpad + home+end knappen och halva prislappen kapad hade jag ev varit intresserad.

edit ser nu att det visst skiljer lite mellan vilka knappar det kommer om man kollar bilderna angående home / end men har det dessa saknas ju istället insert/Del knappen vilket är typ lika handikappande...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows