Svag säljstart för Ryzen 9000‑serien

Permalänk
Melding Plague

Svag säljstart för Ryzen 9000‑serien

Enligt rapporter från flera håll har AMD:s nya processorserie haft den sämsta lanseringen sedan Bulldozer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lågkonjektur på ingång, iPhone 16 säljer också dåligt.
Detta ihop med att många redan har bra hårdvaror och mer restriktioner på fler arbetsplatser emot privat datorhårdvara.
Jag själv skulle supergärna vilja ha en AMD Ryzen 9 9950X i arbetet, men kan glömma ens arbetsgivaren ger mig en desktop.

Permalänk
Medlem

No shit, 7000 seriens X3D processorer är vassare för spel samt inga nya grafikkort har lanserats = färre nya system byggs.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tur att de satsar på datacenter numera då.

Permalänk
Medlem

Tror alla håller andan och väntar på nästa X3D-modell. Jag sitter själv med ett 5900X och väntar, att uppgradera till ett 9900X när förra generationens X3D är snabbare känns dumt, men så fort nästa X3D finns ute så hänger jag på låset och så blir det en ny rigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lågkonjektur på ingång, iPhone 16 säljer också dåligt.
Detta ihop med att många redan har bra hårdvaror och mer restriktioner på fler arbetsplatser emot privat datorhårdvara.
Jag själv skulle supergärna vilja ha en AMD Ryzen 9 9950X i arbetet, men kan glömma ens arbetsgivaren ger mig en desktop.

På ingång?
Den är ju i full rulle sedan något år 😅, snarare att vi börjar se ljuset nu och snart vänder det.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

På ingång?
Den är ju i full rulle sedan något år 😅, snarare att vi börjar se ljuset nu och snart vänder det.

Va inte så förhoppningsfull en norsk storbank varnade att svenska kronan kommer försvagas till 10,80kr mot dollarn nästa år.

Permalänk
Medlem

Tja, detta var första gången som jag läst nya reviews och sen köpt från den "gamla" generationen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

No shit, 7000 seriens X3D processorer är vassare för spel samt inga nya grafikkort har lanserats = färre nya system byggs.

Även 5800 X3D står sig snuskigt bra mot både 7000 och 9000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Va inte så förhoppningsfull en norsk storbank varnade att svenska kronan kommer försvagas till 10,80kr mot dollarn nästa år.

Offtopic: kan alla bara sluta vara så ekonomiskt negativa. Inflationen är för hög, inflationen är för låg, kronan är för stark, kronan är för svag.. aldrig kan vi vara nöjda och media spottar ut sig rubrik efter rubrik.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Tror folk väntar på Intels svar nu i oktober. Jag gör iaf.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Jag väntar på nya moderkort. Varför köpa en 9000 och äldre moderkort när nya bara är ca 2 månader bort?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Offtopic: kan alla bara sluta vara så ekonomiskt negativa. Inflationen är för hög, inflationen är för låg, kronan är för stark, kronan är för svag.. aldrig kan vi vara nöjda och media spottar ut sig rubrik efter rubrik.

Det låter på dig som att detta inte har nån faktisk påverkan på folks liv, eller hur menar du?

Permalänk
Medlem

Enligt initiala tester så kändes de mer som undervoltade 7000-serien, det enda som stack ut var ju ökade latenser och lägre effekt. Antingen behövs en ny lansering eller nya tester som visar att de är värda en uppgradering. Lanseringen gav verkligen ingen bra känsla

Permalänk
Medlem

Det må låta galet men känner just nu att ekonomin inte riktigt är där för att köpa en ny dator. Kombinera det med att jag inväntar 5000 serien och att jag antagligen kommer plocka upp en 7800X3D istället, så är jag i alla fall en av dem som inte är så sugen på ett köp. De senaste 2-3 åren har varit rätt tuffa men hoppas på att det vänder nu 2025-26 i alla fall. Vore kul att kunna uppgradera gamla Bettan här hemma.

Permalänk
Medlem

Extremt mycket värde får man för pengarna med en 5700X3D för ca. 2200 SEK. Kanske inte en uppgraderingsväg framåt, men håller ett bra tag – that's for sure.

Permalänk
Medlem

Många väntar säker på x3d.
Men 9 serien var ju inte direkt något prestanda lyft.

Så man blir lite orolig att även 9 x3d mot 7 x3d kommer vissa liknande prestanda men energisnålare. Och det är ju inte tillräckligt för min del att välja den senaste processorn.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Släpper man en CPU med samma hastighet efter 2 år då säljer det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag väntar på nya moderkort. Varför köpa en 9000 och äldre moderkort när nya bara är ca 2 månader bort?

Ja. Det var så himla konstigt att släppa nya processorer och säga typ "Det kommer bättre moderkort snart som kan ha betydligt snabbare minne etc. Fast du får vänta ett par månader. Köp köp köp nu ändå?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Det räcker väl med att du själv inte är det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Många väntar nog in intels nästa grejer.

Permalänk
Medlem

För min del har jag relativt nyligen uppgraderat och jag köper oftast hårdvara som står sig 2-3 generationer, så jag bygger förmodligen inte nytt förrens då, om inte något "stort" händer. Men måste hålla med om att 9000-serien känns ganska dyster då varianter utav X3D saknas ännu.

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad direkt, de borde nog ha väntat på nya moderkorten var ute och kanske att windows var uppdaterat för att bättre använda processorn också.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Släpper man en CPU med samma hastighet efter 2 år då säljer det inte.

*När den äldre modellen är billigare.

9000-serien fick en riktigt usel start, men i takt med att 7000-serien fasas ut och priserna sätter sig så kommer serien sälja bättre och bättre.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

*När den äldre modellen är billigare.

9000-serien fick en riktigt usel start, men i takt med att 7000-serien fasas ut och priserna sätter sig så kommer serien sälja bättre och bättre.

Med tanke på att man kan fortfarande köpa 3000 serien så är den tankegången förmodligen fel...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Varför köpa 9700 från AMD när den är billigare från Intel?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Säljargumentet är effektivitet, men det känns lite magstarkt när TDP på 9950X ligger på 170W.
Jag försökte hitta lite jämförelser med min gamla 5950X och det verkar som att 9950X är typ 45-70% snabbare beroende på applikation, men om TDP är 60% högre än 5950X blir det svårt att se den stora effektivitetsvinsten.
Jag hade föredragit om man lagt sig på 105W eller max 120W med tanke på att prestanda per watt sjunker snabbt när frekvenserna går upp. Dessutom lättare och tystare att kyla.
Men det är klart att det är svårt att backa när 7950X ligger på 170W, för då skulle det se ut som att den nya generationen har sämre prestanda än den gamla, och bara effektivitet säljer nog inte många processorer...

TDP kan förvisso vara missvisande för verklig användning. Är det någon som har en bra länk med lite mer djupdykning i prestanda per watt mellan olika modeller i verkliga applikationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Många väntar nog in intels nästa grejer.

Nej det tror jag inte utan dom väntar in x3d modellerna.

Permalänk
Medlem

Värst vad alla sätter sitt hopp på X3D modellerna. De har sina negativa sidor som långsamt L3 cache som är sämre för vanliga program. Stort L3 är nästan bara spel som tar nytta av.

X3D modellerna är också en komplicerad och dyr process som AMD inte kan göra många av heller.

Är besviken på den dåliga ökningen av prestandan på de vanliga modellerna såklart. X3D modellerna av Zen 5 kommer inte göra sig mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Nej det tror jag inte utan dom väntar in x3d modellerna.

Jag tror de väntar in Intels nästa serie. Den lär äga.