Inrego - Reklamation, fick fel produkt

Permalänk
Medlem

Inrego - Reklamation, fick fel produkt

Tjena!

Beställde en begagnad Macbook Pro 14.2" med 64GB ram och 1TB ssd från Inrego för ungefär en vecka sedan. Då jag tog emot paketet märkte jag dock att de skickat en 16" och att produkten därmed inte motsvarar produktbeskrivningen.

Dessutom hade de skickat med en laddare som inte är kompatibel med datorn.

Vidare så hade datorn även ett norskt tangentbord trots att detta inte framgick från produktsidan och Inrego själva skriver på sin hemsida att det alltid ska vara angivet på produktsidan om tangentbordet inte är svenskt.

Jag har varit i kontakt med Inrego och de har beklagat situationen och bett mig skicka tillbaka datorn - problemet som uppstår här är att de vill att jag skickar en begagnad vara med Postnord vilket innebär att jag bär allt ansvar ifall produkten skulle försvinna eller ta skada på vägen (baserat på denna tråd).

Dessutom så borde jag väl även ha rätten att få varan jag beställt även om jag i sådana fall skulle behöva köpa den på annat håll (då ska inrego täcka mellanskillnaden):
"Täckningsköp
Hävs köpet och du tvingas köpa varan till ett högre pris hos ett annat företag, kan du kräva mellanskillnaden från det första företaget. Det kallas för att göra ett täckningsköp.

Men det måste vara fråga om en likvärdig vara och att du inte väljer det dyraste alternativet.

Den nya köpet måste göras inom rimlig tid efter att köpet hävts."

Dock är ovanstående väldigt konstigt formulerat. Någon som lyckats med detta, alltså få företaget i fråga att ersätta dig för mellanskillnaden ifall de inte kan leverera rätt produkt? Lite osäker på om detta också gäller för begagnade varor.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Jag har varit i kontakt med Inrego och de har beklagat situationen och bett mig skicka tillbaka datorn - problemet som uppstår här är att de vill att jag skickar en begagnad vara med Postnord vilket innebär att jag bär allt ansvar ifall produkten skulle försvinna eller ta skada på vägen (baserat på denna tråd).

Dem borde väl förse dig med en fraktsedel kan jag tycka och om du skickar in den med deras fraktsedel så är det deras problem om den försvinner.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Ja, de skall skicka en retursedel till dig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tjena!

Beställde en begagnad Macbook Pro 14.2" med 64GB ram och 1TB ssd från Inrego för ungefär en vecka sedan. Då jag tog emot paketet märkte jag dock att de skickat en 16" och att produkten därmed inte motsvarar produktbeskrivningen.

Dessutom hade de skickat med en laddare som inte är kompatibel med datorn.

Vidare så hade datorn även ett norskt tangentbord trots att detta inte framgick från produktsidan och Inrego själva skriver på sin hemsida att det alltid ska vara angivet på produktsidan om tangentbordet inte är svenskt.

Dessutom så borde jag väl även ha rätten att få varan jag beställt även om jag i sådana fall skulle behöva köpa den på annat håll (då ska inrego täcka mellanskillnaden):
"Täckningsköp
Hävs köpet och du tvingas köpa varan till ett högre pris hos ett annat företag, kan du kräva mellanskillnaden från det första företaget. Det kallas för att göra ett täckningsköp.

Men det måste vara fråga om en likvärdig vara och att du inte väljer det dyraste alternativet.

Den nya köpet måste göras inom rimlig tid efter att köpet hävts."

Dock är ovanstående väldigt konstigt formulerat. Någon som lyckats med detta, alltså få företaget i fråga att ersätta dig för mellanskillnaden ifall de inte kan leverera rätt produkt? Lite osäker på om detta också gäller för begagnade varor.

Skillnaden i ditt fal och andra trådens, är ju att du köpt något från ett företag. Andra tråden handlar ju snarare om att personen sålt till ett företag.

Företaget ska givetvis skicka ut en returfraktsedel (som de beställt från Postnord och är därmed ansvariga) till dig som du då använder.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Skillnaden i ditt fal och andra trådens, är ju att du köpt något från ett företag. Andra tråden handlar ju snarare om att personen sålt till ett företag.

Företaget ska givetvis skicka ut en returfraktsedel (som de beställt från Postnord och är därmed ansvariga) till dig som du då använder.

Och då är det Inrego som ansvarar för produkten ifall den skulle försvinna?

Står följande i deras villkor:

"Varor köpta via webshopen levereras enbart med Postnord. Så fort din order är bokförd kommer du få ett mail med en spårningslänk och kollinummer så att du kan följa ditt paket och se vart den befinner sig. Om emballaget är skadat eller det saknar kollin skall detta meddelas transportören direkt. Ansvaret för varan övergår till köparen när varan mottagits och kvitterats."

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Ibland är det lättast att bara blunda och låta det ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Och då är det Inrego som ansvarar för produkten ifall den skulle försvinna?

Står följande i deras villkor:

"Varor köpta via webshopen levereras enbart med Postnord. Så fort din order är bokförd kommer du få ett mail med en spårningslänk och kollinummer så att du kan följa ditt paket och se vart den befinner sig. Om emballaget är skadat eller det saknar kollin skall detta meddelas transportören direkt. Ansvaret för varan övergår till köparen när varan mottagits och kvitterats."

Begagnad eller ej, du har fortfarande köpt en vara från ett företag och skyddas därmed av konsumentköplagen och distansavtalslagen. Företaget kan skriva vad de vill i sina "avtal" - svensk lag går före

Hade det däremot avsett en auktion så ser det lite annorlunda ut.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mycket från Inrego och haft mycket och göra med deras kundtjänst, både privat och på jobbet.

När du reklamerar en produkt hos Inrego så kommer de be om att få bilder på vissa delar av datorn. De kommer därefter skicka en fraktsedel. Det du kan be om är att de skickar en motsvarande dator till dig som du vill ha, och använda de emballaget till att skicka in din gamla dator. De har en hel del datorer som inte ligger på deras hemsida som de antingen bara säljer till företag eller bara inte hinner publicera har jag fått lära mig av en av deras företagssäljare, så det borde inte vara något problem för dom att hitta en ersättare och kunna skicka till dig.

Om Postnord förstör ditt paket, så har du då bevisning på att datorn såg ut på ett visst sätt NÄR du skickade in den eftersom Inrego själva har bett om bilder. Se bara till att du loggar ut från eventuellt Apple-ID och nollställer datorn innan du skickar in den. Annars kan de bli rätt sura.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar! Har mailat Inrego och fått svar att de tar fullt ansvar ifall datorn skulle försvinna på vägen. Så det är skönt - de erbjöd också rabatt på 2000 SEK ifall jag bestämde mig för att behålla datorn och de skulle kolla ifall de hade andra alternativa modeller på väg in.

Men hur fungerar det om de inte får in någon motsvarande modell - är det då bara att försöka hitta motsvarande begagnad produkt på annat håll - beställa och sedan be dem betala mellanskillanden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tackar för alla svar! Har mailat Inrego och fått svar att de tar fullt ansvar ifall datorn skulle försvinna på vägen. Så det är skönt - de erbjöd också rabatt på 2000 SEK ifall jag bestämde mig för att behålla datorn och de skulle kolla ifall de hade andra alternativa modeller på väg in.

Men hur fungerar det om de inte får in någon motsvarande modell - är det då bara att försöka hitta motsvarande begagnad produkt på annat håll - beställa och sedan be dem betala mellanskillanden?

Frågan är om det gäller begagnade varor eller om täckningsköp bara gäller nya varor?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Frågan är om det gäller begagnade varor eller om täckningsköp bara gäller nya varor?

Exakt - då jag läser lagtexten så verkar det inte spela roll varesig det är en ny eller gammal vara och detta verkar också stödas av följande text på Hallå Konsuments hemsida:

"Det här gäller när du handlar begagnat
Om du handlar av ett företag gäller samma lagstiftning som om du hade handlat en ny vara.
"
Källa

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Toss3:

Bara och bara, det är lämpligast att du försöker hitta en lösning med ÅF först, de kan ju ha möjlighet att skrapa fram något som är motsvarande eller kanske bättre än det du beställt. Det är billigare för dem om de får lösa det än att de ska skicka mellanskillnaden till dig vid täckningsköp så lämpligen nämner du att du vill ha utlovad produkt, motsvarande eller bättre och i sista hand kommer yrka på täckningsköp.

Det viktiga här är att du inte accepterat hävning av köpet redan. Det gäller att vara tydlig i kommunikationen för de som jobbar för återförsäljarna har sällan koll och ofta är de rätt slentrianmässiga när de säger saker som "skicka tillbaka datorn" och inte "returnera produkt så häver vi köpet". Även om det kanske är vad de menar. Det svåra är att det snabbt blir något krav att bevisa det ena eller det andra för att få täckningsköp igenom.

Du måste alltid låta ÅF iaf få chansen att lösa problemet innan du går och försöker kräva av mellanskillnande. Lagen skyddar både dig och ÅF nämligen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bara och bara, det är lämpligast att du försöker hitta en lösning med ÅF först, de kan ju ha möjlighet att skrapa fram något som är motsvarande eller kanske bättre än det du beställt. Det är billigare för dem om de får lösa det än att de ska skicka mellanskillnaden till dig vid täckningsköp så lämpligen nämner du att du vill ha utlovad produkt, motsvarande eller bättre och i sista hand kommer yrka på täckningsköp.

Det viktiga här är att du inte accepterat hävning av köpet redan. Det gäller att vara tydlig i kommunikationen för de som jobbar för återförsäljarna har sällan koll och ofta är de rätt slentrianmässiga när de säger saker som "skicka tillbaka datorn" och inte "returnera produkt så häver vi köpet". Även om det kanske är vad de menar. Det svåra är att det snabbt blir något krav att bevisa det ena eller det andra för att få täckningsköp igenom.

Du måste alltid låta ÅF iaf få chansen att lösa problemet innan du går och försöker kräva av mellanskillnande. Lagen skyddar både dig och ÅF nämligen.

Ja alltså har gjort det klart att jag inte bara vill skicka tillbaka datorn utan att jag är intresserad av täckningsköp och de har återkommit och sagt att de försöker hitta en motsvarande dator på annat håll. Har dock skickat tillbaka datorn.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Toss3:

Ja alltså har gjort det klart att jag inte bara vill skicka tillbaka datorn utan att jag är intresserad av täckningsköp och de har återkommit och sagt att de försöker hitta en motsvarande dator på annat håll. Har dock skickat tillbaka datorn.

Ja, att skicka tillbaka datorn är ju kalas, inte ditt ansvar då. Bara det är uppenbart att du inte accepterar hävning av köpet så är bollen hos dem. Du kan ju titta runt lite och peka på alternativ du finner rimliga om något dyker upp.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin