Nybyggd dator, problem med kraschande spel

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, problem med kraschande spel

Tjenare folket, tänkte be er om lite hjälp. Har en helt nybyggd speldator. jag har själv byggt den med utvalda delar.
Allt funkar klockrent bortsett från att spela. varje gång jag startar ett spel så kan jag köra 5-15 minuter. sen kraschar spelet, kastar ut mig i windows och inget felmeddelande dyker upp.

Från början misstänktes det grafikkort. detta är nu uteslutet med ett utbytt på garantin. datorn har gått igenom tuffa stresstester utan några upptäckta fel eller överdrivna temps. Xbox gamebar är inaktiverat. drivarna såklart uppdaterade, omformaterad osv.

någon som har någon ide eller förslag som gör att jag kan hitta orsakerna till krascherna? Loggboken har jag koll på men jag vill ha mer info än så, ev felande filer? nåt annat program för att logga vid händelser etc.

Utöver i spelen så funkar datorn klockrent och utan problem.
Asus ROG B650-E wifi
Ryzen 9
RTX 4070 super OC
Kingston Fury 2*16
1tb nvme disk

hjälp någon!!

Permalänk
Medlem

Vad har du för prylar i datorn? - texten uppdaterades medan jag skrev ^_^
Kör du någon OC? om ja, har du provat utan?
Är windows nyinstallerat eller har du flyttat över det från äldre dator?

Vilka stresstest har du kört, hur länge och vad får du för temp när du kör dom?
Vilka spel har du testat som kraschar, hur ser tempen ut vid krasch?
Finns det någon info i loggboken/event viewer som skulle kunna vara till hjälp?

Några frågor för att i alla fall dra igång tråden

Permalänk
Medlem

Ram minnena kör du dom i stock eller överklockade?
Är minnen med på den rekommenderade listan för moderkortet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vad har du för prylar i datorn? - texten uppdaterades medan jag skrev ^_^
Kör du någon OC? om ja, har du provat utan?
Är windows nyinstallerat eller har du flyttat över det från äldre dator?

Vilka stresstest har du kört, hur länge och vad får du för temp när du kör dom?
Vilka spel har du testat som kraschar, hur ser tempen ut vid krasch?
Finns det någon info i loggboken/event viewer som skulle kunna vara till hjälp?

Några frågor för att i alla fall dra igång tråden

Ingen OC. Windows först installerat via skiva. med version från april i år. Efter det provat att formatera med windows fil från microsoft. Samma fel. Kört OOCT stresstest, ca 1h. vet att man kan behöva köra mycket mer men allt i testet ser bra ut. inga temps över 55 grader. Loggboken säger inte mycket egentligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ram minnena kör du dom i stock eller överklockade?
Är minnen med på den rekommenderade listan för moderkortet?

Dom är stock, vart hittar du den listan? enligt all info om både moderkort och ram så ska dessa vara kompatibla.

Permalänk
Medlem

kan tillägga att alla drivarna till moderkortet är inlagda via armoury crate och inte hämtat från asus sida.

Permalänk
Medlem

Vilken CPU? Är den från 7000 eller 9000-serien?

Om det är den senare kan du behöva en nyare BIOS.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vilken CPU? Är den från 7000 eller 9000-serien?

Om det är den senare kan du behöva en senare BIOS.

Ryzen 9, 7900
bios är uppdaterat förra veckan.

Permalänk
Medlem

Haft samma problem och det var en nyare BIOS-version som gjorde att RAM blev instabilt. Kör en äldre version p.g.a. detta. Testa en bios-version som är innan AGESA 1.1.x.x. och se om det funkar. Jag kör på senaste 1.09.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Haft samma problem och det var en nyare BIOS-version som gjorde att RAM blev instabilt. Kör en äldre version p.g.a. detta. Testa en bios-version som är innan AGESA 1.1.x.x. och se om det funkar. Jag kör på senaste 1.09.

Jag hade ju dock samma symptom innan jag flashade bios oxå. Eller jag ska gå ännu längre tillbaka tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LjungR:

Jag hade ju dock samma symptom innan jag flashade bios oxå. Eller jag ska gå ännu längre tillbaka tycker du?

Vilken version hade du då?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Vilken version hade du då?

minns jag dåligt. inget jag noterade :/ är så less. hållt på med detta i 10 dagar nu utan resultat. fått tips om att stänga av XMP. kan det oxå ha nån betydelse? Vill dock minnas att minnena stöder xmp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LjungR:

minns jag dåligt. inget jag noterade :/ är så less. hållt på med detta i 10 dagar nu utan resultat. fått tips om att stänga av XMP. kan det oxå ha nån betydelse? Vill dock minnas att minnena stöder xmp..

Du skrev ovan att du kör RAM i stock men nu tolkar jag det som att du alltså inte har gjort det?

Att köra EXPO-profil kan absolut orsaka denna typ av fel. Prova kör RAM i stock.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du skrev ovan att du kör RAM i stock men nu tolkar jag det som att du alltså inte har gjort det?

Att köra EXPO-profil kan absolut orsaka denna typ av fel. Prova kör RAM i stock.

Står i Bios att DOCP är disabled, Det är väl samma sak som XMP? eller har jag tolkat något fel? har iaf inte varit inne och ändrat något i bios ännu gällande mina stickor.

Permalänk

Den klarar alltså att köra igenom stresstest men inte att spela, vilket nätaggregat har du?
I min värld är de ström, temperaturer eller ram minnena som spökar.
Prova återställa bios till standard inställningar och plocka ut 1 ram sticka och prova med 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Den klarar alltså att köra igenom stresstest men inte att spela, vilket nätaggregat har du?
I min värld är de ström, temperaturer eller ram minnena som spökar.
Prova återställa bios till standard inställningar och plocka ut 1 ram sticka och prova med 1.

korrekt uppfattat. Kör en modulär Fractal PSU 850w. Kan tillägga att jag kör grafikkortet på EN kabel PCI från PSU. Tanken har slagit mig att man kanske borde köra från två olika PCI på PSU? Allt temp är klockren. kört memtest oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LjungR:

korrekt uppfattat. Kör en modulär Fractal PSU 850w. Kan tillägga att jag kör grafikkortet på EN kabel PCI från PSU. Tanken har slagit mig att man kanske borde köra från två olika PCI på PSU? Allt temp är klockren. kört memtest oxå.

En kabel är inte att rekommendera längre till GPU's. du vill ha minst 2 eller 3 beroende på kontakttyp och variant av gpu. Hur gammalt är Fractal (design?) PSU'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

En kabel är inte att rekommendera längre till GPU's. du vill ha minst 2 eller 3 beroende på kontakttyp och variant av gpu. Hur gammalt är Fractal (design?) PSU'n?

OK. bara för att göra de klart. Det går en kabel från PSU som splittas upp i 2x8pin. är det att rekommendera då att köra två kablar istället och ta en 8pin ifrån varje?

PSU är helt ny, dock en något äldra variant där den nya kontakten för GPU saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LjungR:

OK. bara för att göra de klart. Det går en kabel från PSU som splittas upp i 2x8pin. är det att rekommendera då att köra två kablar istället och ta en 8pin ifrån varje?

PSU är helt ny, dock en något äldra variant där den nya kontakten för GPU saknas.

Såg nu att jag hade faktiskt kopplat från två olika PCI portar på PSU..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LjungR:

Såg nu att jag hade faktiskt kopplat från två olika PCI portar på PSU..

Om PSU fungerar som den ska så borde inte strömförsörjningen vara ett problem i sådana fall.

Permalänk

Kraschar datorn?
Jag minns inte exakt vad de heter nu men när jag fick blåskärmar på ett bygge så kunde jag ladda hem ett program som läste krashloggar, kan va värt att kika på!

Du har provat att sätta i ett annat grafikkort och de funkar? I så fall är de ju något med din gpu som Spökar! Kör du msi afterburner och såna grejer?
Alla kablage sitter som de ska?
Tänker även att kortet är korrekt installerat, ibland får man ju ta i lite mer än vad som känns ok för att låset ska klicka i

Permalänk

Ett annat förslag kan ju va att köra ddu på drivrutinerna och installera om. Långskott men jag förstår inte varför stresstest skulle fungera men inte spel… är de 1 specifikt spel du testat eller flera? Isf vilka

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Kraschar datorn?
Jag minns inte exakt vad de heter nu men när jag fick blåskärmar på ett bygge så kunde jag ladda hem ett program som läste krashloggar, kan va värt att kika på!

Du har provat att sätta i ett annat grafikkort och de funkar? I så fall är de ju något med din gpu som Spökar! Kör du msi afterburner och såna grejer?
Tänker även att kortet är korrekt installerat, ibland får man ju ta i lite mer än vad som känns ok för att låset ska klicka i

datorn kraschar inte. Enbart spelen. inget annat. Kör inga skumma program. datorn är helt färskt installerad. har heller inte klockat osv. utan helt stock. allt är korrekt installerat och genomgånget mer än en gång. även provat två olika GPU med samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Ett annat förslag kan ju va att köra ddu på drivrutinerna och installera om. Långskott men jag förstår inte varför stresstest skulle fungera men inte spel… är de 1 specifikt spel du testat eller flera? Isf vilka

ddu är kört. både innan och efter formatering.. och angående spelen så är de alla spel jag provat. CS, fortnite, BF osv. alla funkar i 5-15 min innan krasch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Kraschar datorn?

Hittar du eller kan du minnas vad det programmet hette så är ingen gladare än jag <3

Permalänk

Jag håller på och söker info då jag kan tänka mig hur besviken du är när man har nya grejer och de inte funkar!!

Prova ett spel och ändra från directx 12 till 11 och testa. Rapportera tillbaka med utgång

Permalänk
Medlem

@LjungR Om vi tänker tvärtom med RAM då, har du testat att köra med EXPO 1 som brukar vara den vanliga inställningen på ASUS-brädor för att få RAM att köra efter sin specifikation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@LjungR Om vi tänker tvärtom med RAM då, har du testat att köra med EXPO 1 som brukar vara den vanliga inställningen på ASUS-brädor för att få RAM att köra efter sin specifikation.

yes. inget funkar..

Permalänk

Provat dx 11? @LjungR

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Provat dx 11? @LjungR

Inte hållt på med sånt här på många år.. hur avinstallerar jag dx12 och kör in dx11 istället?