Koppla ihop två Zyxel routers. Hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Koppla ihop två Zyxel routers. Hjälp uppskattas.

Hej!

Jag har försökt att koppla ihop två stycken Zyxel routers för att få uppkoppling upp till min gäststuga som ligger ett par meter ifrån huset och nu har tyvärr min ganska taskiga kunskap tagit slut och skulle behöva se om nån kan hjälpa mig. Går det ens?
Behöver jag lägga en av dom i "bridge mode" för att få detta att funka?

Det är denna router jag pratar om: Zyxel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zinkn:

Hej!

Jag har försökt att koppla ihop två stycken Zyxel routers för att få uppkoppling upp till min gäststuga som ligger ett par meter ifrån huset och nu har tyvärr min ganska taskiga kunskap tagit slut och skulle behöva se om nån kan hjälpa mig. Går det ens?
Behöver jag lägga en av dom i "bridge mode" för att få detta att funka?

Det är denna router jag pratar om: Zyxel

Koppla ihop hur ? Vill du dra en kabel till gäststugan och använda en som switch och accesspunkt ska den bryggas. Ska du göra en trådlös brygga så ser jag inget i manualen om att det är möjligt.
https://download.zyxel.com/LTE5398-M904/user_guide/LTE5398-M9...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den där 4G router ska nog agera router på egen hand.

Från denna kan du dock t.ex. använda en kabel som du kopplar till en annan hårdvara som agerar länk och riktar den till en annan punk längre bort. Där har du ytterligare en hårrdvaru länk som tar emot och sedan distribuerar Internet till en switch. Till denna kopplar du sedan t.ex. digitalbox, accesspunkt, laptop osv. Då har du en "dum" brygga som bara skapar en virtuell kabel i luften.

Kollade lite snabbt och det står "bridge modes (IP pass-through)" vilket innebär att enheten kan agera typ 4G modem och på de viset kan du använda en annan router istället för den inbyggda. Du kan inte använda två av dessa enheter och skapa en brygga om du tänker på t.ex. en Ubiquiti länk, det är inte samma sak även om man använder samma ord.

Någon annan får rätta om det blev fel, tror jag tolkade informationen rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Koppla ihop hur ? Vill du dra en kabel till gäststugan och använda en som switch och accesspunkt ska den bryggas. Ska du göra en trådlös brygga så ser jag inget i manualen om att det är möjligt.
https://download.zyxel.com/LTE5398-M904/user_guide/LTE5398-M9...

Trådlöst. Helst så lite kabel som möjligt men som sagt kanske inte är möjligt som du säger när man läser manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Den där 4G router ska nog agera router på egen hand.

Från denna kan du dock t.ex. använda en kabel som du kopplar till en annan hårdvara som agerar länk och riktar den till en annan punk längre bort. Där har du ytterligare en hårrdvaru länk som tar emot och sedan distribuerar Internet till en switch. Till denna kopplar du sedan t.ex. digitalbox, accesspunkt, laptop osv. Då har du en "dum" brygga som bara skapar en virtuell kabel i luften.

Kollade lite snabbt och det står "bridge modes (IP pass-through)" vilket innebär att enheten kan agera typ 4G modem och på de viset kan du använda en annan router istället för den inbyggda. Du kan inte använda två av dessa enheter och skapa en brygga om du tänker på t.ex. en Ubiquiti länk, det är inte samma sak även om man använder samma ord.

Någon annan får rätta om det blev fel, tror jag tolkade informationen rätt.

Okej låter rimligt. Tack för hjälpen! Glömde nämna det att på själva gäststugan så sitter det en antenn på taket och från en låda på väggen går det två rundade kablar som kopplas in i routern. Kan man använda den på något sätt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zinkn:

Okej låter rimligt. Tack för hjälpen! Glömde nämna det att på själva gäststugan så sitter det en antenn på taket och från en låda på väggen går det två rundade kablar som kopplas in i routern. Kan man använda den på något sätt?

Är det en accesspunkt med externa antenner ?
Du får skriva ut exakt vilken apparat det handlar om för att man ska kunna leta reda på hur den kan användas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Zinkn det kanske går men om det är antenner för 2.4Ghz 5Ghz WiFi eller combo så kommer det funka mindre bra för LTE. Du behöver en antenn som är tänkt för mottagning av 4G/5G vilket man kan köpa på kjell. Sedan är det alltid bra att ha så kort kabel som möjligt från 4G routern till den externa antennen eftersom det blir signalförluster i antennkabeln. Det kan stå på antennerna vad det är, eller något märke. Prova sök på nätet kanske du hittar antennen och vad det är för något.

Är det så att du vill ha t.ex. WiFi i gäststugan så kan du ordna det på egen hand, det är inte speciellt svårt att montera upp Ubiquiti utrustning som använder 5Ghz för att skapa en länk. Finns massvis med videos på YouTube hur man gör samt även går igenom hur man konfigurerar, kopplar allt osv.