Samsung S24 Ultra slår Iphone 16 Pro Max i batteritest

Permalänk
Melding Plague

Samsung S24 Ultra slår Iphone 16 Pro Max i batteritest

Apples nya flaggskepp i Iphone 16-serien erbjuder större batteri, men lyckas inte klå Samsungs flaggskepp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött! Jag har själv alltid använt Samsung så en sån här nyheter får ju en att starta fredagsmyset lite tidigare.

Permalänk
Medlem

1 timme är ju inte ingenting. Frågan är väl dock kanske lite specifik, troligen ett mindre problem för en absolut majoritet av användare på dagligbasis.

Däremot hade det vart intressant att se hur batteriet degraderar över tid. Så hur mycket kapacitet är kvar efter 1 års normalt bruk.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Batteritid har ju tyvärr aldrig varit Apples/Iphones starka sida. Relativt bra batterisparande åtgärder men få mAh gör att batteriet oftast inte räcker en hel dag om man använder telefon flitigt (ej spel).

Permalänk
Viking

Det konstiga är att 16 Pro Max vann med över 2h i det här testet. Väldigt olika resultat:

Även här hade den längre batteritid:
https://www.tomsguide.com/phones/iphones/iphone-16-battery-li...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Jag skulle kalla snarlika och man i vilket fall behöver ha med sig en laddare. Dock kommer folk som knappt använder mobilen men ändå lägger ut över 20 000kr säga att deras mobil håller i 2 dagar på en laddning. Jag ser dem på samma sätt som de som säger att deras laddbara borrmaskin håller i 2 dagar på en laddning.

Min åsikt kring batterier är att det behövs bättre batterier för våra fordon, energilagra skapad energi och smarta glasögon. Resten av produkterna så går det oftast att enkelt hantera batteriproblemet. De som använder mobilen mycket är ofta i närheten av där det går att ladda.

Solid state batterier väntar jag på, men de dröjer. Förutom mer energitäta så är de mindre brandfarliga.

Permalänk
Medlem

Värt att säga är att Samsungen laddas med Supersnabb laddning 2.0 (45W) , om man använder usb kabeln som kommer med i telefonens originalförpackning. Använder en Ugreen 45W till det.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Donnerstal:

Det konstiga är att 16 Pro Max vann med över 2h i det här testet. Väldigt olika resultat:
https://youtu.be/ChhsUeqYrk8?si=BaqFQq8eVOPiTSN8

Precis, likt mitt tidigare inlägg:

Skrivet av XHI:

Batteritiden... batteritiden!!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem

Tackar vet jag min one plus 12 fyndvara för 6790kr.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus Strix 4080S - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Tackar vet jag min one plus 12 fyndvara för 6790kr.

Bra jävla mobil alltså

Permalänk
Medlem

Rubriker borde justeras till "...i ett batteritest". Sen kanske det är bra att berätta om batterierna har samma kapacitet? Snabbladdningen säger ju inte något direkt om Samsung t ex har större kapacitet borde det rimligtvis inte laddas lika snabbt. Skiljer sig beteendet mellan 0-80% åt i hur respektive laddar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

1 timme är ju inte ingenting. Frågan är väl dock kanske lite specifik, troligen ett mindre problem för en absolut majoritet av användare på dagligbasis.

Däremot hade det vart intressant att se hur batteriet degraderar över tid. Så hur mycket kapacitet är kvar efter 1 års normalt bruk.

Det är däremot något som hade varit mer intressant för de allra flesta tror jag. Samt uppföljning varje år? Användarbasen för iPhones och Galaxies borde ju vara rätt god här för att svara i en poll t ex?

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Man har (Qi)laddare hemma + på jobbet och batteri-pack i väskan. Batteritid slutade vara ett problem för många år sedan.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har ställt in min iphone 15plus på att ladda till 80%. Har aldrig haft problem med batteritiden. Vet jag att jag ska iväg på kvällen låter jag den ladda till 100%.
När jag körde min gamla 12 mini var det lite värre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Man har (Qi)laddare hemma + på jobbet och batteri-pack i väskan. Batteritid slutade vara ett problem för många år sedan.

Har du någon rekommendation på en bra sådan som inte är svindyr? Har en på jobbet som jag fick av chefen men man måste placera telefonen rätt specifikt för att den ska ladda och vidare snabbt går det inte. Men tror det är någon riktig budgetvariant

Visa signatur

Permalänk
Medlem

iPhonen är sällan ett problem, iPaden däremot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ethan1:

Värt att säga är att Samsungen laddas med Supersnabb laddning 2.0 (45W) , om man använder usb kabeln som kommer med i telefonens originalförpackning. Använder en Ugreen 45W till det.

Samma som iPhone 16 då. Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Har du någon rekommendation på en bra sådan som inte är svindyr? Har en på jobbet som jag fick av chefen men man måste placera telefonen rätt specifikt för att den ska ladda och vidare snabbt går det inte. Men tror det är någon riktig budgetvariant

Hmm, mjaaa.. Jag har en sådan här på jobbet och en hemma (äldre versionen helt i plast och vit). De är inte så dyra och inget toppenmärke, men de funkar kalas. De laddar hem- och jobbmobilerna medan man spelar eller jobbar. Vad jag minns dock (för jag den med singel också) var att man behövde köpa en lite starkare laddare till den för den skulle orka ladda två på en gång. Så kolla det, men jag har kört dessa dagligen i 2-3 år och de fungerar helt OK.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/ladda-koppla/mobill...

Så jag har en sådan här och en dubbel-vit, så här är gamla modellen:

Det enda negativa med dessa är väl att man kan behövar rycka ur sladden på dem ca en gång om dagen, för telefonen laddar inte trots att telefonen ligger på. Så den behöver en reboot ibland.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Hmm, mjaaa.. Jag har en sådan här på jobbet och en hemma (äldre versionen helt i plast och vit). De är inte så dyra och inget toppenmärke, men de funkar kalas. De laddar hem- och jobbmobilerna medan man spelar eller jobbar. Vad jag minns dock (för jag den med singel också) var att man behövde köpa en lite starkare laddare till den för den skulle orka ladda två på en gång. Så kolla det, men jag har kört dessa dagligen i 2-3 år och de fungerar helt OK.

Så jag har en sådan här och en dubbel-vit, så här är gamla modellen:

Det enda negativa med dessa är väl att man kan behövar rycka ur sladden på dem ca en gång om dagen, för telefonen laddar inte trots att telefonen ligger på. Så den behöver en reboot ibland.

Haha, recensionerna pekar ju på samma problem som med den jag har på jobbet Jag har varit på väg att köpa Apples variant men kan inte motivera det till deras sinnessjuka priser de har. Egentligen har jag inget direkt behov, bara bekvämt att ha något smidigt sätt att ladda telefonen både vid säng och datorplats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har ställt in min iphone 15plus på att ladda till 80%. Har aldrig haft problem med batteritiden. Vet jag att jag ska iväg på kvällen låter jag den ladda till 100%.
När jag körde min gamla 12 mini var det lite värre.

Tror aldrig jag läst eller tagit till mig texten längst ned. Bör kanske ändra till 80% för att inte degradera ännu mer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är väl hur "snabbt" batterierna blir dåliga.
Varit samma på alla iPhones jag haft, jag byter vart 3-4e år normalt, och batteriet blir alltid dåligt på 3-4e året.

Känns mer som måste byta vart annat år senast om man vill ha vettigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Problemet är väl hur "snabbt" batterierna blir dåliga.
Varit samma på alla iPhones jag haft, jag byter vart 3-4e år normalt, och batteriet blir alltid dåligt på 3-4e året.

Känns mer som måste byta vart annat år senast om man vill ha vettigt batteri.

Du behöver bara sköta batteriet så klarar man sig längre än så, har 95% kvar efter tre år på min 13 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

<Uppladdad bildlänk>

Tror aldrig jag läst eller tagit till mig texten längst ned. Bör kanske ändra till 80% för att inte degradera ännu mer

Verkar fungera men är ju bara vettigt om man klarar sig utan problem på 80% en vanlig dag.

Min Iphone 12 mini där jag inte hade funktionen var nere på 86% batterihälsa efter något år.
Min Iphone 15 plus där jag nästan alltid kört med begränsat till 80% har 99% hälsa efter 191 cykler och första användning oktober 2023.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Ooohhh...
Jag har vart där med min Oneplus 6.
Köpte ett orginal batteri bytte ut det gamla å fick en extra timme.
Bär fortfarande laddare å sladd i arbetskläderna, samt sladd å powerbank i andra benfickan på fritiden.

Har bytt lur som utan minsta tvekan klarar en full dag. Men nojjan sitter kvar...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ethan1:

Fast det är ju rena lögner från Samsung.
Jag har haft S22 Ultra, S23 Ultra och nu S24 Ultra. Då får 45W i kanske EN minut, sedan sjunker laddningen till dryga 20W.
Om du inte har en fysisk mätare så kan du installera Accubattery som ger en rätt bra fingervisning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Bra jävla mobil alltså

@Bobiri
Ja jag är riktigt nöjd, jag har även ställt ner uppdateringsfrekvensen på skärmen och märker ingen större skillnad än att batteri tiden är ännu bättre.

Jag har just nu 97% batteri och den visar att jag klarar mig 1dag 21timmar 28min
Och då har jag blåtand mm igång.

Jag kör aldrig snabb laddning.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus Strix 4080S - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast det är ju rena lögner från Samsung.
Jag har haft S22 Ultra, S23 Ultra och nu S24 Ultra. Då får 45W i kanske EN minut, sedan sjunker laddningen till dryga 20W.
Om du inte har en fysisk mätare så kan du installera Accubattery som ger en rätt bra fingervisning.

Intressant! Skall testa. Laddningen på s24 ultra går ändå väldigt mycket snabbare än på min gamla 13 PRO Max . ( med Apples egna snabbladdare och kabel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ikea, kanske inte snabbast eller snyggast, men den fungerar samtidigt som ett stativ. Riktigt nöjd med min.

Permalänk
Medlem

detta bevisar ju bara att iphonen är betydligt mer energi effektiv än dom andra som har betydligt större batterier i sina

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja, det är ju konstigt hur det kan bli ett helt annat resultat än i testet det denna SweC-artikel tar upp.

"The iPhone 16 Pro Max managed to hit 18 hours and 6 minutes during our testing. Not only does that mean it has the best battery life of any iPhone Apple’s ever released, it also beats out almost every other phone we’ve tested. In fact, it was so good that we’re actually running the test again to make sure it wasn’t a fluke."

Galaxy S24 och Galaxy S24 Plus är med där i listan bland telefoner de testat.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma