För oss som skall ha ett 5090
Hur ser förväntningarna ut? Vad vill vi ha, vad får det kosta, hur finansierar ni det.
Mina förväntningar på 5090 är ett kort med betydligt högre RT kapacitet. Jag skulle vilja se grafikkort där även raytracingen håller mer än en generation. Vad vi fått hitils så när en ny gen kommer, med nya spel så får man dra ner på raytracingen på de äldre generationerna för att hänga med, även om det är high-end. Jag räknar med samma för 4090. Förhoppningsvis är 5XXX serien där RT är så väl tilltagen att även när 6XXX kommer så håller 5XXX ändå måttet även om det självklart får bli lägre uppplösningar osv. Dags att sätta ner foten vad gäller path-tracing. Vi måste vara klara över att nuvarande PT vi har idag inte bara har fördelar, ganska mycket defekter (artefakter) i bilden som vi vill bli av med.
DLSS, jag gillar ny funktionalitet. Moores law är tyvärr inte längre en grej och man måste jobba smartare istället för hårdare. Förhoppningsvis kan vi få något nytt här som höjer grafiken ett snäpp utan att det kostar dyrbar effekt. Förhoppningsvis kan det även vara något som fungerar på äldre grafikkort, typ ray reconstruction som kom nu. Jag tror ju att NVidia har en ganska långtgående plan på detta som dom kommer portionera ut i framtida generationer för att sälja grafikkort. Går det inte att göra det i hårdvara måste man göra det i kombination med mjukvara vilket inte är fel, enligt mig.
Jag vill ju gärna se någonstans runt 40% prestandaökning (ännu mer i raytracing) för att det skall vara värt att byta ut 4090, dock, ju snabbare det blir desto mer lär ju 4090 sjunka i värde, så det är en smäll man får ta om man sitter på 4090 nu. Jag räknar ju med att det här kostar en njure, utan att sätta någon specifik prislapp på det, men jag har ett 5090 konto jag sparat på ett tag för att det inte skall kännas som en atombomb i plånboken när det släpps. Blir det bara 30% och inga nya extra funktioner, och ett löjligt högt pris, då kommer jag överväga att avstå. Förhoppningsvis kommer Nvidia inte sandbaga för mycket, trots att det är noll konkurrens.
Hur tänker ni andra runt 5090 eller 5080?